Veel vragen over onze reis :)

Hallo,

Van 29 oktober tem 30 november ga ik en een vriendin naar Thailand. We zouden aankomen in Bangkok, na 5 dagen de stad te verkennen zouden we vandaar naar Kanchanaburi trekken (River Kwai, Death Rail, Erawan National Park), dan verder naar Sangkhlaburi (overnachten in een drijvende hut, olifantentrektocht?, bamboerafting?), heb er veel goeds over gehoord, nog niet te toeristisch en leunt het dichtst aan bij het ‘echte’ Thaise leven. Dan door tijdstekort twijfelen of we verder naar Chiang Mai zouden gaan, is het echt zo de moeite?

Nadien nemen we een vlucht naar Phuket (vanuit Chiang Mai of Bangkok), vanwaar we Phang Nga Bay (James Bond Islands) bezoeken. Daar met de kano naar de zee -en vleermuisgrotten, tunnels, lagunen, panak eiland en hong. Dan een dagtripje naar de Phi Phi eilanden (zijn we nog niet uit). Nadien Khao Lak aandoen, heb daar mooie beelden van gezien van een tocht met de boot door de jungle (eventueel daar river raften en met de olifant, zijn er nog niet uit). Dan via Phuket met het vliegtuig naar Koh Samui om dan van daar een 6 tal dagen te verblijven op de eilanden aldaar (duiken Koh Tao, full moon party 21 november Koh Phangan), dan via Koh Samui terug naar Bangkok om nog 2 a 3 dagen te shoppen, te gaan duiken tussen de haaien in Siam Ocean world en dan hopelijk voldaan terug naar Belgie. Doch zitten we nog serieus te twijfelen over een heel aantal dingen. Vandaar deze vragen, hopelijk zijn er hier experten die ons wat kunnen raad geven:

  1. Zouden jullie Chiang Mai overslagen of is het echt zonde om niet te doen. We zitten nogal in tijdnood, vandaar. En ik ben bang dat we een overdosis aan tempels gaan te zien krijgen.

  2. Heeft er iemand een idee van leuke dingen die je kan doen in Sangkhlaburi en omstreken?

  3. Hebben jullie ervaring met weer aan de oostkust (Koh Samui/Koh Tao/Koh Phangan) in de maand november (18 tem 25 november). Het zou er dan veel regenen, en gezien we willen duiken en de full moon party aandoen lijkt het ons dus nogal jammer als we daar met een bewolkte hemel en regens zitten, of valt dit allemaal nogal goed mee? Als alternatief zouden we eventueel de oostkust overslagen en in de Andamanse zee gaan duiken(vanuit Khao Lak naar de Similan eilanden), daar zou het weer beter zijn in die periode. Doch dit is een pak lastiger te organiseren, en onze voorkeur gaat uit naar de oostkust.

  4. Zijn de Phi Phi eilanden echt de moeite en niet veel te druk? We zouden er max 2 dagen verblijven, eventueel een dagtrip.

  5. Iemand ervaring met Khao Lak en de jungle expedities? Is het echt de moeite of zijn er betere/mooiere plaatsen voor zo’n activiteiten.

  6. Als laatste vraagje, is het wijs om op voorhand alles al te regelen qua daguitstapjes/activiteiten of kan je dat beter allemaal ter plekke doen ?

Een hele boterham, maar jullie zouden ons een flink stuk helpen als deze puzzel wat meer ineenvalt ;O) Alvast bedankt!

Jullie reizen te veel, dus ik zou of de Andaman Zee of de Golf eilanden weglaten.

Als jullie al gecertificeerde duikers zijn hebben jullie op Koh Tao niets te zoeken, dat is met name een open water fabriek, dus in dat geval zou ik de Golf Eilanden overslaan. Bovendien heeft November daar vaak slechte duikomstandigheden.
Als je nog niet gecertificeerd bent kun je dat overal doen, maar Koh Tao is dan wel erg goedkoop.

Maar Andaman Zee lastiger organiseren dan Golfeilanden? Dat verbaast me, waarom is dat zo?

1 like

Persoonlijk vind ik Chiang Mai toch zeker de moeite waard om te bezoeken, maar ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment toch wel een beetje ‘tempelmoe’ bent. Maar Chiang Mai is niet alleen maar tempels, er zijn genoeg andere dingen te doen. De omgeving van Chiang Mai is ook prachtig en leuk om eens tijdens een tripje te zien.
Daarnaast heeft Chiang Mai een erg gezellige nightmarket en kan je er heerlijk eten.

Misschien is The Flight of the Gibbon wel iets voor jullie ? Of een jungletrekking ?

Je zou dan, zoals Stevenl al aangeeft, de Andaman Zee of de eilanden in de Golf van Thailand kunnen skippen en daarvoor in de plaats Chiang Mai kunnen bezoeken…

HIER kan je evt nog wat meer info vinden over Chiang Mai.

