Thailand : reisschema 3 weken (juli 2015)

Ik boek mijn binnenlandse vluchten ook vaak ruim van tevoren, bij maatschappijen als Air Asia, Nok Air of de allergoedkoopste en mijn persoonlijke favoriet, Thai Lion Air. Het voordeel van vroegboeken is de prijs. Het nadeel is inderdaad het feit dat je je vastlegt voor die data. Ik ben echter niet rijk dus een klein beetje flexibiliteit lever ik graag ik voor een leuke promotieprijs.

Hee Vallie,

Je schrijft: Tussenvluchten ter plaatse boeken… is dat dan een beter idee?
Lijkt me wat riskant…
Je hebt 4 weken per jaar gelijk, dat is in het superhoogseizoen, dat loopt grofweg van 10 december tot 10 januari.
Buiten die tijd is er niets aan de hand, er gaan meerdere vluchten per dag op de grote plaatsen.

Hans.

Wij hebben onze binnenlandse vluchten geboekt voor augustus. Aangezien het in prijs toch wel enorm kan schelen.
We maken van te voren wel een planning en lezen ons eerst helemaal in en als we dan een planning hebben boeken we meestal de eerste nacht en de binnenlandse vluchten.
Dit keer gaan we naar Thailand en Cambodja en zijn dat er wat meer als tijdens onze reis door Vietnam (1 vlucht) en door Laos (geen vluchten alleen 2, naar en van de grens naar Bangkok).
Onze ervaring is dat beide malen onze van te voren bedacht reisschema helemaal is uitgekomen, zonder iets vooraf verder te boeken. In Laos kon je alleen maar met de bus dus dan boek je niks van te voren. Wel deden we dan 1 dag van tevoren ons hotel in de volgende plaats boeken. Meestal via agoda, uit ervaring was dit goedkoper als rechtstreeks boeken.
Nu hebben we 5 binnenlandse vluchten in onze reis zitten , waarvan er al 4 zijn geboekt. keuzes moet je toch altijd maken en je kunt in 3 weken niet alles zien. Je bent dan misschien wel iets minder flexibel, maar ik heb ze wel voor een leuke promotieprijs.
Er zullen best stoelen vrij zijn, vorig jaar hadden we ruim van te voren bij Nok Air een vlucht geboekt.
Net voor we op vakantie gingen (een maand voor de vlucht was) kregen we bericht dat de vlucht uitviel , met het voorstel van een latere vlucht die dag. We waren akkoord gegaan. Daarna kregen we nog zo’n mail maar daar hadden we eigenlijk geen aandacht meer aan besteed. Bleek dat het nog een latere vlucht werd. (scheelde 1 totaal een uur) We waren echter op tijd terug uit Laos en vroegen of we ook een eerdere vlucht konden krijgen ipv die latere waar we niet meer op gereageerd hadden aangezien onze vlucht was uitgevallen. Dat kon , geen probleem maar we moesten dan wel 85 euro pp bijbetalen want voor de prijs waar wij voor geboekt hadden was er geen plaats meer beschikbaar. Dus als ik daar zo naar toe gegaan was zonder te boeken waren we 170 euro duurder uit geweest!! Uiteindelijk naar overleg met de baas hebben ze het netjes opgelost. Omdat zij de oorspronkelijke vlucht geannuleerd hadden en via de verschillende mail andere vluchten aangeboden waren waar we uiteindelijk niet ingeboekt waren mochten zonder bijbetaling (want dat waren we niet van plan) met de eerst volgende vlucht mee. Ik geloof ook wel dat er altijd wel vluchten beschikbaar zijn en er gaan er natuurlijk ook meerdere per dag, als het je niet uitmaakt wat het kost , maar liever flexibel reist moet je daarvoor kiezen. Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.

Veel plezier met de voorbereiding!!
Ingrid

Inderdaad, ofwel kies je voor flexibel reizen en boek je daar al je vluchten ofwel doe je het op voorhand. Pasop, het scheelt echt wel enorm in prijs, niet enkele tientjes. We spreken hier over enkele honderden verschil, het is een keuze die je moet maken.

