Mijn vrouw (23) en ik (24) zijn van plan 90 dagen in Thailand te wonen. Wij hebben een eigen bedrijf in de ICT, en het is de bedoeling dat we vanuit Thailand te gaan werken. Het enige wat we nodig hebben is een laptop en een internetverbinding. Wij verwachten hier geen problemen mee zolang we maar zeggen dat we gewoon op vakantie gaan.
De bedoeling is dat we rond 15 augustus vertrekken. Verder hebben we nog niks gepland, en we zouden graag wat advies willen over welke plek geschikt zou zijn om 90 dagen te blijven.
We hebben het niet zo op erg toeristische plekken, maar een kennis van ons heeft een Thaise vriend en die heeft ons aangeraden toch op zijn minst een semi-touristische plek te bezoeken. Zeker omdat het Engels anders te slecht is en we ons vermoedelijk erg geïsoleerd zouden gaan voelen voor 90 dagen.
Ik ben zelf eerder 3 weken in Thailand geweest en hoewel ik zowel het Noorden als de kust (ben toen in Ko Chang geweest) geweldig vond, denk ik dat ik liever 90 dagen aan de kust zou zitten dan in het Noorden. We gaan liever niet in Bangkok zitten, te druk en chaotisch…
Vermoedelijk kunnen we 20,000 tot 30,000 baht per maand besteden aan een huis. Wij houden wel van een klein beetje luxe, maar in Amsterdam hebben we een klein appartement (40 m2), dus héél veeleisend zijn we ook niet.
Internet is een absolute must, maar ik heb begrepen dat dat in Thailand op vrijwel alle plekken wel redelijk is (op het vaste land dan).
Een Thaise kennis van ons dat dacht zelf dat Chonburi een goede plek zou zijn. Pattaya vond ik verschrikkelijk (ben er doorheen gereden op weg naar Ko Chang), maar hij zei dat er nog veel andere plekken aan de kust zijn die misschien wel geschikt zouden zijn. Een andere plek die hij adviseerde was Hua Hin en omgeving. Wat denken jullie?
Op zich is Hua-Hin geen slechte keuze 280 km ten zuiden van BKK alles zeer netje’s omdat het Thais koningshuis er resideert heerlijk aan de kust, maar ook mooi berglandschap wat landinwaarts, heerlijk stadje waar je echt van alles hebt, Mc.Donalds, Burger King, etc (24 hours open) maar ook de heerlijkste vis, Thai, restaurants. Shopping center Market Village waarin Tesco Lotus Supermarket is gevestigd en allerlei andere winkels en restaurants. Verblijf er zelf al jaren tijdens de vakantie’s.
Ik zat ook inderdaad aan zoiets te denken als Hua Hin.
Wij verblijven zelfs altijd in een appartement op koh tao. Maar daar betalen we zo’n 40.000 bath per maand voor en dat is nog met korting. Ik denk dat als je echt een appartement wil hebben dat het in toeristengebieden voor dat geld een beetje te weinig is.
Ik kan het mis hebben hoe het op de het vaste land is natuurlijk.
Koh Toa heeft wel problemen met stroom en internet is ook soms een beetje wisselvallig.
Koh Samui misschien ook wel oke op sommige plekken kan het nog wel lekker rustig zijn.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben zelf ook flink informatie gezocht over Hua Hin, maar de meningen zijn zo enorm verdeelt! Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar de meningen zijn zó tegenstrijdig dat ik er niet echt wijs meer uit kan worden. De een vind het rustig, de ander zegt dat het sinds een paar jaar echt overspoelt wordt door toerisme en dat het al zijn charmes heeft verloren. Weer een ander zegt dat het er relatief schoon is, terwijl een ander zegt dat het een gigantische bende is overal (overigens ook pas sinds een paar jaar). De een zegt dat het nog altijd zijn Thaise charmes heeft, een ander zegt dat de mensen daar op geen enkele manier lijken op de rest van Thailand. Ook wordt er vaak gezegd dat er weinig te doen is, en dat je het stadje + omgeving na een paar dagen wel hebt gezien.Is dat een indruk die jullie ook hebben: Dat het met name de laatste jaren wel sterk achteruit gaat en dat er niet zoveel te doen is?
