Tips, reisschema 19 dagen

Hoi allemaal,

Graag jullie tips/aanvullingen voor onderstaand reisschema. Had vorig jaar al de planning naar Thailand te gaan maar dit is niet doorgegaan, deze zomer moet het dan eindelijk gebeuren :). Wil een combinatie van cultuur/natuur/zon/zee/strand, ik reis alleen maar wil wel graag andere backpackers ontmoeten.

Dit is nog wel de eerste opzet van mijn reisschema, moet nog even goed uitzoeken wat de beste manier is om van de ene naar de andere plek te reizen en of het schema niet te druk is… (bijvoorbeeld Chiang Mai - Krabi, gaat hier een rechtstreekse vlucht of moet dit via Bangkok). En of Bangkok - Kanchanaburi - Ayutthaya - Bangkok (om naar Chiang Mai te gaan) logisch is? Vind het lastig in te schatten hoelang ik in plaatsen als Kanchanaburi - Ayutthaya en Chiang Mai zal moeten blijven…

Overigens is het schema niet bindend, ik boek vooraf waarschijnlijk alleen de eerste overnachting. Wanneer is het beste om binnenlandse vluchten te boeken? Nog in Nederland of daar ter plekke?

29 juni Amsterdam - Bangkok+1
30 juni Bangkok - Tempels en paleis
1 juli Bangkok - Fietstocht
2 juli Kanchanaburi
3 juli Ayutthaya
4 juli Bangkok - vlucht naar Chiang Mai
5 juli Chiang Mai
6 jul Chiang Mai
7 juli Chiang Mai - Krabi
8 juli Krabi
9 juli Krabi - excursie naar Kao Sok?
10 juli Krabi
11 juli Krabi
12 juli Koh phi phi
13 juli Koh Phi Phi
14 juli Koh Phi Phi
15 juli Krabi - Bangkok
16 juli Bangkok (shoppen)
17 juli Bangkok - Amsterdam

Alvast bedankt!

Hee Angel,

Het is alsof je een kans voor open doel hebt, en vervolgens wegloopt…

Vanuit Ayutthaya kun je de nachttrein nemen naar Chiang Mai, waarschijnlijk 5 of 10 minuten lopen, en dan dan ben je op het treinstation.
Zoals het er nu uitziet wil je eerst een uur of twee in een taxi of minibus zitten alvorens je op het vliegveld bent.
De nachttrein kost ongeveer 1000 baht. Een vliegticket zal duurder zijn, en kost je een nacht in een accommodatie, die je met de trein uitspaart.

Houd ook in de gaten dat Krabi gewoon een stad is, en dat de omgeving ervan veel mooier (schilderachtiger) is dan de stad zelf. Karstgebergte is overal rond Krabi. Prachtig. De meeste mensen kiezen voor Ao Nang, dat is een strand op meer dan 10 km afstand, ook Rai Leh is populair, dat is een half uur met de boot vanuit Krabi.

Persoonlijk vind ik Khao Sok het hoogtepunt van de omgeving van Krabi, het meer kun je bekijken met een dagtocht. Een must-do!
Ik zou in Khao Sok logeren in plaats van een dagtocht, slapen bij een oerwoud is een fantastische ervaring.

Hans.

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie en tips! Wat bedoel je precies met je opmerking alsof ik kans voor open doel heb en wegloop? Mis ik iets “groots” in mijn reisschema? Ik heb een vlucht naar Chiang Mai in mijn schema omdat een vlucht mij sneller leek dan een treinreis, gezien de relatief korte periode die ik in Thailand ben wil ik m’n tijd zo goed mogelijk benutten. Kun je mij dan vertellen hoelang de treinreis van Ayutthaya naar Chiang Mai duurt? Ben ik dan dus toch sneller per trein? Qua kosten maakt het verschil tussen een vlieg of treinticket of extra overnachting me niet zo uit, het gaat me er meer om dat ik zo min mogelijk tijd aan het reizen kwijt ben :).

Bedankt voor je tips over Krabi en Khao Sok, dat ga ik zeker meenemen in mijn schema!

Hee Angel,

Ik bedoel dat je vrij makkelijk gewoon op de trein kunt stappen, en in de trein wordt 's avonds je zitplaats veranderd in een bed, waardoor je dus
in de trein kunt slapen. 's Ochtends om een uur of 9 kom je aan. Je verbruikt dus weliswaar meer tijd, maar je ervaart dat niet zo.