Dank jullie wel voor de adviezen!
Aangezien we op Koh Tao gaan verblijven, wou ik een vlucht zoeken van Koh Samui naar Bangkok om de volgende dag onze terugvlucht te nemen.
Die vlucht was echter 156 euro wat ik wel veel vond!
Nu bedacht ik misschien van Koh Tao op een of andere manier terug te gaan naar Surat Thani.
Die vlucht is 38 euro. Dat bevalt me beter :slight_smile:
Is dat een logische keuze?

We zijn ons inderdaad goed aan het inlezen en je moet keuzes maken.
Misschien boeken we niet alles van te voren maar ik heb toch graag een schema om te volgen en wil toch vooraf al wat uitzoeken hoe van punt A naar punt B te gaan :slight_smile:

Als ik ons voorlopige schema bekijk dan heb ik dit voor ogen qua vervoer :

1. Brussel – Bangkok
  2. Bangkok (aankomst)
  3. Bangkok
  4. Bangkok
  5. Bangkok –> Kanchanaburi (bus)
  6. Kanchanaburi
  7. Kanchanaburi
  8. Kanchanaburi –> Ayutthaya
  9. Ayutthaya –> Chiang Mai (nachttrein)
  10. Chiang Mai
  11. Chiang Mai
  12. Chiang Mai
  13. Chiang Mai
  14. Chiang Mai –>Surat Thani (vlucht)
  15. Surat Thani –> Khao Sok NP (bus)
  16. Khao Sok NP
  17. Khao Sok NP
  18. Khao Sok NP –> Koh Tao (hier nog niet gevonden hoe ik dat best aanpak :))
  19. Koh Tao
  20. Koh Tao
  21. Koh Tao
  22. Koh Tao – Bangkok (via Surat Thani (vlucht)
  23. Bangkok - Brussel

Groetjes alweer!

Eerst minibus of grote bus naar Surat, and vandaar de boot naar Koh Tao. En ja, vanaf Koh Tao naar Bangkok wordt veel via Surat gedaan vanwege de kosten van vliegen vanaf Samui.

Voor je vervoer van Koh Tao staat dit op tripadvisor:

Koh Tao is a little more difficult to get to than some of the other islands around Thailand. There are several options open to travel here but nothing as easy as a direct flight.

Listing in order of ease/time here are the main options available.

1. Flight to Koh Samui and then ferry to Koh Tao, the most expensive method, but the quickest and easiest. Most of the ferry services from Koh Samui are in the morning. However, there is an additional ferry at 5pm from Nathon pier (Lomprayah).
  1. Flight to Chumphon, then bus to pier then ferry to Koh Tao. Nok Air fly from Don Muang airport in Bangkok. You can buy a combination ticket that covers all aspects of the journey.

Home - NokAir

1. Flight to Surat Thani, then bus to pier and ferry to Koh Tao. Surat Thani is south of Koh Tao and mainly serves Koh Samui. Due to flight arrival times and the added time of the ferry journey this route takes longer than the other flights mentioned.
  1. Bus and ferry from Bangkok to Koh Tao. Lomprayah, offer a coach service that if taken during the day takes around 9 hours to arrive on Koh Tao. It is an air conditioned bus and does offer value for money.
  1. Train from Bangkok to Chumphon, then bus and ferry to Koh Tao. This option is mostly used during the night, when sleeper trains offer safe reliable travel whilst not using a day of your holiday up and also saving the cost of one nights accommodation. The following website gives a great deal of information including links to sites where tickets can be purchased. Train travel in Thailand | Train times & online tickets Bangkok to Chiang Mai, Ko Samui, Phuket, Nong Kai etc. Tickets go onsale 30 days in advance. Total travel time would be around 13 hours.

In de trotter staat wat de reistijden , vertrektijden en de kosten ongeveer zijn.
naar Chumphon verschillende boten ook expresboot doet er ongeveer 3 uur over. prijs tussen 4 en 12 euro ongeveer (trotter van 2011) komt dit jaar een nieuwe uit denk ik.
expresboot naar surat thani 6,5 uur en ongeveer 10 euro
Beetje uitzoeken wat voor jou het beste is.
Ze hebben ook combinatie ticktes, boot en vliegtuig.

