wie weet wat de voor- en nadelen zijn, om te trouwen met een filippina in de filippijnen, en daar te blijven wonen?
ik weet dat er na een eventuele scheiding alle gezamelijke eigendommen voor haar zijn…
maar moet bijvoorbeeld je visum nog steeds elke 2 maanden verlengd worden?
of word je daar ingeschreven?
-andere voor- of nadelen?
Wat de voor- en nadelen zijn om met een Filipina te trouwen en in de Filipijnen te wonen? Tja dat kan een lange lijst worden. Maar lees deze site eens bijvoorbeeld http://www.western-asian.com/things-to-consider-before-marrying-a-filipina.html. Scheiden kan niet in de Filipijnen, wel in NL. Een huwelijk kan in PH alleen worden geannuleerd op strikte gronden. Je kunt eventueel op huwelijkse voorwaarden trouwen (Pre-nuptial agreement te maken door een lawyer voor het huwelijk), maar het is de vraag of dit later wat waard is. De voordelen om te wonen in de Filipijnen zijn om maar eens wat te noemen, het gunstige klimaat, mooie natuur buiten de steden, goedkoop levensonderhoud, geen NL belasting op niet overheidspensioen en de meesten spreken Engels en nadelen zijn er zoals slechte(re) gezondheidszorg, hogere criminaliteit, vergaande corruptie, moeilijk om eerlijk zaken te doen, verwarrende regelgeving en verkeersproblemen. Je kunt inderdaad als buitenlander geen grond bezitten, maar je kunt wel een condominium bezitten of voor lange tijd (niet van je vrouw) grond leasen. Als buitenlander sta je in het algemeen zwak bij rechtszaken. Als je gehuwd bent met een Filipina en je wilt permanent in de Filipijnen blijven wonen, dan kun je een zgn 13a visum aanvragen dat eerst voorwaardelijk voor 1 jaar en daarna voor onbeperkte tijd word verleend. Je hoeft je dan alleen aan het begin van elk jaar te melden bij een Immigratie bureau voor “yearly report” kosten P 330 en eens in de vijf jaar dient je ACR-I card te worden vernieuwd.
kano,… bedankt voor jou reactie.
ik woon al ruim 1 1/2 jaar in the philippines, en weet natuurlijk al hoe het leven hier is, maar mij gaat het vooral om hoe het is om getrouwd te zijn in the philippines.
het laatste wat je schrijft is wel interressant, maar wordt je bijvoorbeeld ingeschreven, en wat zijn dan de gevolgen?
goeiedag andre,
ik ben hier nieuw en las dat je al 1,5 jaar in de filipijnen woont.graag zou ik eind september naar de ph gaan om iemand te leren kennen.zou jij me raad kunnen geven welke stad (makati,cebu city,davao…)ik het best reis.kan je me ook wegwijs maken in mijn zoekopdracht?alvast bedankt.
grtjs pb(patjebeton)>>>
@andrestuster Wat bedoel je met inschrijven? Er is geen bevolkingsregister in de Filipijnen. Als je gehuwd bent en je hebt op basis daarvan een 13A visum gekregen dan krijg je een ICR-I card en ben je bij het Immigratiebureau ingeschreven. En aan wat voor andere gevolgen denk je? Op belastinggebied? AOW?
@patjebeton Je kunt overal naar toe, de steden verschillen niet zoveel van elkaar. Als je in de Filipijnen bent zul je niet zoveel moeite hebben om kennis te krijgen met een dame. Wel uitkijken voor de golddiggers die vooral via datingsites, chatrooms en bars opereren.
dag kano,bedankt voor je vlugge reactie!ik heb nog een paar vragen;
kan je daar huwen en je (vrouw)mee naar belgie brengen?(met toestemming van de ouders natuurlijk)
welke papieren moet ik in mijn bezit hebben?
(voor het huwelijk)
hoe lang zou ik ginds moeten blijven om alles in orde te krijgen?
mijn oprechte dank,
pb
Ben belg en ga binnenkort huwen in de philippines… Wat is de procedure om mijn echtgenote naar Belgie to kroijgen … Heeft zij een Schengen Visum nodig ? Ik heb vernomen dat dit sedert 2006 niet meer nodig is ! Kan iemand dit aan mij bevestigen? Volgens de gegevens die ik vernam, kan zij na 8 dagen al meereizen naar Belgie ! Wat aan de exit immigtratie voor het aan boord gaan in Manila of Cebu, moet zij ook een visum kunnen tonen om haar land te verlaten? Bedankt op voorhand . George
Het is beslist geen sinecure om je Filipijnse echtgenote naar Belgie te krijgen. Daarvoor is beslist een visum nodig en om dit te verkijgen dient aan tal van eisen te worden voldaan. Het voert echter te ver om daarop in dit reisforum nader in te gaan.
Ik adviseer om eens te kijken naar Visum.
Daar wisselen veel Belgen hun ervaringen uit met betrekking tot het verkrijgen van een visum voor hun Filipijnse echtgenote. Na registratie kun je daar ook vragen stellen en ervaringen uitwisselen.
Bedankt Kano… Ben in Januari tot 6 februari in Manila geweest bij mijn verloofde … Heb alle nodige documenten van mijn zijde meegenome en aan haar gegeven…Zij zal een Fiancee visum aanvragen eerstdaags, na afspraak voor het interview in de B ambassade Manila. Had gedacht misschien to huwen in Biliran in September… maar heb goed nagedacht en ben meer voorstander van huwen in Belgie, Redenen genoeg daarvoor zoals we weten ! Als zij dan na het huwelijk ginder toch geen visum van gezinsvereniging krijgt . hebben we problemen dat weet ik goed genoeg ! Maar ik heb op internet van een nederlander gehoord dat er een dokument bestaat dat haar toelaat naar Belgie te komen zonder visum… als wettige echtgenote !!! Kan al na 8 dagen !!! Is dat zo?? Heb U daar al van gehoord ? Graag antwoord . Best groeten…George
Helaas, ik weet van geen dokument dat jouw partner in staat stelt al na 8 dagen als wettige echtgenote naar Belgie te reizen. Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, want dat zou lang en breed bekend moeten zijn bij iedereen en niemand zou meer meer een visum hoeven aan te vragen.
goedendag patjebeton,ben al 3 jaar getrouwd woon te san pedro laguna,het leven is hier goedkoper dan belgie maar je kan je kaart laten activeren in belgie voor 1 jaar en dan hoeft je niet al je geld mee te nemen je kan dan met je bankkaart naar de psp of bdo bank gaan en dan kom er geen euro uit maar pesos,1 euro is 57 pesos als je trouwd met een filipijnse zal je je goed voelen het leven is hier mooi ben nu nog in belgie vertrek 1 augustus naar mijn vrouw grtjs chris wenst je nog meer informatie laat me het dan weten groeten chris
Ik heb daar de brui aangegeven om te trouwen met de filipijnse vrouw van mijn leven, wat een gedoe.
Ze is erg laks hierin en heeft een Legal Capacity (to contract Marriage) nodig en moet ze voor naar Manilla.
Ze wil voor de kerst dit jaar trouwen, nou vergeet het dan maar…dit is onmogelijk. Heb haar vermeld vergeet het voor nu en altijd. Zal een andere keer wezen, ofwel nu niet, dan niet, nooit niet.