Ja een dubbeltje is wel heel weinig, maar ik zie hier ook projecten voor 5 miljoen baht, en de huizen zijn mooi, maar die staan zo dicht op elkaar gebouwd, heel jammer
Daarom heb ik destijds grond gekocht. Niet alleen omdat het goedkoper kan, maar ook om de ruimte.
Wat betreft wat elnagtegaal zegt, alles heeft z’n voor en nadelen. En als je voorkeur ergens naar uitgaat, dan moet je daar voor gaan. En wat betreft vertrouwen, tja in Spanje ging veel fout, en daar zitten ook nog steeds genoeg mensen waar het wel goed voor ging, dus waarom niet in Thailand. Ook een beetje geluk hebben. Ik prijs niks aan, zeg alleen gebruik je gezond verstand en vertrouw op jezelf. Neem geen risico’s en kun je het missen doen en geniet.
We leven maar 1 keer, en nemen toch niks mee. Groeten uit Udonthani, en een gelukkig en gezond 2009 voor iedereen.
Hoi Leon,
Inderdaad heb je gelijk, de woningen op Moo Baans staan zeer dicht op elkaar.
Wij hebben gelukkig een hoek perceel kunnen kopen wat een beetje schuin weg loopt waardoor de tuin groter lijkt.
Ik ken een Nederlander hier in Chiang Mai die een schitterende tuin heeft wat volgens mij een paar duizend m2 is, het is heel mooi maar je moet het ook onderhouden.
Ik ben zo een tuinierder dat ik het laat doen ![]()
Het is inderdaad zo dat een stuk land goedkoper is om te kopen, meer ruimte.
Maar meestal vergeten de meeste wel dat er nog electra, water en riolering aangelegd moet worden wat ook hier aardig op kan lopen.
Als voorbeeld onze telefoon aansluiting moest 900meter hiervandaan komen.
In nederland en Spanje gebruiken ze een kabel waar direct voor 100 aansluitingen in zitten.
Hier wordt ieder huis apart aangesloten.
Ik ben het ook helemaal eens met je dat je gewoon er op moet vertrouwen dat dingen goed lopen.
Ik zelf ben er van overtuigd dat je geen risico loopt zolang je maar zorgt dat je een goed contract hebt.
Alleen moet ik zorgen dat als er iets met mij gebeurt dat mijn vriendin niets kwijt kan raken als er iets gebeurd.
Samenwonen wordt niet erkend in Thailand.
Wij zijn beiden Nederlanders dus dat word dan trouwen in Thailand.
En ik geef je volkomen gelijk, of we maar een keer leven weet ik niet maar wil er nu wel van genieten.
Bedankt voor je reactie en ook een gelukkig en goed 2009 toegewenst vanuit Chiang Mai.
Helaas is 30 + 30 jaar lease illegaal.
Als je flexible bent dan zijn er altijd mogelijkheden.
Kortom geen probleem.
Als je flexibel bent dan is er veel mogelijk.
Als je je contracten goed in orde maakt dan is er niets aan de hand.
Ik zelf zie er geen probleem in, en wie zegt dat ik hier nog over 10 jaar woon?
Mischien woon ik weer in Europa of Nieuw Zeeland?
Wie zal het zeggen.
Papieren zijn duidelijk in het Engels en Thais 3 keer nagekeken dus geen probleem.
Misschien heb ik gewoon een goede en slim bouwbedrijf gevonden.
Wie wordt de eigenaar van huis en grond?
Wat bof je Elnagtegaal dat bij jou alles goed is verlopen.
Wij zijn erachter gekomen dat een huis dat al staat op een stuk grond, het huis nooit jouw eigendom kan worden. Voor de bouw van het huis moet je al geregeld hebben dat het huis op jouw naam komt te staan. Dit is niet meer realiseerbaar als het huis eenmaal met de grond is verbonden.
Ten tweede, een lease van 3 x 30 jaar kan niet. Na 30 jaar is het maar afwachten of de eigenaar toestemt met een verdere lease voor de tweede termijn van 30 jaar.
Enne wat doe je als de eigenaar van de grond komt te overlijden en de erfgenamen hebben andere bedoelingen met de grond? Hier zijn wij allemaal tegen aan gelopen.
