Oriëntatiebezoek Thailand

Maart 2011 maken wij, 50+ echtpaar, een oriëntatiebezoek naar Thailand. Wij zijn van plan daar vanaf januari 2012 te gaan wonen. Vervolgens geven wij ons 1 jaar de tijd om te wennen, ervaringen op te doen, bepalen waar we willen gaan wonen en wat we om handen kunnen hebben zodat de verveling niet toeslaat.

Op dit forum hebben wij al veel tips gehad van o.a. Steven. Tijdens ons oriëntatiebezoek willen wij bij enkele Nederlanders langs gaan om hun ervaringen te delen. Wij zijn nog op zoek naar een Nederlands echtpaar, die ook samen geëmigreerd zijn, om hun ervaringen te mogen aanhoren.

Ook zoeken wij nog Nederlanders in de omgeving van Hua Hin.
Graag reacties naar onze privé mail.

Hallo Carla en Jos,
Zijn jullie plannen nog steeds actueel?
Wij, ook beiden 50+, overwegen hetzelfde, echter zullen wat later dit jaar ter oriëntatie vertrekken, startpunt Hua-Hin.
Kunnen we misschien info,s en adviezen met elkaar uitwisselen?
Overigens, waar wonen jullie ongeveer? wij zitten bij Nijmegen in de buurt.
Kunnen natuurlijk ook eerst met elkaar bellen…

We horen/lezen graag van jullie,
Mvgroeten,
Rob en Mieke.

Hallo Carla Jos Mieke en Rob en hopelijk nog meerdere Thailand planners.
Ook wij, een echtpaar boven de vijftig, eind januari net terug van een reis door de Isaan en inmiddels alweer geboekt voor oktober en november.
We zijn van plan om een huis met zwembad te huren in Hua-Hin.
Dit alvast te wennen voor een permanent verblijf in Hua-Hin.
Bij wie en hoe ik kan huren ben ik nog naar op zoek.
Hopelijk kunnen wij met jullie nog informatie uitwisselen over het wonen in Hua-Hin.

Groetjes Jan en Elsje uit N.Br.

Hua-Hin?
Ik ben nu al een paar keer in cha-am geweest en is meer mijn ding.
Hua-Hin is best wel overated, wellicht door dat koninklijk huis (of whatever daar staat) maar in feite is het maar een gat met zelfs maar slecht toegang tot het strand.

Cha-am ligt pal boven Hua-Hin en zou je eens kunnen bezoeken.
Het ‘strand boulevard’ heeft een aantal zijstraten, sommige zijn extra breed en hebben restaurantjes enz, ga in het midden ook eens naar de duitser, kun je goed eten en ook uit duitsland geimporteerd vlees krijgen.
Nog altijd beter dan dat ‘vette’ vlees uit australie :slight_smile:

Ben ook in chang mai geweest maar wellicht heb ik het niet begrepen daar, ook daar maar een saaie bedoening maar dat kan aan mij liggen, wellicht heb ik toch te weinig van de direkte omgeving daar gezien.
Nou…, ik ben toch meer fan van strand :slight_smile:

Oh en wanneer je dichtbij cha-am of Hua-Hin komt…, dan wordt de temparatuur ook ineens een stuk leuker, scheelt weer een paar graden namelijk.

Ga er eens heen en kijk eens een dagje op je gemak, als je er toch bent, rijd dan ook eens door langs het strand naar de noordzijde, kweekvis en visserij boten enz.

1 like

Dan kan een stad als Chiang Mai nog zo leuk zijn…het zal nooit voldoen aan je verwachtingen.
Ik ben ook meer een strand fan…woon op 5 minuten van het strand…en kom er nooit!
Schijnt typisch menselijk te zijn: Iets wat niet eenvoudig te vinden is, wil je uitgerekend hebben.
Drink zelden of nooit, maar als de barren gesloten zijn, dan wil ik ineens bier.

