Reisschema in de war....eerste keer Thailand

Hallo, we zijn een stel 48/40jr en hebben inmiddels de vliegtickets naar Bangkok geboekt. We vertrekken in juli en hebben 19 dagen. We zijn bezig met ons reisschema maar dat valt vies tegen…We hopen dat er mensen zijn die ons van advies kunnen dienen. We willen vanuit Bangkok graag naar Chiang Mai, daar een aantal dagen verblijven en de jungle in. Een national park met watervallen zou fantastisch zijn. Olifanten bezoeken en langnekken etc staat niet op ons verlanglijstje. Iemand een goed idee wat park betreft? We zijn op zoek naar cultuur, oudheid, avontuur, maar ook wat luxe op een zonnig eiland om mee af te sluiten.
Ook zitten we vast qua reisschema richting het zuiden. We denken dat het zuiden zoals Phuket veel te ver weg is. Je bent dan lang onderweg en dat vinden we zonde van onze dagen, het is al krap :-0 Daarnaast willen we de massatoerisme vermijden. Het probleem zit hem ook qua het regenseizoen. Nu lazen we over eilanden onder Bangkok, zoals Ko Samet. heeft iemand ideeën voor ons? we zoeken geen overvolle stranden maar het zou fijn zijn als er iets te doen is sávonds, markten, eettentjes, excursies op het eiland etc.
Alvast bedankt voor de inbreng!! grt. Jack

Uhh ga vanuit Bangkok naar Ayutthaya (weet niet of goed schrijf). Dit is een prachtige stad met vele tempels. Vanuit hier kan je naar Chiang Mai en misschien Pai? Pai is goed voor watervallen. Kijk anders eens op mijn blog. Ik heb echt veel geschreven over Thailand!

Hoi Wesley,

Dank je wel, ik ga j blogs ff lezen!

grt Jack

Als je vragen hebt hoor ik het wel :slight_smile: ben altijd bereid om hulp te bieden

Een aanrader naar het noorden is voor iedereen de nachttrein. Bijkomend voordeel is dat je ook weer een overnachting uitspaart.
In de trein zijn alle groepen aanwezig, jong/oud, backpackers/stellen, bedenk het maar…

Je kunt er ook voor kiezen om een stop te maken in Kanchanaburi, een leuke stad met natuurlijk de Erawan waterval (7 levels) en de brug over de Kwai. Of misschien wil je hier wel overnachten op een vlot in de rivier…

Voor wat betreft een nationaal park bij CM met watervallen… Zoek maar uit!

Dank je wel Zaan! Ikzelf ben wat huiverig qua reizen op de bonnefooi, al lees ik dat individueel reizen prima kan in Thailand.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld bij aankomst in Chian Mai een hotel te vinden zonder uren te moeten leuren met je koffer? Daar zie ik best tegenop.
(veilige) excursies maken rondom Chiang Mai is mogelijk via lokale reisburo’s? We zaten zelf te denken om dmv bouwstenen een reis samen te stellen maar dat wordt erg prijzig allemaal…

Ik snap je probleem van op de bonnefooi maar al te goed, dat hadden wij in het begin ook.
Het makkelijkste is dan gewoon lekker vanaf huis, op Tripadvisor (oid) je hotel voor de eerste 2 dagen Bangkok boeken.
En in Bangkok bekijken waar jullie willen zitten in Chiang Mai en dan die weer boeken.

Klinkt eng de eerste keer, maar wij hebben er nooit problemen mee ondervonden.
Bouwstenen is inderdaad een prijzig verhaal, vaak tot 50% duurder als zelf even zoeken.
Tours zijn lokaal goed te doen.

JackenAnja, even een reactie naar aanleiding van jullie opmerking: ‘We denken, dat het zuiden veel te ver weg is’. Dit vanuit Chiang Mai begrijp ik.

Qua afstand is het zeker ver weg, echter wanneer je kiest voor een binnenlandse vlucht (en die zijn goed betaalbaar in Thailand), kun je rechtstreeks van Chiang Mai naar bijvoorbeeld Phuket (door jullie zelf als voorbeeld genoemd) of bijvoorbeeld Krabi vliegen.