Groetjes Ingrid

Wij zijn in 2011 van koh phangan met de boot naar Surat thani gegaan en daarna met het vliegtuig naar Bangkok. Volgens mij ook met een combiticket. Prima te doen en niet zo duur als een vlucht vanaf koh Samui.

We hebben nog wat gepuzzeld en hebben hier en daar iets veranderd.
We hebben een dag Bangkok van het begin van de reis naar het einde verplaatst. Dan hebben we ook een overnachting in Kanchanaburi geschrapt (2 lijkt ons genoeg).
Daarmee hadden we dagje ‘over’ en dachten we die bij het eiland te plaatsen.
We zagen echter een ‘pakket’ om van Koh Tao naar Bangkok te gaan met ferry, bus en vliegtuig. Dat ging via Koh Phangan.
Nu dachten we, ipv 4 nachten Koh Tao, daar 3 nachten van te maken en 2 nachten op Koh Phangan erbij te doen.
Realisch, goed idee??

Shoot

Dag 1 7 juli Brussel – Bangkok
Dag 2 8 juli Bangkok (aankomst)
Dag 3 9 juli Bangkok
Dag 4 10 juli Bangkok –> Kanchanaburi (bus)
Dag 5 11 juli Kanchanaburi
Dag 6 12 juli Kanchanaburi –> Ayutthaya
Dag 7 13 juli Ayutthaya –> Chiang Mai
Dag 8 14 juli Chiang Mai
Dag 9 15 juli Chiang Mai
Dag 10 16 juli Chiang Mai
Dag 11 17 juli Chiang Mai
Dag 12 18 juli Chiang Mai –> Surat Thani (vlucht)
Dag 13 19 juli Surat Thani –> Khao Sok NP (bus)
Dag 14 20 juli Khao Sok NP
Dag 15 21 juli Khao Sok NP
Dag 16 22 juli Khao Sok NP –> Koh Tao (bus+ferry)
Dag 17 23 juli Koh Tao
Dag 18 24 juli Koh Tao
Dag 19 25 juli Koh Tao - Koh Phangan (ferry)
Dag 20 26 juli Koh Phangan
Dag 21 27 juli Koh Phangan –> Bangkok
Dag 22 28 juli Bangkok
Dag 23 29 juli Bangkok – Brussel

Net toen ik dacht het gevonden te hebben, toonde ik het schema aan iemand uit onze familie die al vaak in Thailand was voor vrijwilligerswerk.
Zij gaf nog 2 tips die een ommegooi geven in het schema :

1. Bangkok helemaal naar het einde verplaatsen. Bij aankomst dus meteen door naar Kanchanaburi (+/- 2u met bus of taxi). Dat kan je meteen van luchthaven doen. Ik dacht eerst, help - ik ga doodop zijn, maar toen ze zei dat je ook al 2u mag rekenen om van Bangkok luchthaven naar je hotel te raken, komt het misschien wel op hetzelfde neer en is het een goed idee?

2. Van Chiang Mai naar Phuket of Krabi vliegen om dan nog Kho Phi Phi mee te kunnen pikken. Dan van Kho Phi Phi naar Khao SOk en dan door naar Koh Tao.
    Op die manier hebben we aan beide kanten een eiland dat toch heel verschillend is.
    Als het weer héél slecht is in Khao SOk kunnen we eventueel gewoon langer in Kho Phi Phi blijven (als het weer daar beter is

http://forum.allesamerika.com/images/smilies/icon_e_wink.gif

).

Wat denken jullie van dit nieuwe opzet?

7 juli Brussel – Bangkok (vlucht)
8 juli Bangkok (aankomst) - Kanchanaburi (met taxi of bus)
9 juli Kanchanaburi
10 juli Kanchanaburi
11 juli Kanchanaburi - Ayutthaya - Chiang Mai (nachttrein)
12 juli Chiang Mai (aankomst 09u40)
13 juli Chiang Mai
14 juli Chiang Mai
15 juli Chiang Mai
16 juli Chiang Mai
17 juli Chiang Mai - Phuket / Krabi (vlucht)
18 juli Phuket/Krabi - Kho Phi Phi
19 juli Kho Phi Phi
20 juli Kho Phi Phi
21 juli Kho Phi Phi - Khao Sok
22 juli Khao Sok NP
23 juli Khao Sok -Koh Tao
24 juli Koh Tao
25 juli Koh Tao
26 juli Koh Tao - Bangkok
27 juli Bangkok
28 juli Bangkok
29 juli Bangkok - Brussel

