Na vele reizen door Amerika en Afrika wil ik dit jaar eens gaan voor Azië. Het wordt een totaal nieuwe ervaring voor me!
M’n vriend was eerder al in Vietnam en Laos. Hij kent Azië dus wel al wat.
Ik ben wel een planner en ben dus volop bezig met een reisschema vast te leggen.
Na veel surfen en lezen heb ik het volgende idee :
Bru-Bangkok
Aankomst Bangkok
Bangkok
Bangkok
Bangkok –> Kanchanbhuri (bus?)
Kanchanburi
Kanchanburi - Ayutthaya + Nachttrein naar Chiang Mai
Chiang Mai
Chiang Mai
Chiang Mai
Chiang Mai
Chiang Mai
Chiang Mai –> Surat thani (met vlucht) –> Khoa Sok NP
Khoa Sok national park
Khoa Sok national park
Khoa Sok national park
Khoa Sok national park –> eiland (Railay, Koh Phi Phi, Koh Samui, …?)
Eiland
Eiland
Eiland
Eiland –> Bangkok
Bangkok –> Bru
Zitten er onlogische volgordes in? Andere adviezen?
Afhankelijk van goede vluchten hebben we misschien wel een dag meer of minder. In het geval we er 1 minder hebben, waar zouden jullie dan snoeien?
Ik ben heel benieuwd naar de reacties en dank jullie al vooraf
Hee Valerie,
Het schema ziet er prima uit, ik raad je echter aan om niets vast te leggen , en ter plaatse te beslissen wanneer waar heen te gaan.
Dit schema houd je aan als een soort basisplan.
Bangkok-Kanchanaburi gaat inderdaad per bus. Trein of minibus kunnen ook, maar zijn wat ingewikkelder.
Let erop dat je Khao Sok net zo goed of misschien wel beter (meer vluchten per dag) ook vanuit Krabi of Phuket kunt “aanvliegen”.
Hetgeen wil zeggen dat er veel opties zijn om van A naar B te gaan.
In juli is het laagseizoen, dat wil zeggen dat het qua weer kan tegenzitten, maar ook dat de hotels e.a. verre van vol zitten.
Alle reden dus om je plan flexibel in te vullen…
We overwegen nu door het regenseizoen het Nationale park eruit te halen… Maar weet niet goed wat dan in de plaats te doen of hoe de dagen anders te verdelen… Adviezen hierover toevallig?
In Thailand is altijd genoeg te doen, je kunt dit prima oplossen door hier en daar een dagje te "pikken ".
Overal kun je leuke dingen zien en beleven, dus vervelen hoef je je echt niet.
Stel, je hebt het ergens heel erg naar je zin, dan doe je daar een dagje bij.
Of iets korter Khao Sok? Wij vonden de boottocht en het verblijf op het meer een van de mooiste activiteiten. De tropische bui die we daar hebben gehad was zelfs indrukwekkend ;-). En ook de boomhut was super! Mijn advies: khao sok niet overslaan! Wij hebben deze trip ook in juli gemaakt en gewoon een dag van tevoren besproken. Geen probleem!
succes met plannen en alvast een mooie reis!
Ik ben in november 3 weken daar geweest. Mijn reis bestond uit 3 nachten Bangkok, 3 nachten Phuket, 3 nachten Phi Phi, 3 nachten Krabi (zeker aan te raden) en 6 nachten Koh Samui om uit te rusten en 's avonds te feesten. Ik raad je wel aan om bijvoorbeeld de vluchten van hier uit te boeken, is een pak goedkoper.
Ben zelf al jaren geleden in Thailand geweest en vond het een fantastische ervaring! Ik zie dat je ook naar Chiang Mai gaat en zou daarom zeker even contact opnemen met Hans Deckers. Hij is een Nederlander van origine en woont al 20 jaar in Thailand in Chiang Mai. Hij runt daar samen met zijn familie een klein resort (diverse prijsklasses van goedkoop tot luxe) maar daarnaast werkt hij ook als reisgids/professional en hij heeft een bedrijfje dat fietstochten aanbiedt, maar ook een bedrijfje dat andere excursies en/of meerdaagse tochten aanbiedt. Hij staat goed bekend en je vindt zijn profiel op TravelMoodz.com een website die reizigers rechtstreeks verbindt met gidsen wereldwijd. Hierbij de link naar zijn profiel en via dit profiel kun je rechtstreeks contact met hem opnemen: http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/hans-deckers-1
Ik zou 2 hoogstens 3 nachten in khao sok verblijven. Tip voor verblijf: Morning mist.