Maar goed, Chiang Mai. Voor het eerst kennis gemaakt met Chiang Mai en ik zou er best kunnen vertoeven. Redelijk toeristisch, maar op een gesufisticeerde manier.

voor mij hetzelfde woon op 3 min lopen vh strand kom er nooit.

wat je niet hebt wil je, kijk naar de thai willen allemaal een witte huid, wij vliegen 11 uur om een kleurtje te krijgen

hoi allemaal
nou ik woon op koh samui.
ook 5 min van het strand en kom er ook nooit

hallo carla en jos
goed dat jullie je eerst orienteren waar je precies wilt wonen.
want hier wonen is heel anders dan vakantie.
dan leer je pas de echte levenswijze kennen.
en die bevalt je of niet.het go whit the flow
sucses en plezier met de voorbereidingen
riekske

Maar wat doe je daar dan op zo’n dag?
Nooit is toch ook raar…
?

:chin:Hallo
Wij wonen nu 11 jaar in de provincie :wub:Chiang Mai:wub:… eerst 50 km ten noorden en nu 25 km ten zuid-westen van Chiang mai stad en… wij willen hier nooit meer weg.
Ook hebben we 10 jaar in Zuid Spanje gewoond… 5 minuten van zee… en daarna in Midden Portugal… echter :wub:Chiang Mai:wub: overtreft alle verwachtingen.
Wij zouden ook niet meer terug willen naar zee en strand… dat verveelde ons al snel… maar nu hebben we alle vertier van de wereld.
Groeten aan allen:dag:… vooral aan Riekske:kus:uit Samui
Dirk

Ben benieuwd, je gaat ons natuurlijk wel vertellen waarom dan heh?
Oh en veel plaatjes…

:slight_smile:

1 like

Je geeft aan dat Cha-am jouw favoriet is… waardoor ik in feitemijn tijd verspil.
Maar toch enige uitleg voor eventuele anderen welke wel nog steeds op zoek zijn naar een ‘home’ in Thailand.
Wij zijn gesteld zijn op een iets meer gematigd klimaat… hetgeen aan de basis ligt van onze keuze.
Maar tevens zijn wij gesteld op al hetgeen Chiang Mai te bieden heeft… daarmee bedoel ik cultuur zoals musea, monumenten, de bergvolkeren, etc… maar ook het aanbod zoals Chiang Mai Zoo en Aquarium, de Nightsafari, Mae Sa Valley met als aanbod; Tiger Kingdom en de olifanten, apen en slangenshows, de ‘Queen Sirikit Gardens’… de naruurparken rondom zoals Doi Pui, Doi Inthanon, de Maekamphong route en noem maar op.
Verder is er in Chiang Mai een ongelooflijk aanbod aan vertier zoals buitenlandse restauranten,
clubs en discotheken, allerlei ander vermaak zoals cartbanen, bungy jump, etc. etc.
Het is gewoon teveel om op te noemen dus neem ik maar een greep uit wat Chiang Mai te bieden heeft.
Dan heb ik het niet gehad over de winkelmogelijkheden zoals Airport Plaza en Kad Suan Kaew, het feit dat alle grote supermarkten er een vestiging hebben, en het aanbod aan boetieks, decoratiewinkels aan de befaamde Nimanhimman Road, ‘antiekmarkten’ en ga zo maar door.
Dan zijn er Ban Tawai en Bosang de dorpen waar de meeste handwerklieden zijn gevestigd, zowel door Thais als buitenlanders bezocht… over het algemeen busladingen vol.
Inderdaad… er is dus geen strand… of zee… maar Chiang mai heeft wel een meer waaraan een kunstmatig strand is aangelegd… en zij die het zich kunnen veroorloven hebben een zwembad.
Ook in Chiang Mai heeft een Duitser een specialiteiten restaurant, zo ook een Spaanjaard, een Belg, Nederlanders, Fransen, Italianen, Mexicanen, Amerikanen, Koreanen, Vietnamezen, Japanners, Chinezen, uit India en andere delen van de wereld zijn ze hier gevestigd.
We hebben geen ‘strand boulevard’ maar wel de Night Bazaar en de wekelijkse zaterdag- en zondagavond markten… de gigantische Kamthiem planten, palmen en bomenmarkt… maar ook Huay Kaew waar zelfs bomen van 1 tot 15 meters hoog worden verhandelt.
En ja… wat vlees betreft… hier hebben ze niet alleen zoals jij het noemt ‘vet’ vlees uit Australie… maar ook ‘mager’ vlees en komen tevens vegetarianen aan hun trekken… fruit en groenten worden in gigantische hoeveelheden aangevoerd door de bergvolkeren welke thans en dankzij de inzet van de Thaise Koninklijke Familie op een fatsoenlijke wijze kunnen voorzien in hun bestaan.

