3 weken rondreis zuid-thailand

Hoi iedereen,

Ik ben vorig jaar alleen 2 weken met kras door noord thailand gereisd. Het resultaat is dat ik verliefd ben op Thailand, maar nooit meer op zo een manier ga rondreizen. Nu heb ik een vriendin en willen wij 3 weken vanuit Bangkok naar het zuiden gaan. Voordat ik hier dit stuk ging schrijven heb ik veel oude topics doorgelezen en opzich redelijk wat info opgedaan.

Punt is dat wij natuurlijk in het regenseizoen gaan en je dus het risico loopt om nat te worden. Ben wel vaker naar gebieden gegaan in het regenseizoen, maar dat hield eigenlijk altijd in dat je later op de dag een flinke bui had en daarna had je weer zon.

Vorig jaar in Thailand voor het eerst een andere ervaring gehad. Vrijwel de hele vakantie dikke stapelwolken en amper zon gehad. Behalve de laatste dagen in Cha am, waar ik smorgens tot halverwege de middag strakke blauwe hemel had en daarna werd het bewolkt.

Op internet lees ik verschillende berichten over waar je in onze reistijd beter naartoe kunt gaan, maar ook dat het amper uitmaakt en dat je overal pecht kunt hebben. Ik hoef niet de hele dag brandende zon te hebben, maar 3 weken dikke stapelwolken hoeft van mij ook weer niet zo.

Ik wil sowieso nog een keer goed Bangkok aandoen (wat een geweldige stad). Ik wil graag naar de bekende gebieden zoals Phuket (gewoon om er geweest te zijn, niet te lang…), koh phi phi, koh lanta, krabi en raily. Een beetje de westelijke zuid kant dus. Koh phi phi lijkt mij geweldig, maar wat ik zag zijn de hotelletjes daar wel een stuk duurder en heb ook geen idee hoe lang je hier het beste kunt blijven. Is het bijvoorbeeld beter om dan Phuket aan te houden als basis en vanuit hier met de boot tripjes te ondernemen? Vragen, vragen, vragen :wink:

Vervolgens wil ik zelf ook een avontuurlijk deel toevoegen aan de vakantie. Ik hou van natuur en zou ook graag de bossen in willen trekken om hier lekker tot jezelf te kunnen komen en misschien wat bijzondere dieren te zien. Welk gebied ligt het beste op de route en is goed te bereiken vanuit de regio Phuket richting de eilanden bij Koh Sumai (deze groep eilanden willen wij namelijk ook bezoeken). Waarbij wij ons ook afvragen, wat de verschillen precies zijn met de eilanden bij Phuket. Sowieso willen wij de full moon party mee hebben gemaakt.

Het komt er feitenlijk op neer dat wij eigenlijk drie aspecten zoeken in onze reis. Mooie natuur, mooie stranden, op zijn tijd gezellige drukte, maar ook de backpack sfeer willen wij op bepaalde momenten proeven, dus niet altijd drukte om ons heen, maar ook een goede week bijvoorbeeld een bounty strand zonder al te veel touristen om lekker bij te komen. Waarbij de bereikbaarheid ook belangrijk is.

Nog even een paar vragen:
-Waar heb je beter weer en waar zijn de stranden mooier?
-Waar ticket boeken? Van te voren vlucht naar Bangkok + transfer en hotel via 333travel?
-Wat is een goede prijs in deze tijd voor een ticket?

Ik heb nog zoveel vragen, maar kan er nu niet zo 1,2,3 op komen. Denk dat het nu eerst goed is de basis een klein beetje in kaart te brengen en dan verder te bouwen.

Ik kijk met veel plezier uit naar jullie tips :)!

Gr Alex

wanneer ga je dan want dat zie ik nergens staan, kan helpen met info geven

vanaf 8 aug tot 29 aug

Hee Lexiee,

Je schrijft: Ik hoef niet de hele dag brandende zon te hebben, maar 3 weken dikke stapelwolken hoeft van mij ook weer niet zo.
De Thaise oplossing hiervoor zou zijn: Breng een offer aan Boeddha. Daar zijn verder geen tips voor te geven.