De eilanden die je noemt lijken me overigens geweldig (de Thaise eilanden lijken in het algemeen prachtig). Ik ben alleen bang dat de stroom en internet een té groot probleem zal zijn. Het maakt niet uit als stroom af en toe eens uit valt of het internet niet altijd stabiel is, maar als het langer dan een dag is krijg ik toch wel een groot probleem met het werk wat gedaan moet worden.
Mijn man is zelf ICT-er en werkt overal op de wereld met zijn eigen bedrijf hij is programeur. Wij zitten veel op koh tao zo’n 6 weken en dat meerdere keren per jaar. De stroom valt wel uit maar diegene waar wij van huren heeft een noodstroom voorziening waarbij je alleen geen airco mag gebruiken. Internet ligt er dus soms een paar uur uit als de stroom uit is gevallen.
Het is nooit 1 hele dag neem dat van mij aan na 4 x keer daar 6 weken geweest te zijn heb ik de ervaring daar mee.
Koh Samui heeft dit probleem niet zo snel dit komt omdat ze aan het stroom zitten van het vast land. Koh Tao werkt nog op een zeer groot agragaat systeem en ze zijn nu bezig om Koh Tao aan vast stroom te zetten van het vaste land maar dit kost tijd en geld.
Hua Hin vind ik niet vies maar dat is persoonlijk je zou ook kunnen besluiten om op 2 plekken te gaan zitten in Thailand net wat je wilt.
Als je inderdaad minder toerisme wilt dan is Pranburi ook een goede optie, maar als men verteld dat je in Hua-Hin snel uitgekeken bent op het stadje, is ook inderdaad niet geweldig groot, en er weinig uitgaansleven is, dan is er in Pranburi nog veel minder te doen. Dus is het toch een beetje zoeken om de puzzel in elkaar te laten vallen, in ieder geval veel succes met de juiste keuze.
Als ik het verhaal van Moira1309 lees lijkt het erop dat we in principe overal wel een relatief stabiele internetverbinding kunnen krijgen. Dat biedt wel perspectiven!. Zelf lijkt me Koh Samui wel een interessante locatie, ook al heb ik me er niet echt in verdiept. Vooral wat Moira zegt, “Koh Samui misschien ook wel oke op sommige plekken kan het nog wel lekker rustig zijn.”, spreek me erg aan.
Overigens overwegen we inderdaad zoals hier ook gezegd wordt om misschien op 2 of 3 plekken te gaan zitten. Misschien zouden we het noorden met het zuiden kunnen combineren en dan een appartement huren voor anderhalve maand of maand op een plek.
Ja kijk het enige wat je zult merken in Thailand is dat internet langzaam is ik weet niet of dat een probleem voor je is. Internet zoals in Nederland kun je vergeten in Azie.
Wij zitten veel in appartementen in Azie en huren dat voor 1 maand en gaan dan weer ergens anders zitten. Dat is prettig waardoor je steeds een andere omgeving hebt. Want 3 maanden op 1 plek gaat toch wel wat vervelen is mijn menning.
Je kan inderdaad best op eilanden gaan zitten mocht je toch aan Koh Tao denken ik heb eventueel een website voor je van diegene waar wij huren. Als je daar 1 maand boekt krijg je zelfs korting en betaal je vaak een leuke prijs voor 1 maand. Ze heeft verschillende appartementen in verschillende prijsklasse. De prijzen zijn inclusief ontbijt en ze heeft internet en het word ook schoongemaakt en de was voor je gedaan. Dit zijn dingen die allemaal in de prijs zitten.
