5.5 week Thailand

Hallo Allemaal,

Inmiddels mijn studie afgerond en besloten de wereld te gaan verkennen. Thailand is de bestemming geworden voor mijn eerste backpack trip. Vliegticket Bangkok voor half januari is inmiddels geboekt en na 5,5 week nog voor 3 weken richting Australië. Na vele berichten te hebben gelezen zelf een reisschema opgesteld voor Thailand.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en misschien nog wel leuke toevoegingen hebben? Aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb met een reis zoals deze is alles welkom. Om jullie een idee te geven, mijn budget is ongeveer €35 per dag.

Dag
1 Aankomst Bangkok
2 Bangkok
3 Bangkok
4 Bangkok
5 Bangkok - Kanchanaburi
6 Kanchanaburi
7 Kanchanaburi
8 Kanchanaburi - Ayuthaya
9 Ayuthaya
10 Ayuthaya
11 Ayuthaya - Chiang Rai
12 Chiang Rai
13 Chiang Rai
14 Chiang Rai
15 Chiang Rai
16 Chiang Rai - Chiang Mai
17 Chiang Mai
18 Chiang Mai
19 Chiang Mai
20 Chiang Mai
21 Chiang Mai
22 Uitloop
23 Vliegen van Chiang Mai - Phuket
24 Phuket
25 Phuket
26 Phuket
27 Takua Pa
28 Khao sok national park
29 …… - Koh Pga-ngan
30 Koh Pga-ngan
31 Koh pga-ngan
32 Koh pga-ngan
33 Koh Tao
34 Koh Tao
35 Koh Tao - Bangkok
36 Bangkok
37 Bangkok
38 Bangkok
39 Vertrek naar Melbourne

Verder vroeg ik mezelf af hoe het er momenteel voorstaat in Thailand wat de overstromingen betreft. Zijn alle wegen weer bereikbaar en hoe staat het met het vervoer? Rijden alle treinen / bussen weer?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!

Groetjes,
Roel

Hoi Roel,

De treinen/bussen rijden allemaal weer, wateroverlast is vrijwel over. Er staat alleen nog wat water in een aantal noordelijke (niet-toeristische) districten in Bangkok.

Ayutthaya: zou ik zeker geen 2 hele dagen blijven, tenzij je alle tempels zeer uitvoerig wilt bekijken.
Als je er vanuit Kanchanaburi naar toe reist (met de bus, overstappen in Suphanburi) een nacht slapen, de volgende dag Ayutthaya bekijken en 's avonds met de nachttrein naar Chiang Mai. Na Chiang Mai zou ik pas naar Chiang Rai en omgeving Gouden Driehoek gaan.
Dan weer terug naar Chiang Mai en een nonstop vlucht met Air Asia naar Phuket nemen.

Is er een speciale reden waarom je 1 dag naar Takua Pa wilt ? Zou ik overslaan.
Vanaf Phuket kan je meerdere tripjes maken, o.a. naar Phang Nga Bay en Phi Phi eilanden.
Dan vanaf Phuket doorreizen naar Khao Sok en daar 3 dagen/2 nachten blijven.
Na Khao Sok naar de Golfkust en vanaf daar de boot nemen naar Koh Phangan.
Je zit wel veel dagen in Bangkok…op zich is er voldoende te doen, maar dan moet je wel van tevoren ff een lijstje opstellen. Als je alleen de echt bekende highlights wilt bezoeken, heb je aan een paar dagen voldoende.
Boek zeker een fietstocht door Bangkok, echt een aanrader.

Ik heb verder weinig tijd nu om nog meer op je schema in te gaan, wellicht later.

Groeten uit Bangkok,

Dave

Dat is mooi om te horen!
Het is inderdaad niet de bedoeling om alles zeer uitvoerig te bekijken in Ayutthaya. Dat kan ik dan vast anders gaan doen.
Vanwaar eigenlijk de reden om eerst Chiang Mai te doen en daarna Chiang Rai? Aangezien ik wil vliegen vanuit Chiang Mai dacht ik dat het andersom een stuk handiger is.
Wat betreft het zuiden. Er is geen speciale reden voor Takua Pa dus dan een dagje langer op Phuket of in Khao sok. Misschien Krabi combineren of is dat teveel denk je?
Bangkok in het begin is meer om even te aclimatiseren ivm jetlag. Wellicht dat ik een dag op het eind kan skippen en die langer in het zuiden kan blijven.