Wellicht hebben jouw twee advocaten jou hier ook gewezen.
En wat doe je als het bouwbedrijf failliet gaat tijdens de bouw?
Tja het kopen van een huis in Thailand is nog niet zo makkelijk.
Groeten vanuit een koud Nederland
Officieel kan je geen grond bezitten als buitenlander.
Je mag wel grond leasen, wat ik dan ook doe.
Het huis de stenen kunnen wel op je naam niet de grond.
Contract onderhands dekt dit wel af.
Of het 30 of 2 keer 30 jaar is of wordt is niet zo interesant.
Laten we eerst maar zorgen dat we 30 jaar ouder worden.
Grond staat op naam van het bedrijf waar de grond is ondergebracht,
een contract met toestemming tot verkoop zonder datum kan het probleem verhelpen met het eventueel overlijden van de persoon waar de grond op vermeld staat.
Ik heb de grond niet op naam van een persoon maar van een bedrijf.
Hoe ze het precies gedaan hebben weet ik niet maar mijn gevoel zegt mij dat het veilig is, wat ook bevestigd is door de advocaten.
Maar ik hoef mij hier niet te verdedigen of zo, ik heb alleen maar wat informatie willen geven.
Kortom ik vertouw de bouwer 100% en zou dat zeker niet hebben als ik een stukje grond had gekocht van iemand die ik niet zou kennen.
Goedkoop is dan vaak duurkoop.
Maar goed het was alleen maar wat informatie die ik wou geven.
Wij wonen al 2,5 maand in ons huis waar we heel blij mee zijn.
Wat veel expatjes hier in de regio doen is: grond en huis op naam van Thaise partner en bij de advocaat (liefst 1 met notariele bevoegdheid) een usefruct (vruchtgebruik) van 90 jaar regelen.
Mocht het fout lopen tussen de 2 partners, dan kan het farrangetje leuk blijven zitten, en de ongelukkige eigenaresse moet weer een ander onderkomen zoeken.
Het is natuurlijk wel een beetje oppassen, want uiteraard zal de eigenaresse wel proberen om je uit het huis te krijgen, MAAARRR er zijn al diverse zaken voor de rechter geweest en in alle gevallen kan het farrangetje mooi blijven zitten en heeft de eigenaresse het nakijken.
Als buitenlander kan je officieel GEEN huis kopen in Thailand. Het huis wel maar de grond niet.
Vele buitenlanders kochten een huis op naam van een Thai en toen ze terugkwamen om hier dan te wonen ,verbleef de Thase familie er en stonden ze op straat. 1 Ding misschien te doen os je eigendomsrecht te laten registren bij een advocaat, een buitenlander kan GEEN adresboek krijgen.
Hier zit een kern van waarheid in maar erg naief gedacht,voordat ik er een ellenlange tekst aan ga besteden kijk een op www.huahinlandandhouse.net en klik op juridischadvies en dan zal er wat meer duidelijk worden wat de mogelijkheden voor de farang zijn om land te verkrijgen al dan niet rechtstreeks op naam, maar wel via een Thai Co.Ltd. Je zal ze de kost moeten geven die het zo hebben gedaan of doen.
Zo naief gedacht is dat niet, Jan. Het zal niet lang duren eer dit de enige oplossing is om in Thailand verzekerd te zijn van het woongenot in je eigen huis.
De constructie met de Co. Ltd. heeft een paar jaar geleden op de helling gestaan. In principe kan iedere buitenlander hier een Co. Ltd. opzetten, alleen de buitenlander kan nooit meer dan 49% van de aandelen bezitten. De overige 51% van de aandelen zijn in handen van minimaal 7 Thai. Dit is (tot nu toe) geen probleem: De 7 Thai zijn volslagen onbekenden; ze bestaan wel, maar zullen nooit aanspraak doen gelden op hun 51% van de aandelen. Dit is juridisch dichtgetimmerd. Het kapitaal wat de 51% zou moeten storten, wordt ook nooit gestort, alleen op papier.’
