Mijn vriend en ik vertrekken 14 December naar Thailand tot 4 januari.
We landen en vertrekken ook weer terug in Bangkok omdat dit goedkoper uitkwam.
Ik heb een reisplanning opgesteld maar heb nog veel vragen !
Eerst en vooral : we gaan minder dan 30 dagen dus moeten we enkel een internationaal paspoort aanvragen, klopt dit ?
De reisplanning:
14/12: Vertrek Zaventem
15/12: Aankomst bangkok, beetje verkennen, china town.
16/12: Tempel What Pho en What Phra Kaew.
17/12: Met de taxi naar Mo Chit busstation.
Taxi nemen naar het Khao Yai National park.
18/12: khao yai
19/12: Nog wat genieten van het park en dan met de bus naar Bangkok treinsstation om,daar de nachttrein te nemen naar Chiang Mai
20/12:Aankomst Chiang Mai (12u45), naar het hotel en daar een beetje verkennen, naar de night bazaar.
21/12:Naar de paraplustad Bo Sang en naar de tempel What Prathat Doi Suthep
22/12: Vertrek tocht met organisatie, overnachting bij een bergstam.
23/12: Verder trekken of rafting of olifantenrit, terug tegen de avond in het hotel in Chiang Mai.
24/12:Vliegtuig naar Surat Thani , Khao Sok
25/12: Khao Sok met gids
26/12: Tubing of waar we zin in hebben.
27/12: Met de bus naar Surat Thani en vandaaruit met de boot naar Koh Tao
Naar ons hotel
28/12: 17u Start duiklessen Koh Tao
29/12: leren duiken
30/12: leren duiken
31/dec: leren duiken, 'savonds met de party boot naar de full moon party
1/01: Met de partyboot terug naar ons hotel op Koh Tao
2/01: Genieten van ons laatste dag op het eiland
3/01: Met de boot naar chumpon en vandaaruit met het vliegtuig naar Bangkok, naar het hotel, laatste nacht !
4/01: laatste dag, 00u30 vertrek vliegtuig terug naar zaventem.
De vraagjes:
Hotels in Bangkok op loopafstand van de tempels via internet reserveren, welke sites zijn betrouwbaar en goedkoop?
Khao Yai, Khao Sok en trekking Chiang Mai, best op voorhand een excursie regelen ? of kan het vandaaruit ook ? Ik dacht toch zeker de trekking in Chiang Mai te reserveren maar ik weet niet welke goede organisaties zijn.
Ik wil wel naar de bergstammen maar ik wil niet uit mijn boot getrokken worden om er foto’s van te trekken.
Ik wil met een respectvolle organisatie trekken.
Zijn de boomhutjes in Khao Sok zo erg als ik heb gelezen? Met ratten en beschimmelde lakens ? of heeft iemand betere ervaringen zoja met welke resorts?
Kent iemand goedkope en betrouwbare sites voor hotels in Chiang Mai centrum?
Hoeveel betaal je ongeveer voor de maaltijden in Thailand? dat ik daar een beetje een idee van heb
And last but not least zodra je buiten schengen reist of internationaal heb je idd een paspoort nodig en let wel voor Thailand geldt dat hij nog minstens 6 maanden geldig moet zijn bij aankomst.
Verder geen ervaringen met ratten in boomhutten of beschimmelde lakens.
Eten & drinken bijvoorbeeld op de markt Pad Thai en een cola circa 50 Bath, ook is het mogelijk om in bepaalde shoppingmall/supermarkten te eten via een kaart welke je koopt aan de counter waar je dan een bepaald bedrag op laat zetten en dan bij de diverse verkopers eten kunt bestellen en afrekenen via die kaart is er nog geld over lever je de kaart weer in en krijg je het restant bedrag terug, eten in dit soort gelegenheden ligt rond dezelfde prijs.
Verder in gewone restaurants is het mogelijk je buik ROND te eten & drinken voor 2 personen voor circa 300/400 bath.
Dankje voor de informatie:)
Als iemand ervaring heeft met trekken in chiang mai, khao sok en khao yai… alle informatie is welkom !
