Emigreren naar de Filipijnen

Hier is de brief waar het in staat. Het gaat vooral om de laatste alinia.

> Retouradres Postbus 90801 2509 LV Den Haag

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 1 A
2513 AA S GRAVENHAGE
2513AA22XA

Datum 12 januari 2012
Betreft

Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
T 070 333 44 44
F 070 333 40 33 www.rijksoverheid.nl
Contactpersoon

Onze referentie
IVV/00G/2012/24134

Uw referentie
22 december 2011 met kenmerk
2011Z27024/2011D63914

De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid vraagt mij in haar brief van 22 december jl. om een reactie op de e-mail ………. wonend in Thailand inzake het wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid en stelt mij enige aanvullende vragen. Onderstaand ga ik hier op in.

A. Is het waar dat in Thailand een inkomensgrens geldt voor legaal verblijf?
Een buitenlander kan een non-immigrant visum aanvragen als hij in Thailand voor langere tijd wilt werken of wonen. Er zijn diverse categorieën visa waaraan verschillende voorwaarden worden gesteld.
Iemand die niet meer werkt, kan een non-immigrant visum categorie “O” voor gepensioneerden aanvragen. Dit visum is een jaar geldig met de mogelijkheid van jaarlijkse verlenging van één jaar. De vereisten (bron: www.royalthaiembassy.nl) voor dit visum zijn onder meer:
De aanvrager dient 50 jaar of ouder te zijn
Het verrichten van elke arbeid in Thailand is verboden
Een kopie van een recent Thais bankafschrift waarop een bedrag staat van minimaal 800.000 Baht of een bewijs van storting van maandelijks inkomen van minimaal 65.000 Baht op een Thaise bankrekening of een afschrift van een Thaise spaarrekening plus een bewijs van maandelijks inkomen van tezamen minimaal 800.000 Baht.1

B. Voor welke andere landen waarmee een verdrag is, geldt een inkomensgrens voor legaal verblijf?
Het is mij niet bekend of er voor andere landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten een inkomensgrens geldt voor legaal verblijf van Nederlanders in dat betreffende land.

C. Kan toepassing van het woonlandbeginsel betekenen dat sprake is van het verlies van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in verdragslanden? Als op grond van buitenlandse wetgeving een inkomensgrens voor legaal verblijf aan Nederlanders wordt gesteld, kan een wijziging in de uitkeringshoogte betekenen dat iemand niet langer voldoet aan de door het buitenland gestelde inkomensgrens.

1 Koers: 1 euro : 40,45 Thaise baht (Valutacalculator ABN, 9/1/2012)

Pagina 1 van 2

D. Komt de in de brief geschetste situatie vaak voor?
Ik heb geen signalen uit de praktijk ontvangen dat toepassing van het woonlandbeginsel zal gaan leiden tot verlies van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in verdragslanden.

Reactie op de e-mail van ……….
Het wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid ziet op de WGA- vervolguitkering, de Algemene Nabestaandenwet, de kinderbijslag, het kindgebonden budget en niet op de WAO en de AOW.
Uit de e-mail wordt niet duidelijk op welke uitkering recht bestaat. Mocht de betrokkene recht hebben op een WAO- of AOW-uitkering, dan zal hij geen inkomensgevolgen ondervinden van de invoering van de Wet woonlandbeginsel in de sociale zekerheid. Dat ligt anders indien betrokkene recht heeft op een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet of een WGA- vervolguitkering.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp

Datum
12 januari 2012

Onze referentie
IVV/00G/2012/24134

Ach ieder kan op zijn klompen aanvoelen ,dat hoewel mensen met een WAO en een AOW uitkering zijn uitgezonderd van het woonlandbeginsel. Dat dit geen 10 jaar meer zo zal blijven. Wanneer ook deze mensen de klos zijn, kan ik niet inschatten, als ze pech hebben bij de eeerst komende kabinetformatie al. Maar dat ze niet for ever buiten schot blijven staat voor mij als een paal boven water.

Vooral de AOW ers, dat is een groep die steeds groter word, en die hebben bovendien vrijwel allemaal ook nog eens een redelijk pensioen, dus een groep waar geld te halen valt.