Mijns inziens heb je inderdaad niet veel van Chiang Mai begrepen… mocht jij het als een saaie bedoening hebben ervaren dan ligt dat toch echt aan jezelf… het tgenovergestelde is een feit. In mijn voorstelling is Chiang Mai levendiger dan Cha-am of Hua Hin… zoniet dan moet ik mezelf wel heel erg vergissen.
Echter… indien iemand badplaatsen idealiseerd… dan is Chiang Mai niet de juiste plaats voor vestiging… daar ben ik het volledig mee eens.
Velen die hier gevestigd zijn gaan 3 a 4 maal per jaar naar de Thaise badplaatsen of elders… maar zijn achteraf… en over het algemeen weer blij op honk te zijn in Chiang Mai.
Het is maar van welke zijde het thema benadert wordt… en over smaak valt niet te twisten

Voor fotootjes > Google > Chiang Mai > Doi Pui > Doi Inthanon > Maekamphong > Mae Sa Valley > Ban Thawai > Bosang > Night Safari Chiang Mai > Night bazaar Chiang Mai > Walking Street Chiang Mai > etc. etc.

>Mijns inziens heb je inderdaad niet veel van Chiang Mai begrepen…
Dat denk ik ook :slight_smile:

Ik ben er een paar dagen wezen rondscooteren, ook buiten de plaats maar wellicht overal tussendoor geglipt en oogkleppen opgehad.
Ik idealiseer badplaatsen niet zo, ik bedoel als je 5 minuten van het strand afwoont maak je me toch niet wijs dat je daar niet eens lekker 's avonds overheen loopt.
Al is het eens per maand.
Nooit is nogal abstract…

Ikzelf zwem eigenlijk niet of nauwelijks in zeewater, kwestie van wennen dat wel.
Je verhaal over dat meer klinkt aantrekkelijk.
Ook dat het klimaat iets anders is als altijd knetterhitte, overal waar ik geweest ben in thailand was het altijd erg warm, ook chang mai op dat moment en ervoer dus weinig verschil.

Je verhaal doet er wel toe, ik heb wel eens ‘chang mai gangers’ gesproken maar is moeilijk te achterhalen waarom nou net daar.
Soms geven ze me het gevoel als een schaap achter een ander aan te hobbelen, ‘chang mai, daar hebben we van gehoord’ maar wellicht heb ik het helemaal mis + mijn niet al te bijzondere ervaring met die hoek.

Ik ben toen via chang mai naar laos gereisd en daarna door naar cambodja.

:chin:Toen we 11 jaar geleden in :mad:Chiang mai:mad: aankwamen, we vlogen in via Singapore, toen dacht ik de eerste dag… oh wat vreselijk:mad::mad::mad:.

