Rondreis Thailand 27/12/2014 tm 17/01/2015 - Tips en advies please!

Hallo Allemaal!

Wij zijn van plan om van 27 december tot 17 januari een rondreis door Thailand te doen en hadden graag nog wat leuke
of handige tips gehad wat betreft vervoer (vluchten), accommodatie en echt must sees. Tot 2 januari zijn we bij vrienden
op bezoek dus dat verklaart het eerste gedeelte van de planning, graag jullie ideeën voor de rest. Alles is welkom!

27-12-2014 Vlucht Amsterdam – Bangkok
28-12-2014 Bangkok
29-12-2014 - Bangkok – Lopburi
30-12-2014 - Lopburi
31-12-2014 - Lopburi – Bangkok (tussenstop Ayutthaya?) - New Years Eve!
01-01-2015 - Bangkok
02-01-2015 - Bangkok – Chiang Rai
03-01-2015 - Chiang Rai (Wat Rong Khun)
04-01-2015 - Chiang Rai – Chiang Mai
05-01-2015 - Chiang Mai (Overnachten Mountain Float)
06-01-2015 - Chiang Mai – Surat Thani – Khao Sok
07-01-2015 - Khao Sok
08-01-2015 - Khao Sok – Khao Lak
09-01-2015 - Khao Lak- Similan
10-01-2015 - Khao Lak – Krabi
11-01-2015 - Krabi - Koh Lanta
12-01-2015 - Koh Lanta - Koh Phi Phi
13-01-2015 - Koh Phi phi
14-01-2015 - Koh Phi phi
15-01-2015 - Koh Phi phi – Bangkok
16-01-2015 - Bangkok - King palace, Amphawa Floating Market, shopping
17-01-2015 12.55 Vlucht Bangkok – Amsterdam
17-01-2015 19.35 Aankomst Amsterdam

We willen graag een goede indruk krijgen van Noord, Zuid en Centraal Thailand.

Groetjes,
R&N

Is 4 dagen in het Noorden voldoende om een goede indruk te krijgen of moet je daar echt meer tijd voor hebben?

Tja, wat heet een indruk krijgen.

Veel toeristen gaan langer om wat door de bergen te lopen, kennis met maken met noorderlijke stammen en dergelijke. Om de steden chang mai en chang rai te zien heb je in principe weinig tijd nodig - die zijn niet enorm groot en als je het een beetje planned kun je met 2 dagen per stuk best een hoop zien. Of je daarmee een indruk krijgt van hoe het leven in noord thailand in elkaar steekt is een andere kwestie.

Mij lijkt het allemaal een beetje racen op dit tempo, zeker van 6 tot 15 januari. Als je dat comfortabel vindt vooral doen, maar ik zou zelf liever wat schrappen en iets minder dagen onderweg zijn, en wat meer dagen in een paar plaatsen besteden. Thailand is niet bepaald iets dat je maar 1 keer in je leven kunt zien, wat rustiger aan doen en later nogmaals gaan om een ander stuk te bekijken lijkt mij prettiger… bedenk dat het een behoorlijk groot land is, van chang mai naar phuket is pakweg even ver als van amsterdam naar barcelona.

1 like

In het noorden zou ik kiezen voor of Chiang Mai of Chiang Rai. Van daar uit dag trips of meerdaagse trips doen. 4 dagen is op zich wel genoeg, maar als je dat nog gaat verdelen over de 2 steden wordt het een beetje krap.
Verder lijkt het me wel goed te doen, al weet ik zo niet alle reistijden.

1 like

Goed om te horen dat 4 dagen voor het Noorden goed te doen is, dat idee hadden wij ook. We pakken vanaf Chiang Mai de nachttrein naar Bangkok en
vliegen dan vroeg in de ochtend naar Surat Thani. Wat het zuiden betreft hadden wij ook onze twijfels, misschien dat we daar iets moeten skippen om het iets “relaxter” te houden. We hebben nog 8 volle dagen in het Zuiden dan. Krabbi en Khao Lak willen we zeker doen. Dat moet goed te doen zijn toch?

Het is allemaal goed te doen, maar puur wat je zelf wilt. Persoonlijk zou ik kiezen voor een plaats/eiland minder maar met wat meer nachten ter plekke zodat je het een beetje leert kennen.