Ik weet niet welke betrouwbare en goede organisaties zijn en waar ik het best kan verblijven als ik naar khao yai of khao sok ga.
De boomhutten lijken me wel leuk, de hutten op het meer ook maar als het er echt zo vies is ga ik toch liever elders slapen alle tips welkom !
Ik ben sinds kort inderdaad werkzaam bij Viengtravel in Thailand, de oudste Nederlandse reisorganisatie hier in Bangkok (we zijn trouwens ook de enige Nederlandse reisorganisatie die in de Lonely Planet van Thailand vermeld staat :)).
Als je van tevoren bepaalde hotels, transfers, bus- of boottickets, of arrangementen wilt reserveren, kan je me altijd een mailtje sturen ([EMAIL=“dave@viengtravel.com”]dave@viengtravel.com) en kan ik je, indien gewenst, van hulp zijn.
Houd er rekening mee dat december een drukke periode is voor Thailand.
In Khao Sok bieden wij bijvoorbeeld de Tree Tops Safari aan (3 dagen/2 nachten) waarbij je 1 nacht in een boomhut slaapt en 1 nachtje op het meer, een erg populaire trip. Maar waar je wel rekening mee moet houden, is dat het gewoon back-to-basic is. Het is een leuke ervaring, maar verwacht geen luxe. De boomhutten kunnen bijvoorbeeld niet 100% waterdicht gemaakt worden, waardoor het wel eens vochtig kan zijn. Als je je daar van tevoren op instelt, dan is het absoluut de moeite waard. Je slaapt er toch alleen maar en overdag zal je bezig zijn.
Hotels hebben wij ook in alle prijsklasses (m.u.v. de echt heel goedkope guesthouses). Ook in de bij jonge reizigers geliefde wijk Banglamphu hebben wij goede hotels.
Ook hebben wij meerdere trekkingen in het noorden van Thailand.
Eten kan je zo duur maken als je zelf wilt. Nu ik hier woon, koop ik eigenlijk altijd eten bij een stalletje op de straat of op de markt en ben eigenlijk nooit meer dan 45 Baht kwijt voor een maaltijd (dus net iets meer dan een eurootje).
Ga je een eenvoudig maar goed Thais restaurant eten en bestel je meerdere gerechten, dan zal je een paar honderd Baht kwijt zijn.
Heb je er rekening mee gehouden dat het eind december nog steeds regenseizoen is op Koh Tao en dat daardoor je wateractiviteiten wel eens lekker in het water zouden kunnen vallen.
Mss even naar de andere kant van de golf kijken –> Koh Chang en de omringende eilanden Koh Mak, Koh Kood
Ik heb gisteren een voorschot betaald voor de laatste week van ons vakantie op Koh Tao.
Kan het dan echt veel regenen?
Ik dacht dat het van december tot mei de beste periode was om te gaan …
Koh Tao heeft net als het grootste deel van het zuiden van Thailand een tropisch moessonklimaat. Van november tot en met december is hier de regenperiode. Deze kan behoorlijk heftig zijn maar nooit heel lang en de zon laat nooit lang op zich wachten.Normaal als ik de statistieken raadpleeg Silke zou de beste periode om naar Koh Tao te reizen de mei maand zijn(temperaturen rond de 35graden celsius en meer)
groetjes:georges.
Nu weet ik echt niet meer wat te doen…
De bedoeling was om dan via koh tao naar de full moon party te gaan maar als ik op een ander eiland zit veel verder weg zal dat al moeten wegvallen…
Op zich nog niet zo erg hoor maar kzou het wel spijtig vinden.
Hebben jullie dan nog tips van eilanden waar het zeker wel goed weer is eind december? want we zouden toch graag ons laatste weekje in de zon doorbrengen.
Onze duikschool zit op verschillende plekken in Thailand dus wie weet hebben we wel geluk daarmee…
wat ik al eerder schreef het is normaal gesproken droog. okt/nov zijn de slechtste maanden, maar het weer is nooit te voorspellen zie wat er in het droge seizoen is gebeurd dit jaar.
hoe weet ik dit ik woon nu 6 jaar op koh phangan.
