Dit jaar gaat onze reis naar Thailand en we hebben we er zin in :). We reizen in september. We gaan onze tijd zo verdelen: 3 dagen Bangkok, 2 dagen Siem Reap (puur om de tempels), 1 dag Ayutthaya, 7 dagen Chiang Mai & Pai, 2 dagen Khao Sok (lake tour met overnachting op water) en 6 dagen " het Zuiden". De indeling is gewoon om een ruw idee te hebben zodat we op dezelfde golflengte zitten en hetzelfde verwachten van de reis.
Mijn vraagjes:
We dachten om in Chiang Mai of Pai een jungletocht te doen, eventueel met overnachting. Is de jungle hier anders dan in het Zuiden? Of gaan we twee keer hetzelfde zien en kunnen we dus beter één van de twee kiezen? Ik zou denken van niet omdat we in Khao Sok aan het water zitten en in het Noorden “bergdopjes” tegenkomen, maar wou toch ff checken… .
Zijn de overnight lake tours in Khao Sok gauw volzet in september (op een blog had ik gelezen dat de tour volledig vol zat toen hij een week op voorhand probeerde te reserveren)? Of is het OK om gewoon ginder te zien waar en wanneer we ergens zin in hebben? We hadden wel goede dingen gelezen over Smiley’s Bungalows.
Bloedzuigers: we weten dat deze onvermijdelijk zijn en kunnen daar mee leven maar zitten deze ook IN de lakehouse en IN het meer/watervallen? Gaan we ze in het Noorden ook tegenkomen?
In Chiang Mai willen we zeker naar Elephant Nature Park, moeten we dit van tervoren boeken? Of is dit ook makkelijk ginder enkele dagen van tervore vast te leggen gezien het september is? Ik vermoed niet dat de online prijs zoveel hoger zal liggen dan als we het terplaatse boeken, gezien het “een goed doel” is?
Voor het zuiden zitten we een beetje in discussie :): Ko PhiPhi (met regio Krabi) of Ko Phagnan/Ko Tao/Ko Samui. Op basis van wat ik hier op het forum al gelezen heb, vermoed ik dat beide in de planning steken af te raden is?
Hopelijk willen jullie je info en ervaring met ons delen!
Waarom zo nodig voor slechts 2 dagen de Thailandreis onderbreken voor een bezoek aan Cambodja, terwijl je toch al een beperkte vakantie van maar drie weken hebt?
Verder zie ik, dat je van plan bent, om na terugkeer uit Cambodja in Thailand nog ZESTIEN dagen in Thailand te verblijven.
Wanneer je Thailand dan weer binnenkomt met het vliehtuig, in dat geval is een verblijf zonder toeristenvisum voor maximaal 30 dagen toegestaan.
Als je Thailand over lsnd weer binnenkomt, dan is een verblijf zonder visum voor maximaal VIJFTIEN dagen toegestaan.
ja, volledig andere jungle, zuiden is meer dicht regenwoud.
nee, geen probleem.
nee, daar zitten ze niet.
kan ter plekke.
beide kan als je tijd hebt. De eilanden zijn anders: Phangan is relaxter, Phi Phi is meer een backpacker party eiland. De natuur is bij Phi Phi veel mooier.
En zoals Trangerkuda zegt, hou rekening met de visumeisen. Als je over land binnenkomt krijg je een visumvrij verblijf van 15 dagen. Dat kun je wel nog verlengen met 30 dagen bij een immigratiekantoor (kost 1900 Baht), maar dat heeft mogelijk gevolgen voor de planning. Alternatief is een double entry tourist visum of de planning een beetje aanpassen.
Over Khao Sok: Je gaat in september, er is plaats genoeg in de Overnight Lake tour, boek ter plekke,
want rond Khao Sok valt de meeste regen van heel Thailand. Blijf desnoods 1-2 dagen langer.
Ik had ook goede berichten gelezen over Smiley’s , maar ben ter plekke toch afgehaakt, en
naar Morning Mist Resort gegaan, relaxte sfeer, prachtige tuin, klein zwembad, en uitstekend restaurant.
Art’s Nature and River Lodge is ook een goede optie.
En… Je overnacht in een tropisch regenwoud, dus er zijn veel jungle geluiden… en soms beestjes waarvan je het bestaan niet kende. Ben je een beetje bang, slaap dan met licht aan.
Leuk om andere meningen en ervaringen te lezen! Bedankt voor jullie reactie alvast.
De tempels van Angkor Wat hebben we toevoegd, omdat Cambodja in onze wishlist van te bezoeken landen staat. Maar vrienden die er geweest zijn vonden dat de rest van het land niets was in vergelijking met de tempels, dus als we de tempels gezien hadden dat je daarbij “Cambodja” wel gezien had. Gezien Siem Reap een uurtje vliegen is van Bangkok, dachten we waarom niet? En inderdaad, we moeten er wel mooie dingen in Thailand voor opofferen. Een stom plan vinden jullie? Beter Cambodja als onze reisbestemming voor 2016 maken ?
We zouden inderdaad vliegen naar SR en terug naar BKK, dus voor het visum upon arrival komen we hiervoor niet in de problemen, toch?
Hans, bedankt om je ervaring met Smiley’s te delen. Ik noteer zeker en vast de hotels die jij vernoemt. Ook bij deze hotels geen probleem om savonds een toer te boeken voor de volgende ochtend? We gaan waarschijnlijk vliegen van Chiang Mai naar Krabi en zo naar Khao Sok, dus geen idee hoe laat we daar gaan arriveren. Ik was een beetje bang dat als we ter plekke reserveren, we misschien te laat zouden zijn voor een tour te boeken of geen slaapplaats zouden vinden. Zijn de prijzen van die hotels die je noemt inderdaad echt opvallend duurder als je rechtsstreeks bij hen reserveert via email? Want dan zou ik gewoon enkele dagen van tervore contact met hen opnemen? Ik heb liever een kwalitatieve toer die wat meer kost, dan eentje waar ze zoveel mogelijk mensen in een bootje duwen tegen een paar euro’s minder.
