2 weken naar Thailand

Hallo allemaal,

Ik wil samen met een vriend deze vakantie (Augustus 2014) zo’n 2 weken naar Thailand.
Welke plekken raden jullie aan om heen te gaan in deze 2 weken? Het is niet zo zeer belangrijk dat we zoveel mogelijk proppen in
2 weken, maar wat zijn de plekken die echt niet te missen zijn?

En daarnaast waar moeten we ons op voorbereiden? en waar moeten we op letten als we in Thailand zelf zijn?
Dingen zoals visums, reis opties in Thailand en overnachtingen?

Alvast bedankt!

Overigens hechten we veel waarde aan natuur en cultuur, dus dingen zoals het bezoeken van een natuurpark, jungle, tempel en een eiland staan hoog op ons verlanglijstje! (Mocht dit mogelijk zijn in zo’n korte periode natuurlijk).

Ja, het is niet zo moeilijk. Twee weken rond Phuket en Krabi , met een uitstap naar Khao Sok lijkt me.
Probeer niet de TE toeristische stranden op te zoeken. Rond Krabi bezoek je de Tiger Temple, let erop dat die uit twee gedeelten bestaat.

Khao Sok is prachtig! Ik hoop dat het weer een beetje meezit, want daar valt de meest regen van heel Thailand.
Let erop dat je tegen een oerwoud aan slaapt, dat zorgt soms voor tropische verrassingen. Mijn favoriet is Morning Mist Resort.
Hans.

Top! nog tips voor vliegtickets toevallig? Ik merk dat de prijzen erg verschillen en het is natuurlijk precies in de vakantie periode.
Enige ervaring met wat een normale prijs is rond Augustus?

Nee, ik ga altijd in de daltijd, ik zal de prijzen maar niet vertellen…

Haha oke, dan is het toch nog even goed zoeken naar aanbiedingen.

Als je voor 18 augustus wilt vertrekken, dan zul je geen aanbieding vinden.

Na 18 augustus is het hoogseizoen voorbij, keren mensen weer terug en worden prijzen lager.

Visum ?, je gaat 14 dagen dus er is geen visum van doen
Overnachten ?, In Thailand kun je overal overnachten van geen luxe tot en met ongeziene luxe.
Reisopties ? Thailand is heel makkelijk door te reizen dus daar hoef je geen zorgen inmaken…van motortaxi’s tot luxe slaapbussen en relatief goedkope binnenlandse vluchten.
Nu valt te zien wat jullie onde vakantie verstaan , of je kan zoals de toerist naar spanje gaan en 14 dagen op een strand gaan liggen (zonde van je vliegticket want je kunt dat in europa ook) of je gaat wat rondreizen van bangkok naar noord en dan naar zuid… (makkelijk te doen dus )

Bedankt! We willen inderdaad rondtrekken om toch verschillende dingen te zien. Een dagje strand is niet verkeerd natuurlijk, maar het is niet de bedoeling dat we alleen maar het strand zien.

Hee Anonymouss,

Zoals boven al is gezegd, is Thailand een makkelijk land om “go with the flow” rond te reizen. Er zijn ook overal reisbureautjes die dagtrips organiseren, ter plekke uitzoeken , en morgen mee op avontuur.

Bangkok-Krabi zou je het best kunnen vliegen, omdat de afstand best groot is, maar ik ken je budget niet.

Krabi- Phuket doe je het best met de bus, maar het kan ook per minibus, sneller , maar ook duurder. Al is duurder in Thailand nog steeds betaalbaar.

Hans.

Mooi om te horen, we gaan wel liever met de trein ook al is dat een stuk langer reizen. Ik neem aan dat trein reizen ook eenvoudig ter plekke te regelen zijn via reusbureaus of ter plekke op het station?

Treinen zijn absoluut een aanrader (2e klasse met airco) in Thailand. Leuke manier van reizen waar je over het algemeen makkelijk contact maakt met andere reizigers als je dat zou willen. En ondanks de langere reistijd bespaar je je met de nachttrein wel weer een overnachting…

Hee Anonymouss,

Misschien is het leuk om een of twee tussenstops te maken tijdens je treinreis.
Je komt langs leuke plaatsen die niet toeristisch zijn, maar zeker de moeite waard, en echt Thais.

