Ik kom juist terug van een rondreis op de Filipijnen en ik ben helemaal verliefd geworden op het land en de mensen ! Ik heb verschrikkelijke heimwee om terug te gaan ! Ik weet dat het MAAR een vakantie is, maar ik zou graag eens langer willen verblijven op de Filipijnen !
Ik zou graag een jaar naar de Filipijnen gaan wonen, werken en genieten van het prachtige land !
Ik zou ginds graag een sociale job doen ! Ik werk in België in de buitenschoolse kinderopvang ! Maar mijn ambities liggen iets verder nu !
Bv in een school werken zou ik ook zeer interessant vinden !
Als er iemand mij hierbij kan helpen met zoveel informatie mogelijk, doe maar gerust …
In een land met een gigantisch hoog werkeloosheidscijfer zal je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen werkvergunning kunnen krijgen. Een alternatief is om door een organisatie uitgezonden te worden.
Ik heb twee jaar lang een eigen bedrijf gehad op de Filippijnen en mijn functie ging niet verder dan voorzitter van de aandeelhoudersvergadering. Een werkvergunning werd niet verstrekt.
Ook ik geef je weinig kans om te werken in de Filippijnen, zeker niet in een sociale job.
Er bestaat wel een eenvoudige manier om in de Filippijnen te mogen werken: trouwen met een Filippijnse vrouw…
Trouwen met een Filippijnse betekend dan wel dat je er direct meerdere dozijnen familieleden en verre verwanten bij krijgt die een wandelende pinautomaat in je zien…
Er is altijd wel een verwant die in hoge nood zit en de weg naar die grote witte portemonnee weet te vinden.
De Filippijnen ga je niet naar toe om te werken maar verlaat je, net als 12 miljoen Filippijnen nu doen, om te werken.
Een business opzetten is één ding om een business te behouden een tweede en voor een buitenlander voor 98% zekerheid tot mislukken gedoemd. Zeker in een land waar het overgrote deel van de bevolking van maal tot maal en dag tot dag leeft.
Bijvoorbeeld de zg. Sari Sari store’s, wat de vervulling der dromen van veel Filippijnse vrouwen is, vindt je hier om de paar honderd meter en in de steden vaak straatjes vol naast elkaar, nieuwe te vestigen maakt de spoeling nog dunner is zij al is.
Ben zeer benieuwd naar het lezen van concrete succes story’s over het onderwerp werken en/of business opzetten in de Filippijnen.
In opvolging aan bovenstaand de volgende feiten :
NATIONAL HOUSEHOLD TARGETING SYSTEM FOR POVERYT REDUCTION PROJECT (NHSTS-PR)
Talaan ng Maralita: Sigurado, Kumpleto, Totoo!
30 out of 100 Filipino
families has income
short of the minimum
cost of satisfying the
basic requirements. This means that of 100 Filipino
families, 30 of them are living
in slums, or makeshift houses
of indigenous materials, do
not have access to clean
water, are unable to send
their children to school, and
are generally denied of other
essential services including
hospitals.
And out of the 30 families,
24 do not have enough
food to eat.
24 out of 100 Filipino
families do not earn to
meet basic food and
non-food requirements.
Dit geeft een realistisch beeld op mogelijkheden om te verdienen in een land waar cash-flow een probleem is.
Ik ben al een tijdje tot de conclusie gekomen dat werken en wonen op de Filipijnen zo goed als onhaalbaar is, tenzij ik er trouw, maar dat is zeker nu niet van toepassing.
En ik weet uiteraard hoe weinig de mensen er verdienen en hoe de levensomstandigheden er zijn. Dat neemt niet weg dat ik het een prachtig land vindt met een zeer vriendelijke bevolking.
Mijn intentie is nu om ongeveer 3 maand met vakantie te gaan op de Filipijnen ! On verra !
