reisschema Thailand

Hallo,

ik heb zojuist mijn reisschema voor 3 weken thailand samengesteld, wat denken jullie ervan?
Alle tips zijn welkom! :slight_smile:

dag 1 Bangkok: Wat pho
dag 2 Bangkok: dagtocht Co kessel tours: fietstocht + longtailboat over de klongs
dag 3 Bangkok - Kanchanaburi: overnachting Floatel driving raft
dag 4 Kanchanaburi: Erawan watervallen
dag 5 Kanchanaburi: Erawan nationaal park, ziplining, elephant village
dag 6 Kanchanaburi-Chiang mai (met nachttrein)
dag 7 Chiang mai: Nationaalpark Doi inthanon / mae sa-vallei / jungle trekking
dag 8 Chiang mai: Nationaalpark Doi inthanon / mae sa-vallei / jungle trekking
dag 9 Chiang mai: Nationaalpark Doi inthanon / mae sa-vallei / jungle trekking
dag 10 Chiang mai - Kho phi phi don (binnenlandse vlucht Phuket)
dag 11 Kho phi phi don: strand, duiken, full moon party, snorkelen, monkey beach
dag 12 Kho phi phi don: strand, duiken, full moon party, snorkelen, monkey beach
dag 13 Kho phi phi don - Khao sok: overnachting boomhut
dag 14 Khao sok: Nationaalpark
dag 15 Khao sok: Nationaalpark, overnachting driving raft
dag 16 Khao sok: Nationaalpark
dag 17 Khao sok - Bangkok (trein): relaxen, massage, souvenirs shoppen
dag 18 Bangkok-Amsterdam

Hallo Amy Verspaandonk,
ik ben van mening, dat eenieder haar of zijn eigen voorkeuren opneemt in een reisschema en heb daarom geen behoefte om me daarin op enigerlei wijze te mengen.
Ik vraag me alleen af of je planning voor dag 10 - Chiang Mai - Kho Phi Phi (binnenlandse vlucht via Phuket) een ontspannen vakantiedag zal opleveren. Voor zover ik weet, zijn rechtstreekse binnenlandse vluchten Chiang Mai - Phuket mogelijk, wat dat betreft geen probleem derhalve. Wat ik niet weet is, of er meerdere vluchten per dag zijn, dus ook de vertrek- en aankomsttijden ken ik niet.
Je reisschema geeft aan, dat je kennelijk direct na aankomst op Phuket van plan bent door te reizen naar Kho Phi Phi.
Dit betekent, dat je dus eerst vanaf het vliegveld op Phuket naar de (zuidoost-)kust van het eiland moet reizen (op zich niet een erg grote afstand, maar kan van belang zijn, indien de vlucht uit Chiang Mai pas laat in de middag of avond op Phuket zou landen).
Na aankomst op de locatie vanwaar de boten naar Kho Phi Phi vertrekken, is het dan dus de vraag, of er die dag nog een mogelijkheid is om vanaf Phuket een boot naar Kho Phi Phi te regelen.
Maar wellicht heb je een en ander inmiddels uitgepluisd en ben je tot de conclusie gekomen, dat je planning voor die dag te realiseren is.
In ieder geval wens ik je alvast een aangename reis naar en door Thailand toe.

Wederom hallo Amy Verspaandonk,
ook wat je planning voor dag 17 betreft (Khao Sok - Bangkok per trein: relaxen, massage, souveniers shoppen), heb ik mijn twijfels over de haalbaarheid daarvan. Grotere twijfels in feite, dan over de haalbaarheid van de planning voor dag 10.
Ten eerste is er geen treinverbinding vanaf Khao Sok. Dit betekent dus, dat je eerst vanuit Khao Sok naar de dichtstbijzijnde stad waar een treinstation is (ik denk, dat dit Surat Thani, gelegen aan de Golf van Thailand zal zijn), zult moeten reizen.
Van daaruit vermoed ik, dat er slechts een aantal keer per dag een trein richting Bangkok vertrekt.
Houdt er verder rekening mee, dat je waarschijnlijk pas 's morgens de volgende dag arriveert in Bangkok. Ik ga er dan van uit, dat de trein waarmee je naar Bangkok reist, dan in de loop van de middag of avond vertrekt uit Surat Thani.
Misschien heb je bij het maken van je reisschema te weinig rekening gehouden met de afstanden en de vervoersopties waarvan je gebruik denkt te maken.
Maar nogmaals, een aangename vakantie in Thailand gewenst.

Nogmaals hallo Amy Verspaandonk,
tot slot nog even in het kort iets over je planning voor dag 6 (Kanchanaburi - Chiang Mai (met nachttrein).
Als ik er van uit mag gaan, dat je bij het maken van deze planning er rekening mee hebt gehouden, dat je die dag dan dus eerst vanuit Kanchanaburi naar Bangkok dient te reizen, om van daar uit later op die dag met de nachttrein richting Chiang Mai te reizen, dan is de planning voor die dag goed te doen.

Hoi Amy,

In plaats om vanuit Kanchanaburi terug te gaan naar Bangkok en daar de nachttrein te nemen naar Chiang Mai, zou je ook kunnen overwegen om in de ochtend een (join) minivan te nemen van Kanchanaburi naar Ayutthaya. Je kunt dan nog op eigen gelegenheid de oude tempelruines in de oude hoofdstad Ayutthaya bezoeken en vanaf daar 's avonds (19:45 of 21:00 uur) de nachttrein naar Chiang Mai nemen.

Als je op dag 17 een nachttrein wilt nemen van Khao Sok (Surat Thani) kom je dus pas op dag 18 aan in BKK. En volgens je planning is dat ook de dag dat jullie weer naar Nederland vertrekken. Ik zou een dag eerder vertrekken en nog 1 nacht een hotel in Bangkok boeken…

Bedankt voor jullie reacties!
Ik had er inderdaad niet bij stil gestaan dat ik vanuit Kanchanaburi eerst terug zou moeten naar Bangkok om vervolgens vanuit daar de nachttrein te pakken naar Chiang Mai.
En de terugreis naar Bangkok vanuit Khao Sok via Surat Thani, moet ik ook nog eens bekijken. Merk nu dat 18 dagen echt heel kort is. Heb al 2 andere bestemmingen van mijn schema moeten schrappen. Eigenlijk zou ik nog wat moeten schrappen om de reis wat relaxter te maken, maar dit zijn toch echt de dingen die ik wil zien… lastig…

Hee Amy,

Voor alle duidelijkheid vertrekt de trein “van Khao Sok naar Bangkok” vanuit de plaats Phun Phin. Dat ligt weliswaar dichtbij Surat Thani, maar er toch zo’n 25 km vanaf. Vraag je accommodatie in Khao Sok hoe transport het gemakkelijkst te regelen valt. Wellicht is het tevens een optie, om de vriendelijke reisagente, die links voor de ingang van het Nationaal Park haar kantoortje heeft, een prijs te vragen voor transport naar de trein.

Hans.

Hans.