Op Phuket kan gekozen worden voor een minder toeristische locatie, en ook in de provincie Krabi zijn genoeg minder toeristische locaties te vinden. Het eiland Koh Lanta is zeker nog minder toeristisch dan bijvoorbeeld de echt toeristische delen van Phuket of Koh Samui in de Golf van Thailand.

Ergo…, wanneer een binnenlandse vlucht geen belemmering is, dan is het zuiden (vanuit Chiang Mai) goed en snel bereikbaar. Zo’n reis kost dan bijvoorbeeld minder tijd, dan de in een andere reactie genoemde treinreis van Ayuthaya of Bangkok naar Chiang Mai.

Succes gewenst met de verdere planning overigens.

Dank je Trangerkuda!
Heb je enig idee wat zo’n binnenlandse vlucht kost? En is dat ter plekke te regelen bij een reisburo? Vooral ik heb/had wat moeite met alles op de bonne fooi te doen maar Anja gaat nu idd hotels boeken via boekings.com etc. Dan is de slaapplek in ieder geval vooraf geregeld.
Wat eilanden betreft: wij zitten in de maand juli in Thailand, dat is oa het regenseizoen; welk eiland is dan een goede optie?

Tickets kun je snel en makkelijk zelf bekijken bij AirAsia

JackenAnja, het boeken van binnenlandse vluchten in Thailand is het makkelijkst door dit gewoon online te doen. Gewoon thuis met behulp van je pc, laptop, tablet of welk ander apparaat waarmee je het internet op kunt. Je hoeft daarmee niet te wachten tot je in Thailand bent.

Wat de prijzen betreft, die zijn te vinden op de websites van de luchtvaartmaatschappijen.

De prijs kan per dag verschillen. Voorbeeld: zelf wilde ik vorige maand een retourvlucht Trang - Bangkok boeken bij Nok Air of Air Asia. Trang naar Bangkok eind maart, Bangkok naar Trang begin april.

Na wat prijsvergelijking bleek, dat vertrekken op 28 maart - in plaats van op 27 maart wat ik oorspronkelijk als vertrekdatum had ingevuld - ongeveer 500 baht per persoon voordeliger was.
Uiteindelijk betaalde ik voor twee retourtickets Trang Bangkok (20 kilogram bagage per persoon) ruim 6200 baht. Nadat dit bedrag in euro’s van mijn creditcard was afgeschreven, bleek, dat de totale kosten voor de twee tickets 160,77 euro bedroegen. Dus zeg maar tachtig euro per persoon.

De prijzen kunnen zoals gezegd soms zeer verschillen. Het is daarom vaak niet onverstandig om ruim vooraf online te boeken, na eerst wat tijd besteedt te hebben aan wat online prijsvergelijkingen.
Een exacte prijs - zelfs niet een redelijke benadering daarvan - kan ik jullie niet geven. Maar ik vermoed, dat wanneer je nu via websites van Thaise luchtvaartmaatschappijen wat aan prijsvergelijking gaat doen, je snel wat kunt boeken voor een prijs (Chiang Mai - Phuket of Chiang Mai - Krabi) voor onder de 100 euro per persoon. Enkele reis.

JackenAnja, wat jullie vraag over eilanden en het regenseizoen betreft, wil ik alleen maar als volgt reageren.

Juli valt inderdaad in het regenseizoen. Maar ook voor Thailand geldt - net als voor de rest van de aardkloot - dat weer onvoorspelbaar is en blijft.

Met andere woorden: je moet een beetje geluk hebben. Door de bank genomen, betekent het regenseizoen niet, dat het overal dagenlang stortregent. Dat kan, maar dan is het een typisch geval van pech hebben. Voor hetzelfde geldt valt er op een bepaalde locatie dagenlang geen druppel.

Ook is het niet doenlijk om een gedegen antwoord te geven op een vraag als: ‘welk eiland is dan de beste bestemming?’ Men kan daarvoor bijvoorbeeld statistieken over een reeks van jaren raadplegen, maar de onzekerheid wordt daardoor niet kleiner. Het kan immers zomaar, dat het eiland waar volgens de statistieken de laatste twintig jaar in een bepaalde periode de minste neerslag is gevallen, nu net in de periode, dat je er op vakantie gaat alle neerslagrecords breekt.

