Emigreren naar Thailand - huis kopen

Hoi allemaal, tijdens mijn vakantie in thailand voel ik me helemaal thuis daar.
ik heb dan ook plannen om over een jaar of twee te emigreren daar naar toe.
weet iemand dan ook hoe het zit met een huis kopen daar ( heb Chiang mai in gedachten )
of een eigen bedrijf opstarten ( een restaurant )

alle tips en adressen zijn welkom ! bedankt !

Ik wens je veel, heel veel succes toe met je plannen!

hoi ,met edward, ik heb een huisje gekocht op t jumbo park.Van de firma www.vanveeninternational.nl Ik kan je vast zeggen; dat je huis en grond op een thaise naam komen, met een contract dat ze niet zomaar kunnen verkopen, je least de grond voor 30 jaar, en daarna weer 30 jaar en dan nog 1x 30 (90jaar)

Hoi edward, als ik het goed begrijpt betekent het dat het huis niet op mijn naam komt te staan maar van iemand anders.
met andere woorden ik ben dan niet echt officieel eigenaar van het huis.
ik weet wel dat de thaise autoriteiten moeilijk kunnen doen omdat ze zelden buitenlanders hun grond laat kopen, maar ik vraag me af of er meschien een andere mogelijkheid bestaat om alsnog de wet een beetje te omzeilen.

bedankt !

hoi, jy krygt er ook een contract by via een advocaat.Maar als biutenlander kan je niks op je eigen naam hebben.als de wet verandert dat buitenlanders max. 1rai (1600m2)op naam mogen hebben, wordt alles verandert op je eigen naam. AMericanen mogen nual 1 rai op naam hebben. dus ze verwachten over 2 jaar dat andere buitenlanders t dan ook mogen. DE wet omzeilen is LINK!! want dan ben je mischien alles kwyt !!kyk eens op www.vanveeninternational.nl, heb daar ook huisjes gekocht (chang mai, noord thailand)

Als buitenlander kun je wel een huis op je naam hebben, alleen geen land. Daarvoor heb je inderdaad een soort lease-ysteem van 90 jaar. Maar voor die tijd zullen ze die wet zeker aanpassen, voor Amerikanen is dit in ieder geval aangepast, dus dan zullen meerdere volgen lijkt mij.

Een andere optie is land op naam van een bedrijf hebben, dat kan wel. (maar dan heb je ook weer allemaal regels dat min. 60 of 70% van het bedrijf in thaise handen moet zijn of zo)

bedankt iedereen voor de nuttige tips! ben nu veel meer dingen te weten gekomen. ben als buitenlander natuurlijk voor de thai altijd een buitenlander dus ze zijn wat dat betreft heel hard erin. ik denk dat ik daar nog een paar keer op vakantie zal gaan om thailand veel meer te leren kennen. verder rest mij nog een vraag, stel dat ik een huis heb gekocht daar en ik verblijf / woon er een paar maanden per jaar, de overige maanden staat die huis daar natuurlijk leeg. word er niet gekraakt of ingebroken dan ?

Leasecontracten zijn maximaal 30 jaar geldig, de roll over leases (dus 2 of 3x 30 jaar) zijn niet wettelijk toegestaan.

ook Amerikanen mogen geen grond kopen, er gelden alleen andere investeringsregels.

Hoi,

Leuk en een ondernemend idee, laat me weten als je wilt wat jou ideeën zijn omtrent het financieren van je onderneming? Ik ben erg geïnteresseerd in je plannen en wil je wel helpen waar ik kan.

Hoi Monica, van de Thaise wetgeving over het kopen van onroerend goed heb ik geen verstand, maar wat je zegt over de verhuur is wel appels met peren vergelijken, die meneer van Veen heeft en commercieel bedrijf, en uit jullie websites begrijp ik dat jullie je huis bij afwezigheid aan anderen verhuren,lijkt mij een beetje unfair te zeggen dat Hr v Veen te hoge prijzen vraagt, hij is een commerciele verhuurder, jullie zijn particuliere verhuurders,logisch toch dat daar prijsverschil in zit! Ik hoop zelf over 3 maanden met de bouw van 2 bungalows op het mooie eiland Palawan te kunnen starten,ook voor de verhuur. Succes toegewenst met jullie verhuur!

Hoi,
Kijk maar eens op de website van Mondi www.mondi.nl
Hier staat een heel artikel in over de problemen rond de leaseback en de registratie van het onroerend goed.
Is dit voldoende info voor je?