Thailand is niet de goede plaats om je te haasten, zeker overdag niet. Gewoon een keer de ‘normale’ bus nemen ipv transpot te organiseren is leuk, al moet je wel een beetje op je waardevolle spullen passen. Niet dat thailand zo crimineel is, maar als je het laat slingeren is de kans aanwezig dat je het kwijt raaakt. Zeker als je per bus reist zou ik alles van waarde bij je houden, mocht je check in tas niet helemaal je bestemming bereiken.

1 like

Hier zou ik een beetje voorzichtig mee zijn…treinen in Thailand zijn vrijwel altijd vertraagd, en regelmatig met een paar uur. Daarnaast moet je rekening houden met de ochtendspits, van de drukke omgeving rondom Hualamphong station moet je dan nog naar Don Muang Airport (of Suvarnabhumi, maar ik vermoed dat je met een v/d lowcost airlines gaat vliegen).
Ik zou eerder vliegen van Chiang Mai naar Bangkok (vlucht aan begin van de middag) en dan de nachttrein van Bangkok naar Surat Thani nemen, 19:30 uur vertrek vanaf Hualamphong, aankomst in Surat Thani de volgende ochtend.

1 like

Goede tip, dat is misschien wel zo safe. We stoeien nu nog een beetje wat te doen in het zuiden en twijfelen tussen Krabi & Koh Phi Phi
of de kant van similan op gaan. We willen soweiso naar Khao Sok en dan de laatste 5-6 dagen 2 eilanden doen.

In Similan ben ik ruim 10 jaar geleden geweest voor 1 dag. Prachtige eilanden, maar destijds was er verder helemaal niks te doen (zwemmen, snorkelen/duiken, luieren) Krabi en Ko Phi Phi zijn veel drukker qua toerisme, daardoor heb je veel restaurants en barretjes, maar ook meer gelegenheid voor tours naar bijvoorbeeld nabijgelegen eilanden, tempels of hot water springs (Krabi)
Ko Phi PHi vond ik dat er 6 jaar geleden wel erg veel jeugd op hun stapvakantie was. Maar toch blijft het een heel mooi eiland(en).

Ik vond in regio Krabi de kalkstenen rotsen die stijl uit het water komen, of de stranden die er aan grenzen wel mooi om te zien, bijzonder.

1 like

Is het dan niet handiger om het allebei te vliegen? Direct van chang mai naar surat thani zal vermoeddelijk niet gaan, maar als je toch 1 van die stukken gaat vliegen, waarom dan niet beide? Zoals opgemerkt moet je wel even oppassen met welk vliegveld in bangkok je precies hebt - de meeste internationale, maar ook een flink deel van de binnenlandse vluchten, gaan vanaf BKK (savanabhumi). Air asia en enkele andere budget airlines opereren vanaf DMK (don muang). Op zich kun je zo van het ene naar het andere vliegveld reizen (er is een busverbinding), maar reken gerust op ruim een uur reistijd (en sjouwen met je bagage), mogelijk langer als het druk/spits is.

Ook moet je oppassen met de codes van de vliegvelden: Don muang had vroeger code BKK, maar die code is overgegaan naar Suvarnabhumi een aantal jaar geleden. Op tickets staat specifiek of je zult landen of vertrekken van het huidige DMK of BKK, maar boekingsssites willen nog wel eens gewoon ‘Bangkok’ als optie hebben, waarbij je even verder moet kijken welke airport ze nou eigenlijk bedoelen.

1 like

RN2014. Wanneer je de eerder gedane suggestie zou volgen - ik bedoel wat meer tijd uittrekken voor je bezoek aan het noorden (Chiang Mai + Chiang Rai) - zou je bijvoorbeeld daarna vanuit Chiang Mai een rechtstreekse vlucht naar Krabi kunnen boeken.
Daardoor vervalt dan het deel Surat Thani/Khao Sok. Je hoeft dan echter niet via Bangkok met alle overstapperikelen vandien te reizen.

Maar aangezien je in je reisprogramma ook al een bezoek aan het NP Khao Lak hebt gepland, lijkt mij het (deze keer) overslaan van Khao Sok - ook al een NP - niet onoverkomelijk.
Temeer daar in je programma ook een bezoek aan Similan - juist ja, ook een NP - staat gepland.

Op die manier heb je wat meer tijd en gelegenheid om een summiere indruk van het noorden van Thailand te krijgen en wordt de tijd die besteed wordt aan het reizen van lokatie naar lokatie wat minder.
Uiteindelijk is de keuze aan jezelf natuurlijk. In ieder geval veel reisplezier gewenst.

