Reisschema Thailand: suggesties?

Hoi,

Wij gaan eind juli/ begin aug voor drie weken naar Thailand. Het is voor ons beiden de eerste keer dat we naar Thailand gaan.
Door alle handige tips en verhalen op deze site zijn we al heel wat wijzer geworden, maar blijven toch met de vraag zitten of we alles wat we willen zien, gaan redden in drie weken tijd…

Dit is ons concept reisschema:

Dag 1: Aankomst Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: van Bangkok naar Kanchanaburi
Dag 4: Kanchanaburi
Dag 5: Kanchanaburi naar Ayuthaya (of eerst weer terug naar Bangkok en dan de trein naar Ayutahaya?)
Van Ayuthaya met nachttrein naar Chiang Mai (wel heel veel reizen op 1 dag?!)
Dag 6: Chiang Mai
Dag 7: Chiang Mai (jungle)
Dag 8: Chiang Mai (Jungle)
Dag 9: Chiang Mai (Jungle)
Dag 10: Chiang Mai naar Sukhothai met bus
Dag 11: Sukhothai fietsen
Dag 12: Sukhothai vliegtuig naar Bangkok
Eventueel meteen aansluiting naar Koh Samui (of dag later?)
Dag 13: Koh Samui
Dag 14: Koh Samui naar Koh Tao
Dag 15/ 20: Koh Tao, duiken
Dag 21: Koh Tao naar Koh Samui, transfer naar bangkok
Dag 22: terugvlucht vanaf bangkok

Is het zinvol/ de moeite waard om Chiang Rai nog in te bouwen?
Is twee dagen Bangkok te weinig?

Alle suggesties/ opmerkingen zijn van harte welkom!!

Vriendelijke groeten, Frank en Andrea

Hoi Frank & Andrea,

Goed vooruitzicht dat jullie naar Thailand gaan !

Het schema zoals jullie dit willen doen is zeker mogelijk. Persoonlijk vind ik het verblijf in Bangkok wel erg kort en zou ik een dagje extra inlassen. Je zou dit eventueel kunnen doen in plaats van de volledige dag in Sukhothai. Neem je vroeg in de ochtend een bus van Chiang Mai naar Sukhothai (ca. 5 uur), dan kan je 's middags nog per fiets het Sukhothai Historical Park bezoeken en de volgende dag via Bangkok naar Koh Samui vliegen.
Dag van aankomst in BKK kan je dus gebruiken om te acclimatiseren en bij te komen van de jetlag. De volgende dag kan je dan op eigen gelegenheid het Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en Chinatown bezoeken.
De volgende dag kan ik je alleen maar aanraden om te gaan fietsen (je kan hiervoor altijd contact met mij opnemen via www.bangkokbiking.com). Fietsen is voor veel mensen een van de hoogtepunten bij een bezoek aan Bangkok. Je komt op plaatsen waar je zelf als toerist never nooit zou komen en rijdt o.a. door de slums in Bangkok en door Bangkok Jungle, het groene gedeelte van de stad waar je bijna geen verkeer tegenkomt.

Zowel de luchthaven van Sukhothai als die op Koh Samui zijn eigendom van Bangkok Airways en zij hebben dan ook een monopoliepositie voor binnenlandse vluchten vanaf/naar deze bestemmingen. Deze routes worden niet gevlogen door lowcost-maatschappijen. Tickets zijn dan ook niet heel goedkoop.
Maar je kan dus een ticket Sukhothai-Bangkok-Koh Samui kopen via Bangkok Airways.

Van Kanchanaburi kan je een join minivan nemen naar Ayutthaya. Je hoeft dan niet via Bangkok. Aangekomen in Ayutthaya kan je de oude stad bekijken en 's avonds de nachttrein naar Chiang Mai nemen. Houd er wel rekening mee dat nachttreinen tijdens de zomervakantie eerder volgeboekt kunnen zijn. Er vertrekt een nachttrein uit Ayutthaya om 19:45 en 21:00 uur.

Als je in Chiang Mai bent, kan je eventueel een tripje maken naar de Gouden Driehoek incl. bezoek aan Chiang Rai. Doe geen dagtripje, want dan zit je meer in de minivan dan dat je daadwerkelijk iets ziet. Boek een 2-daagse tripje met overnachting.

Veel plezier met de voorbereidingen van jullie reis en groeten uit een zonnig Bangkok !

1 like

Hi Frank en Andrea,

Wat een heerlijk vooruitzicht om naar Thailand te gaan! Ik ben het met Krung Thep eens; alles wat je wilt doen kan in 3 weken tijd maar ik vind je verblijf in Bangkok ook wel erg kort. Ik vond het fietsen in Bangkok geweldig en met een bezoek aan het paleis, de grote liggende boeddha en een lokale markt ben je zo een dagje verder.

Vanaf Kanchanaburi zou ik met een minibusje richting Ayutthaya gaan en daar de nachttrein naar Chiang Mai nemen. Ben je een echte tempel liefhebber? Anders is Sukothai erbij misschien teveel als je ook al in Ayutthaya bent geweest. En Chiang Rai zou ik persoonlijk overslaan. Dan is het gebied rond Pai en Mae Hong Son mooier.

Tussen Samui en Bangkok vliegt alleen Bangkok Airways. Een prijzige vlucht. Mocht je het voordeliger aan willen pakken dan zou je vanaf Ko Tao met de boot naar Chumpon kunnen gaan en vanaf daar met de bus naar Bangkok. Dat heb ik zelf ook gedaan, is iets minder comfortabel maar bespaart je veel geld.

Succes met het plannen van jullie reis en geniet ervan!

Groetjes Josien

1 like

Hoi Krung Thep,

Bedankt voor je reactie! Erg fijn al die tips, daar kunnen we zeker wat mee!
Ik heb gisteren, naar aanleiding van je reactie, nog even wat uitgezocht over Chiang Rai. Kwam erachter dat als we een tweedaagse excursie boeken EN op de terugweg van die excursie ook nog richting Sukhothai willen gaan, het wel erg veel reizen wordt op één dag (volgens websites die ik tegenkwam ben je met de auto 4 uur onderweg van Chiang Rai naar Chiang Mai en dan met de bus naar Sukhothai is nog eens 5 uur…). We gaan denk ik ter plaatse maar bekijken of we de excursie naar Chiang Rai gaan doen…

Een dag extra in bangkok plannen we misschien ook in (fietsen sowieso! daar hebben we al veel goede verhalen over gehoord!).
Wij komen op dag van aankomst al om 8.30 aan op het vliegveld. Nou heb ik niet de illussie dat we die dag heel veel gaan doen, maar de rest van de dag bij het zwembad van het hotel liggen doen we waarschijnlijk ook niet, dus die eerste dag kunnen we ook al wat ondernemen. Tevens hebben we een stopover in Dubai van drie dagen, dus hopelijk valt de jetlag mee…

Ik zal de site van bangkokbiking ook nog even bekijken!
Nogmaals bedankt voor alle tips!

Groetjes uit een eveneens (voor even…) zonnig Nederland

Frank en Andrea

Hoi Josien,

Bedankt voor je tips! We hadden al wat vluchten bekeken van bangkok airways en ze zijn inderdaad prijzig…
Ik zal de optie die jij aangaf ook even uitzoeken, wie weet is dat een goede optie voor de terugreis naar Bangkok.
In de regio van Chiang Rai spreken The White Temple en de Golden Triange ons wel aan om te bezichtigen. Pai en Mae Hong Son ken ik (nog) niet goed genoeg: zijn daar nog specifieke dingen te bezoeken, of is dat juist mooie natuur of…?

Groetjes,

Frank en Andrea

Gewoonlijk als ik aankom in Bangkok zoek ik de koelte op,neem dan de river express boot op de Chayo Praya River om lekker af te koelen op het water.
De boottrip gaat van Wat Rajsingkorn naar de eindbestemming Nonthaburi.,daar uitstappen lekker wat wandelen op de plaatselijke markt of één van de tempels bezoeken.

1 like

Hi Frank,

Graag gedaan. Ik ben zelf helaas niet in Chiang Rai geweest omdat ik daar geen tijd voor had. Maar van meerdere collega’s hoor ik dat de Gouden Driehoek niet erg bijzonder is. Pai en Mae Hong Son zijn vooral wat natuur betreft erg mooi: dichte bebossing, groene rijstvelden, watervallen en hotsprings. Daarnaast fijne hotels met therapeutische baden en een ontspannende massage.

Groetjes Josien

1 like

Hoi allemaal,

We hebben nog twee praktische vragen:

  • is het slim om een (geimpregneerde) klamboe mee te nemen? (we gaan backpacken)
  • is het zinvol om een thaise SIM kaart te kopen, of is dat voor drie weken niet nodig?

Alvast weer bedankt!

Frank en Andrea

:chin:ik persoonlijk vind dat je wel grote afstanden wild over bruggen in die drie weken al dat reizen doet een behoorlijke aan slag op je vakantie budget zeker als je ook wild gaan vliegen>>>