Succes storys zijn er wel . De Nederlander B.J.Schaap is begin jaren 80 in Moalboal een duiklodge begonnen De sumisidlodge. Later op Panglao een tweede vestiging geopend ,het oasis resort Het bedrijf word gerund onder de naam Seaquestdiving. www.seaquestdivecenter.net Maar ook op kleinere schaal zijn er wel successen,zoals de Nederlander Jos Veenman die in de stad Davao een klein simpel restaurantje runt onder de naam Savor Queen samen met zijn vrouw en daar van kan leven. Nene en Jos in Davao: februari 2008 De mogelijkheden zijn er dus wel.
Natuurlijk zijn er ook wel hier en daar ook succes storys te vinden vandaar dat ik het voorzichtigheidshalve op 98% heb gehouden. Doch het zal altijd Filippijns gerelateerd moeten zijn. M.a.w je zal bijvoorbeeld met een Filippijnse getrouwd moeten zijn en het als een risico dragende eenmanszaak moeten opzetten op naam van je vrouw.
Voor het beginnen van een wat groter bedrijf zoals bijvoorbeeld een Ltd. is het belangrijk om te weten dat je deze niet met je vrouw of directe familieleden op mag zetten. Je kan uitsluitend voor 40% eigenaar worden en 60% moet in handen zijn van Filippijnse ingezetenen. Het is absoluut niet toegestaan om zelf het financiële beheer van je bedrijf in handen te hebben.
Alles bijelkaar genomen niet het eenvoudigste om in de Filippijnen zomaar iets te beginnen.
Grappig dat je spreekt van Oasis Resort in Panglao ! Ik heb daar af en toe aan de bar gezeten
Maar werken in de Filipijnen zal moeilijk zijn inderdaad.
Nu zou ik graag februari, maart en april terugegaan misschien combineren met Vietnam. Al denk ik dat er genoeg moois te zien is in de Filipijnen voor drie maand.
Enig idee hoeveel euro’s ruim geschat ik zal nodig hebben voor drie maand ? 3000 euro ?
Natuurlijk gaan jullie zeggen : Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel geld je daar wilt uitgeven aan slaapplaatsen etc…
Maar sommigen onder jullie hebben ervaring in meerdere maanden Filipijnen zodus…
Nog een vraagje ik hoor af en toe dat de Filipino’s and Filipina’s zeer vriendelijk zijn tot dat je ze beter leert kennen ??? Nu ik weet niet of dat voor iedereen geldt ? Wat denk jij hiervan Korikong ?
Ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is !
Hallo Frank,
Het moet zeker mogelijk zijn om met een budget van 1000 euro per maand op de Filipijnen rond te komen. Je kunt dan zelfs een heel aangenaam leven hebben. Ik zou wel een paar zaken in de gaten houden:
Probeer low budget te vliegen. Zestair is een van de goedkopere op dat gebied.
Boek je hotels niet via het internet maar ter plaatse. De goedkopere hotels hebben doorgaans geen website en bieden vaak toch een goede kwaliteit. Wel even naar de kamers kijken voordat je besluit te blijven!
Denk er ook eens aan om een huis te huren voor een maand. Er zijn genoeg buitenlanders die hun huis voor een maandje willen verhuren.
Toeristenplaatsen zijn veel duurder dan daarbuiten.
Restaurants met een Filipijnse keuken zijn meestal goedkoper (en het eten is lekkerder) dan pizzatenten, Jollibees en zo.
Over de vriendelijkheid en betrouwbaarheid van Filippijnen: kun je een land ter wereld opnoemen waar alleen maar eerlijke mensen wonen? Nee, dus. De Filippijnen zijn daarop geen uitzondering. Daarbij komt nog dat een derde van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Onze eigen kardinaal Simonis heeft in het verleden eens ooit gezegd dat het geoorloofd is om een brood te stelen als je kinderen honger hebben. Met andere woorden: er zijn op de Filippijnen een boel mensen die in de verleiding kunnen komen.
Als jij op de Filippijnen rondloopt met jouw budget, ben je relatief heel rijk. Hou er gewoon rekening mee dat er Filippijnen zijn die graag in jouw rijkdom meedelen.