1 like

Ja omdat je zegt (en we dat ook op andere plekken lezen) dat het weer aan de Golf eilanden nogal slecht kan zijn in november zou dat voor ons de hoofdreden zijn om het aan de Andamanse kust te gaan proberen. We zouden daar dan ook een Open Water brevet willen halen, ik ga eens rondgooglen of dat daar ook mogelijk is.

Tja omdat aanbod op Koh Tao veel groter is om te duiken (en we zouden dat graag op voorhand allemaal geregeld krijgen). Maar zoals ik al zei, dat wordt googlen :). Bedankt voor je tips!

Stevenl kan je ongetwijfeld heel veel vertellen over duiken in de Andaman Zee. Hier kan je ook alvast wat info vinden:

http://www.phuket-scuba.com/dutch_welcome.htm

1 like

Het noorden is ook een regio van avontuur. Rafting op de stroomversnellingen, trektochten, mountainbiken en zelfs olifanten safari’s maken het verkennen van de bergachtige regio als opwindend als het boeiend is.
Ook heeft de provincie Chiangmai prachtige natuurparken met schitterende watervallen(Doi Inthanon)is ongeveer 58km gelegen van Chiangmai,als dag trip is dit ideaal.
Of men kan overnachten in een plaatselijke “karendorp”!
Ook heeft men buiten Chiangmai," de Sankampheng hotsprings"ben er nog in maart geweest.
Het ligt maar 33km verwijderd van de stad en gemakkelijk te bereiken via het openbaar vervoer!

1 like

Als je niet veel tijd hebt, is Chiang Rai misschien interessanter dan Chiang Mai… T is een stuk kleiner (dus je bent sneller georienteerd) Je kan er ook mooie dagtours regelen (moest je interesse hebben, heb ik een goedkoop en vriendelijk adresje, PB me dan maar) en ik vond het -persoonlijk- een stuk gezelliger dan Chiang Mai. Maar dat laatste is echt een persoonlijke visie, dus pin je daar zeker niet op vat.

Verder lijkt me dat de Andaman eilanden ongeveer dezelfde inspanning vereisen om te bereiken als de golf. Wij zitten nu op Ko Phangan, de mensen voor krabi, Phiphi, Lanta, enz. Zaten voor het grooste deel vd tijd op onze bus. Pas op t einde splitsten onze wegen.
1 grote tip: probeer zo veel mogelijk van je reis (trein, bus, …) zelf te regelen. als je ingaat op de ‘vriendelijke’ reisbureautjes met joint tickets naar het noorden of Zuiden (eilanden) kom je vaak bedrogen uit. Er is geen manier om zeker te zijn of je bij een goede terchtkomt, enkel als iemand je die hier kan aanraden

Alvast veel plezier en neem vooral je tijd! T is hier veeeel te warm om je reis te haasten!:zon02::zon02::zon02:

Grts,

Jelle

Helemaal mee eens, boek tickets zelf op trein-/busstation. Die bussen zijn door de overheid gereguleerd, is beter en veiliger.

Nogmaals bedankt voor de tips! We hebben onze planning inmiddels al wat aangepast (Chiang Mai past er nu ook in). En we zouden willen gaan duiken vanaf Khao Lak of Phuket (Ko Tao slaan we dus over). Dus Steven, hopelijk kun je ons wat helpen…

We zijn met 2 personen (vriendin en ik), en hebben enkel maar een paar lessen duikervaring in een zwembad, stelt dus nog niet veel voor :slight_smile: We zouden in Thailand ons Open Water Diver certificaat willen behalen. We kunnen al zeker 4 dagen vrijmaken hiervoor. Eventueel kunnen we wel thuis al onze theorie doen, dus dat scheelt al wat tijd ter plaatse (in zo’n locatie zitten studeren lijkt niet optimaal :zon02:).

Indien mogelijk en als dit verantwoord is (vandaar vragen we ook jouw advies) zouden we graag onze laatste duikdag rond de Similan Eilanden doorbrengen, omdat de omgeving daar zo magnifiek knap is, en het zou zonde zijn dit niet mee te pikken. Lijkt jou dit haalbaar en kan jij ons hiervoor een voorstel doen? Alvast bedankt!

Jullie hebben al wat ervaring, zij het beperkt.
In jullie situatie zou ik daarom de cursus doen in 3 dagen, kost 12,000 Baht per persoon, en daarna een dagtrip naar de Similans (2 duiken). Je kunt dan de hele dag genieten van al het moois zonder dat je nog oefeningen oid hoeft te doen. De kosten daarvoor zijn 6,000 Baht inclusief national park fees en huur duikuitrusting. Voor 3 duiken in de omgeving hier, dus minder ver reizen, zouden de kosten 3,500 Baht bedragen, aanzienlijk goedkoper dus en ook heel mooi duiken.

1 like

Ok Steven, klinkt goed, ik stuur je hierover even een PM! :wink: