Reisschema Thailand perfectioneren

Hey allemaal!

Volgend jaar wil ik van eind juni t/m eind september gaan backpacken door Thailand, Maleisië en Borneo. Overal wil ik graag ongeveer een maand blijven. Het is de eerste keer dat ik in m’n eentje zover weg ga, vandaar dat ik zoveel mogelijk van te voren goed geregeld wil hebben (en daarom ook zo vroeg al met van alles bezig ben :wink:
Ik heb me al een beetje ingelezen en allerlei reisschema’s van anderen bekeken en ben voor Thailand tot het volgende reisschema gekomen:

Vertrek: 25 juni
26-30 juni: Bangkok
30-1 juli: Kanchanaburi
1 juli: Ayutthaya
1 juli: Pak Chong
2-3 juli: Khao Yai National park
3-4 juli: Sukhothai
4-8 juli: Chiang Mai
8-9 juli: Chiang Rai
vlucht 9:45-11:05
9 juli: Bangkok
vlucht 14:30-15:40
9 juli: Surat Thani
nachtboot 23:00-6:00
10-14 juli: Ko Phangan
14-18 juli: Ko Tao (PADI halen waarschijnlijk)
18-21 juli: Ko Samui
21 juli: Surat Thani
21-22 juli: Krabi
22-25 juli: Ko Phi Phi
25 juli: Krabi
25 juli: Satun

Vervolgens wil ik van Satun naar Langkawi met de ferry en zo mijn reis vervolgen door Maleisië heen.

Hebben jullie nog tips voor dit reisschema? Zijn de verblijfstijden een beetje realistisch en kan ik zo genoeg bekijken?
Mis ik nog belangrijke/mooie plekken of heb ik juist plekken ertussen staan die ik beter kan overslaan?
Is het handig om vanuit Chiang Rai te vliegen naar Surat Thani of kan ik beter een andere vervoerswijze nemen?
Het eerste deel staat redelijk vast qua de tijd die ik er voor heb, want ik wil de 10e bij Ko Phangan aankomen vanwege de Full Moon Party. :slight_smile:
De rest maakt eigenlijk niet zo heel veel uit en daar kan eigenlijk nog alles in geschoven worden.

Hopelijk kunnen jullie (ervaren reizigers) mij verder helpen! :slight_smile:

Hee Luuk,

Dit gaat fout ! Het kan natuurlijk zijn dat je over de conditie van een tri-atleet beschikt.
Echter: Zoals je het nu plant is de kans groot dat je bij de fullmoon-party om zes uur 's avonds in slaap valt…
Zoals bij vele 1e keer Thailandgangers onderschat je de reistijden. Voorbeeld: Het heeft eigenlijk geen zin om naar K’buri te gaan voor een brug en wat begraafplaatsen, want dat is wat je kunt zien als je op 1 jul alweer in Ayutthaya moet zijn.
Pak Chong naar Sukhothai: Reken op een volle dag reizen. Voor Chiang Rai geldt hetzelfde als voor K’buri, de omgeving is veel mooier dan de stad zelf, als je er dan een dagje voor neemt, kun je de White Temple zien. Dat is het dan.

Beter is het om minder bestemmingen te bezoeken, en per bestemming echt de tijd te nemen. Onze Georges kan je duidelijk maken dat je je in Chiang Mai makkelijk een week kunt vermaken, zonder een trekking te doen. (Ook met een trekking trouwens) . Je geeft aan dat je het allemaal "goed geregeld " wilt hebben… Juist die gedachte moet je lekker loslaten. Maak een route met hoofdbestemmingen, en neem lekker de tijd. Je ontmoet leuke mensen, en kan dan met hen het land ontdekken, in plaats van dat je morgen weer naar een andere stad moet.
In Thailand reis je makkelijk en goedkoop, alleen de afstanden zijn groter dan in NL en de reistijden veel langer.

Hans.

Hoi Hans!

Bedankt voor de tips! Ik zal het idee van alles plannen een beetje loslaten dan en alleen alle hoogtepunten die ik in ieder geval wil zien onthouden en dan daar kijken wat goed uit komt en met wie! Ik had wel rekening gehouden met enigszins reistijd maar niet met een volle dag inderdaad, dus dat is ook handig om op te letten.
Hier kom ik wel verder mee! :smiley:

Hoi Luuk, onze dochter heeft begin dit jaar 3 maanden door Thailand getrokken. Zij had ook wel een schema in haar hoofd maar heeft vooral ter plaatse gekeken hoe lang ze ergens wilde blijven. Als je het leuk vind wil ik wel aan haar vragen of ze je nog wat tips kan geven.!

Wat Moon aangeeft is ongeveer wat ik bedoel, grofweg in je hoofd hebben wat je wilt zien, echter, je zult zien dat je ter plekke mensen gaat ontmoeten die je andere ideeen aan de hand doen, en vaak zijn dat de leukste dingen. Je gevoel zegt of je ergens bent uitgekeken of dat je nog wel een week (In jouw geval is dat wel erg lang) wilt blijven. Je bent op vakantie, dus alle schema’s moeten overboord. Het enige dat moet is GENIETEN.

Hans.

Hoi Moon, ah gaaf zeg! Ja dat zou leuk zijn als ze tips voor me heeft :slight_smile:

Ik heb je een pb gestuurd!