Reisschema 2 weken (keuzes maken...)

Hallo allemaal,

3 mei vliegen wij naar thailand voor 2 weken. Veel te kort natuurlijk maar beter dan niks. Hierin ons reisschema waar we nog erg over twijfelen. We willen niet teveel reizen (mijn vrouw is zwanger) en comfortabel overnachten.

datum plaats activiteit
3-mei-14 amsterdam vlucht naar bangkok
4-mei-14 bangkok aankomst bangkok
5-mei-14 bangkok koninklijk paleis, wat phra kaew, wat po
6-mei-14 Pak Chong reis naar pak chong/Khao Yai National Park/hafl day tour
7-mei-14 Pak Chong Khao Yai National Park / full day tour
8-mei-14 Pak Chong reis naar Ayuttaya
9-mei-14 Ayuttaya reis naar Kanchanaburi
10-mei-14 Kanchanaburi spoorweg / river kwai
11-mei-14 Kanchanaburi reis naar eiland (via bangkok)
12-mei-14 eiland
13-mei-14 eiland
14-mei-14 eiland
15-mei-14 eiland
16-mei-14 eiland vlucht naar bangkok?
17-mei-14 bangkok floating market
18-mei-14 bangkok vlucht naar amsterdam
18-mei-14 amsterdam aankomst amsterdam

We beginnen natuurlijk sowieso in Bangkok en eindigen daar ook vanwege de vlucht en de floating market die we willen zien. De rest van de reis is nog ter discussie. Ergens willen we nog wel een paar (4-7) dagen eiland meepikken om echt te relaxen, aan het eind dus.

De route bangkok - pak chong - ayuthaya - kanchanabury lijkt onlogisch en we vragen ons af of dit goed te doen is (liever niet met trein of normale bus maar met minvan/taxi) en betaalbaar is.

Alvast dank voor jullie adviezen en suggesties :slight_smile:

Ayuthaya en kanchanaburi liggen redelijk in dezelfde hoek en niet heel ver vanaf Bangkok. Misschien khao yai overslaan. Ben er zelf nooit geweest dus kan er niet over oordelen. Ayuthaya had ik zelf in 1 dag wel gezien, kanchanaburi en de erawan watervallen zijn mooi.

Vanaf Bangkok vliegen op koh samui (duur), krabi of phuket. Samui vind ik wel een eilandgevoel hebben, phuket niet omdat het zo groot is. Omgeving krabi is heel mooi.

Op weg naar Khao Yai hebben we luxe verblijfplaatsen gezien. We reisden zelf met de trein en ‘bus’ (was meer een vrachtwagen). Dat was niet superongemakkelijk, maar je wilt wat anders proberen te regelen. Ik denk dat een goeie bus met airco prima te doen is vanuit Bangkok tot Ayuthaya. Misschien dan vanaf daar met een minivan verder?

Als ik het goed zag kan je ook met eigen vervoer Khao Yai in. Dan heb je misschien voor het mooie alleen nog een gids nodig voor een dag (die weet waar de hornbills, gibbons en olifanten zijn) en kun je zo misschien dezelfde minivan binnen het park en voor de weg terug gebruiken…
Als je hotel die gids niet kan regelen, of niet voor een goede prijs, dan zijn er langs de weg naar Khao Yai genoeg bedrijfjes die je graag helpen.

We vonden Khao Yai op sommige punten een beetje toeristisch, maar de moeite zeker waard omdat er echt mooie dieren rondlopen/slingeren/vliegen!

Lees onze ervaringen op: http://pimenjiska.nl/rare-vogel-in-khao-yai/

Ik zou eerder de floating markets laten schieten. Van vrienden en gidsen begrepen wij dat deze niet veel voorstellen hier. Kan je dat misschien beter nog eens in Vietnam (Can Tho) of Cambodja doen, maar dat is dan voor een andere keer denk ik :slight_smile:

Heel veel plezier!

Via Wereldwijzer app

1 like

tnx voor de reacties. Naar khao yai is goed te doen, dat hadden we wel gezien. met de minivan vanaf bangkok rij je in 3 uur naar Khao Yai. Echter vanaf daar weten we niet goed hoe , in ieder geval, in Kanchanabury te komen. Ook weten we niet wat we in in Ayuthaya moeten doen (voorlopig gaat die van de lijst af denk ik)

vwb het eiland. We reizen niet low budget dus vliegen naar samui is niet erg als dat het echte eiland gevoel geeft. Iemand misschien nog tips voor echt mooie slaapplekken (uitkijkend vanaf je kamer over een baai bijvoorbeeld) op samui?

Rdvoogd, alternatief voor Samui (grotendeels nogal toeristisch), zou Krabi en omgeving kunnen zijn. Krabi Town (en het nabij gelegen Ao Nang) zijn beide weliswaar geen eiland, maar hier vandaan kunnen aardige dagtrips naar eilandjes in de naaste omgeving gemaakt worden. En indien het echt de bedoeling is om meerdere dagen op een eiland door te brengen, in dat geval is Koh Lanta (Yai) een goede optie.
Koh Lanta is met de auto vanuit Krabi Town/Ao Nang makkelijk en vrij snel te bereiken.
Ook zou ik een bezoek aan de floating market buiten Bangkok afraden. Hiervoor zou het bezoeken van een kleinere floating market in Bangkok zelf een alternatief kunnen zijn. Prettige reis en vakantie gewenst verder.