Je vraagt: Mis ik iets “groots” in mijn reisschema? Sommigen vinden een reis met de nachttrein een “not-to-miss”- ervaring.
Ik ben zelf over 1m90 lang, en dus voor mij geldt dat niet, omdat de bedden 1,80 zijn, wel heel netjes en schoon.
Feit is echter wel dat je altijd wel mensen ontmoet, mensen die hetzelfde doel hebben als jij, en dat schept een band.
Ik maakte ook wel mee dat er iemand gitaar ging spelen, kortom, er hangt een leuke sfeer.

Hans.

Aha! Helemaal duidelijk, ik ga er nog eens over nadenken :slight_smile:

Wij willen inderdaad ook ongeveer 2,5 week naar Thailand gaan en hadden zelf de volgende route in gedachten:
Vliegen op bangkok, daarna doorvliegen naar Krabi.
2 dagen Krabi/Phuket, daarna door naar Koh Sok 3 dagen.
Vervolgens door naar Koh Samui voor 6 dagen.
Vanuit hier de nachttrein naar Hua Hinn.
En dan afsluiten in Bangkok (en misschien nog naar River kwai)
Maar betwijfel ook een beetje of dit teveel van het goede is in die korte tijd… Wellicht heeft iemand hier ook ervaringen mee…

Inmiddels het reisschema iets aangepast, het ticket geboekt en de overnachtingen voor de aankomst in Bangkok vast gereserveerd :D!

3 juli Amsterdam-Dubai-Bangkok
4 juli Aankomst in Bangkok (Nappark hostel)
5 juli Bangkok (Nappark hostel)
6 juli Bangkok (Nappark hostel)
7 juli Bangkok -> Kanchanaburi (per bus)
8 juli Kanchanaburi -> Ayutthaya (per bus met overstap)
9 juli Ayutthaya -> Chiang Mai (per nachttrein)
10 juli Chiang Mai
11 juli Chiang Mai
12 juli Chiang Mai
13 juli Chiang Mai -> Krabi -> Ao Nang (per vliegtuig en bus)
14 juli Ao Nang
15 juli Ao Nang
16 juli Ao Nang -> Koh Phi phi (per ferry)
17 juli Koh Phi phi
18 juli Koh Phi phi
19 juli Koh Phi Phi -> Ao Nang (per ferry)
20 juli Ao Nang -> Krabi -> Bangkok (Bus+Vliegtuig)
21 juli Bangkok -> Dubai -> Amsterdam (vliegtuig)

Ik twijfel alleen nog over het aantal dagen in Chiang Mai en op Koh Phi Phi, is er genoeg te doen en te zien in Chiang Mai voor dit aantal dagen? In principe zou ik ook daar kunnen kiezen hoeveel dagen ik in Chiang Mai blijf, dat betekend wel dat ik mijn vliegticket pas ter plekke kan boeken. Wat zijn jullie ervaringen met het kort van te voren boeken van een vliegticket, is er dan genoeg plek/ keus uit vliegtijden? Is het goedkoper om nu al een vliegticket te boeken of daar? (Op dit moment rekent Air Asia 2475 baht van Chiang Mai naar Krabi en 1140 baht van Krabi naar Bangkok)

Ik heb de zon/zee/strand periode zo gepland dat ik eerst in de omgeving van Ao Nang verblijf, daarna naar Koh Phi Phi. Bij Koh Phi phi twijfel ik nog tussen 2 of 3 nachten, aangezien ik hier een een strand boomhut (Viking natures resort) wil verblijven is vooraf reserveren wel noodzakelijk… Daarna weer een nachtje in Ao Nang om vervolgens via Krabi Airport terug naar Bangkok te vliegen (dat leek mij makkelijker dan om in 1 keer via Koh phi phi naar Bangkok te reizen of is dat wel te doen?) Dan laatste dag in Bangkok om te shoppen en vervolgens naar huis :). Oja, Kao Sok heb ik helaas geschrapt, omdat je hier eigenlijk toch wel 3 dagen voor uit moet trekken vind ik dit teveel worden om nog in mijn schema te proppen.

