de zoveelste die om jullie advies vraagt…
Ben nu 30 jaar en dus waarschijnlijk een late backpacker ha!
Heb al een paar jaar de droom om met mijn rugtasje op pad te gaan. Ben eerder in Mexico en Cuba geweest maar dan vanuit de luxe van hotels.
Nu wil ik het anders doen en dus gaan backpacken in Azië.
Ik ben een luxe paardje maar ben bereid om dit los te laten en dit gewoon te gaan doen.
Waar kom je dan als eerste uit?Juistem…Thailand. Heb nog even getwijfeld tussen Indonesie en Thailand maar dacht STICK TO THE PLAN!
Het plan is om een starterspakket te boeken bij 333travel en dan…
Mijn plan is als volgt:
2 nachten in Bangkok. 1 om de cultuurschok te verwerken en de ander om de volgende dag fris en fruitig om pad te kunnen gaan.
Dan wil ik naar Kanchanaburi , hoe?!(tijger tempel do or dont?)om daar oa de brug te zien.
Ik wil ook naar Chang Mai (en ik begreep dat daar ook een olifanten weeshuis was???)Moet ik dan vanuit Kanchanaburi terug naar Bangkok en dan nachttrein Chang Mai?
Vervolgens vanuit Chang Mai naar het paradijselijke zuiden om eiland te hoppen. Vliegen naar Phuket en vandaar naar??Want wilde eigenlijk daar snel weer weg…
Help…misschien heb ik het allemaal verkeerd bedacht dan hoor ik het graag!
Lees veel en koop evt de Lonely planet handig boek om mee te nemen.
Van bkk naar kanchanaburi kan je met de bus of met een taxi.
Vanuit kanchanaburi moet je terug naar bkk voor de nachttrein naar Chiang mai.
Je zou vanuit Chiang mai kunnen terug vliegen op Phuket en dan met de Ferry naar de eilanden. Koh phi phi, koh lanta… De mogelijkheden zijn enorm.
Aan het eind van je reis 2 nachten bkk.
Nok air en air asia zijn low buget maatschappijen.
Ga je in de zomermaanden dan is koh samui een betere optie.
Hoeveel tijd heb je?
bedankt voor je reactie.
Laat nou net de Lonely Planet vandaag in de bus vallen.
Eind van mijn reis wil ik inderdaad weer 1 of 2 nachten in Bangkok doen.
Ik wil in februari gaan en dan 3 volle weken. Ik wil het liefst ongeveer 2 weken in het zuiden verblijven.
Is de tijgertempel iets om te doen?of is het dieronvriendelijk??
Ja die verhalen hoor ik dus ook en dat wil ik absoluut niet gaan aanmoedigen…
Ok dan wil ik wel graag een dag naar een opvang of weeshuis voor olifanten,iemand daar tips voor?
In de LP staan alle eilanden in het zuiden beschreven en aangezien je 2 weken daar hebt zijn er diverse mogelijkheden. Ook op het internet vind je veel info.
Welk eiland jou t beste ligt hangt af van wat je wil gaan doen. Keuze genoeg!
Wil je een nationaal park bezoeken?
Olifantenscholen hebben we niet bezocht, we reisden met een baby, maar ik weet wel dat er in de buurt van Kanchanaburi en Chiang Mai zijn.
Voor Chiang Mai zou ik zeker 4 nachten of misschien 5 uittrekken, het is een leuke stad waar er veel te doen is: doi suthep, avondmarkten, zondagsmarkt, olifanten, je kan er een meerdaagse trekking doen.
Fietsen is er heel erg leuk!
Als je ervoor kiest om met de trein naar het zuiden te reizen is een tussenstop in Surat Thani een mogelijkheid waar je de first monkey school kan bezoeken ( al veel goeds over gelezen, hebben een eigen website).
In Thailand is er voor ieders budget een ruime keuze aan accommodaties.
In Bangkok logeerden wij in het Lamphu Tree house leuk hotelletje met zwembad en vriendelijke mensen, vlakbij Kao San road.