1 like

Wederom dank! Ik ga de eilanden eens onderzoeken. Hoeft trouwens niet per se een eiland te zijn, als het maar een mooi strand/baaitje heeft.

De floating markets was sowieso de bedoeling om deze in Bangkok te bezoeken.

Hee rdevoogd,

Ik ga mee met de suggestie dat je de drijvende markt beter overslaat. Het is een echte tourist-trap, bootjes varen er niet rond om handel te drijven, maar voor de toeristen.
Dat is in Vietnam zeer zeker NIET het geval. Wil je iets echts zien, boek dan een khlongtour in Bangkok, en eet bijvoorbeeld een soepje uit de boot , je komt er geheid een of twee tegen die dus hun geld verdienen op het water van BKK.

Tevens kun je de brug en spoorlijn in K buri bekijken op de dag dat je aankomt.Dag 2 houd je dan vrij voor Erawan, mag je niet missen…

Hans.

1 like

die drijvende markt ga ik zeker de discussie ingooien. mijn vrouw (reeds in Thailand geweest) was juist erg enthousiast hier over… :). Heeft iemand ervaring met Ayuthaya? of kunnen we dat ook overslaan?

Ayutthaya is een verzameling oude tempels op een compacte ruimte (Goed befietsbaar! voor enkele euro’s huur je).
De tempels zijn uniek, al hebben verschillende oorlogen hun sporen wel nagelaten.
Het is ook als dagtocht te boeken vanuit BKK dus overnachten hoeft helemaal niet.

Ik begrijp je vrouw wel, want de floating market is zeer fotogeniek. Echter, het schouwspel is niet echt…

Hans.

de floating market is inmiddels afgevallen :slight_smile: Ayuthaya waarschijnlijk ook alhoewel we er waarschijnlijk langskomen van pak chong naar Kanchanabury. Het eiland wordt denk ik toch Koh Samui, we zijn niet op zoek naar een enorm rustig eiland. Het moet wel mooi zijn en we willen vooral een mooie slaapplek en lekker eten :slight_smile:

Ben ik weer :). We twijfelen nu over het volgende. We denk nog een dag of 2 ‘over’ te hebben nav volgende schema:

datum plaats activiteit
3-mei-14 amsterdam vlucht naar bangkok
4-mei-14 bangkok aankomst bangkok
5-mei-14 bangkok koninklijk paleis, wat phra kaew, wat po
6-mei-14 bangkok / Pak Chong reis naar pak chong/Khao Yai National Park/half day tour
7-mei-14 Pak Chong Khao Yai National Park / full day tour
8-mei-14 Pak Chong / Kanchanaburi reis naar Kanchanaburi /spoorweg / river kwai
9-mei-14 Kanchanaburi Erawan watervallen
10-mei-14 Kanchanaburi / koh samui reis naar eiland (via bangkok)
11-mei-14 koh Samui relax
12-mei-14 koh Samui relax
13-mei-14 koh Samui relax
14-mei-14 koh Samui relax
15-mei-14 koh Samui relax
16-mei-14 koh Samui relax
17-mei-14 koh Samui / bangkok vlucht naar bangkok
18-mei-14 bangkok vlucht naar amsterdam
18-mei-14 amsterdam aankomst amsterdam

We hebben namelijk geen 6 dagen relaxen nodig. Changmai trekt ons toch ook wel maar we weten niet of dat in een dag of 2 de moeite is (met een binnenlandse vlucht) en misschien of we kanchanabury moeten laten vallen en wat langer dan changmai moeten gaan?

Los daarvan weten we nog niet hoe we van pak chong naar Kanchanabury moeten komen?

alvast bedankt weer :slight_smile:

Bezoek ayuthaya met een dagtrip vanuit Bangkok. Heen met de minivan vanaf victory monument en terug met de trein, 3e klasse. Dat is een aardige dagtrip en die dag lever je dan in op koh samui.

Als jullie Koh Samui niet leuk vinden kunnen jullie met de ferry naar Koh Phangan of Koh Tao.
Persoonlijk zou ik direct doorreizen of max 1 nacht BKK aan het begin van jullie reis en aan het einde van je reis een paar extra dagen BKK plakken. Je kan dan nog wat shoppen en de dingen doen die je wil doen op die manier eindig je ook relax.
Als jullie maar 2 nachten in Chiang Mai hebben zou ik het niet doen, Chiang Mai is zeker de moeite waard maar je bent er snel een dag of 5 kwijt.

Willen jullie vliegen naar Koh Samui of nemen jullie de nachttrein naar Surat Thani en vandaar de boot?
Andere optie is om met Air Asia of Nok Air te vliegen van BKK naar Surat Thani en dan met de boot, beide bieden een ticket aan ALL IN ( vliegen+boot ).
Soms zijn er aanbiedingen waardoor de prijs van het vliegen heel goedkoop kan.

We gaan sowieso vliegen, het liefst in 1 keer naar koh samui. We betalen dan liever iets meer maar bedankt voor de tip.