Echter vanaf de tweede dag leerde ik met de charmes van deze stad om te gaan… en wandelden we eerst het hele centrale deel van de stad door en wel tot aan de eerste super highway… let wel in alle richtingen.
Dit heeft ons de eerste veertien dagen zoetgehouden en tevens kenden we het centrum toen volledig… nu zelfs beter als een Thaise taxichauffeur.
Daarna begonnen we uitstapjes te maken met een Songthaew en gingen we gemiddeld tot zo’n 50 km uit het centrum… en ook in alle richtingen… dit was een openbaring daar het landelijke leven van de :wub:Chiang Mai provincie:wub: minimaal zo aantrekkelijk is als het stadsleven.
Het is voor ons dan ook niet te begrijpen dat toeristen met hordes in het hartje van het stadscentrumlol2 vertoeven… dit terwijl het buiten de stad beter toeven is en het vervoer hier in feite een fraktie kost van bv. Nederland.
Gedurende een van onze uitstapjes bezochten we een nederlands-Thai stel, waarvan we in een opwelling een stuk land ‘aankochten’… zo’n 50 km boven Chiang Mai stad… een Goddelijke streek
Het is daar waar we ons eerste huis lieten bouwen en we hebben daar een prachtig aantal jaren gewoond.
Echter toen ik aanving een computer te gebruiken… en de problemen ervaar welke die dingen met zich meebrengen… toen werd die afstand ons te groot.
We hebben toen land gezocht en een huis laten bouwen op 25 km van de stad… daar wonen we nu en we zijn meer dan tevreden:wub::wub::wub:.
We genieten dagelijks van een prachtige tuin waarin een heleboel huisdieren (5 katten, 10 pauwen, 3 zwanen, 15 eenden) ons gezelschap houden… en niet te vergeten van een man of 10 Thai personeel welke we als familie beschouwen.
We hebben zelfs een tamelijk groot meer voor ons huis… het is daar waar de Thaise kinderen regelmatig vanuit de bomen duiken en rondspartelen… zelf geven we de voorkeur aan het zwembad… alhoewel we het zelf nauwelijks gebruiken. Aangezien we nog een zaak runnen komen we met onze gasten regelmatig overal rondom :wub:Chiang Mai:wub: in een straal van zeg maar 100 km… en iedere keer genieten we er weer van als ware het de eerste dag… dit terwijl de Queen Sirikit Gardens, Doi Inthanon en Meakamphong onze voorkeur hebben.
Maar er veel meer… je kunt hier uitstapjes maken met een heteluchtballon, vliegen met zo’n lightweight vliegtuigje>>> of onder zo’n parachute hangen en zodoende Chiang Mai in vogelvlucht ervaren. ook is er keuze uit meer dan 10 golfterreinen waarvan enkelen bekend staan als topbanen en er worden golflessen gegeven. Dan is er ‘The flight of the Gibbon’, cartbanen, men organiseerd fietstochten, motortochten, jungletochten, olifantrijden of met een ossekar door de natuur… het is gewoon teveel om op te noemen. Niet te vergeten de kook- en massagecursussen, de spa’s… er is letterlijk voor een ieder wat wils.
Zo zijn er clubjes voor de vrouwen… de zogenaamde lunch-bunch… welke iedere maand een lunch organiseren en dan bijklessebessen en voor de mannen zijn er ook allerlei evenementen zoals fietstoeren, motortoeren, schietcursussen en wat al niet meer.
Nogmaals… voorheen woonden we in Zuid-Spanje aan zee… slechts 5 minuten van het strand… we kwamen er nauwelijks. Je vraagt je af hoe we daar kwamen… nou envoudig door achter de door jou vermelde kudde aan te hobbelen… zonder onszelf te realiseren hoe verveeld het er zou zijn. Om op het strand te gaan liggen bakken… daarvan zagen we na een week de lol niet meer van in… dus beperkten zich onze genoegens zich tot een ochtend- of avondwandeling over het strand. Ons leven was een vervelende sleur totdat we besloten de binnelanden te gaan verkennen… waarna we ervaarden dat daar meer te beleven viel als de hele kuststreek bijelkaar genomen… deze ervaring telde voor ons mee bij het maken van onze keuze voor Chiang Mai.
Sinds we hier wonen is mijn partner nog eenmaal naar Spanje gereisd… maar ikzelf heb Chiang Mai slechts verlaten voor het vernieuwen van mijn paspoort, of de aankoop van een auto in Bangkok… voor de rest ben ik letterlijk en figuurlijk aan Chiang Mai gehecht.
Uiteindelijk denk ik dat het inderdaad moeilijk is om the achterhalen wat ‘Chang Mai gangers’ ervaren… daar deze meestal op rondreis zijn en heel Thailand gedurende een 14-daagse georganiseerde tocht willen zien.
Het nadeel is dat ze dan 60% van hun reis in een VIP-busje rondhobbelen… dan wel van toeristenattraktie naar toeristenattraktie… maar door vermoeidheid aan de werkelijke schoonheid van dit land voorbij gaan. Om Chiang Mai te ervaren heeft een mens minimaal een maand nodig… en zij die dat doen raken :wub:verliefd op Chiang Mai:wub: en komen terug.