Als ‘eiland’ kan ik je Railey beach aanbevelen. Alleen per boot bereikbaar, ik vond het er erg mooi. Je hebt de mogelijkheid om een stuk te lopen naar Tonsai beach bijvoorbeeld. Evt. nog combineren met koh phi phi als je van wat meer leven houdt. Daar is het een stuk drukker maar wel veel leuke café’s en restaurantjes. Ook is er daar elke avond feest op het strand.
Ondertussen hebben we de vliegtuigtickets geboekt en weten we heel concreet hoeveel dagen we hebben.
We gaan van 7 juli tem 29 juli. We vliegen met Turkish airlines betaalden 570 euro (incl. dossierkosten).
Dat vonden we wel mooie prijs!
Nu wil ik stilletjesaan kijken om binnenlandse vluchten vast te leggen maar daarvoor moeten we zeker zijn over de data en buigen we ons dus nog eens over het schema.
Ik heb de indruk dat het schema wel realistisch en mooi is…
Ik zou misschien inderdaad nog een dagje (of 2?) minder naar Khao Sok gaan?
Waar zouden we die dan best aanplakken? Is Chiang Rai er misschien nog ergens tussen te plakken? Of nog ergens een mooi stuk natuur?
Er zijn veel opties natuurlijk!
Ook voor het eiland zijn we er helemaal niet aan uit!
We gaan in juli en ik merk dat sommige eilanden ‘vatbaarder’ zijn voor regen dan ander… Aan de andere kant moeten we er toch raken vanuit Khao Sok :)…
Leuk allemaal wel… dat plannen! Ideaal voor de voorpret
Vallie, uitgaande van je reisschema, met daarin op het einde alleen nog open de keuze voor een eiland na het bezoeken van de bestemming Khao Sok NP, komt eigenlijk Koh Samui als de meest logische optie bovendrijven.
Koh Samui of een van de vanaf dit eiland makkelijk bereikbare kleinere eilandjes.
Koh Samui is weliswaar nogal toeristisch, maar als ik je reisschema bekijk, zou dat niet echt een probleem zijn, gezien een aantal andere daarin opgenomen bestemmingen.
Koh Samui ligt qua afstand niet echt ver van Khao Sok NP en verder is het geen probleem om vandaar (Koh Samui) - zoals in je reisschema staat aangegeven - rechtstreeks naar Bangkok te vliegen. Wel is het zo, dat Bangkok Airways wat dit betreft zo’n beetje monopolist is (eigenaar van het vliegveld?), hetgeen te merken valt in de ticketprijzen.
Een goede reis en vakantie gewenst en plezier bij eventueel verdere voorbereiding.
Je schrijft: Nu wil ik stilletjesaan kijken om binnenlandse vluchten vast te leggen maar daarvoor moeten we zeker zijn over de data en
buigen we ons dus nog eens over het schema.
Mijn tip: NIETS boeken, en “go with the flow”. Je zit midden in het laagseizoen, het weer kan nogal tegen zitten,
en alle accomodatie zit verre van vol. Let erop dat je , wanneer je naar Khao Sok wilt, ook prima via Phuket of Krabi daarheen kunt,
deze vliegvelden worden veel frequenter bevlogen dan Surat Thani.
Eiland op het laatst ? Kijk ter plekke naar de weersverwachting, en beslis daar waar het weer er het beste uitziet.
Het feit dat je binnenlandse vluchten op voorhand goedkoper kunt boeken, is wel een goed argument, maar
je reist dan misschien goedkoop naar een plaats (met regen) waar je niet wilt zijn.
Dan geef ik liever een paar tientjes meer uit, bedenk dat je die weer gemakkelijk geheel of gedeeltelijk terug kunt verdienen
door af te dingen op je accomodatie (Want het is laagseizoen, weet je nog ? )
Ik snap het idee van ‘go with the flow’ maar weet niet zo goed of dat wel bij me past hehe.
Ok, ik kan een schema maken zonder de hotels vooraf al te boeken maar de vluchten wil ik wel vooraf boeken… ‘Organisatiedrang ;)’
Dus op zich hangen we toch vast aan het schema?
Onze grootste twijfel is het Khao Sok NP… Lijkt ons héél mooi maar het regenseizoen en de bloedzuigers schrikken ons wel wat af… Maar heb geen idee wat ik daar als plan B en C moet hebben…
Met een plan B en C bedoel ik bv. de mogelijkheid om ergens korter of langer te blijven dan oorspronkelijk gepland, dus om je niet meteen voor een bepaalde tijd vast te leggen. Een bestemming kan nl. zo tegen- of juist meevallen dat je flexibel wilt zijn in je reisdata. Een globale planning maken, daar is niks mis mee; dat doe ik ook.
Tussenvluchten ter plaatse boeken… is dat dan een beter idee?
Lijkt me wat riskant… maar het is ook m’n eerste keer Azie, dus misschien ben ik gewoon een leek