Zijn de toeren die iedereen aanbiedt gelinkt aan een specifiek hotel of reisbureautje? Of komen de verschillende groepjes in the end toch weer samen bij het oppikken smorgens?
En jaaaa de beestjes we weten dat ze er gaan zijn en denk dat we wel onze europese knop gaan kunnen omdraaien. Maar ik zag ons al onder de bloedzuigers zitten na een frisse duik in het meer :p.
Hee Kara:
Over de tours in Khao Sok: Er worden vanuit meerdere accomodaties mensen samengevoegd in een tour.
De eigenaresse van Morning Mist kwam mij 's ochtends vragen of ik mee wilde op de dagtour
( in principe dezelfde rit als de nachttour, jij zou dan blijven slapen en ik niet)
Het weer was slecht de dag ervoor, de zon brak net door, dus ik waagde het erop, en ja hoor, het weer bleef prima.
Dus zelfs als je 's ochtends bij het ontbijt besluit: Ik wil op tour, dan kan dat , vraag het de manager, en zij regelt het.
Je hebt het over hotels, maar het zijn Thai-style bungalows, hotels zijn er niet, er zijn een stuk of tien plekken waar je kunt overnachten
in totaal.
Er zijn trouwens meer leuke tours: Zoals bijv. tuben op de Sok rivier, en vergeet sowieso niet even bij Art’s
langs te gaan , en een duik te nemen met het touw, je ziet wel wat ik bedoel.
Over Cambodja: Geen enkele vakantie is “een stom plan” , je somt zelf de nadelen op, ik vind wel dat
Cambodja een aparte vakantie kan zijn, er is genoeg te beleven , en het is er anders .
En goedkoper, klinkt dat Hollands ? , dat moet dan maar.
Hihi Nope, ook voor ons speelt de prijs mee hoor en wij zijn Belgen ;).
We zullen hier eens de discussie moeten voeren over 100% Cambodja 2016 en 100% Thailand in 2015
Ik wist niet goed hoe ik de accomodaties in Khao Sok moest omschrijven dus had ik maar voor het woord hotel gekozen. Aan jouw ervaring te horen, is het echt gewoon go with the flow en niet te veel stressen en nadenken op voorhand.
Morning Mist ziet er inderdaad ook heel verzorgd uit. Art’s is dat Art’s riverview?
Hans, heb je toevallig ook tips voor een goede organisatie/gids om een jungletocht vanuit Chiang Mai of Pai te doen?
De sfeer in Khao Sok is inderdaad zeer relaxed. En inderdaad , het is Art’s Riverview.
Verder vraag je : Heb je toevallig ook tips voor een goede organisatie/gids om een jungletocht vanuit Chiang Mai of Pai te doen?
Nee, ik ben altijd voor do-it-yourself jungletochten geweest, ik heb er een hekel aan als men in een dorp weet
dat er om tien uur een busje toeristen arriveert, dat haalt alle spontaniteit eruit.
Dat zijn voor mij juist de mooiste momenten… do it yourself, en je hebt spontane ontmoetingen.
Er zijn in Chiang Mai firma’s als bijv. Flight of the Gibbon, aan een zipline door de jungle, erg mooi, maar zeer prijzig,
ik betaalde 140 euro, niet omdat ik rijk ben, maar omdat een reis naar het duurdere Myanmar niet doorging,
en ik dus op dat moment budget over had.
Flight of the Gibbon is de duurste van de drie bedrijven die het aanbieden, maar heeft ook de langste zipline van Azie (800 meter) ,
het parcours is totaal 20-25 lijnen.
Pai is absoluut een aanrader, backpackers van over de hele wereld komen daar, ook hier weer een relaxte sfeer.
Overdag is iedereen ergens heen op zijn/haar brommertje, en 's avonds is er een avondmarkt, en de restaurants
zitten bijna allemaal vol.
Ik denk dat je voor jungle gewoon naar Khao Sok moet, in Costa Rica heb ik ook mooie jungle gezien,
maar in Thailand was Khao Sok het mooist.
Wij waren vorig jaar in Khao Sok en boekten ook de overnight lake tour bij ons guesthouse. Na de busrit en mooie tocht over het water kwamen we aan bij de hutjes. Helaas bleek toen alles vol te zitten! Het was zaterdag en kennelijk was het druk met Thai zelf en was er gewoon geen plek om te overnachten. Flink balen natuurlijk… Kennelijk kon je gewoon boeken en zien ze bij aankomst of er plek is. Weet natuurlijk niet of dat altijd of overal zo gaat, maar wilde mn ervaring toch even delen zodat je het in je achterhoofd kan houden.
Verder zijn we ook aan beide kusten geweest. En hoewel we Koh Tao heel mooi vonden zou ik, als je moest kiezen, toch gaan voor Krabi / Phi Phi en vooral ook Railey bezoeken!
Wat Koetje zegt, geldt voor meerdere plaatsen : bijv. Cha Am en Chiang Khan zijn door de week rustig, in het weekend worden ze platgelopen door Thai die een weekend uit gaan. Dus , Khao Sok is ook zo’n bestemming.Ik wist dit niet .
Nee hoor, Khao Sok is niet typisch een weekend drukke bestemming. Kan gebeuren natuurlijk, maar daar zou ik me niet druk om maken en in de planning ook geen rekening mee houden, dat is echt een uitzondering.