Echt Thais heeft als klein nadeel dat in die plaatsen weinig of geen Engels wordt gesproken,
en je kunt als overal in Thailand geweldig eten, maar het is geen walhalla van hippe restaurants,
zoals in de toeristische gebieden.

De plaatsen zijn Phetburi en Prachuap Khiri Khan.
Phetburi heeft zeer veel tempels, op de heuvel en in het stadje, en 2 km buiten de stad nog een grottempel.
Rond de heuvel en bij de grot zijn er zeer veel aapjes, heb je een plastic tas bij je, dan worden ze lastig, want een plastic zak
daar zit eten in, denken ze.

Prachuap Khiri Khan heeft ook een heuvel met maar een tempel, ook weer veel aapjes hier.
Er zijn mooie stranden rond PKK, let erop dat een bikini hier GEEN plaatselijk gebruik is, men zal raar opkijken.
Zwem zoals de Thai zwemmen, met T shirt, en broek tot over de knieen.
Het mooiste strand is Ao Manao, dat ligt op een militaire basis ten zuiden van PKK. Neem je poaspoort mee, want ze kunnen erom vragen.
Je moet een militair vliegveld oversteken ( Ja mensen, het is Thailand) voordat je er bent. Het strand is superschoon en de baai geweldig mooi.
Er zijn goedkope eetstalletjes, en ook je drankje kost een fractie van wat je in Phuket betaalt.
In PKK vind je vele visrestaurants. Phloen Samut Restaurant is mijn favoriet, de hele familie helpt mee,
van oma tot kleindochter.

Hans.

Bedankt voor de goede tip! Dat is inderdaad misschien een goede afwisseling, zeker als de trein reis zo lang is.
We vertrekken al over 1,5 week, dus we zijn druk bezig met het in elkaar zetten van een route!

Hee Anonymouss,

Was ik nog vergeten: Mocht je nog toeristische bestemmingen zoeken, dan stop je in Hua Hin of Cha Am.
Die liggen ook aan hetzelfde spoor, en gewoon op de westerse manier zwemmen is daar geen probleem.

Hans.

Bedankt voor alle reacties! We hebben een planning gemaakt en met alle aanbevelingen rekening gehouden.
We hebben de volgende planning gemaakt:

24 jul
Aankomst vliegveld Nederland

25 jul
Aankomst Bangkok
Hotel overnachting (vanuit NL geregeld)

26 jul (dag 1)
Nacht trein kaartje of hostel regelen
Bangkok Wat Arun (Tempel complex) / Wat Pho (Liggende boeddha) / Chatuchak markt (Dicht bijelkaar)

27 jul (dag 2)
Surat Thani aankomst (nachttrein) / rondlopen
Bus naar Takua Pa Takua Pa / hostel regelen
Informeren tours Khao Sok

28 jul (dag 3)
Tour Khao Sok (nationaal park) of strand Takua Pa
Hostel regelen in Khao Sok of Takua Pa

29 jul (dag 4)
Bus naar Krabi
Dag Krabi naar Wat Tham Suea (Tijger tempel)
Hostel regelen Krabi

30 jul (dag 5)
Bus & Ferry naar Ko Samui
Tempels & bezienswaardigheden Ko Samui
Hostel regelen Ko Samui

31 jul (dag 6)
Vervolg Ko Samui
Eiland tevoet verkennen
Ferry naar Ko Tao

1 aug (dag 7)
Ko Tao (eiland)
Duiken Impian Divers (Nederlands)
Regelen hostel

2 aug (dag 8)
Ko Tao (eiland)
Regelen hostel

3 aug (dag 9)
Ferry naar Surat Thani
Trein naar Bangkok

4 aug (dag 10)
Dag strand Rayong (Minder toeristen) of Koh Samet (Meer toeristen)
Hostel regelen

5 aug (dag 11)
Terug naar Bangkok
Bezienswaardigheden Bangkok
Hostel regelen

6 aug (dag 12)
Laatste kans souvenirs kopen
Vertrek van vliegveld Bangkok

7 aug
Aankomst vliegveld Nederland

Is dit volgens jullie haalbaar in de tijd die we hebben?
We willen natuurlijk graag veel dingen zien, maar het moet niet te druk worden!

Je schrijft: Strand Takua Pa op dag 3.
Takua Pa heeft geen strand, Khao Lak ligt op ongeveer een uur ten zuiden van Takua Pa, het is een mooistrand, helaas wel erg toeristisch.
Je vergist je een beetje in plaatsen en afstanden.