Beste mensen,
Ik lees hier veel goed bedoelde adviezen, maar toch allemaal vanuit een eigen perspectief. De een woont in Cha-Am, de ander in Chiang Mai en weer een ander in Hua Hin. Ik wil niet veel zeggen, maar toch de toeristenplaatsen bij uitstek, naast Phuket, Pattaya, Jom Tien en nog een paar andere plaatsen. Daarnaast wordt er, goed bedoelt waarschijnlijk, veelal verwezen naar allerlei toeristische attracties in Chiang Mai en andere plaatsen. Alsof je in Nederland ook de hele dag naar Artis, het stedelijk museum, het strand of het dolfinarium gaat, laat staan iedere dag gaat bungy jumpen!!
Ik denk dat het goed is eerst eens te bepalen wat je precies zoekt en/of verwacht. Wil je een leventje leiden zoals gepensioneerden in Nederland? Dan kun je met een gerust hart afreizen naar Hua Hin, Chiang Mai en al die andere toeristische trekpleisters, daar vind je voldoende Nederlandstalige lotgenoten en meer dan voldoende vooral buitenlandse restaurants, bars en discotheken. Het zou mij zelfs niet verbazen als er al een stampotje boerenkool met Hema worst te verkrijgen is. Ik noem dit altijd maar semi-emigreren (of een verlengde vakantie).
Ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om je eerst een goed te orienteren en vooral het land door te reizen en hiermee bedoel ik niet een 21 daagse toeristische trektocht Bangkok - Kantchanaburi - Ayuthaya - Sukuthai- Chiang Mai - Chiang Rai en dan nog een weekje Hua Hin of Pattaya (of all places). Nee, trek eens met openbaar vervoer, dat is hier uitstekend, door Thailand en veblijf tijdelijk in hotels, guesthouses of home stays, allemaal goed betaalbaar als je die hier boekt, en bekijk de regios eens goed, proef de cultuur en leer de mensen kennen. Er zijn hier meer dan genoeg ontzettend mooie regios. Kijk goed rond of er voldoende te doen is naar je gaarding en of er voldoende voorzieningen zijn. Door heel Thailand heb je goede ziekenhuizen en dental clinics. Probeer de lokale restaurants (en verbaas je over de prijzen). Realiseer je goed: een huis huren en/of bouwen kun je overal in Thailand, maar doe dit wel op een plek waar je goed kunt aarden en waar je je thuis kunt gaan voelen en waar je je (nieuwe) hobbies kunt uitvoeren. Kijk ook eens rond op de onroerend goed markt in de verschillende regios. Let wel, er zijn zeer grote prijsverschillen tussen een klein appartementje in Hua Hin ad. gemiddeld 5 mln baht en een leuke bungalow met zwembad in bijvoorbeeld de Isan ad. 2,5 mln baht.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niets tegen Hua Hin, Pattaya, Phuket, etcetera, maar kijk vooral eerst eens goed rond. Dit zijn toch meer de plaatsen voor de eeuwige toeristen, danwel (no offence) de vrijgezelle feestneuzen onder ons.
Succes en vooral veel wijsheid gewenst!!!

:chin: Ja dat is een fantastisch advies… om een Nederlands echtpaar Surin of dergelijke aan te raden… daar zullen ze inderdaad ‘goedkoop’ aan een huis kunnen komen… maar vergeet niet dat goedkoop meestal uitdraait op duurkoop. lol2 Nou… het zou bij mij in ieder geval niet in mijn gedachten opkomen.