Korikong heeft gelijk; Ach ieder kan op zijn klompen aanvoelen ,dat hoewel mensen met een WAO en een AOW uitkering zijn uitgezonderd van het woonlandbeginsel. Dat dit geen 10 jaar meer zo zal blijven. Over 10 jaar zijn de WAO-ers nagenoeg uitgestorven. Ik werk zelf bij het UWV en ik weet dat er nu nog maar ongeveer 400.000 WAO-ers zijn en dat aantal neemt elk jaar drastisch af bij gebrek aan instroom. Over 10 jaar is dat probleem sowieso opgelost. Wat betreft de AOW; Conform cijfers van de SVB zijn er maar weinig AOW-ers die zich BUITEN de EU-grenzen vestigen. Om daar een wetswijziging voor te maken is de doelgroep veel te klein.Zal dus waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Bron: SVB, UWV, Belastingdienst
In totaal zijn er ruim 400.000 klanten van SVB, UWV en Belastingdienst (inclusief
dubbeltellingen) woonachtig in het buitenland. (noot Kiste027; waarvan het grootste gedeelte BINNEN de EU) De AOW neemt daarvan bijna zestig procent
voor zijn rekening. Bij de Anw gaat het om 10.000 klanten en bij de AKW om 39.000
kinderen. De Belastingdienst kent 90.000 personen in het buitenland met een inkomensrelatie
met Nederland. Van de UWV-regelingen is aantal buitenlandse klanten zeer beperkt. De
arbeidsongeschiktheidsregelingen kennen nog het grootste aantal met 21.000 klanten. Bij de
andere wetten is het aantal klanten hooguit enkele duizenden

Ik ga emigreren en hertrouwen met een jonge Filipina.
Wat zijn de mogelijkheden m.b.t. een zorgverzekering>

Ik ga hetzelfde doen in augustus. Heb net een jaar ‘proefgedraaid’ in Cebu.
Voor zover ik weet is Blue Cross, afd. Philippines de beste mogelijkheid. Ik ga hun voorwaarden nog eens goed doornemen. Laten we elkaar op de hoogte houden.

Dank voor je reaktie.
Ik ben nu 4 maal langdurig in Cebu geweest en ken de stad goed.
Mijn verloofde woont in Cebu en daar gaan we ons ook vestigen.
Zorgverzekering voor de Filippijnen in Nederland is zeer duus; o.a. bij Oom verzekeringen.
Blue Cross ken ik niet.
Ik houd graag contact met je.

Groet,
Herman

Aan welke bedragen moet ik dan denken per maand bij Blue Cross ?

Er is denk ik niet zo veel keus, Filippinse zorgverzekeringen zoals Philhealth stellen niet veel voor.

Ik ben zelf ook nog maar aan het proefdraaien, en dus nog in nederland verzekerd.

Ik ben verzekerd bij ONVZ internationaal

De kosten zijn leeftijdsafhankelijk. Hoe ouder hoe duurder. Filippijnse gezinsleden kunnen hier ook probleemloos verzekerd worden. Ik heb goede ervaring met uitkering van gedeclareerde kosten.

Het nadeel van een verzekering bij Blue Cross vind ik dat ze maar tot een bepaald maximum bedrag uitkeren. Ik wil me juist verzekeren voor het geval ik juis torenhoge kosten heb die ik niet kan betalen. Daar heb je met zo’n Blue Cross verzekering niet veel aan.

1 like

Ik ben nu al een tijdje aan het chatten met een lieve weduwe, waar normaal de philipijnse vrouwen naar het buitenland willen wil deze ontzettende lieve vrouw dat ik bij haar kom wonen,op mijn vraag of ik daar wel een inkomen kan verdienen krijg ik als antwoord dat hoeft niet ,zei heeft een eigen zaak in truck,auto accu’s en kan er goed van leven met 4 kinderen !! Waarvan 3 al volwassen .ik twijfel ,ik ga zowiezo eerst eens op vakantie maar wat kan ik verwachten van dit land ? Hoe is het gesteld met gezondheidszorg ? Ik heb nu een ww uitkering en zal waarschijnlijk over 2 jaar in de bijstand komen dus wat heb ik hier nog te verwachten?

Wat je kan verwachten is een echt derde wereldland, met een steenrijke bovenlaag, hele kleine middenklasse, en daaronder miljoenen arme sloebers , die net kunnen overleven.

Eeen land ook met een uiterst vriendelijke bevolking , die ook nog eens vrijwel allemaal de engelse taal machtig is, schitterende natuur van oerwouden, bergruggen, vulkanen, watervallen en mooie witte stranden.

De gezondheidzorg is in de grote steden heel goed, maar alleen beschikbaar voor de mensen die dat (kunnen ) betalen. ben je daar een arme sloeber en je krijgt bijvoorbeeld blindedarmantsteking, iets dat goed te opereren is, en je heb toevallig niet voldoende geld om dat cash vooraf te kunnen betalen, heb je pech. ziekenhuizen verlangen betaling vooraf, dus zorg voor een goede verzekering. Het land kent niet een systeem , waarbij iedereen voor ziektekosten is verzekerd zoals in west Europa. Op het platteland en afgelegen eilanden ontbreekt gezondheidzorg vaak volledig.

bedankt voor je antwoord,ik zal dus moeten uitvinden hoe goed haar zaak daadwerkelijk is want buiten de kosten voor gezondheidszorg wil ik natuurlijk ook minimaal 1x paar jaar mijn kinderen bezoeken in nederland.Ze wil ook het liefste trouwen wat kunnen daar de voordelen of nadelen van zijn?