Je schrijft ook: Vervolgens wil ik zelf ook een avontuurlijk deel toevoegen aan de vakantie.
In je route past Khao Sok National Park tot in de perfectie, dichtbij is Phuket, Krabi en ook Ko Samui is goed bereikbaar.
In http://www.khaosokmorningmistresort.com/Morning_Mist_Resort_-_Khao_Sok.html vind je de echte backpackerssfeer.
Je zou voor het echte avontuur een nacht op het meer moeten slapen. Je vindt wat foto’s van het meer op de site
van Morning Mist onder het kopje Activities.

Je schrijft ook dat je in drie weken toch wel Phuket, Phi Phi, Krabi, Railay, Ko Lanta de eilanden rond Ko Samui, een Nationaal Park en Bangkok (goed) bezocht wilt hebben. Kijk , daar gaat het fout…

Je bent een week kwijt aan je bountybestemming, dat is je wens tenslotte, en vier dagen Bangkok is ook kort genoeg. Blijft er minder dan anderhalve week over om vijf plaatsen in te proppen plus je reistijd van A naar B. Kan simpelweg niet.

Je zult dus moeten bepalen wat je bountybestemming wordt. Hiervoor komen Phuket en Krabi in aanmerking als je je plan
voor “een National Park”, wat in mijn ogen dan Khao Sok zou moeten zijn, ten uitvoer wilt brengen.
Khao Sok is minstens drie dagen, en reken ook een reisdag om erheen te komen en er weg te gaan. (Halve heen, halve terug)

Vanuit Krabi en Phuket kun je Phi Phi als dagtocht doen, dan heb je het in ieder geval gezien, tegen de geringst mogelijke kosten.

Stel even een schema op, daar gaan wij dan wel weer op “schieten”.

Hans.

Dankje Hans voor je reactie. Gisteren heb ik een reisschema gemaakt en zie een aantal van je tips had ik zelf al uitgezocht. Leuk! Ziet er zo uit.

8e vertrek Schiphol
9e aankomst Bangkok late namiddag
10e Bangkok
11e Bangkok, nachttrein naar Surat Thani
12e aankomst in de ochtend Surat Thani, bus pakken naar Khao Sok (aankomst rond de middag)
13e Khao Sok
14e Khao Sok
15e Vertrek in de ochtend vanuit Khao Sok richting Surat Thani. Ferry pakken naar Ko Tao (aankomst rond einde middag)
16e Ko Tao
17e Ko Tao
18e Ko tao na een laat ontbijt rustig weg (aankomst rond 14.00 uur op Koh Pag Nan) ( in deze situatie 3 nachten Ko Thao en 4 nachten Koh Pag Nan, kan ook andersom)
19e Koh Pag Nan
20e Koh Pag Nan
21e full moon party Koh Pag Nan
22e weg vanuit Koh Pag Nan – naar ko lanta/krabi of railay (aankomst rond 16.00 uur)
23e ter invulling
24e ter invullung
25e na het ontbijt riching Phuket
26e Vanuit Phuket naar Ko Phi Phi
27e laat weg vanuit phuket (vluvht naar Bangkok)
28e Bangkok
29e weg om half 1 Bangkok - Amsterdam

We bekijken nog een beejte welke bestemming we dag 23 en 24 willen aandoen. Eigenlijk willen wij dan betaalbaar genieten in een 4 sterren hotel. Volgens mij moet je dan een iets minder toeristisch gebied bezoeken. Iemand tips?

Iemand ook opmerkingen of aanmerkingen op mijn reisschema?

Ja, alles overhoop gooien !

Een logische volgorde zou zijn:

BKK- alles in de hoek Khao Sok-Phi Phi-Phuket (niet perse in die volgorde, maar naar je eigen inzicht) Ko Phangan- Ko Tao- terug naar BKK. Nu ga je eerst richting Phuket (Khao Sok) om er later weer terug te keren.
Kost veel reistijd.

Graag willen we toch een beetje in je portemonnee kijken, wat heb je over voor een viersterren hotel ?
Mijn eerste gedachte is dit hotel, ook omdat het redelijk op de route ligt. Ik betaalde 750 baht, en kijk nooit naar sterren.
http://www.roikoh.com/ . Het ligt iets buiten Surat Thani, en je moet er vooral niet heengaan voor de omgeving, maar om je te laten verwennen.

Hans.

