Ik heb me zojuist aangemeld en even korte introductie gegeven in het nieuwe forummember gedeelte. Daar wat meer over me. Maar wat relevanter voor het topic hierzo.
We zijn net terug van een maand Westkust USA waar ik mijn vriendin ten huwelijk gevraagd heb. Trouwdatum en huwelijks reis waren we zo uit… we gaan naar Thailand. Daar heb ik jullie hulp bij nodig
We gaan 11 April naar Thailand. We willen 3 weken gaan, iets langer zou kunnen als dat voor het reisschema goed uitkomt. Wil niet alles vast leggen maar wel een globaal beeld hebben van de plekken die we minimaal willen aandoen en een idee hoeveel tijd we daar nodig hebben.
Zijn geen backpackers, hoeft niet allemaal 5 sterren (Wel de laatste locatie waar we iets langer willen blijven om tot rust te komen) maar willen wel airco, eigen badkamer. Verder als de reviews positief zijn en alles is schoon niet te veeleisend.
Heb al natuurlijk rondgezocht en een hoop plaatsen gevonden die er prachtig uitzien en deze in google maps ingevuld en gekeken welke volgorde daar het beste bij past. Maar graag daar jullie advies over, wat is de moeite en wat niet? Wat mis ik? Wat is eigenlijk nagenoeg hetzelfde en kan eruit? En… is het teveel voor 3 weken?
We willen ons richten op Zuid Thailand, de prachtige natuur, strand, flora en fauna. Grote massa toerisme plekken trekken ons niet echt en feesten ook niet. Daarom ook de vraag is Koi Samui, Pattaya, Phuket iets voor ons? Of enkel aandoen op doorreis of als vliegbestemming.
Vanuitgaande dat we op Bangkok vliegen en ALLES interessant is had ik deze plekken en volgorde. Maar jullie zijn de experts dus aub geef tips!!!
-Bangkok (landen en afhankelijk van tijd direct door of slapen en daarna direct door)
-Pattaya (Alleen als er qua cultuur,natuur of attracties iets te doen is)
-Koh Chang
-Kao Sok (dit ziet er prachtig uit, maar als we zoiets ook in zuiden zien en Koh Chang en Pattaya verwaarloosbaar zijn zou ik heel het uitstapje RECHTS van BKK kunnen schrappen)
-Phetchaburi
-Khao Sam Roy
-Koh Tao
-Koh Paghnan
-Koh Samui
-Koh Tarurato
-Koh Mook
-Koh Kradan
-Koh Phi Phi
-Krabi
-Phuket (Mss enkel als plek om naar BKK te vliegen)
Nu de vraag… wat is de moeite en wat niet? Hoe lang op een plek blijven of welke plekken enkel op doorreis of dagtrip? Afgelopen jaren op onze reizen zelden langer dan 1 nacht op een plek gebleven. Deze keer willen we indien mogelijk wat langer op een plek blijven en behalve avontuur ook wat tot rust komen.
Khao Sok is in het zuiden, wellicht ben je in de war met Khao Yai ?
Maar goed, nu het reisadvies. Wil je niet constant hoeven reizen, dan zul je helaas moeten schrappen.
In Pattaya is er een hoop cultuur, maar of dat ook jouw cultuur is ? De mijne niet, in elk geval.
Aangezien je drie eilanden op je lijstje hebt staan die in de buurt van Krabi lliggen, en ook naar Khao Sok wil,
zeg ik: Zsm door vliegen naar Krabi en je reis van daaruit starten. Koh Chang dan maar volgende keer.
Van je lijstje zijn Krabi , Koh Phi Phi en Koh Samui het meest toeristisch.
Je kunt Phi Phi heel goed als dagtocht doen vanuit Krabi. In Khao Sok is het fantastisch, twee nachten minimaal, zou ik zeggen,
waarvan eentje op het meer.
Wanneer je een of meerdere eilanden bezoekt, denk ik dat je in totaal twee weken gaat doorbrengen in de hoek van Krabi.
Dan heb je nog een week over.
Petchaburi is drie uur met de trein vanuit Bangkok.
Persoonlijk vind ik Petchaburi te leuk om over te slaan. Echt Thais stadje, leuk voor een dag of twee-drie, tempels te over,
er zijn er ook nog twee net buiten de stad, en die zijn fantastisch.
Terug in Bangkok zou je evt. ook nog Ayutthaya als dagtocht kunnen doen, als je zin en tijd hebt.
