Thailand in 3 weken

Hallo medereizigers,

Voor mijn rondreis in Vietnam dit jaar ben ik zo goed geholpen (en heb ik zelf ook al mensen geholpen) op deze site dat ik nu weer jullie advies vraag. Naar Vietnam ben ik in mijn uppie geweest, nu gaat mijn vriendin ook mee:).
12 Februari 2013 vliegen we met Eva Air naar Bangkok om daar 5 maart weer te vertrekken. Ik had het volgende schema in mijn hoofd:

1. AmsterdamBangkok
  2. Aankomst Bangkok
  3. Bangkok
  4. Bangkok River kwai kanchanaburi
  5. Kanchanaburi
  6. Kanchanaburiayutthaya
  7. AyutthayaChiang mai nachttrein
  8. aankomst Chiang mai
  9. Chiang mai
  10. Chiang mai
  11. Chiang mai  Surat thani  Kao Sok NP vliegtuig
  12. Khao Sok NP
  13. Khao Sok NP Krabi
  14. Krabi
  15. Krabi Koh Phi phi
  16. Koh Phi phi
  17. Koh Phi phi Krabi vliegveld  Koh Samui
  18. Koh Samui
  19. Koh Samui Koh Phangan
  20. Koh Phangan
  21. Koh Phangan Bangkok
  22. Bangkok Amsterdam

Voor het zuiden weet ik de volgorde nog niet Ik heb nu met het vliegtuig naar Surat Thani staan en vervolgens meteen naar Kao Sok NP, maar misschien is het makkelijker om naar Krabi te vliegen en dan wanneer we daar weer weg gaan vanaf daar naar Kao Sok en vervolgens door met de bus/trein veerboot naar Koh Samui?? Ook twijfel ik nog om naar Koh Phi phi te gaan omdat we al naar 2 eilanden gaan. Misschien vanuit Krabi een dagtrip(s) maken en een keer naar een eiland te gaan en Ao Nang?? Ik hoor graag jullie mening!
Bij voorbaat dank:D!!!

pff… Van je 22 vakantiedagen ben je 10-11 dagen aan het reizen. Dan ben je direct weer aan vakantie toe.
Ik zou Phi Phi overslaan. Je doet al 2 eilanden aan. En volgens mij is er weinig anders dan wat zee en strand… en dat zie je in Krabi ook al. Die extra dagen gebruiken om bij te komen in bijv. Chiang Mai of khao Sok. Of juist Koh Samui/Phangan overslaan. Rechtstreeks van Chiang Mai naar Phuket is mogelijk met Air Asia en dan Krabi/Phi Phi bezoeken. Vliegen op andere steden vanuit Chiang Mai moet via Bangkok. Je bent dan weer tijd kwijt aan wachten op het vliegveld.

Het is zeker haalbaar, maar zoals al gezegd wordt ben je wel veel aan het reizen…

Bangkok is een geweldige stad, ik zou er zeker een dag langer blijven. EVA Air komt natuurlijk ook pas om 13:40 uur aan, dus je bent ook pas laat in het hotel en deze dag ben je ook voor het grootste gedeelte ‘kwijt’.
Op een van de dagen kan je het Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en Chinatown bezoeken, op de andere dag raad ik jullie aan om een fietstocht door Bangkok te maken, mag je eigenlijk niet missen.

Vanuit Kanchanaburi kan je eventueel vroeg in de ochtend al naar Ayutthaya vertrekken, zodat je op dezelfde dag nog een aantal van de belangrijkste tempelruines kunt zien en 's avonds om 21:00 uur de nachttrein nemen naar Chiang Mai.

Vanaf Chiang Mai naar Surat Thani kan je, zoals Emthij al aangeeft, niet nonstop vliegen, dus je zou met Air Asia naar Phuket kunnen vliegen. Vlucht komt om 15:15 uur aan op Phuket en volgende ochtend kan je dan verder reizen naar Phi Phi voor een paar dagen. Vanaf Phi Phi kan je weer naar de boot naar Ao Nang (= Krabi provincie, in Krabi stad is niks en moet je niet verblijven). Vanaf Ao Nang kan je doorreizen naar Khao Sok en na paar dagen in Nationaal Park kan je met de boot naar Koh Samui of Koh Phangan. Ik zou ook een keus maken tussen deze eilanden. Tenslotte is het wel vakantie, dus niet teveel haasten.