Bedankt voor je reactie. Ik vroeg mij alleen het volgende af. Die kilometers moet je toch hoe dan ook maken? De nachttrein heb ik begrepen gaat naar Surat Thani en vanuit Surat Thani is het een uurtje rijden naar Khao Sok en dus ook weer een uurtje terug? Of valt dit tegen? Wij dachten hier goed aan te doen, omdat wij persee de Full moon party willen meemaken…

Trouwens wij twijfelen echt een beetje over die vrije dagen wij nog ter besteding hebben. Wat kan je adviseren: Krabi, ko lanta of railay?

Op het moment dat je ri. Khao Sok gaat, komt Phuket steeds dichterbij, vervolgens ga je eerst weer de andere kant op, voordat je weer naar Phuket gaat. Dat zijn dubbele kilometers.

Ik had ook gezien dat je vanwege de Fullmoon naar Phangan ging.
De kunst is nu een schema te maken waar alles inzit in een logische volgorde.
Wat je ook kunt overwegen: Nachttrein naar Chumphon ipv Surat Thani. Vanuit Chumphon naar Ko Tao of Phangan.
Vanaf Phangan weer naar Chumphon, de trein nemen naar Surat Thani, en de rest van je reis afwerken.
Je kunt wat “rommelen” met Bangkok, deze bijv. op het eind doen.

Je vrije dagen komen heus wel op, af en toe een dagje "pikken"op een plaats waar je het naar je zin hebt.
Neem van mij aan: Je bent al genoeg onderweg, genieten hoort er ook bij !

Hans.

Nou dat is dus het lastige. Wij willen Bangkok in het begin doen en de fullmoon meemaken. Dan gaat het wel heel lastig worden Hans…
Maar vanuit Surat Thani is het toch niet zo ver naar het reservaat?

Ik zou alleen ticket boeken, en derest daar regelen.:vak02:

Nou ik heb het helemaal anders gedaan. Ticket is geboekt. Schema is omgegooid. Geen full moon meer. Twee hotels zjjn al geboekt. We hebben er toch voor gekozen om wat meer zekerheid in te bouwen. Dit is het nu geworden:

8e Vertrek Schiphol
9e Aankomst Bangkok
10e Bangkok
11e Bangkok Nachttrein (?) / boot naar Koh Samui 21.00 uur - 11.20 uur (38 euro) (rambuttri road 154, www.lomprayah.com)
12e Koh Samui
13e Koh Samui
14e Koh Samui
15e Koh Samui
16e Koh Samui
17e Koh Samui
18e Koh Samui, vertrek na het ontbijt richting Surat Thani 12.45 uur-13.30 uur, minibus naar Khao Sok
19e Khao Sok
20e Khao Sok
21e Khao Sok, vertrek na het ontbijt naar Ao Nang. Aankomst rond 15.00 uur in Ao Nang
22e Ao Nang
23e Ao Nang
24e Ao Nang
25e Ao Nang
26e Ao Nang
27e Ao Nang —> Smiddags vertrekken naar Bangkok via Krabi 22.35 uur - 23.55 uur (vliegtuig)
28e Bangkok
29e Weg om 12.30 uur —> Amsterdam

Op Koh Samui zitten wij in Schaweng Noi. Mooie stranden, rust en als we willen makkelijk en snel de drukte opzoeken. Wat zouden eventuele uitstapjes/bezienswaardigheden zijn vanuit hier. Vervolgens verkassen naar de pier ergens in het noorden (hotel rekent 600 bht voor een busje, ferry pakken naar Surat Thani en vanuit daar naar Khao Sok.

Khao Sok is voor ons nog een onduidelijk iets. Begreep dat het redelijk makkelijk is om daar te komen vanuit Surat Thani (minibus), maar wij weten nog niet echt hoe je zoiets boekt? Is dat een bus die je bij de bushalte moet aanhouden of moet je die ergens boeken. Vervolgens willen wij hotel khao sok & spa boeken. Uitstapjes zijn wel redelijk prijzig daar. Iemand tips met alternatieven? Vervolgens willen wij hier weer weg. Het hotel biedt een service aan voor 3000 bht naar Krabi, maar dat gaat mij te ver. Heeft iemand enig idee hoe ik hier om een fatsoenlijke en betaalbare wijze kan vertrekken naar Ao Nang?

In Ao Nang willen wij genieten van de mooie omgeving. Vanuit hier willen wij een dagje aan het strand van Railay liggen, een dagje naar Koh Phi Phi. Is er in deze omgeving nog iets cultureels te zien? Uiteindelijk willen wij met het vliegtuig terug. Heeft iemand ervaring met de kosten van een taxi ritje van Ao Nang naar het vliegveld van Krabi? Zag overigens dat je in het vliegtuig geen ruimbagage mag meenemen, iemand ervaring met de meerkosten hiervan?