Haar zaak is in ieder geval goed genoeg om Filippijnen niet voorgoed te willen verlaten. en dat is bij de grote massa armen wel anders , die willen maar 1 ding , en dat is het land zo snel mogelijk verlaten, is het niet middels een huwelijk met een buitenlander dan wel als gastarbeider in het Midden-Oosten. Zo werken nu al 10 miljoen filippijnse mensen in buitenland.

Ja hoe goed haar inkomen is zal je zelf moeten uitvinden. Ik zou in iedergeval zorgen voor een financieel achterdeurtje op een bank in Nederland, (indien mogelijk) alleen al het gevoel financieel van iemand anders afhankelijk te zijn lijkt me niks.

Maar misschien kun je daar ook wat gaan doen in zaken, ik weet niet in welke branche je altijd werkzaam bent geweest.

Ik weet niet hoeveel jaar je nog van je pensioen af zit , maar hou er rekening mee zodra je daar woont geen AOW meer opbouwd, en je bij het behalen van je pensioen, voor ieder jaar dat je daar woond 2% gekort word op je AOW.

Dat trouwen vermoedde ik al, het land is nogal vrij conservatief, en ongehuwd samenwonen is zeker bij de welgestelden taboe.

En familiebanden zijn heel sterk en sociale conrtole ook, dus bij ongehuwd samen wonen star er al gauw een roddelmachine.

Voordelen van trouwen is denk ik , dat het makkelijk is om op een balikbayanvisum in het land te verblijven, als je er wat langer als toerist blijf kan behoorlijk in de papieren lopen . Ook een visum als immigrant zal door huwelijk wel makkelijker zijn.

Nadeel is , wanner je in nederland nog bezittingen heb, een huis, of dergelijke, die dus voor de helft van je vrouw eigendom worden, als je zonder voorwaarden trouwd.

O ja en echtscheiding bestaat niet in Filippijnen, dus mocht je relatie ooit mislopen, wat ik uiteraard niet hoop voor je , dan kun je niet even echtscheiding aanvragen in Filippijnen. In Nederland kan je dan overigens weer gewoon scheiden van je filippijnse vrouw

Dat had ik al begrepen dat je niet kunt scheiden ,ik wordt 50 volgend jaar dus dat gaat me een aantal jaar AOW kosten ,ik heb 30 jaar gewerkt dus ook wel iets pensioen opgebouwd ,als ik een aantal jaar zonder eigen inkomen zit is dat toch zowiezo een bonus hoeveel dat ook mag zijn.ik heb geen bezittingen meer als het zover is en goed idee om iets hier op de bank te laten staan ,stel je voor het werkt niet en ik kan geen ticket terug kopen maar het zal zo’n vaart niet lopen denk ik.het blijft een grote stap.ik ben voornamelijk werkzaam geweest in magazijn dus daar heb ik niks van maar ik ga waarschijnlijk meewerken in de zaak .

Hoi Korikong, ik breek even in in deze uitwisseling. 2 dingen;
Korting AOW, ik word dit jaar 65 en had dat van die korting nog niet gehoord, ik heb op de SVB website gekeken maar niets gevonden. Waar heb je deze info vandaan?

Je knt ook je AOW premie in Nederland door blijven betalen, informeer bij de Belastingdienst

Ook als je in augustus 65 wordt ? dan krijg ik de maand er na toch AOW

Vreemd dat het niet op de site van SVB staat . Maar het staat wel op diverse andere plekken op internet

http://financieel.infonu.nl/verzekering/4741-aow-en-wonen-in-het-buitenland.html

Je kan wel onder die korting uit komen als je zelf inderdaad zoals emmashley zegt zelf de AOW premie betaald wanneer je dus een jaar niet in Nederland woont. Meeste mensen die voor hun werk in buitenland wonen en nog ver van hun AOW af zitten doen dat echter niet, dat zelf premie betalen. Als je namelijk de pensioengerechtigde leeftijd niet haalt ben de de ingelegde premie kwijt.

Maar voor mensen als U die kort voor hun pensioen zitten zou ik het zeker aanraden, ik zou het zeker navragen bij SVB of U voor dit jaar in ieder geval nog de premie kan betalen, en wellicht ook van voorgaande jaren

Ik ben nog geen 65 (6 augustus dit jaar) en betaal nog steeds premie bij mijn huidige prepensioen

Ik weet inmiddels wat meer ,zij onderhoudt 6 personen waarvan 4 eigen kinderen en een neef die ook in de zaak werkt en een nichtje waarvan de ouders te arm zijn om haar te onderhouden en naar school te laten gaan,ook beschikt ze over zeker minstens nog een huis in davao city,dus als ik het goed begrijp is daarvoor philipijnse begrippen heel wat ( hier trouwens ook lol) toch twijfel ik of ik kan wennen aan die cultuur