1 like

Uiteraard kan je ook 2 vluchten boeken, maar mochten ze in Khao Sok een arrangement van Tree Tops (boomhut en hutje op het water) willen doen, dan lijkt het me makkelijk om met de trein te reizen en 's ochtends vroeg aan te komen in Surat. Tree Tops komt je dan van het treinstation ophalen en brengt je naar de boomhutten. Je kan dan direct 's middags met het arrangement beginnen.

Waarom overigens 2 nachten in Lopburi ?? M.i. veel te lang, daar ben je vrij snel uitgekeken en zou het wijzigen naar 1 nacht Lopburi en 1 nacht Ayutthaya.

Op 16 januari wil je naar het Grand Palace, plus naar Amphawa, plus shoppen. Dat gaat niet werken. Amphawa begint pas eind van de middag en is 's avonds leuk (vrijdag-, zaterdag- en zondagavond) en je zou er dus een nachtje moeten blijven. Is geen probleem, maar dan moet je voor de volgende dag wel een vroege transfer naar Suvarnabhumi regelen.
Ik ga zelf over 2 weekjes weer een nachtje naar Amphawa in slaap in Baanrak Amphawa: http://www.baanrak-amphawa.com/ Misschien ook iets voor jullie…

Koh Lanta voor 1 nachtje zou ik uit het schema schrappen…

1 like

Bedankt voor alle tips, heel erg nuttig! @ Krung, er woont familie in Lopburi (en Singburi) vandaar dat we er iets meer tijd voor nemen dan normaal, het is inderdaad langer dan nodig normaal gesproken. We doen inderdaad de trein en vlucht omdat we een boomhut en hutje op het water willen doen :slight_smile:

Misschien dat iemand hier nog goede ervaringen mee heeft, tree houses en floating hotels, hoe we die in onze route goed kunnen inpassen?
Ook andere tips wat accommodaties zijn heel welkom.

We hebben het ongeveer zo in gedachten:

27-12-2014 21.40 Vlucht Amsterdam – Bangkok
28-12-2014 14.30 Bangkok – Lopburi
29-12-2014 Lopburi (Singburi 1 dag)
30-12-2014 Lopburi
31-12-2014 Lopburi – Bangkok (Oud en Nieuw vieren in Bangkok)
01-01-2015 Bangkok
02-01-2015 Bangkok
03-01-2015 Bangkok – Chiang Rai
04-01-2015 Chiang Rai
05-01-2015 Chiang Rai – Chiang Mai
06-01-2015 Chiang Mai
07-01-2015 Chiang Mai
08-01-2015 Chiang Mai – Bangkok (Nachttrein, 16.00uur vertrek, 05.34 aankomst)
09-01-2015 Bangkok – Surat Thani – Khao Sok (Vlucht 09.30 Surat Thani)
10-01-2015 Khao Sok
11-01-2015 Khao Sok – Krabi
12-01-2015 Krabi
13-01-2015 Krabi
14-01-2015 Krabi – Koh Phi Phi
15-01-2015 Koh Phi phi
16-01-2015 Koh Phi phi – Bangkok (hotel op vliegveld)

Laatste stranddagen zijn niet helemaal vast, willen het liefst laatste 4 stranddagen dagen op 1 plek zijn

Dit zou ik niet zo plannen… Nogmaals, treinen zijn zeer regelmatig vertraagd in Thailand dus kans is groot dat de trein uit Chiang Mai later dan 05:34 uur aankomt in Bangkok. Daarnaast is 9 januari een vrijdag en dus een gewone werkdag waardoor je midden in de spits zit. Wat is de reden dat je niet kiest voor een vlucht Chiang Mai naar BKK en nachttrein BKK naar Surat ?

1 like

Je hebt helemaal gelijk, zo hadden we er nog niet over nagedacht. Wat ook lekker is dat je dan in de ochtend om 08.00uur in Surat aankomt en nog een hele dag hebt. Dit gaan we gelijk omgooien!

Ja, je komt dan idd 's ochtends in Surat Thani aan. Doe je bijvoorbeeld een arrangement bij Tree Tops, dan staan ze je 's ochtends bij het treinstation op te wachten voor de transfer naar Khao Sok.

1 like

Goed idee, heb je nog een advies welke boomhuisjes in Khao Sok leuk zijn of geen ervaring?