Er zitten nog veel meer vragen in mijn hoofd, maar dat komt met de tijd nog wel :slight_smile:

Gr Lex

Is er niemand die even kan helpen?

Hee Lexiee,

Er zijn een paar manieren om van Ko Samui naar Khao Sok te komen. Wat de gemakkelijkste en goedkoopste is , daar ga je min of meer vanzelf achterkomen. Ik had al als tip gegeven: Probeer de mensen waar je verblijft vervoer per minibus te laten regelen, voor als je van de boot gaat. Het hotel of guesthouse is vaak goed op de hoogte hoe dat te regelen is. Kunnen ze het niet zelf, dan zeggen ze wel waar je heen moet om het te regelen. Dat is mogelijkheid 1.

Het kan zijn dat je de prijs van mogelijkheid 1 te hoog vindt. Ik weet de prijs niet, en kan het ook niet inschatten.
Let er wel op dat het een reis betreft van ongeveer 200 km.

Maar goed, stel, de prijs past je niet. Dan is er mogelijkheid 2: Vanaf de boot gaat er sowieso transport naar Surat Thani.
Meestal is het zo dat het transport als eindbestemming het busstation heeft. Is dit niet het geval, dan een brommertaxi nemen er naartoe.

Je neemt dan de bus naar Takua Pa. Het kan zijn dat je in Phun Phin nog moet overstappen, sowieso moet je de chauffeur op de hoogte stellen dat je er in Khao Sok uit wilt. De reis is omslachtig, maar de prijs schat ik in min. 150 en max. 300 B.

Mocht het onverhoopt zo zijn dat je te laat vertrekt vanaf Samui, en in Surat Thani vastloopt,
http://www.roikoh.com/ is voor de prijs die het vraagt een fantastisch hotel.

Voor de ingang van het Nationale Park Khao Sok zit links een vriendelijke reisagente. Kijk eens naar haar minibusprijzen, ze staan op een bord. Alle bestemmingen incl. Krabi staan erop, ik meen me 300 baht oid te herinneren.

Oww, ik vergeet de Tigertemple (Wat Tham Seaua) in Krabi nog. Voor de prachtigste uitzichten over Krabi en omgeving, een prehistorisch bos, een bizarre tempel, een voetafdruyk van Boeddha, moet je erheen.
1272 treden zijn het maar.

Hans.

Hoi Lexiee - dit is ons werk om maatwerkreizen in elkaar te zetten. We doe het al meer dan 20 jaar in Thailand. Alle logistiek kennen we in details en we boeken veel publiek transport omdat het een leuke reisbeleving is en … niet duur. Kijk maar even op Green Wood Travel site. Groeten uit Bangkok.

Wij hebben geboekt bij BM Air en gaan ook een rondreis naar Zuid Thailand doen, individueel, maar je wordt wel gehaald en gebracht naar diverse bestemmingen scheelt tijd. ik zou als ik jullie was daar ook eens kijken. Wij vertrekken aanstaande maandag

Veel vakantieplezier toegewenst. Ik ken de afhandelingsagent in Thailand van BM Air reizen. Ze zorgen voor een heerlijke vakantie.
Ga genieten en als er vragen zijn dan lees ik deze graag.

Groeten uit Bangkok - Ernst-Otto

Dank je wel Ernst-Otto. Wij zijn al een keer met deze organisatie naar China geweest en was toen ook prima geregeld. Vandaar nu weer bij hun geboekt.
Gr. margreet

Goed om te horen heb je met Xiong Shiquan in Jinan gesproken? Ga genieten en als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Hallo,

wij hebben ook de nachttrein gedaan van Bkk naar Surat Tani, toen daar vandaan met busje naar de haven waar de longtailboten vertrekken naar de floating houses, wij hadden alles geboekt bij BM Air en iedere keer stond er voor ons een driver klaar, weet wel dat het reizen echt veel tijd kost. Je moet vaak wachten, het is niet zo dat elk kwartier een bus gaat. wij hebben de Tree top Safari gedaan en waren maar met z’n tweeën daar geen toeristen verder. Wij hadden Jack Sparrow zoals hij zich noemt die echt alles aan ons heeft laten zien, ook apen en Toekans. succes met alles verder.