Geachte mijnheer Ostaden,
U heeft mijn verhaal niet helemaal goed begrepen. Ik adviseer deze mensen om vooral eerst eens goed rond te kijken in Thailand en niet meteen in te gaan op de adviezen van kooplui die alleen hun eigen waar aanprijzen. Dat is volgens mij ook wat zij willen. Zij willen zich goed oriënteren.
Er zijn ongelooflijk veel mooie regio’s en plaatsen in Thailand buiten o.a. Hua Hin, Phuket en Chiang Mai (pattaya durf ik eigenlijk al niet eens te noemen), alleen kennen de meeste mensen deze niet. Waarom? Sla de reisgidsen eens open.
Hua Hin ken ik, net als vele andere plaatsen in Thailand, van 20 - 25 jaar geleden als een klein pittoresk vissersdorpje waar je heerlijk verse vis kon eten op de nachtmarkt, overigens kan dit laatste nog steeds. Nu begint het te gelijken op Benidorm. Ik zou er voor mijn verdriet nog niet willen wonen, maar dat is persoonlijk, net zoals ik niet in Zandvoort zou willen wonen.
Om hier een huis te huren, te kopen of te laten bouwen gelden dezelfde regels als in Nederland. De prijzen in Nederland variëren ook per regio en dat heeft niets met kwaliteit te maken, maar alles met economische principes. Wanneer je in Nederland niet gebonden bent aan een regio, kun je in het noorden of zuiden van het land schitterende huizen kopen op mooie locaties tegen , in vergelijking van het westen van het land, redelijke prijzen. Je moet er alleen willen wonen en dat geldt hier ook.
Wanneer je in Thailand een huis wilt laten bouwen gelden ook dezelfde principes: wanneer je er geen verstand van hebt, laat je goed informeren, adviseren en begeleiden. In Thailand zou ik dit laten doen door Thaise architecten en bouwkundig adviseurs. Waarom? Omdat buitenlandse adviseurs en ontwikkelaars buitenlandse prijzen vragen voor hetzelfde werk (uitgevoerd door Thaise aannemers) en de kwaliteit is er niet beter door. Of dacht u soms dat de Thai die hier een huis laat bouwen zich liet afschepen met bouwval?! Ons huis heb ik ruim 15 jaar geleden door een Thaise aannemer laten bouwen en het staat er nog steeds keurig bij.
Overigens zou ik deze mensen adviseren om eerst een huis te huren. Je kunt dan vertrekken - binnen of buiten Thailand - wanneer je wilt, mocht het avontuur onverhoopt niet bevallen.
En ja, de provincie Surin kent vele mooie plaatsen. Je kunt er alleen niet op iedere hoek van de straat bungy jumpen, daarvoor moet je toch naar Chiang Mai. Ieder zijn meug, toch?! Verder is ook het noorden van Thailand ontzettend mooi.

:chin:
Ik had Uw verhaal wel degelijk goed begrepen… maar het ontbrak aan de ondertoon welke dankzij een kleine provocatie nu dus wel het daglicht heeft bereikt.
Maar goed… Uw advies is kijk goed rond in Thailand en vooral PAS OP voor kooplui die alleen hun waar aanprijzen???
Mijn vraag is wat daar verkeerd aan is?
Behoort U werkelijk tot die groep die de werkende mens als parias zien?

Maar goed… er vanuit gaand dat een buitenlands stel de Thaise taal niet spreekt… en men buiten de ‘toeristische gebieden’ nauwelijks meer dan Thai spreekt… dan zal hun leven aldaar bijzonder aangenaam worden. En ja… indien je daar afhankelijk raakt van buitenlanders vergezeld van Thaise bruiden (en familie)… dan frons ik wel degelijk mijn voorhoofd.

Inderdaad zijn er vele mooie regio’s en plaatsen in Thailand… dan wel inclusief Hua Hin, Phuket, Pattaya en Chiang Mai… wat is er aan die plaatsen dan verkeerd? Laten we wel wezen… 80% van wat zich hier in Chiang Mai zou willen vestigen, door aankoop of huur, wil niet verder dan 20 kilometer uit de grootstad… simpelweg omdat men geaccomodeert wil leven en niet zomaar gevestigd wil zijn.
Dat U bijvoorbeeld Surin aanraadt… dat zal U dan vrijwel zeker zijn aangepraat door Uw Thaise wederhelft:wub:… zij wonen nu eenmaal graag in de buurt van hun familie… over het algemeen niet zonder geldige redenen.
Maar U zult nu eenmaal niet kunnen ontkennen dat juist de toeristische plaatsen voldoen aan de eisen welke een buitenlander eraan stelt… en ja… mocht die buitenlander dan familie of logees over krijgen… het liefst wat ze dan doen is het maken van excursies langs de attrakties… waarna ze deze over het algemeen niet afsluiten in een Thai eethuisje… maar in een
restaurant dat op het nivo staat van de pretentie.
Dat daardoor de prijzen per regio variëren heeft wel degelijk met (levens)kwaliteit te maken… en niet het economische principe dat in de volksmond “Voor een dubbeltje op de eerste rang” wordt genoemd… dat is wat per individu verschilt.
Ik ben het pas dan met U eens indien U erbij vertelt dat zij die in Surin o.d. gaan wonen dit hoofdzakelijk doen vanwege de eis van hun partner… zo niet… dan kwam het ook bij hen niet in hun gedachten op.
Ik zal echter de laatste zijn die zal ontkennen dat prijzen daar lager zijn… ondanks dat zou ik er niet eens begraven willen liggen.