Enige tijd geleden, vond de Thaise regering dat die regel maar eens onder de loep moest worden genomen, en men vond, dat de aandeelhouders, die 51% van een Co.Ltd. bezitten (en dan met name de huis-Co.Ltd.'s) moesten aantonen, dat zij daadwerkelijk eigenaar zijn van een Co.Ltd. met het door hun gestorte kapitaal. Dit veroorzaakte een boel ophef en onrust onder de huizenbezitters, projekt-ontwikkelaars en toekomstige expats.
Uiteindelijk is het allemaal met een sisser afgelopen, omdat een stel wakkere advocaten wel weer een weg vonden om de regel te omzeilen, maar feit blijft, dat je nog steeds GEEN eigenaar kunt worden van grond. Deze mag je wel leasen (tot wel 3 x 30 jaar). Eigenaar van het huis kun je wel worden (onder voorwaarden). Een buitenlanders kan wel degelijk opgenomen in de tabiaan-baan, maar dit is weer afhankelijk van de verblijfsstatus.
Voor condo’s gelden andere regels. Een condo kan onder voorwaarden wel 100% eigendom worden van een buitenlander.
Aan allen die zouden willen kopen of bouwen,
- Laat je NIET lijden door internetsides
- Als je zelf niets van bouwen kent, leggen ze je hier dik in de luren (Kwaliteit cement, hout,verf enz…).
- Huren is nog altijd het best, als je om een of andere reden Thailand moet verlaten is er dan geen probleem.
De ptijzen voor bouwen of huren varieren sterk van plaats tot plaats (grote stad of toeristsch),
ik zelf woon in Trang in een Village (gesloten huizengroep) en huur een 2 verdieping huis met airco in de hoofdslaapkamer voor 4800 Bath.
En da’s veruit het beste en het veiligste, Frank.
Helemaal mee eens.
Zie ook de eerste post van dit forum.
klopt helemaal wat joseph zegt.
Bij een condo is het ook zo dat je geen grond koopt, maar dat je via een contract zoveel oppervlakte van het complex koopt, de grond staat dan geregistreert op welke constructie dan ook bij de desbetreffende eigenaar, het blijven inderdaad allemaal constructie’s wie telkens door de mazen v/d wet glippen, het zij zo…in ieder zijn meug huur of koop.:lol:
Ik vind het toch wel een beetje apart: In Nederland, of welk ander Westers land dan ook, zul je het niet gemakkelijk in je hoofd halen om via internet voor langere tijd een woning te huren, laat staan een woning te kopen.
Nederlanders in het bijzonder zijn nuchtere mensen en willen zekerheden, en de enige zekerheid is dat het aan te kopen/te huren pand daadwerkelijk aanwezig is, en als het er dan niet is, dan zijn er nog zoiets als garantiefondsen, die je de nodige back-up kunnen geven.
Maar goed, nu gaat het om Thailand en dan is het goed. Nou vergeet het maar. Ik ga niet generaliseren, maar ga nooit of te nimmer via internet een onderkomen huren voor langere tijd, laat staan kopen.
Heb je het plan om voor langere tijd naar Thailand te komen, strijk dan neer in de streek waar je uiteindelijk terecht wil komen. Neem een budget-hotelletje voor een beperkte tijd en ga gewoon lekker rustig op zoek naar je toekomstige sponde. In 9 van de 10 gevallen, kun je vaak direct intrekken.
een huis kopen of huren alleen maar via internet is in mijn ogen heel naief ben het dan ook eens met Joseph dat het beter is eerst maar zelf eens te gaan rond kijken in het gebied/stad waar je wilt gaan wonen internet kan je wel gebruiken om een idee op te doen van het aanbod maar voor de prijs kan je ook beter ter plaatse zijn dat is overal zo dus ook in thailand dat lijkt mij logisch maar zelfs al vind je dit vreemd dan doe het maar wel want het scheelt echt in de prijs en is heel zeker meer betrouwbaar
groetjes dirk
Helemaal mee eens Joseph. Rond tuffen op een mototje (al of niet gehuurd) en je vind wel iets, net zoals ik. Er hangt meestal een bord aan het hek of deur met een tf.nr. . De lange Thaise tekst = TE HUUR , 3 lettertekens = TE KOOP.
Met rond te rijden leer je ook de omgeving beter kennen en ontdek je soms nog leuke restaurants buiten de drukke stad (meestal nog goedkoper ook).