Ben wel eens in December(paar jaar geleden)naar Koh Samui gegaan,juist 1 dag regen gehad voor de rest was het daar zalig vertoeven Silke!Maar het is zoals de meeste mensen al gezegd hebben,het weer kan je nooit van tervoren voorspellen,zou er eerlijk gezegd niet al te druk over maken.Er zijn dingen die je niet in de hand hebt,namelijk moeder natuur.
groetjes:georges.:chin:
Hmmm ik dacht ook dat het vanaf november juist beter werd. Wij gaan in september en willen ook klein weekje aan op een eiland door brengen, maar ik begrijp dat het zuiden van thailand dan dus juist (officieel) geen regentijd heeft en dus wel een optie zou zijn?
Ach ja het is wat iedereen zegt, je kunt het weer toch niet zelf bepalen, dus we bekijken het gewoon ter plekke.
We hebben uiteindelijk beslist om het er maar op te wagen:) regen of geen regen, het word zalig!
Heeft iemand ervaring met trekkings vanuit chiang mai?
Wij zijn op zoek naar een trekking, liefst met een locale gids die zn werk met liefde doet en niet zo’n toeristische bedoening… een tocht van 2 dagen, mss overnachten bij de bergstammen maar dan wil ik ook echt wel dat de organisatie respectvol is naar hen toe.Olifanten willen we niet doen, raften ofzo lijkt ons wel leuk.
Weet iemand een goede organisatie ?
Ik weet dat we beter naar pai of chiang rai kunnen voor minder touristische trekkings maar dat past niet in ons schema om die afstand er nog eens bij te nemen.
We zouden het liefste opgehaald worden aan het hotel en de volgende avond terug daar zijn en dat word wat moeilijk als we nog met de bus naar pai moeten en terug.
Als iemand tips heeft, laat maar komen !
Groetjes !!
We willen graag
Ik weet dat er betere tours zijn rond chiang rai en pai maar het is onmogelijk om daar naar toe te gaan omdat we te weinig tijd hebben.
Ik ben met mijn vriend in Thailand geweest, en wij hebben alle hotels gewoon ter plekke geboekt. In Bangkok en Chiang Mai was dit ook heel gemakkelijk te regelen. Ik zou het niet allemaal vastleggen van tevoren, omdat je dan waarschijnlijk meer geld kwijt bent, en je zit ergens aan vast.
Wij hebben ook het Khao Yai park bezocht. Echt prachtig. Wij zijn met de trein naar Pak Chong gegaan, en hebben twee dagen een tour geregeld bij een organisatie met een guesthouse dichtbij het park. Dit heet ‘Green Leaf Guesthouse’. Het zijn heel aardige mensen, goede gidsen, en ze weten erg veel over het park. De kamers zijn niet geweldig (hard bed en koude douche), maar wat kun je verwachten van 2 euro per nacht. Wij hebben met hen ook een grot bekeken waar ongelofelijk veel vleermuizen waren. In het park hebben we olifanten gezocht (helaas niet gevonden), apen en neushoornvogels gezien en een waterval bezocht.
Koh Tao is een prachtig eiland. Ideaal om te snorkelen en te duiken. Dus hier zou ik zeker heen gaan.
Wij hebben een trekking gedaan vanuit Chiang Mai, inclusief bambooraften. Ik weet helaas niet meer met welke organisatie, maar er zijn organisaties in overvloed en vaak ook via je hotel/guesthouse.
Kosten voor maaltijden: je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt. Over het algemeen kun je je voor een paar euro makkelijk redden. Maar soms moet je even een paar straatjes verder lopen voor goedkopere restaurants. Ik wens jullie heel veel plezier in Thailand. Het is een geweldig land en heeft veel te bieden.
dankje voor je reactie.
Moest je er nog opkomen welke organisatie het was mag je het altijd laten weten!
In khao sok en khao yai gaan we daar ter plekke wel iets regelen maar ik had toch al liever uitgezocht welke goede organisaties zijn voor onze trekking in Chiang Mai omdat we geen tijd hebben om ter plekke iets te zoeken en ook omdat ik graag een goede organisatie wil dus als iemand anders nog tips heeft, altijd welkom he