Legt U mij eens uit waarom U aanhaald dat men dan beter af is bij een Thaise architect of bouwkundig adviseur… want een buitenlander mag dat beroep niet eens uitvoeren??
Dat neemt niet weg dat beroepstechnisch een buitenlandse architect of bowkundig adviseur niet voor Thaise collega’s onderdoen… daar ligt wel degelijk een verschil. Het is juist daarom dat gerenomeerde Thaise projectontwilkkelaars gebruik maken van buitenlands design en advies.
Vreemd is ook dat buitenlanders over het algemeen de voorkeur geven aan een ontwerp dat voldoet aan buitenlandse standaard… zo niet dan is de keuken te klein en op de begane grond en de leefruimte voldoet niet aan hun eis want de woonkamer en eetkamer is op de verdieping vanwege het uitzicht… en ga zo maar door. Voorbeelden kan ik U laten zien.
Verder is het absolute nonsens dat buitenlandse adviseurs en ontwikkelaars buitenlandse prijzen vragen… het is meer een kwestie van kwaliteit… waar haalt U in Godsnaam al die wijsheid vandaan?
De buitenlanders welke prijs stellen op de buitenlandse expertiese hebben daarvoor zo hun eigen reden daar zij niet van het “Voor een dubbeltje op de eerste rang” type zijn.
En laat me niet lachenlol2… ik ken mensen (mijn buren Engels/Thai) die door een Thaise aannemer hun huis lieten begroten… na vijf jaar en een reeds dubbele eindprijs, hun derde aannemer en nog steeds niet klaar met de bouw van hun droomhuis. Dat ontwerp is van een Thaise architect… hun keuken is beneden… de woon/eetkamer boven (vanwege het uitzicht)… in de volksmond vernoemd als spookhuis… en dankzij calculeerfouten betreft de fundering is er reeds voor de oplevering een grote scheur midden door het bouwerk. Resultaat… de eigenaar is sinds een jaar ernstig ziek en niet zonder reden.
Ander voorbeeld… een rijke Nederlander uit Hong Kong let zijn huis voor THB 1miloen ontwerpen door een gerenomeerd Thais architect… de dakconstructie was berekend voor een light-weight dak… terwijl er Australische dakpannen opkwamenlol2… de scheidingsmuren kwamen uit midden in de ramen (vanwege de esthetica)lol2 … ik zou mezelf er geen voorstelling bij kunnen maken mocht ik het niet door eigen ogen hebben gezien.
Ook ben ik het ermee eens dat een bepaalde categorie buitenlanders genoegen neemt met hetgeen waar een decente Thai niet eens zou willen wonen… maar dat draaide dan meer om de zuinigheid dan om hetgeen ze werkelijk wilden… en dat met een inkomen uit het Westenlol2.
Persoonlijk heb ik eerst een Teak huis gehuurd… en het was op zich aardig aan prijs… maar uiteindelijk verdubbelde de prijs aan het eind van de rit omdat de termieten door de teakvloer heen twee kostbare perzische tapijten hadden aangevreten:mad:… hahaha… ook dat omdat we in het begin in een droom leefden… dus eigen schuld, dikke bultlol2!
Als laatste wil ik eraan toevoegen… leef je in Surin… en je krijgt je kleinkinderen te logeren die willen bungy jumpen… dan heb je inderdaad een ander probleemlol2.
Toch sta ik U toe om minzaam te zijn betreft Chiang Mai… ik ben in de zestig dus ik doe niet aan bungy jumpenlol2… maar ik kom er regelmatig vanwege mijn gasten:dag:… zo ook in de rest van de attracties eerder vermeld… en niet omdat ik zonodig moet… maar zij:kus:.
Inderdaad de Chiang Mai provincie is prachtig voor hen die het weten te waarderen… persoonlijk zie ik me niet in ‘the middle of nowhere’ wonen en geef ik mijn geld graag uit aan dit soort comfort.

Ostaden, wat meer met alineas werken, het hele stukje hetzelfde lettertype aanhouden en wat minder smileys gebruiken zou je teksten een stuk beter leesbaar maken.

Vecht het verder uit zou ik zeggen jongens, jullie luisteren allebei heel slecht naar de ander, maar voor de lezer die dit niet weet: het is als buitenlander niet mogelijk om legaal grond direct op eigen naam te hebben, dus verhalen over aankoop/bouwen: wees daar enorm voorzichtig mee, hier zijn altijd legale constructies voor nodig die vaak heel twijfelachtig zijn.

