:dag::kus::wereld::slapen:hallo,ik ben nederl.mijn zoon ook en mijn vrouw philipijnse. wij wonen in belgie,stel dat ik terug wil naar nederland,maar mij iets overkomt,is het dan beter als mijn zijn ook de philipijnse nationaliteit aanneemt? dank u.
Lijkt, mij niet verstandig. Filippijnse nationaliteit kun je beter kwijt dan rijk zijn. Met een filippijns paspoort kun je uitgezonderd de ASEAN landen nergens zonder visum heenreizen. En vraagt iemand met de Filippijnse nationaliteit een visum voor een bepaald land aan word dat ook nog vaak geweigerd.
http://www.aseansec.org/74.htm
als het mogenlijk is om een dubbele nationaliteit aan te nemen dan zou ik dat doen dan heb je de voordelen van beide
groet dirk :chin:
Natuurlijk werken filippinos over de hele wereld,en is dat geen probleem om een werkvisum te krijgen, maar probeer als filippino eens europa te bezoeken,dus niet om te werken, word je visum geweigerd wegens vestgingsgevaar. Zelfde geld voor USA, Canada en Australie, wil je daar als filipino werken geen probleem om een werkvisum te krijgen. Maar o wee wil je als filipino een visum voor familiebezoek of af gewoon een plezierreisje maken,dan word je toch door het gros van de landen al bij voorbaat gezien als illigale immigrant.
Snap ik, dat je nooit ergens last van heb gehad,want ik neem aan dat jij een Nederlands paspoort heb,en dan krijgt je vrouw wel makkelijk een visum als je ook nog eens een trouwakte kan laten zien. Voor filippijnse staatsburgers zonder buitenlandse echtgenoot lgt dat toch anders.
Welke nationaliteit het beste is zou ik niet willen zeggen maar … als je een Filippijnse vriend, vriendin wil laten komen voor enekele weken, dan is en wordt dit 99% geweigerd, voor Belgie toch. Al meerdere malen kunnen vaststellen.
Ondertussen heb ik een vast vriendin ginder en we zullen het doen " volgens het boekje " van Brussel.
Als jullie regelmatig voor langere tijd op de Filippijnen zijn, zou je kunnen overwegen voor jou en je zoon een non-quota immigrant visa aan te vragen. Dat kan in Nederland en België bij de Ambassades, maar veel makkelijker en vooral goedkoper op de Filippijnen. Kijk maar eens op www.immigration.gov.ph .:wereld:
Kijk dat is wat ik nou bedoel met je filippijns paspoort word je gewoon geweigerd, en dat geld niet alleen voor belgie maar voor het gros van de landen, mits je niet tot de door paskoo genoemde uitzonderingen behoord, dat is, je gaat werken, je bent gehuwd met een buitenlander, of je bent een filippino met een groot eigen bedrijf of met een hoge functie, dan is het allemaal geen probleem ,maar de gewone sterveling komt met z,n filippijns paspoort nergens. Dubbele nationaliteit is een goede optie voor mensen die een erfenis uit filippijnen verwachten of in de toekomst onroerend goed daar willen kopen, want zonder filippijnse nationaliteit kun je immers geen onroerend goed daar bezitten of kopen. Door de Filippijnse overheid word een dubbele nationaliteit ook toegestaan, helaas is men in Nederland druk bezig met wetten te maken die de dubbele nationaliteit gaat verbieden. Volgens mij word er in Belgie niet zo moeilijk gedaan over een dubbele nationaliteit, iemand die dat weet toevallig?
Daar staat op www.filippijnen.org ook uitleg over maar komt er op neer dat men twee nationaliteiten mag hebben.
Echter:
Speciaal de Filippijnse nationaliteit behouden om grond te kopen is niet nodig!
Een Balikbayan (ex-Filippijn) mag 1.000 m² bouwgrond bezitten of 5.000 m² commerciële grond. Toch meer dan zat om een huis op te zetten, zou ik denken.
Maar
Dan praat je over een minderheid. De meesten dromen over over hoe ze hun oude dag in luxe zullen doorbrengen dankzij het feit dat hun uitkering in de Filippijnen een beetje meer kan dan hier.
Als men echter zijn geld in een lokaal bedrijf stopt, leeft als God in Frankrijk en geen rekening houdt met de lokale economie, blijkt op zekere dag alles op te zijn.
Je kan nu eenmaal geen groot fortuin verdienen aan dezelfde mensen die dankzij hun hongerloon je luxeleven mogelijk maken.
Wil je lokaal verdienen dan moet je lokaal leven! M.a.w. zelf de was doen, zelf het gazon maaien, zelf schilderen, enz. Dit na je dagtaak in het eigen bedrijfje.
Dan heb ik het nog niet over de vele vragen voor krediet want die rijke vreemdeling kan dat wel missen.
Hoe verloopt het trouwens als men ziek valt? Wie al wat ouder is, zal door de verzekeringen worden geweigerd. Het spaarpotje kan snel op zijn als het misloopt.
Enkel als men echt een goed plan heeft, bereid is om zelf de handen uit de mouwen te steken en vooral rekening houdt met een realistisch scenario inclusief alle mogelijke tegenslagen dan pas kan men het overwegen. Als tegen die tijd de zin erin niet lang verloren is.
Pessimistisch? Nee, realistisch!