Hallo,
het zal je maar gebeuren dat je daar een huis koopt met leaseback.Arme mensen.
Ik weet genoeg.Zal verder om me heen zien en zoeken naar eerlijke mensen.
Groet Monica

Huis (eigenlijk grond) kopen via een lease constructie is geen enkel probleem. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor dat soort ‘parken’ maar gewoon een huis kopen.

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het vrijwel altijd ook te mooi om waar te zijn.

Een heel informatieve site is deze: http://www.jasminehomes.co.th/advice.php

Jasmine verkoopt en verhuurt huizen en doet dat op een eerlijke, open manier. Zelf blijf ik van mening dat het gezien de wetgeving hier in Thailand beter en goedkoper is om te huren.

Hoi Johan,

Bedankt voor de reactie.Mijn man zegt hetzelfde,huren en niet kopen.Maar een eigen stekkie in het prachtige noorden van Thailand lijkt me toch ook wel erg fijn.Dan kun je lekker je eigen spulletjes er in zetten,meubeltjes etc.Ik ga meteen eens evn kijken op de site die je aan geeft.Wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen in Chiang Mai.
Ik ben jaloers op je met dat mooie weer,hier alleen maar ellende wat het weer betreft.

Groetjes uit een nat Nederland.Monica

Nederlanders willen graag kopen omdat kopen in NL al tientallen jaren heel voordelig is. Maar je kunt je met eigen spulletjes en meubeltjes ook heel goed in een huurhuis terecht.

Dit gezegd hebbende geef ik meteen toe zelf te hebben gebouwd omdat Thaise huizen vaak dicht op elkaar staan. Op naam van mijn echtgenote, dat is niet zonder risico. So far, so very good… Niet verstandig maar wel leuk.

Tot ziens in Chiang Mai,

Na de site van jasminehomes te hebben gelezen ben ik van mening dat de risicos door middel van een leaseconstructie goed afgedekt kunnen worden. Zou zelf ook liever kopen dan huren,ik schat dat de prijzen van onroerend goed in 10 jaar tijd wel zullen verdubbelen in Thailand, mits je voor Thaise prijs iets gekocht heb en niet voor europese prijs natuurlijk. Bij huren heb je toch jaarlijks met stijgende prijzen te maken, bij kopen profiteer je juist van de stijgende prijs als je later verkoopt. In veel aziatische landen speelt het probleem dat je als buitenlander niks mag kopen. Ik heb zelf een halve hectare aan het strand in de Filippijnen gekocht, mag ook niet op mijn naam, dus op naam van lokale mensen,en vervolgens het stuk grond geleased en dit leasekontrakt bij de officiele instanties laten inschrijven. Blijft altijd een risico,maar wat moet je anders. Ik kan het overigens wel begrijpen hoor dat de overheid buitenlanders verbied grond te bezitten, in een land als Filippijnen verdienen veel mensen minder dan 5 euro per dag, als men buitenlander toestaat grond te kopen zou het halve land worden opgekocht,prijzen gigantisch stijgen waardoor de eigen bevolking het zich niet meer kan permitteren iets te kopen.

http://www.samuiforsale.com geeft erg veel informatie over wetgeving en het kopen van een huis met een land lease of company en de risicos. Zoals ik het begrijp, je kan dus een huis in je naam hebben maar niet de grond. Verlies je je recht op de grond als de lease eindigt na 30 jaar kan je je huis verwijderen of je rechten tav het huis opgeven.

Een lease in thailand is 30 jaar. Al de beloftes die meer suggereren in de lease bieden weinig garantie of zijn in praktijk niet afdwingbaar. Verkooppraatjes.

Het advies is blijkbaar, als je wat koopt zul je uit moeten gaan dat je het in principe koopt of leased voor 30 jaar. Als je dit aanhoudt kan er niet veel tegenvallen.

En op die parken moet je zeker rekening houden met hoge maintenance kosten waar je als koper weinig invloed op hebt.

Ik ben getrouwd met een thaise vrouw. Alles op haar naam. Risico? Tja als ik met een nederlandse was getrouwd was ik bij een eventuele scheiding ook alles kwijt, ahum, maar goed. Er worden hier vele parken de grond uit gestampt, maar er zitten niet echt mooie bij. Te dicht op elkaar. Wat een mogelijkheid is, waar ik niks over lees, je kunt niks kopen, maar een buitenlander mag wel geschenken ontvangen… Ook grond!

Het is inderdaad de eerste keer dat ik er van hoor dat een buitenlander wel als gift,grond kan krijgen maarrrrrrr dan kan het toch nog niet op naam van de buitenlander komen te staan?
Graag wil ik hier meer over horen.

Groet Monica