Persoonlijk vonden wij weinig aan Phuket maar dat is onze mening, wie weet vind jij het er wel fantastisch.
Onze route was: BKK, vliegen tot Chiang Rai, met de bus naar Chiang Mai, vliegen tot Phuket, via Phuket vlogen wij met Qatar terug naar Doha en zo naar Brussel.
Binnenlandse vluchten boekten we goedkoop via Air Asia, inschrijven op hun nieuwsbrief en tijdens een actie boeken. Wij betaalden 200 euro voor de 2 vluchten voor 2 pers en 1 baby, incl bagagetoeslag en verzekering( we hadden het zekere voor het onzekere genomen en extra bagagetoeslag betaald op voorhand wat achteraf onnodig bleek te zijn).
Veel plezier met de voorbereidingen!
Als je naar een olifanten opvang wil gaan raad ik Elephants World bij Kanchanaburi aan. Ik heb deze vorig jaar bezocht en een hele leuke en relaxte dag gehad. Je wordt netjes opgehaald bij je guesthouse en aan het eind van dag weer teruggebracht. Het is ook mogelijk om daar te overnachten. http://elephantsworld.org/
Ik wil op de eilanden gewoon een beetje relaxen,feestje hier en gewoon vooral genieten van de omgeving.
Hoe lang doet de trein er naar het zuiden over?Want het plan is om vanaf Chang Mai naar het zuiden te gaan en dat lijkt me een heeeeeeeele lang treinrreis…
Die Monkey School lijkt me wel heel tof en zou dan inderdaad 1 overnachting willen doen maar weet niet of dat in mijn route past.
Zoals ik zelf al aangaf wil ik niet heel lang in Phuket blijven. Ik ben overigens niet vies van toerisme maar moet wel leuk blijven. Ik wil bijv niet teveel geconfronteerd worden met de sexindustrie maar wat ik begreep is dat vooral in Pattaya (??)
Overnachtingen vind ik het belangrijkst dat het schoon is en veilig en als hetdan ook nog goedkoop kan is het helemaal top!
Mijn route is nu Bangkok,Kanchanaburi terug naar Bangkok voor de nachttrein naar ChangMai dan naar het zuiden naar Phuket en eventueel als dat dan vervoerstechnisch gezien mogelijk is de Monkey School.
Vanaf Phuket naar Koh Toa,Kho Phi Phi,Koh Pangang en Khoa Lak…???
Is dat mogelijk allemala in 3 weken?
Ok nog even goed gelezen en nagedacht maar denk als ik Chang Mai doe dat het wel erg druk wordt.
Dus dacht nu aan beginnen in Bangkok 2 dagen,dan naar Kanchanaburi voor wat dagen misschien ook 2 ofzo dan terug naar Bangkok om dan te vliegen naar Koh Samui en dan daar Koh Pangang en Ko Toa te gaan.
Eigenlijk wil ik ook nog naar Kho Phi Phi en Koa Lak maar ik weet niet of dat te doen is.
Via Phuket terug naar Bangkok en daar nog 2 nachten te blijven voor ik terugvlieg…
Nogmaals vind een toerisme niet heel erg als het maar niet overdreven is en wil gewoon lekken relaxen,lekker eten en gewoon gezelligheid.
Dus graag hoor ik tips over de eilanden en hoe er te komen ed?Als er andere eilanden zijn die ik moet doen of bepaalde eilanden moet laten vallen hoor ik het ook graag!En eventuele tips voor accommodaties zijn ook welkom!
Eilanden bij Surat Thani (Phangnan, Ko Tao, Samui) zijn gemakkelijk te bereiken met een Lompraya combo-ticket. Op het hualamphong treinstation in Bangkok kan je aan het loket een combo-ticket trein-boot kopen (nachttrein naar Surat Thani + bustransfer naar pier waar de boot ligt + bootreis op een snelle catamaran-style boot). Je wordt in het station ook vaak aangesproken door ‘behulpzame mensen’ die je naar de bureau’tjes op het eerste verdiep in het station voeren. Hier kan je bus-boot tickets kopen. Ik dacht ietsje goedkoper, maar wij vonden deze een stuk minder comfortabel. Je wordt op deze bussen vaak als een kudde vee behandeld, geef ons maar de trein! (Maar dit is natuurlijk persoonlijke mening )
Je kan via plaatselijke reisbureaus in Bangkok (waarschijnlijk tegenwoordig ook via het internet op de site van Lompraya) een 24-seater vip bus+boot boeken. Zou ietsje gerieflijker zijn.