Langzaam is natuurlijk lastig, maar niet onoverkomenlijk. We zijn hier in Nederland natuurlijk enorm verwend, dat verwachten we niet in Thailand te vinden. Stabiliteit is voor ons veel belangrijker. Ik heb op een Engels forum ook nog even geinformeerd, en daar hebben ze aangeraden GPRS kaartjes te kopen van 2 telefoonproviders (Dtac and AIS) en die als backup oplossing te gebruiken. Het schijnt dat als je ze beide neemt je vrijwel overal in Thailand wel dekking zal hebben. We hebben ongeveer 125 euro gereserveerd voor internet per maand, dat is dan wel voor 2 verbindingen. Hopenlijk is dat genoeg.
Ik ben zeker geinteresseerd in die website! Ik begreep uit je eerdere posts dat het wel iets boven ons geplande budget zit, maar wellicht moeten we dat dan wat bijstellen. 40,000 bath, 800 euro, klinkt alleen zoveel voor een land als Thailand.
Ligt eraan wat voor appartement je zou nemen ze heeft er meerdere in verschillende klasse kwa prijs. Ze is erg meegaand en ze kan eigenlijk alles voor je regelen als je bv een brommer wilt huren of een quad kan ze dat ook voor je regelen. Je zou er altijd een mail kunnnen sturen voor meer informatie hier de website.
Haar engels schrijven is niet het beste maar ze bedoelt het goed. Ze is Thaise en is getrouwd met een Belg. Ze woont zelf ook op het eiland en heeft ook nog een huis op Chumphon.
Nogmaals internet kan er wel eens uitvallen maar dat is nooit de hele dag dit komt door stroomstoring. Wij hebben namelijk zelf ook internet nodig vanwege het bedrijf van mijn man die dus ook werkzaam is als ICT-er. Als er wel eens problemen zijn dan lost ze het na 1 telefoontje ook vrij snel weer op wat erg prettig is.
Succes ermee en hopelijk vind je een leuke lokatie.
We hebben lang gezocht naar accomodatie, maar de prijzen liggen te hoog in Koh Tao. We zochten iets met AC rond de 40,000 bath, maar het goedkoopste met AC wat we gevonden hebben is 60,000 bath en dat ligt helaas boven ons budget.
Koh Samui en Koh Phangan zijn een stuk betaalbaarder (de helft van de prijs van Koh Tao), maar wij vrezen dat het daar misschien té toeristisch zal zijn?
Ik ben nog niet op Koh Lanta geweest, maar uitgezonderd van de bedorven plekken van Thailand en ga geen namen noemen van plaatsen, is er voor mij altijd wel iets, of het nu Bangkok is of een boerendorp in de Isaan,een tropisch bounty eiland, maar ik ben dan ook niet afhankelijk van (hi-speed) internet, stap wel een internetshop binnen of zoek een WIFI hotspot :wereld:.
Zoek je accommodatie niet op het internet, of beter gezegd, BOEK het niet op internet. (Althans geen 90-dagen accommodatie)
Ga naar de regio waar je 90 dagen wilt vertoeven, trek even een paar dagen in een hotelletje en ga op verkenning uit. Je zult in no-time behoorlijk wat paleisjes tegenkomen, voor een fractie van THB 40,000.
Pattaya mag je dan niet bevallen zijn, maar ten zuiden van Pattaya heb je ook nog mooie gebieden: Baan Amphur, Bang Saray, Sattahip. Mooie stranden, mooie villages en niet ver van Pattaya, want behalve de bekende ‘trek’-pleisters, heeft Pattaya ook veel winkelmogelijkheden, internationale restaurants, gewoon lekker convenient.
Die 40.000 bath betaal je wel vaak als je maar voor 1 maand ergens huurt. Het kost je nog minder als je langer op 1 plek blijft. Wij reizen veel rond en altijd in appartement en wij huren altijd via internet genoeg te vinden voor mooie prijzen. Ik ben het dus niet geheel met je eens.