Bij twijfelen, niet inhalen !! Dus vooral niet gaan
In normaal daar om neefjes en nichtjes onder je hoede te nemen van familie die het financieel slechter hebben. Familiebanden zijn heel sterk, en familie komt ALTIJD op de eerste plaats. Dat is ook de reden dat mensen op een hoge post , hun eiegen familie allerlij baantjes toespelen, ook al zijn de personen die de baantjes krijgen daar vaak niet capabel voor.
Ik zou me niet te veel zorgen maken of je wel kan wennen aan de cultuur. Zorg dat je voor je zelf een dagbesteding vind , waar je jezelf nuttig kan maken binnen of buiten haar bedrijf, en waar je vooral ook zelf voldoening in vind. Sommige buitenlanders die hele dagen daar niksdoen vervallen aan snel uit verveling aan drankmisbruik en dat is niet zo moeilijk daar om de hele dag dronken te zijn , voor minder dan een euro heb je een fles rum daar.
Als je zelf nog maar 50 ben volgend jaar heb je nog minimaal 15 jaar voor de boeg voor je AOW krijgt en pensioen, en waarschijnlijk nog langer wegens verhoging van de AOW leeftijd
En dat is misschien wel zorgelijk, want 15 jaar in Filippijnen wonen beteked 15 jaar geen AOW opbouw, dus 15 x 2%= 30 % korting als je eenmaal AOW gaat ontvangen. Vind ik fors.
Ik zou wel bij de Sociale verzekringbank informeren hoeveel het kost om zelf jaarlijks de premie te betalen zodat je toch AOW opbouwd. Of je moet een goed bedrijfspensioen in het vooruitzicht hebben, dan hoef je jezelf ook niet meer druk te maken over die 30 % korting.
Juist Ik zou wachten tot ik mijn pensioen (volledig)heb maar ben nu met volledig pensioen !
Daar het leven in de Filipijnen anders is dan in Belgie of Nederland en zoals Koringkong schrijft Familie banden zijn heel gehecht aan elkaar en misschien gaat de waarde van de Euro ook zakken of verdwijnen !
Wie weet ??
groetjes
:dag:picard
Beste
woon in belgie en reeds 10 jaar getrouwd met filipijnse
dat deze vrouw met u wenst te trouwen is normaal,ze weten daar allemaal dat er bij ons iets bestaat als pensioen!!!
Wij denken dat zij allemaal achterlijk zijn maar ze zijn 1000 maal slimmer als wijzelfnadelen zijn er genoeg aan een huwelijk aldaar maar 1 voordeel ken ik niet
Als u er trouwd met 1 filipijnse zal u toch dagelijks tientallen mondjes moeten voeden
Mijn zoon woont al 10 jaar met zijn Fil. vrouw en hun 4 kinderen op de Fil en ik ben zijn moeder en heb dus niet tientallen kinderen te voeden. Heb daar bij hun in het dorp een huis gekocht en zal daar ook personeel nemen, zodat er tenminste 1 gezin is wat het door mij beter zal krijgen dan ze het nu hebben.
Goed initiatief om personeel te nemen . Meeste buiteanders doen het niet omdat ze gewend zijn alles zelf tedoen. Maar als je het geld ervoor heb waarom niet. Werkloosheid is hoog in filippijnen, dus iedere niewe job is welkom.
ja, dat vind ik ook en het is mijn manier om aan ontwikkelingshulp te doen, niks dure direkteuren of managers die het eerst worden betaald van bijeen gebracht geld hier in Nederland. Ik heb een groot huis met tuin rondom en een heeeele grote mango boom, waar elke dag miljoenen blaadjes afvallen, dus er is genoeg te doen.
Korikong
Ge kunt wel scheiden op de Filipijnen via de Ambassade !
Heb een vriend die zo gescheiden is .
Picard
Okay , wist ik niet dat dat ook kon. Bedank voor je info !
Alsof het kapitalisme zo,n goed humaan systeem is !!!
Het gaat niet om het systeem, maar wat je er zelf mee doet.
Hallo,
Het is niet langer zo dat je de Belgische nationaliteit verliest als je de Filippijnse nationaliteit aanneemt, de mogelijkheid toto dubbele nationaliteit is een recht door de wet van 2012 die dit mogelijk maakt. Het is echter niet nodig.
Een eigendom hebben KAN WEL als buitenlander op de Filippijnen maar er zijn beperkingen. Een apartement kan je sowieso steeds kopen als buitenlander (Filipijnen noemen dit een Condo), wil je een grotere eigendom dan is het inderdaad bijna onmogelijk. Je kan dan gewoon huren. In mijn buurt in Santa Rosa (Laguna) bijvoorbeeld, staan nieuwe huisjes met badkamer en 2 slaapkamertjes aan zoān 100 euro per maand. Je kan ook een ālongtime leaseā aangaan. Daarmee koop je een bepaalde eigendom voor een lange tijd (30 jaar-50 jaar, 99 jaar bv.)