Ik wens je in ieder geval een heel prettige tijd daar!
Er bestaat ook geen land waar alleen maar oneerlijke mensen wonen. Ga gewoon een paar maanden lekker op de Filippijnen doorbrengen. Soms zul je als buitenlander “te veel” betalen. Dat is onderdeel van de Filippijnse maatschappij: ze noemen het ook wel eens de “long nose tax”.
Zolang het niet buitensporig is, moet je dat gewoon accepteren.
Dat heb ik effectief gedaan toen ik er in April een maand verbleef!
Vooral Camiguin Island vond ik fantastisch om het eiland helemaal rond te rijden met de scooter. En een babbeltje te slaan met de locals. Een Red Horsken drinken
Ik ben zeker niet de modale toerist die overal de bus en de taxi nam.
Daar kan ik niet veel meer aan toe voegen, behalve een ding, als men toch ginder iets wil opstarten verbrand nooit de bruggen niet achter u
Heeft u een huis, verhuur het dan op korte termijn, ik ken personen die vertrokken zijn en ginder wat gingen beginnen, na een paar jaar waren ze terug in Belgie en begonnen terug onderaan de ladder
Geen geld meer, een huis moeten huren, meubels kopen enz enz
Nee, ik heb een paar optrekjes ginder maar blijf doorwerken in Belgie, ik heb wel het geluk om gepensioneerde zelfstandige te zijn en tijdens de zomer maanden de avondmarkten aan de kust aandoe en de winte periode, vanaf half jan tot begin April in de filipijnen kan blijven
Een goede raad aan iedereen, werk in Europa en leef als een pinoy, ga later naar ginder om te rusten en zeker niet om ginder te werken, een gemiddelde werkman heeft tussen de 6 en 8000Php per maand, een goed 100€, voor die prijs kom ik niet uit mijn zetel
SUBITO
Ik leef van € 850 pm. als een god en heb zelf een werkster in dienst en een mooi huis ik kan zelfs nog geld overhouden en doe alles waar ik zin in heb. De Filipijnen zijn veel goedkoper dan Thailand en ik vind de sfeer er prettiger
Inderdaad met een pensioen van 850€ kan men ginder goed leven, ik heb een pensioen dat een goede 50% hoger ligd maar daar ik nog kinderen heb die naar school gaan ben ik verplicht van bij te verdienen, ach dat maakt niet veel uit want ik voel mij nog jong genoeg om de morgend en avondmarkten tijdens het seizoen met mijn aanwezigheid te eren (mooi gezegd he)
De jongste word 7 op 21 Feb 2010, u ziet ik zal nog wel wat moeten werken tot ze 18 zijn
Als ik moet kiezen tussen een filipina en een thai weet ik zeker wat ik moet kiezen, ik was nooit in Tailand maar heb wel veel Thaise vrougen tegen gekomen in Belgie, ik heb zelfs mijn zaak aan de kust aan een van hen overgelaten, ik zou daar een boek kunnen overschrijven
In mijn huisje (3 verdiepingen) leven een paar familieleden, onder andere mijn schoonmoeder en mijn jongste schoonbroer die voor mijn schoonmoeder zorgd, de beneden verdieping is bewoond door een ander schoonbroer die daar een sari sari uitbaat, open om 4 am tot 11pm, ondertussen staat hij van 12 am tot 11pm ook op de dagelijkse markt met letchon
Een familie die samenwerkt komt vooruit in de filipijnen
Iedere maand stuur ik 300€ op voor de algemene onkosten, de beneden verdieping moet schoonbroer alles betalen want hij werkt, de bovenverdiepingen zijn voor mij daar niemand een inkomen heeft, dit omvat TV kabel, internet, telefoon, voeding, kleren enz enz
Ik heb daar geen enkel probleem, in manila zijn verschillende makro’s, market market ligd op 3 km van mijn huis, ayala op 6 km dus vermaak is er daar in overvloed (voor mij is dat gaan wandelen en zaken te bezichtigen)
SUBITO