Toen ik in het verleden nog op een reisbureau in Bangkok werkte, verkochten we vaak Tree Tops, 1 nachtje in de boomhut, 1 nachtje in een hutje op het water. Maar er zijn voldoende andere opties in Khao Sok, je kan altijd even op Tripadvisor.com kijken.
Overigens wel even komen fietsen in Bangkok he !

1 like

Begint nu toch wel vorm te krijgen allemaal, we hebben al het een en ander geboekt aangezien we in hoogseizoen reizen maar
hebben ook nog een hoop vrijheid om nog dingen anders te doen, wie weet heeft er nog iemand een goed idee/ tip wat betreft
accomodatie?!

27-12-2014 Vlucht Amsterdam – Bangkok (autogehuurd 28-12 tm 31-12)
28-12-2014 Bangkok – Lopburi (hebben familie en vrienden in Lopburi en Singburi)
Overnachten familie/ vrienden
29-12-2014 - Lopburi
30-12-2014 - Lopburi (dagtrip Singburi)
31-12-2014 - Lopburi – Bangkok (tussenstop Ayutthaya?) - New Years Eve!
Appartement gehuurd vlakbij Central Plaza World
01-01-2015 - Bangkok
02-01-2015 - Bangkok
03-01-2015 - Bangkok - Chiang Mai (Binnenlandsevlucht)
04-01-2015 - Chiang Mai (Wat Rong Khun)
05-01-2015 - Chiang Mai - Chiang Rai (Dagtrip)
06-01-2015 - Chiang Mai - Pai
07-01-2015 - Pai - Chiang Mai – Surat Thani – Khao Sok (Directe vlucht Chiang Mai -Surat Thani, einde van de middag)
08-01-2015 - Khao Sok
09-01-2015 - Khao Sok – Khao Lak
10-01-2015 - Khao Lak- Similan
11-01-2015 - Khao Lak – Krabi
12-01-2015 - Krabi - Koh Lanta
13-01-2015 - Koh Lanta - Koh Phi Phi
14-01-2015 - Koh Phi phi
15-01-2015 - Koh Phi phi – Bangkok
16-01-2015 - Bangkok - King palace, Amphawa Floating Market, shopping

Ik ben niet op Phi Phi geweest, maar ik lees op de meeste plekken dat het een extreem toeristisch eiland is geworden, op de verkeerde manier. Khao Sok en de Similans zijn daarentegen sowieso erg de moeite waard. Persoonlijk zou ik overwegen Phi Phi te laten voor wat het is, en een dag extra in Khao Sok en op de Similans te verblijven.

Khao Sok heeft twee delen (het meer, en het park), beiden zijn de moeite waard. Met een extra dag kun je allebei bezichtigen. Als je van snorkelen houdt zou je kunnen overwegen een driedaagse ‘liveaboard’ te doen met Poseidon (www.similantour.nu). Dat heb ik afgelopen januari gedaan en was heel erg de moeite waard. Je slaapt dan twee nachten op de boot terwijl je alle verschillende eilanden van de Similans aandoet.

Van Surat Thani naar Khao Sok kun je trouwens prima per lijnbus doen. Dat is vermoedelijk (veel) goedkoper dan je door je accommodatie laten ophalen in Surat Thani. Er gaan vrij veel bussen per dag over die route. Die bussen gaan doorgaans van Surat Thani via Khao Sok en Khao Lak naar Phuket. Onderweg kun je uitstappen waar je maar wil. Het handigst is het om bij aankomst op het vliegveld in Surat Thani per minibus naar het busstation van Surat Thani te gaan (daar heb je er trouwens meer van), en daar vervolgens een kaartje te kopen voor de bus naar Khao Sok. Van Khao Sok naar Khao Lak kun je ook weer prima per lijnbus doen.

Verder zijn er vanuit Chiang Mai allerlei dagtochten te ondernemen. Ik zou persoonlijk geen dagtrips naar Pai en Chiang Rai ondernemen, maar me meer concentreren op het natuur- en cultuurschok in de omgeving. Zo zou je een dagje naar Doi Inthanon kunnen gaan, de hoogste berg in Thailand (tevens nationaal park).

Onderweg van Lopburi naar Bangkok zou ik idd een tussenstop in Ayutthaya maken. Ligt precies op de route en is qua tijd prima te doen, de afstand Lopburi-Ayutthaya-Bangkok is niet zo groot :-).

1 like