Gr

Angel88, even een korte reactie op je bijgestelde reisschema. Hierin staat voor 13/07 de reis van Chiang Mai per vliegtuig en bus naar Krabi - Ao Nang vermeld. Ik betwijfel of er rechtstreekse vluchten van Chiang Mai naar Krabi gaan. Ik vermoed, dat de gerichtste verbinding met het vliegtuig van Chiang Mai naar Phuket zal zijn, om dan vervolgens met (mini-)bus of taxi vanaf Phuket naar Krabi - Ao Nang te reizen.
Verder is het aantal dagen, dat je voor een bezoek aan Koh Phi Phi hebt ingepland, naar mijn idee aan de ruime kant. Ik zou dat met minimaal 1 of twee dagen inkorten en die dagen elders in de reisplanning gebruiken.
Dat je van plan bent om via het nabij Krabi gelegen vliegveld een vlucht terug richting Bangkok te nemen, is gezien je bijgestelde reisschema logisch. Er is geen rechtstreekse reisoptie van Koh Phi Phi naar Bangkok. Vanaf Koh Phi Phi is een terugvlucht richting Bangkok via ‘Krabi Airport’ inderdaad het gerichtst. Een optie hiervoor zou kunnen zijn om van Koh Phi Phi naar Phuket te reizen en vanaf Phuket een terugvlucht naar Bangkok te boeken. Dit vergt wel meer reistijd.
Een aangenaam verblijf in Thailand toegewenst overigens.

Hoi,

Ik had voor Chiang Mai naar Krabi al een vlucht gevonden (Air asia) dus het is wel degelijk mogelijk :). Ik zal Koh phi phi inderdaad toch een dag inkorten, scheelt ook weer in de kosten :). Nu rest mij alleen nog de vraag m.b.t. boeken van vliegtickets, vooraf of ter plekke? (wat is voordeliger en is er voldoende plek op de vluchten als je kort van te voren boekt) . Wellicht weet iemand anders antwoord op die vraag. In ieder geval dank voor je reactie!

Tickets zijn over het algemeen goedkoper als je ze ruim van te voren boekt, ook heb je dan niet het risico dat een vlucht vol zit. 1 dag kanchanaburi vind ik zelf wat kort, zo kun je bv de erawan watervallen niet bezoeken en dat is zeker de moeite waard.
Heb zelf alleen ooit de trein van suratthani naar Bangkok genomen, aardige ervaring maar zeker niet speciaal vond ik. Niet goed geslapen waardoor je de volgende dag toch geheel fris bent, erg lange reis en gehorig. Voor mij is het vliegtuig de beste optie.

Hallo,

Chiang Mai is een heerlijke stad, wij waren er vorig jaar 5 nachten en hebben ons geen moment verveeld. Fietsen vonden wij zeer fijn daar maar ook de zondagsmarkt, de avondmarkt, doi suthep,…

Je kan je inschrijven op de site van Air Asia en Nok Air dan ontvang je een nieuwsbrief als ze speciale acties zijn.
Wij dachten vorig jaar dat de binnenlandse vluchten op het moment van een actie nog goedkoper zouden worden maar ze stegen alleen maar in prijs. Daarom als er een actie wacht niet te snel.

Jullie reizen in de zomer dan is het oosten en de eilanden wat het weer betreft iets beter. Hangt er natuurlijk van af hoe jullie je daarop instellen maar je zou ook na Chiang Mai richting Koh Tao, Koh Samui ofzo kunnen gaan ipv phi phi?

Veel plezier alvast!

Hoi, wij zijn acgelopen januari 1 maand in Thailand geweest, waarvan 8 dagen in Chiang Mai. En we hebben ons daar zeker niet verveeld. Prachtige oude stad met schitterende tempels en een hele fijne sfeer. Een dagje naar de Mae Sa watervallen is ook de moeite waard.
Je reist op 7 juli per bus naar Kanchanaburi en de dag erna al door naar Ayutthaya. Je hebt dan wel heel weinig tijd in Kanchanaburi.
En de reis van Kanchanaburi naar Ayutthaya, ga je per bus? Dan is het een lange reis, wij hebben het per taxi gedaan.
En Ayutthaya is ook zeker de moeite waard om er een hele dag rond te fietsen.
Vliegtickets van Chiang Mai- Bangkok-Krabi hebben wij ruim van te voren geboekt bij air asia.
Veel plezier en succes verder met je voorbereiding

Via Wereldwijzer app

Via Wereldwijzer app

Sorry, ging iets fout, weet niet hoe ik het laatste bericht kan verwijderen.

Via Wereldwijzer app