Het is wel raadzaam om eerst een paar keer naar ginder te gaan alvorens zich daar definitief te vestigen. De eerste keer zijn mensen er vaak ontgoocheld, terwijl dit een derde en vierde keer serieus begint om te slaan. Ik ga reeds 25 jaar op en af naar de Filipijnen en zou liever fulltime daar wonen. Wil je er definitief blijven ga dan zeker bij de Filipijnse ambassade in Brussel langs. Je zal een verklaring van de dokter nodig hebben, een longfoto en een paar documenten van de dienst bevolking zoals een bewijs van goed gedrag en zeden, nationaliteitā¦)
Waar je wel rekening moet mee houden is je ziekteverzekering, die ga je ginds moeten nemen, maar telkens je in het land bent kan je wel tijdelijk je belgische ziekteverzekering bij het ziekenfonds onder bepaalde voorwaarden laten heropenen zodat je ook hier een behandeling kan ondergaan. Het tweede is je pensioen. Je dient dit best op een Belgische bankrekening te laten toekomen, en ƩƩn maal per jaar zal je een bewijs van leven moeten opsturenā¦
Indien je nog vragen hebt kan je mij altijd mailen of terecht op wonen en reizen naar de filipijnen als belg of nederlander via Facebook.
Mvg,
Yvan
Yvan,
Volgens mijn info zal je nooit als buitenlander de Filippijnse nationaliteit verkrijgen⦠enkel zij geboren in de Filippijnen of in het buitenland uit Filippijnse ouders zijn Filippino. Je kunt wel Filippino citizen worden en daar is dan ook alles mee gezegd.
Trouwens waarom zou je je originele nationaliteit afgeven voor een andereā¦
Ik hoor het wel van je mocht dit anders zijn.
Marc a.k.a. Balikbayan Ako
Marc,
Ik sprak over een residentieel visum. Als Belg kan je wel dubbele nationaliteit aanvragen na enkele jaren, maar dat is een hele rompslomp en heeft ook geen enkel nu. Met een residentieel visum kan je wel gewoon blijven wonen en betaal je elk jaar gewoon je 300 peso taks. In mijn buurt lopen er vele rond die boven de 60 zijn en zij hebben zelfs een senior citizenskaart waarmee ze afslag krijgen op restaurant enzo⦠In mijn buurt is er ook nog nooit last geweest met buitenlanders en autoriteiten op corruptiegebied. Je moet er wel niet de grote Jan gaan uithangen. Het is belangrijk je een beetje te integreren en ook een paar woorden Tagalog te leren, dat wordt altijd geaprecieerd ook al is het maar goeie dag en goeie avond zeggenā¦
Navy,
Dat is waar ik ook volop zal voor gaan het residential visum of het retire visumā¦
Filippijnse nationaliteit zie ik het nut er niet van in als Belgisch staatsambtenaar.
Ooh ik ben al goed ingeburgerd daarā¦familie bij de vleet, kennissen hier en daar op de juiste postjes en wie ik kan gebruiken die onderhou ik regelmatig met wat uit Belgie.
En woordjes tagalog dat valt mee, maar wij spreken Bisaya op Mindanao.
Hebben er een leuk stulpje van 300m² staan die we iedere keer moderniseren, hebben dit kunnen kopen van een Kolonel die naar een ander eiland verkaste⦠we zitten redelijk safe want al mijn buren zijn militairen of ex-militairen. Er is ook nog een lap grond die we liggen hebben van 435m² in de blanke wijk waar we wat op kunnen bouwen. Bedoeling is om in 2019 er te gaan wonen definitief.
Dus nog wat tijd te gaan.
Hallo,
Wij, een belgisch koppel, gaan volgend jaar emigreren naar de Filipijnen , graag had ik wat meer info over wat we moeten doen⦠Visum, uitschrijven hier, inschrijven ginds. Hoe in orde blijven hier met ziekenkas enzā¦
Alle info is welkom
Bedankt
Hallo Werner en Marissa,
helaas werkt jullie emailadres niet meer, maar en zou graag informatie van jullie krijgen over immigratie.
Is er een site waar ik er veel kan lezen, ook van de overheid?
Wat stelt de Filipijnen voor eisen aan het vestigen en daarbij vallen onder de Filippijnse belastingdienst?
Hoe lang kan het duren totdat je erkend bent als belastingplichtige in de Filipijnen? Ik heb vooral haast om te weten hoe en wanneer mijn belastingplicht in Nederland stopt over vermogen in aandelen. De Nl belastingdienst geeft nog geen eensluidend antwoord.
met vriendelijke groeten, Jan Husslage, Giethoorn, Nederland