Nog enkele bedeningen hierbij :

• ik ben nog niet overtuigd of de dagen ideaal verdeeld zijn.
    Misschien nog een dagje wegnemen bij Chiang Mai (er is een avondvlucht naar Phuket)
  • best vliegen naar Phuket of Krabi?
  • Op phuket of Krabi blijven en gewoon dagtrip maken naar Kho Phi Phi?

Amai… Wat een gepuzzel

http://forum.allesamerika.com/images/smilies/icon_e_smile.gif

Moeilijk is dat keuzes maken!! En dat zul je toch moeten doen tenzij je een half jaar kunt reizen.
Maar ik denk dat jullie echt bij jezelf moet kijken wat jullie echt graag willen zien. En daar voor moet kiezen!!
Niet iedereen is het zelfde en zou voor dezelfde route kiezen.
En iedere keer dat wij een route maken vind ik het super jammer dat ik sommige dingen niet in de planning op kan nemen. Maar ik krijg helaas maar 3 weken vakantie van mijn baas en geen dag langer.
Als je er niet uitkomt zoek elke plaats op google op en dan op afbeeldingen, dat wil nog wel eens helpen.
En kijk op sommige plaatsen bv Chiang Mai wat je er zou willen doen, zonder dingen te boeken maar dan weet je wel aan hoeveel dagen jullie evt genoeg hebben daar. http://www.tripadvisor.nl/Attractions-g293917-Activities-Chiang_Mai.html

Succes met het maken van jullie keuzes!!

Ok, we denken dat dit het wordt, tenzij het hier wordt afgeschoten als zottenwerk :slight_smile:

Dag 1 7 juli Brussel – Bangkok (vlucht)
Dag 2 8 juli Bangkok (aankomst 14u15)
Dag 3 9 juli Bangkok
Dag 4 10 juli Bangkok –> Kanchanaburi (bus)
Dag 5 11 juli Kanchanaburi
Dag 6 12 juli Kanchanaburi –> Ayutthaya
Dag 6 13 juli Ayutthaya –> Chiang Mai (nacht in trein)
Dag 7 14 juli Chiang Mai
Dag 8 15 juli Chiang Mai
Dag 9 16 juli Chiang Mai
Dag 10 17 juli Chiang Mai
Dag 11 18 juli Chiang Mai
Dag 12 19 juli Chiang Mai –> Krabi (vlucht)
Dag 13 20 juli Krabi
Dag 14 21 juli Krabi
Dag 15 22 juli Krabi –> Khao Sok NP
Dag 16 23 juli Khao Sok NP
Dag 17 24 juli Khao Sok NP
Dag 18 25 juli Khao Sok NP –> Koh Tao
Dag 19 26 juli Koh Tao
Dag 21 27 juli Koh Tao
Dag 22 28 juli Koh Tao –> Bangkok
Dag 23 29 juli Bangkok – Brussel

Goedgekeurd?

De post is al eventjes geleden, maar na 2x USA en 1x Aus zouden we volgend jaar in juli voor het eerst Azië (Thailand) willen bezoeken. Jullie reisschema komt zo goed als volledig overeen met waar ik na wat daagjes opzoeken en googelen ben geraakt. De meeste organisaties volgen toch een iets andere route. Ik ben ook een mega vooruit planner en dat is tot nu toe steeds goed meegevallen. Ik ben dus volledig mee in jouw verhaal, het zou het mijne kunnen zijn ;-). Mijn grootste zorg is ook het weer in Khao Sok. Vraagje aan jou : wat zijn de ervaringen geweest met jouw reisplanning? Alles goed verlopen? Zijn er tips en tricks die je eventueel zou kunnen delen?
alvast heel veel dank als je dit zou willen doen! Veel groetjes Sigrid en gezin (twee tienerboys) uit Vlaanderen