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde Khao Sok NP. Maar routeprogramma ging naar Khao Sok in het Chon Buri deel en dus in de buurt van Pattaya. Nu is het duidelijk dat ik Koh Chang en Pattaya weg laat vallen. Khao Sok was het gene wat ik zo prachtig vond en dat ligt daar dus niet :). Geeft meteen meer ruimte in het zuiden.
Zoals je zegt kan ik nu dus ook gewoon zsm naar Krabi kant op en dan op de terug weg Petrichabu. Hou wel van authentieke plekken en de bijbehorende Thaise cultuur
Phi Phi en Samui laat ik dan als overnachting weg en ga ik vanuit een andere uitvalbasis bezoeken.
Ben nu alweer heel snel een heel eind in de goede richting. Het snijden van Pattaya en die hoek levert me al veel extra dagen op.
Ayutthaya ben ik in Februari al geweest was fantastisch ja!!
Misschien moet je hetzelfde doen wat mij al 20 jaar is gelukt: Samui overslaan…
Tao en Phangan zijn ook wel toeristisch, maar minder dan Samui.
Een paar tips nog: Kijk of Songkran in je vakantie valt, 13 april.
Let erop dat farangs ( westerlingen) gewild of ongewild extra worden “aangepakt”,
wanneer je je erop kleedt, heb je alleen maar meer lol. Het is tenslotte
“onwijs” warm in april.
Let er ook op dat je veel meer vrijheid hebt dan je denkt, april is buiten
het hoogseizoen, leg vooral niks vast, maar zoek wel van tevoren je accomodatie uit.
De kans dat die vol zit, is dus gering.
Ahh super dat dat net is als ik er ben. Heb wel eens filmpjes gezien en wil dat zeker meemaken. Zorgen dat ik 3 dagen mijn telefoon niet bij heb en laat ze me maar zeiknat maken
Goed idee om gewoon op trivago een lijst van 3 favoriete hotels per locatie te maken. Dan hoef ik niet perse op een bepaalde dag ergens te zijn als het ergens heel erg leuk is, of juist minder leuk. Goed idee. Dacht dat het April/Mei nog topdruk was, heb ik even geluk.
In jouw/jullie ervaring is het veel goedkoper of vooraf te boeken of lastminute? Anders boek ik wat dingen al met gratis annuleren, maar als de prijs niet omhoog gaat dicht voor de datum dan laat ik mogelijk gewoon alles open.
Ik werk niet met Trivago, zeker niet in Thailand. Het loont om een Lonely Planet of Rough Guide aan te schaffen,
en daar 2 adressen per bestemming uit te zoeken. Een om te overnachten, de andere als reserve.
Niets vooraf boeken, om de reden die je al aangaf (Vrijheid!) , en om nog een reden:
Wanneer je aankomt en twee nachten boekt, kan er altijd wel wat met de prijs, het is tenslotte laagseizoen…
Dan boek ik lekker niks en zoek ik gewoon 2 leuke plekjes op en noteer dat in mijn reisdocument.
2 vragen nog even:
-Denk je dat ik teveel plekken aandoe? Of is dit nog goed te doen?
-Van die leuke minivans doen jullie die via een soort taxibedrijf boeken die goed bekend staat? Of ter plekke iemand aanspreken? Ivm nieuwjaar beter alvast transfer vastleggen of is er nog genoeg mogelijkheid?
Ik zou zeker een aantal dagen (max 3) in Bangkok rondhangen, dat is zeker de moeite. Pataya zeker niet naartoe gaan. Phi Phi en vooral Krabi vond ik echt de moeite. Koh Samui is idd erg toeristisch maar het stoort absoluut niet.
Bangkok heb ik afgelopen Februari al uitgebreid bezocht. Dus probeer daar eigenlijk zsm weg te gaan om zoveel mogelijk tijd te besteden op nieuwe locaties. Pattaya heb ik helemaal weg gesneden ja. Dat is niks voor ons.
Even nog goed gelezen en jullie tips nogmaals gelezen.
Ga proberen te vliegen op Phuket en me te beperken tot;
Khao Sok
Krabi
Koh Lanta
Koh Phi Phi
En mogelijk
Koh Mook
Koh Kradan
Koh Taraturo (al is dit mss weer ver reizen)
Denk dat ik beter die rustig aan 3 weken kan doen en in Oktober keer terug komen en de andere kant doen. Al moet ik bekennen dat hoe meer ik lees en opzoek ik niet echt de meerwaarde voor ons zie om de eilanden bij Koh Samui te bezoeken. Of is de natuur echt anders daar?
