iMac1943, een reisschema is iets heel persoonlijks - er van uitgaande, dat het geen georganiseerde (groeps-)rondreis is - en voor het samenstellenvan zo’n schema zijn factoren zoals bijvoorbeeld eigen interesses, voorkeurlocaties, beschikbaar budget en beschikbare tijd van belang.
Indien ik mij niet vergis, hebben jullie eerder al een en ander over interesses en dergelijke gezegd.
Wanneer zoveel mogelijk rekening gehouden moet worden met (een aantal van) bovengenoemde factoren, dan stel ik me - op basis van de ‘probleemstelling’ - bijvoorbeeld het volgende voor:
Om met de laatste factor te beginnen; de beschikbare reistijd is effectief ruim minder dan drie weken, dus voor een bezoek aan een land als Thailand sowieso nogal beperkt.
Over het beschikbare budget ontbreken mij gegevens, maar laat ik veronderstellen, dat het ruimer is, dan een ‘rugzaktoeristenbudget’ van bijvoorbeeld slechts een aantal eurotientjes per dag.
Wat voorkeurlocaties aangaat, laat ik me bij deze reactie leiden door wat door jullie in de probleemstelling als mogelijke bestemmingen genoemd wordt. Ook ga ik gemakshalve even uit van de in de probleemstelling genoemde data (10 november vertrek vanuit Brussel en 27 november terugvlucht vanuit Bangkok).
Als ik dan uitga van de genoemde tijd die jullie je voornemen om in (en rondom) Bangkok te verblijven, dan stel ik mij voor, dat dan een van die dagen besteed wordt aan een bezoek aan Ayutthaya. Dit is makkelijk vanuit Bangkok te doen en organiseren.
Wanneer je vervolgens na vertrek uit Bangkok twee dagen in en om Kanchanaburi verblijft, stel ik me voor, dat je daarna (via Bangkok) bijvoorbeeld vliegt naar Nakhon Si Thammarat. Nog niet echt toeristisch, maar toch beschikkend over een redelijke infrastructuur waar het accommodaties betreft. Zowel in het stadje zelf, als in de nabije omgeving (eventueel ook aan de Golf van Thailand waaraan het gelegen is). Het is een redelijk levendig stadje, waar je zeker een dag kunt vertoeven. Voor Thaise begrippen is Nakhon Si Thammarat een oud stadje. Als ik me niet vergis, maakte het ooit onderdeel uit van een machtig Sumatraans rijk. Vanuit Nakhon Si Thammarat zou je verder een aantal dagen een bezoek kunnen brengen aan een nabijgelegen nationaal park.
Ik denk, dat het goed mogelijk is om een dag of vier, vijf te vullen met een verblijf in Nakhon Si Thammarat/nationaal park.
Daarna zou richting Chiang Mai gereisd kunnen worden, om daar - weliswaar een of twee dagen eerder dan in de probleemstelling wordt aangegeven - de draad van het oorspronkelijke reisschema weer op te vatten.
Chiang Mai (de stad zelf) en omgeving heeft veel te bieden voor toeristen. Ook is het - aangezien jullie dan toch een of twee dagen langer in die omgeving verblijven, dan in het oorspronkelijke reisschema gepland staat, zou een een- of tweedaags uitstapje richting Chiang Rai een optie kunnen zijn.
Ook Chiang Rai en omgeving heeft het nodige te bieden voor toeristen. Het is dan eventueel ook mogelijk om aan het eind van jullie verblijf in het noorden van Thailand vanuit Chiang Rai - in plaats van vanuit Chiang Mai - terug te vliegen richting Bangkok.
Het spreekt voor zich, dat het definitief samenstellen van jullie reisschema geheel en alleen aan jullie zelf voorbehouden is. Bovenstaand is niet meer en niet minder dan een bescheiden poging om - met name waar het om de ‘zes vraagtekendagen’ gaat - wat alternatieven te opperen.
Het zal verder opgevallen zijn, dat ik heb voorgesteld om Ayuthaya vanuit Bangkok te bezoeken en dat Sukhothai verder niet door mij werd genoemd.
Dit komt vanwege het feit, dat ik persoonlijk van mening ben, dat wanneer je een dag besteed hebt - uit de toch al zeer beperkte reistijd - aan een bezoek aan Ayuthaya, het zonde van de tijd is, om nog eens een extra dag te besteden aan weer een dagje ruïnes bekijken.
Per slot van rekening; wanneer straks blijkt, dat de aankomende reis naar Thailand jullie uitstekend bevallen is, dan is het niet uit te sluiten, dat in een verdere toekomst Thailand nogmaals als reisbestemming aan de orde komt. En in dat geval is er nog heel veel te doen en te zien in dit land.
Verder geldt ook nog, dat november nog negen maanden in het verschiet ligt, dus er is nog tijd om aan een reisschema te werken.
Overigens zie je op dit forum vaak een advies waarmee ik het in ieder geval eens ben. Dit is het advies om niet alles vooraf al te strak te plannen en vast te leggen, maar om jezelf wat ruimte te laten, om eventueel ergens waar het goed bevalt wat langer te blijven, of omgekeerd; om ergens waar blijkt, dat het minder bevalt, weer zo spoedig mogelijk te vertrekken.