De meest "convenient"plek om te overnachten is in Khao Sok, aangenomen dat je een dagtocht over het meer wilt maken.
Het meer ligt op ruim een uur rijden , en dan nog een half uur met de boot. Maar het is er onbgelooflijk mooi.

Op dag 4 schrijf je “bus naar Krabi”, maar er rijdt geen bus naar Krabi, wel vanuit Surat Thani en Phuket, en wellicht ook vanuit Takua Pa, maar dat weet ik niet eens zeker. Je kunt een minibus boeken bij de reisagente die zich links voor de ingang van het park bevindt.
De weg waarlangs je bent gereden uitlopen, dan ben je er. Prijzen zijn gunstig.

Niet dat ik het zo zou doen, twee dagen op een eiland , en dan het volgende eiland, maar goed… Het zou mogelijk moeten zijn om vanaf Ko Tao
naar Chumphon te gaan, alwaar je op de trein kunt stappen. Dit scheelt een treinstuk van een uur of vier, veel gunstiger dus.

Duidelijk is wel dat je de afstanden wat onderschat.
Vanuit Bangkok naar Rayong is zomaar een uur of drie reizen, ik vraag me af wat je dan nog van je dag overhoudt.

Langs het treinspoor tussen Chumphon en BKK liggen vele , niet toeristische , en ook wel toeritische strandsteden.
Hua Hin en Cha Am zijn de bekendsten.
In Cha Am kun je rustig uitstappen, en het is er niet druk, behalve in het weekend met feestende Thai.

Bang Saphan Yai is een onbekend strand, je ziet er hooguit vijf toeristen per dag. Ook daar stopt dezelfde trein.

Hans.

Bedankt voor de tips! Dan gaan we toch nog even kijken om wat dingen aan te passen.

Hierbij onze aangepaste versie:

24 jul
Vertrek vlucht uit Nederland

25 jul
Aankomst Bangkok
Hotel overnachting (van tevoren besteld)

26 jul (dag 1)
Bangkok Wat Arun (tempel complex) / Wat Pho (liggende boeddha) / Chatuchak markt (dicht bij elkaar)
Nacht trein (van tevoren besteld)

27 jul (dag 2)
Surat Thani aankomst (nachttrein) / rondlopen
Bus naar Khao Sok Resort regelen
Bij aankomst Khao Sok; informeren tours nationaal park / hostel regelen Khao Sok

28 jul (dag 3)
Jungle tour Khao Sok (Verwachte start vroeg in de ochtend)
Overnachting met tour Khao Sok

29 jul (dag 4)
Tour Khao Sok (Verwachte terugkomst begin avond)
Bus regelen naar Surat Thani (volgende dag)
Hostel regelen Khao Sok Resort

30 jul (dag 5)
Bus naar Surat Thani -> Seatran ferry -> ferry naar Ko Samui
Hostel regelen Ko Samui
Tempels & bezienswaardigheden Ko Samui

31 jul (dag 6)
Vervolg Ko Samui
Eiland ter voet verkennen
Ferry naar Ko Tao (einde dag)
Hostel regelen Ko Tao

1 aug (dag 7)
Hostel regelen Ko Tao

2 aug (dag 8)
Ko Tao (eiland)
Hostel regelen Ko Tao

3 aug (dag 9)
Ferry naar Chumphon (einde dag)
Trein (dag/nacht) richting Bangkok

4 aug (dag 10)
Dag strand Cha Am?
Hostel regelen

5 aug (dag 11)
Terug naar Bangkok
Bezienswaardigheden Bangkok
Hostel regelen

6 aug (dag 12)
Laatste kans souvenirs kopen
Vertrek vlucht vanuit Bangkok

7 aug
Aankomst Nederland

Verder nog wat vraagjes:
(dag 2) - Is het boeken van een tweedaagse jungle tour (Khao Sok) mogelijk één dag ervoor?

(dag 10) - Is het eenvoudig om met de trein richting Bangkok uit te stappen bij het strand (Bijvoorbeeld Cha Am) en vervolgens weer op te stappen richting Bangkok? (In verband met drukte van de trein).

Kijk toch even de weeromstandigheden na vooraleer je dingen vastzet
http://www.tmd.go.th/en/

By Samsung S4 Cell Phone on Tapatalk