Ook hoorde ik dat je kan vliegen op ST en dan de boot verder nemen (Ook via Lompraya?) Vliegen op Samui kan ook, maar schijnt duurder te zijn vanwege monopolie op de luchthaven aldaar.
Op Ko Pangnan verbleven wij graag aan de meer rustige kant van het eiland. Je hebt er enkele kleine dorpjes met strand en meer rustige accommodatie (aka. hutjes of bungalows op het strand.) Onze favo- plek: Het strandje van Baan Sii Thanu, Hier vind je acco van zeer basic en goedkoop tot goeie midrange bungalows met airco etc. Het leuke is dat mensen uit alle acco’s elkaar op het strand ontmoeten. Zeker een bezoekje brengen aan een superleuk barretje op het strand (Three Monkey’s Bar) En ga eens een spelletje poolen in de Arrow Bar. Je kan hier ook gemakkelijk een scooter huren om de rest van het eiland te verkennen. Wel opletten: als je geen rijbewijs hebt voor 125cc scooter is het op je eigen risico! (Je kan hem echter wel zonder probleem huren).
In het dorpje aan het strand vind je een 7/11, goeie koffie, eet-opties, internet-caffee,… Je kan hier ook een Songtaauw tegenhouden (soort open taxi op dit eiland) om naar andere plaatsen te gaan op het eiland.
ooohhw super deze tips!
Ik had ook gekeken om te vliegen van Bangkok naar Koh Samui met Nokair en dat was ongeveer 50 euro voor een enkeltje…vind ik op zich niet heel duur of ik heb verkeerd gekeken…
Hoe lang doe je met die trein en boot in totaal erover?En wat betaal je ongeveer voor die combi ticket?
ik ben al helemaal bezig met voorbereiden terwijl ik pas in februari ga hihi maar de voorbereidingen zijn dan ook zo leuk!
Op zich niet zo heel duur, maar naar Thai normen toch ook niet goedkoop. Met lompraya bus+boot of trein+boot kom je aan ± 25 eur voor een enkeltje. Duurt wel lang. met de bus zo’n tien uur dacht ik… Met de vlieger ben je natuurlijk wel maar een uurtje onderweg. Moest je je het kunnen veroorloven, is dat laatste wel een goeie optie. Check ook eens de site van airasia: airasia.com Hier vond ik net een heen-en-terugtciket (vliegen op surat thani, verder met de boot) voor 37 eur! Dat lijkt me dan wel weer de moeiete! (bij ‘destination’ ga je naar ‘Thailand Island transfers’)4
Ja dat laatste is dan wel interessant inderdaad!
En is het vandaar ook te doen om naar de kant van Phuket,Khoa Lak en/of Kho Phi Phi te gaan of is dat gewoon niet handig?
Genoeg tips staan er al! Wat betreft de tijgertempel, die zou ik niet doen bij Bangkok, want die tijgers worden niet goed behandeld. Ik zou de tijgers dan eerder bezichtigen in het noorden, als je daar komt…
Hoe lang ben je eigenlijk van plan om tijd op de eilanden door te brengen. Misschien ook niet te veel in één keer proberen. Soms leuker om één eiland goed te leren kennen dan om op tien dagen tijd 5 eilanden te bezoeken…
Het is in ieder geval gemakkelijk om van de oostkant-eilanden naar de westkant te geraken. (oost: phangnan, samui, Tao ; westkant: phuket, ko Lanta,…) In elk thai reisbureautje op de eilanden vind je boo+bus-tickets voor weinig geld.