Wanneer een vakantiereis zo is opgebouwd, dat bepaalde bestemmingen gedurende bepaalde data aangedaan worden, dan is het gewoon afwachten wat voor weersomstandigheden je treft.

Zoals gezegd, juli valt in het regenseizoen. Maar dit betekent niet per definitie, dat het (bijna) overal dagelijks stortregent. Indien dit het geval zou zijn, zou het wel heel vreemd zijn, dat legioenen toeristen afkomstig uit een groot aantal landen verspreid over de globe jaarlijks Thailand als hun vakantiebestemming kiezen. Ook in juli en velen onder hen zijn toeristen die de reis naar dit land niet voor het eerst ondernemen.

Succes met de verdere voorbereidingen.

JackenAnja, in aanvulling en ter verdere verduidelijking van mijn voorvorige bericht (over de prijzen voor vliegtickets voor binnenlandse vluchten in Thailand) nog het volgende.

De daarin door mij genoemde prijs van 160 euro was een resultaat van de op dat moment geldende koers euro/baht.

Vandaag de dag zouden dezelfde totale ticketkosten (ruim 6200 baht) tegen de huidige koers uitkomen op ongeveer 170 euro. Dus ook die factor speelt mee in de uiteindelijk te betalen prijs. Dit is overigens waar je verder geen invloed op kunt uitoefenen.

Op de bonnefooi reizen is in Thailand supergoed te doen! Wij zijn vorig jaar voor het eerst geweest en het is echt makkelijk. Je boekt gewoon elke keer een paar dagen vooruit. We hebben ook een paar keer een guesthouse geboekt via een toeristenbureautje, die vind je echt overal, of daar gevraagd hoe we het beste konden reizen.

Wij hebben trouwens ook gevlogen, van CM naar Krabi, heel goed te doen! Vooral Railey is echt een aanrader, prachtige omgeving. Als je graag mooie watervallen ziet, zou ik ook naar Erawan gaan, echt heel mooi.

Succes met plannen en met de voorpret :slight_smile:

Bedankt voor alle reacties! We gaan het idd doen zoals Koetje zegt. Iedere keer vooruit boeken voor een aantal dagen en de planning niet al te strak houden. Waar het leuk is langer blijven en anders door…Nu al zin in!

Hee Jack en Anja,

Sterker nog… Je zou het moeten doen zoals Koetje zegt, maar je hoeft niet eens te boeken.
Het is juli, dus laagseizoen, en je gaat het 98 % zeker niet meemaken dat hotels en guesthouses vol zijn.
Wel belangrijk: Weet van tevoren waar je overnacht, en houd daaraan vast, wat mensen ook zeggen (vol, gesloten e.a)

Hans.

Blijf 4 a 5 dagen in Bangkok, ontdek hete echte Bangkok per boot, Skytrain, fiets tocht etc.

Neem de nacht trein naar Chiang Mai en blijf daar een dag of 5 minimaal. Ga daar naar lokale reisbureau’s. Ik ken daar bvb. “Tiger Trail Thailand”. Die hebben zeer goede gidsen. Maak dag trip in de omgeving van Chiang Mai, eventueel ook mooie fiets tochten.

Als je de tijd hebt reis dan over land terug naar BKK anders boek gewoon ter plaatse een vliegreis (Nok Air, Air Asia, Thai Smile).

Als je eens naar wat andere eilanden wilt voor het strand kijk dan eens naar Koh Mak en Koh Kuud. Hoewel Koh Samet ook nog steeds een leuk eiland is (maar in het weekend druk met mensen uit Bangkok).

Reis NIET met de nacht-bus!

Toch nog even een vraag: scheelt het echt veel qua prijs als we in Thailand zelf ter plaatse een ticket boeken van bijv CM-krabi? We willen ons namelijk niet helemaal vastpinnen qua reisschema. Waar het leuk is, kunnen we langer blijven, valt iets tegen dan gaan we verder. Dat is het idee…