Eerste keer Thailand - Reisschema

Van 23/11/17 tot 15/12/2017 ga ik met mijn vrouw voor de eerste keer naar Thailand…
Voorlopig heb ik volgend reisschema in gedachten…

dag 1: heenreis Brussel Bangkok
dag 2: Bangkok (aankomst 7.00u)
dag 3: Bangkok
dag 4: Bangkok
dag 5: Ayutthaya (Bangkok > Ayutthaya per bus - 's ochtends)
dag 6: Ayutthaya ('s avonds nachttrein)
dag 7: Chiang Mai
dag 8: Chiang Mai
dag 9: Chiang Mai
dag 10: Chiang Mai
dag 11: Chiang Mai
dag 12: Chiang Rai (Chiang Mai > Chiang Rai per bus - voormiddag)
dag 13: Chiang Rai
dag 14: Chiang Rai
dag 15: Zuiden (vlucht Chiang Rai > Zuiden - voormiddag)
dag 16: Zuiden
dag 17: Zuiden
dag 18: Zuiden
dag 19: Zuiden
dag 20: Zuiden
dag 21: Bangkok (vlucht Zuiden > Bangkok - voormiddag)
dag 22: Bangkok
dag 23: terugreis Brussel (vertrek kort na middernacht)

Enkele zaken liggen reeds vast, met name de vluchten, en de nachttrein op dag 6.
verblijf 3 nachten Bangkok, geboekt doch annulering mogelijk.
Verblijf 1 nacht Ayutthaya, geboekt doch annulering mogelijk.

Wat vinden jullie van dit reisschema?

De laatste dagen werden aangeduid als ‘Zuiden’, enkele mogelijke bestemmingen die ik in gedachten heb zijn Koh Phi Phi, Koh Samui, Krabi, Koh Chang

Ik hoorde al verschillende meningen inzake het zuiden en sommige raden me aan om de vlucht van het noorden naar het Zuiden op dag 15, pas kort op voorhand ter plaatse te boeken, zodat de weersvoorspellingen kunnen afgewacht worden.

Nog volgens deze vrienden en kennissen, zou je daarmee kunnen inspelen op het weer, want indien het in het westen (Koh Phi Phi, Krabi) slecht weer is, is het weer meestal wel goed aan de andere kant (Koh Samui, Koh Chang)…en vice versa
Graag jullie opmerkingen op deze stelling…

Hallo!

Wat een geweldig vooruitzicht om in ons najaar heerlijk de zon op te zoeken in het mooie Thailand!

Zelf ben ik (en inmiddels mijn man en 2 kinderen ook) enorm fan van Thailand.
In hoofdlijnen ziet jou schema er prima uit. Zelf zou ik iets korter in Chaing Mai verblijven en iets langer in Bangkok, maar dat is persoonlijk.
Het hangt er maar net vanaf waar jouw voorkeur naar uit gaat, en wat je precies wilt doen in Thailand (zoek je cultuur, natuur, wil je graag iets sportiefs doen, lekker luieren, lekker eten etc)

Zelf zou ik niet wachten met het boeken van een vlucht op het laatste moment.
Je betaalt dan meestal de hoofdprijs omdat vluchten hoe korter voor vertrek steeds duurder worden.

Van de eilanden die jij noemt ben ik alleen op Koh Chang geweest; Een erg mooi eiland, hoewel ik de stranden niet heel tropisch vond.
Maar omdat wij hier niet zulk goed weer hadden (wij waren er in juli 2015) zijn we ook niet heel lang hier gebleven moet ik eerlijk toegeven.
Koh Samui staat bekend om zijn regen in november. Dus daar zou ik zelf niet op gokken.
Krabi en Koh Samui zijn wat dat betreft een slimmere keus.

Zelf wil ik altijd een nationaal park bekijken. De laatste keer zijn we naar Khao Yai National Park geweest.
Een echte aanrader! Mocht jullie dit wat lijken kan ik wel even nakijken waar wij toen hebben overnacht.
Met een gids zijn we de jungle in geweest. En we hebben heel veel dieren en bijzondere planten gezien.
Echt heel leuk!
Vanuit hier zijn wij met een taxi doorgereisd naar Koh Chang.
Dat is misschien ook nog een idee.

In Chang Mai is het Baan Chang Elephant Park een hele mooie manier om meer te leren van de Aziatische olifanten.
Je mag ze wassen en eten geven en eventueel (zonder zadel) op rijden.
Niet goedkoop, maar heel diervriendelijk en echt iets bijzonders.

4 Jaar geleden zijn wij naar Hua Hin geweest. Ook niet heel tropisch, maar de stranden zijn er schoon en heerlijk breed.
En het is vanaf Bangkok maar 3 uurtjes met de trein.
Voor ons ideaal om nog even 3 dagen uit te rusten voor we weer naar Nederland vlogen.
Vanaf ons hotel liepen we in 30 seconden naar het strand en 5 minuten lopen en we zaten in de grote shopping mall.
En het eten smaakte er heerlijk, maar dat is gelukkig op heel veel plekken in Thailand het geval.

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust.
Over Bangkok heb ik een reisverhaal geschreven op mijn website goedkopedroomvakanties.nl, misschien leuk om alvast in de stemming te komen :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Petra

Bedankt voor de info Petra,

Wat wij zoeken is vooral cultuur…de vele en vele tempels…lekker eten… het echt sportieve laat ik aan anderen over…

Het boeken van de binnenlandse vluchten, bvb slechts twee weken op voorhand, draagt ook niet mijn voorkeur…
het gaat uiteindelijk iets meer kosten, maar 't is dan af te wegen, de kosten tegen het eventueel slechte weer natuurlijk…
die kennis liet me onlangs foto’s en een video zien van vrienden in december 2016 dewelke in Krabi waren, zeer slecht weer hadden die daar…

Zo een nationaal park zit ook wel binnen de mogelijkheden, en omgeving van Chiang Mai zeker ook een olifantenpark…

qua tijd in Bangkok zitten eerste 3 dagen zowieso vast…maar niets houdt ons tegen om laatste dagen, wanneer we tijdig terugkeren naar Bangkok voor terugvlucht…om nog een extra dag Bangkok erbij te nemen, die kan ik dan afpietsen van ofwel chiang Mai ofwel Chiang Rai

die Hua Hin had ik ook al eens van gehoord, nog eens verder opzoeken, en nu eerst even jouw reisverhaal lezen…

groeten,
Robby

Hoi Robby,

hierbij onze reisroute door thailand. Met name het nationaal park Khao Sok is echt een aanrader. Je kunt hiervoor gemakkelijk een 2 daagse tour boeken zodat je overnacht in een drijvend hutje, echt onvergetelijk mooi!