Samui als dagtrip heeft geen zin, en Phi Phi als dagtrip is erg, erg touristisch. Dan zou ik er eerder voor kiezen om toch 1-2 overnachtingen op Phi Phi te doen. het kan er waliswaar druk zijn, maar het is zeker wel de moeite waard, prachtige natuur.
Bedankt voor de tips allemaal weer. Ben alweer wat verder. Heb een soort zeeeeer voorlopige planning, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Wat moet ik langer/korter? Of wat kan ik makkelijk doen vanaf een groter eiland/stad
1 20-mrt AMS > BKK > ??? (Phuket of Krabi afhankelijk van gunstige prijs/tijd binnenlandse vlucht, of dat Phuket uberhaupt de moeite is)
2 21-mrt ??? > Khao Sok (3 daagse Treetop Jungle adventure (van Greenwoord Travel) indien nodig alles opschuiven en dag Khao Lak invoegen als dat praktisch beter is. Kon zo snel niet vinden dat Khao Lak veel toevoegde)
3 22-mrt Khao Sok
4 23-mrt Khao Sok > Phang Gna Bay ( Is 1 nacht genoeg? Of is dit uberhaupt de moeite om te slapen of als dagtrip?)
5 24-mrt Phang Gna Bay > Khao Yai (Denk niet dat dit het NP is, dan gaat deze er denk uit)
6 25-mrt Khao Yai > Koh Mook, Koh Kradan, Koh Tarutao
7 26-mrt Koh Mook, Koh Kradan, Koh Tarutao
8 27-mrt Koh Mook, Koh Kradan, Koh Tarutao
9 28-mrt Koh Mook, Koh Kradan, Koh Tarutao > Koh Lanta
10 29-mrt Koh Lanta
11 30-mrt Koh Lanta
12 31-mrt Koh Lanta > Krabi
13 1-apr Krabi
14 2-apr Krabi
15 3-apr Krabi
16 4-apr Krabi
17 5-apr Krabi
18 6-apr Krabi > Koh Phi Phi (Mss maar 1 dag, of helemaal niet en als tripje vanuit Krabi)
19 7-apr Koh Phi Phi
20 8-apr
21 9-apr
22 10-apr ??? > ???
21 11-apr ??? > BKK > AMS
Advies is welkom. Op Phuket zelf heb ik denk niet zoveel te doen dus denk dat het voor mij verstandig is proberen op Krabi te vliegen. Desnoods dan laaste dag een dag eerder naar Bangkok en dan vanaf Bangkok hotel naar BKK.
Zoals jullie zien heb ik nog zeker 2 dagen over en kan de vakantie nog langer maken indien er leuke toevoegingen zijn.
Hee JimiW,
Phang Nga ligt tussen Phuket en Krabi, dus ergens moet dit evt. slim in te passen zijn in je schema.
Echter, de meeste mensen doen dit als dagtrip, vooral vanuit Phuket, er is op de oostkant van Phuket een pier waar vanuit de meeste mensen vertrekken. Je kunt bijv. op Rawai Beach ook een priveboot charteren, dat is niet heel duur. Dan praat je over een open longtailboot.
Khao Lak voegt niets toe, behalve als je het als opstap gebruikt om naar de Similan Islands te gaan,
dit gaat ook per dagtocht.
Hans.
Bedankt weer. Heb Phang Nga eruit gehaald en Phuket erbij. Ga vanuit Phuket wat dagtrips doen waaronder Phang Nga.
Khao Lak eruit, Khao Yai eruit.
Welke plek zal ik kiezen als lange stop om tot rust te komen. Koh Lanta, Krabi, Phuket of wat anders? Gewoon voor lekker weinig geld lekker Thais eten, beetje sporten, mooi strand, mooi zwembad en voor betaalbare prijs een mooi resort. Lekker opladen voor druk werkseizoen.
Ko Lanta lijkt de beste optie qua prijs, Phuket s erg duur in verhouding.
Ik zou maar gewoon kijken waar het je het best bevalt.
Misschien blijf je in alle drie wel enkele dagen langer, maar who cares ?
Je komt bijvoorbeeld leuke mensen ergens tegen, dan is het zonde om te vroeg te verkassen.