1 like

Uw opmerking over “die ondertoon” laat ik maar voor wat het is, hoewel ikzelf de indruk krijg dat juist u ernstig geprikkeld raakt.
Nee, mijnheer Ostaden, ik heb geen hekel aan hard werkende mensen. Ik werk hier zelf nog hard mee en dat maakt mij tot een zeer gewaardeerd medeburger. In de Nederlandse volksmond noemen ze dat integreren. Iets waar ze in ons ex-thuisland de mond van vol hebben, maar het zelf in het buitenland nogal moeilijk mee hebben. Dit komt ook weer schrijnend naar voren uit uw reactie.
Nee, mijnheer Ostaden, ik heb er geen probleem mee als kooplui hun waar aanprijzen. Maar als mensen om een advies vragen via een forum dat daarvoor bestemd is, denk ik dat een neutrale positie gepast is.
Nee, mijnheer Ostaden, ik woon niet in Surin, zelfs niet in de directe omgeving, maar ik ken de provincie wel en niet alleen van de “elephant round up”. Overigens heb ik Surin niet aangeraden; het was U die daar over begon.
Nee, mijnheer Ostaden, ik zeg niet dat deze mensen in de middle of no-where moeten gaan wonen. Ik zeg dat zij een plek moeten zoeken die aan al hun eisen c.q. verwachtingen voldoet. Als u eens door Thailand zou gaan reizen, dan kunt U zien dat ze niet alleen in Chiang Mai e.o. hoogwaardige (medische) voorzieningen hebben.
Nee, mijnheer Ostaden, ik zeg niet dat buitenlandse ontwikkelaars onderdoen voor de Thaise. Ik zeg dat zij een andere prijsstelling hanteren. Gaat U eens goed rondkijken in Hua Hin of Chiang Mai. Ieder real estate kantoor wordt gerund door…………ja wel, een buitenlander. En die doen dat niet voor niets. Doordat de bouwprijzen erg laag zijn kunnen zij de prijzen enorm opkloppen, dit met de wetenschap dat een gemiddeld villaatje van 10 a 15 mln baht voor de meeste buitenlanders nog steeds erg goedkoop lijkt. Dat de kostprijs slechts 2 a 2,5 mln is, weet men niet. Ik adviseer dus ook dat men beter zelf kan bouwen. Ik spreek uit ervaring, heb al meerdere huizen laten bouwen en allemaal met gebruik van Thaise expertise. Wat dit te maken heeft met uw opmerking “voor een dubbeltje op de eerste rang zitten” begrijp ik totaal niet. Kennelijk betaald U graag teveel of laat u graag teveel betalen.
Ja, mijnheer Ostaden, uw voorbeelden van mensen die zonder behoorlijk advies en/of begeleiding een huis laten bouwen zijn schrijnend. Ik snap alleen niet dat je tekeningen van een woning kunt laten maken en dan later loopt te klagen dat je keuken te klein is, je woonkamer boven zit, etcetera. Kennelijk hebben die mensen welke U aanhaalt liggen slapen. En als je dan toch al 1 mln baht uitgeeft aan een architect voor tekeningen, laat die dan controleren door een bouwkundige. Of was dit weer zo’n voorbeeld van dat bekende dubbeltje?
Ja, mijnheer Ostaden, ik krijg hier veel vrienden en familie over de vloer en die hebben het ook hier enorm naar hun zin en sommigen hebben hier al een huis laten bouwen (door een Thai) en wonen daar naar volle tevredenheid. Oh ja, hier is Khon Kaen. Waarschijnlijk ook een plaats waar u niet begraven zou willen worden, maar ik neem dan ook aan dat U gewoon op Nederlandse bodem uw laatste rustplaats zult vinden.
Ja, mijnheer Ostaden, ik vraag mij af wat u in Thailand zoekt. U spreekt veel waardeoordelen uit over de Thai, Thaise faciliteiten en maakt suggestieve opmerkingen over de familiebanden in Thailand. Ik kom dit wel vaker tegen en telkens weer draait het dan toch om het volgende: het is hier lekker goedkoop!! Toch weer dat duvelse dubbeltje.