Andere optie is om de Andaman kust te laten schieten en het iets relaxter aan te doen. Lowcost vlucht nemen van Chiang Mai naar Bangkok, dan 's avonds met de nachttrein naar Surat Thani, door naar Khao Sok, en daarna eilandjes in de Golf van Thailand bezoeken (Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao).

Hee Eric,

Bedenk zelf even wat je wilt, zoals Emthij al aangeeft kom je overal, en ga je heel veel uren reizen, maar of je aan genieten toekomt ?

Kanchanaburi zelf is wel indrukwekkend, maar heb je in een halve dag wel gezien. Die halve dag heb je als je vroeg uit Bangkok vertrekt. De tweede dag in Kanchanaburi zou ik naar Erawan gaan. Zulke mooie watervallen zie je niet vaak.

Houd er rekening mee dat je vanaf je vlucht naar Surat Thani nog de bus moet halen naar Takua Pa. Onderweg stap je dan uit bij Khao Sok. Vraag dat vooraf aan de busschauffeur. Taxi vanaf het vliegveld naar het busstation in Surat Thani kost 500 baht. Vervolgens wacht je op de volgende bus naar Takua Pa.

Van de drie eilanden zou ik er eentje kiezen. De dagen die dat plan oplevert verdeel je over Bangkok, Chiang Mai, en het eiland waar je verblijft.
Bangkok doe je het best op het laatst, vanwege het shoppen, en vanwege het feit dat je er sowieso naartoe moet om je vlucht te halen.

Hans.

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe. Dat is 1 van mijn kwaliteiten om in mijn eerste reisschema teveel te plannen in een eigenlijk te korte tijd haha. Ik zal dit weekend nog eens kritisch kijken naar mijn schema gewapend met mijn lonely planet. Koh Phi phi laat ik dan sowieso vervallen want dat sprak mij eigenlijk al het minst aan.
Ik zal wanneer ik een aagepast schema heb gemaakt het weer online zetten.

Grtz,
Eric

Hee Eric,

Mooi dat je zelf inziet waar je kwaliteiten liggen !

Wij weten echter nog niet waar je interesse het meest of het minst naar uitgaat, met andere woorden: Wanneer je ergens naartoe gaat, wat is dan je doel ? Natuur, tempels, bergvolkeren, watervallen, olifanten… Voor het gemak heb ik maar neergezet wat ikzelf zou doen, maar dat is omdat ik zelf de meeste bestemmingen al heb gehad.

Er zijn veel mensen hier die vinden dat je bijv. Khao Sok niet kunt doen zonder een nachtsafari en slapen op het meer, nu ben ik zelf die mening niet toegedaan, maar goed. Ik vind dus twee dagen voldoende, maar als je dat dus wilt doen, kost het je minstens drie dagen.

Wanneer wij weten wat ergens je doel is of doelen zijn, kunnen we je vertellen hoeveel dagen je dat gaat kosten.

Hans.

Mijn vriendin en ik willen eigenlijk een goede mix van dingen doen/bezichtigen en relaxen. In het noorden dus bergvolkeren en wellicht olifanten, tempels willen we ook wel meenemen (vooral omdat mijn vriendin ze nog nooit gezien heeft), maar we hoeven geen hele tempel tour te doen.
In het zuiden willen we relaxen, snorkelen etc.
Dit is wat nu heb samengesteld:

1. AmsterdamBangkok 12
  2. Aankomst Bangkok 13
  3. Bangkok 14
  4. Bangkok River kwai kanchanaburi 15
  5. Kanchanaburi 16
  6. Kanchanaburiayutthayatrein Chiang mai 17
  7. Aankomst Chiang mai 18
  8. Chiang mai 19
  9. Chiang mai 20
  10. Chiang mai 21
  11. Chiang mai  Ao Nang 22
  12. Ao Nang 23
  13. Ao Nang 24
  14. Ao Nang Khao Sok 25
  15. Khao sok 26
  16. Khao sokmet ferry Koh Phangan 27
  17. Koh Phangan 28
  18. Koh Phangan 1
  19. Koh Phangan  Bangkok (via Koh Samui) 2
  20. Bangkok 3
  21. Bangkok 4
  22. Bangkok Amsterdam 5

Nu hebben we meer tijd in Bangkok. Ik wil dan met de trein van Kanchanaburi naar ayutthaya in de ochtend zodat we daar de hele dag hebben voor de tempels en dan 's avonds met de nachttrein naar Chiang Mai. Van Chiang Mai naar krabi met het vliegtuig, dit zal wel via Bangkok gaan als ik zo op de sites van de vliegtuigmaatschappijen kijk. Bij Air Asia moet ik dan 2 vliegtickets boeken, van Chiang Mai naar Bangkok en van Bangkok naar Krabi… Van Ao Nang naar Khao Sok moet ik nog even bekijken hoe daar te komen. En van Khao Sok via Surat Thani met de ferry naar Koh Phangan. En vanuit daar terug naar Bangkok door met de ferry naar Koh Samui te reizen en vervolgens met het vliegtuig naar Bangkok.

Volgens mij is het allemaal goed te boeken in Thailand zelf, misschien dat ik de vliegtickets vanuit het noorden naar Krabi thuis al boek. De treintickets, kan ik die het makkelijkst in Thailand zelf boeken? Ik neem aan dat je vanuit Kanchanaburi naar ayutthaya gewoon een reguliere trein kan pakken, of anders bus?

Tips, adviezen hoor ik graag.

Groeten,
Eric

Je kan een bus nemen(om het uur) in Kanchanaburi (central bus station)richting Suphanburi(ritje van 2uur)
éénmaal aangekomen kan je daar een bus nemen naar Ayutthaya!(een klein uurtje reizen)
Je kan ook in Kanchanaburi een minivan of een taxi nemen naar Ayutthaya,je mag rekenen dat je ongeveer 2200 bath kwijt.

Je kan zoals een voorganger hier ook al zei alleen de andaman kant kiezen en dan lekker eiland hoppen van ao nang naar koh lanta, phi phi en dan phuket of omgekeerd en je kan hier ook nog kiezen voor koh lipe er tussen in te plakken.
Of de andere kant en dan pak je koh tao, koh phangan, koh samui of deze ook omgekeerd doen, je kan dan ook met de bus/ferry terug gaan van koh tao en dan kom je ongeveer 19.00 uur aan in bangkok dit is ook nog eens een goedkopere optie.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat het inderdaad makkelijker is om 1 kant van de kust te doen. We willen wel graag naar Khao Sok en volgens mij zijn de beste verbindingen vanuit Surat Thani. Rechtstreeks vliegen vanuit Chiang Mai naar surat thani is mij veel te duur, dus ik zat te kijken om ook de nachttrein terug te pakken vanuit Chiang Mai naar Bangkok om vervolgens door te vliegen in de ochtend naar surat thani en vanuit daar met de bus naar Khao Sok.
Vanuit Khao Sok naar Ao Nang en als we daar zijn zien we wel, wellicht inderdaad naar Koh Phi phi en door naar Phuket of Krabi om vanuit daar terug te vliegen/trein/bus naar Bangkok.

Iemand andere suggesties? Anders dan denk ik dat dit hem wel aardig is zo.

Grtz,
Eric

Hoi,

Wij zijn in mei 2011 met twee kids vanaf Chiang Mai op Phuket gevlogen (80euro pp) en hebben via het resort een minivan voor het gezin gehuurd die ons naar Khao Sok NP bracht. Perfect te doen! Vanaf Khao Sok met minivan weer door daar de kust (Don Sak) en daar de boot naar Kho Phangan genomen. Ook prima te doen. Kosten per minivan ritje was ca 50euro. Met zijn vieren dus iets meer dan een tientje.

gr, sander.