Hoe zit het eigenlijk met het weer in het noorden? Koelt het in de avonduren erg af in januari/februari of valt dat mee? Dat maakt het meenemen van verschillende kleding weer een stuk makkelijker!

In ieder geval bedankt voor je tips!

Ayutthaya naar Chiang Rai is nog een behoorlijk eind, dus vandaar eerst Chiang Mai…

Ik kan je zondag op m’n vrije dag helpen met een schema…ga vanavond op tijd naar bed, want moet morgen vroeg op i.v.m. een visumrun naar Cambodja…

Ah okee, dan is dat misschien wel de overweging waard! Ik ben ook benieuwd of alles ter plaatse makkelijk te regelen is zoals bijvoorbeeld een jungle trekking vanuit Chiang Mai. Of is het verstandiger om zulke dingen al vooraf te regelen?

Verder ben ik erg benieuwd naar ander tips die je hebt. In Kanchanaburi ben ik van plan om lang Elephant world te gaan. Heb jij hier ervaringen mee?

Ik vraag me ook af of het mogelijk is om onderweg van Bangkok richting het noorden om onderweg andere steden aan te doen? Ik begrijp dat ik dan niet de nachttrein kan nemen maar wanneer ik bijvoorbeeld de bus zou pakken? Weet je trouwens ook of het nodig is om te reserveren voor deze reis van Bangkok/ayutthay naar Chiang May? Of gaat dit ook gemakkelijk ter plaatse?

Heel wat vragen alweer! Succes alvast met het regelen van je visum in de vroege ochtend!

Jungle trek kan je gewoon ter plaatse boeken (kan je ter plaatse ook via mij doen :)).
Elephant World ken ik niet…je zou ook eens kunnen kijken naar het Elephant Nature Park in omgeving Chiang Mai.
Kaartjes voor treinen kan je in die tijd gewoon ter plaatse reserveren. Als je andere plaatsen wilt bezoeken op de route, koop je gewoon een kaartje naar die plaats. Als je weer verder wilt reizen, koop je weer een nieuw kaartje naar de volgende bestemming. Er gaan uiteraard ook dagtreinen.

Elephant world is een aanrader als je er langer tijd voor wil uittrekken, hier vangen ze olifanten op die niet meer gebruikt worden in de ‘entertainment’ sektor, velen slijten hier hun laatste dagen, uren. Als bezoeker van dit park doe je vooral mee aan het planten van bomen, voeren van de dieren ed Verwacht hier geen ritje op de rug van de olifant, want dit park doet dit niet. Dacht dat je hier toch een volledige dag of meer voor moet uittrekken. Er zijn verschillende andere olifantenparken in Kanchanaburi waar je met de olifant de rivier in kan om hem een bad te geven, een fijne belevenis, zonder stoel op de rug van de olifant in het water stoeien. Als je van bangkok naar kanchanaburi reist zou ik de mini-busjes aan Victory monument nemen (makkelijk te geraken met skytrain) of aan het Royal hotel (dichtbij Kao Sarn road) kostprijs is iets van een 120 baht per persoon. Vanuit Kao Sarn kan je ook andere busjes vinden tot kanchanaburi, die zetten je dan af op river road (thanon mae nam Kwae) , de straat met vele goedkope guesthouses en bungalows.
Je verblijft idd lang en veel in Bkk, hoop dat het geen tegenvaller wordt aan het begin van je vakantie, er is veel te beleven in Bkk, maar transport kost je geld, zou als ik jou was bij aankomst direkt kijken voor het dagticket voor BTS en MRT dan spaar je al wat uit op transportkosten. En zoals Krung Thep reeds vermeld, maak een goede planning op wat je wil gaan zien/doen. Veel plezier in The land of smile !
Pascal

Hoi Roel,

Hier even een schemaatje wat mss wat voor je is…
Als je nog tijd hebt, zou ik zeker ook Mae Hong Son bezoeken, leuk plaatsje wat prachtig gelegen is in een vallei tussen de bergen.

Vergeet overigens geen visum voor Thailand aan te vragen.

Dag
1 Aankomst Bangkok (acclimatiseren, dagje rustig aan doen)
2 Bangkok (Grand Palace, Wat Pho, Wat Arun, Chinatown)
3 Bangkok (fietsen)
4 Bangkok - Kanchanaburi
5 Kanchanaburi
6 Kanchanaburi
7 Kanchanaburi - Ayutthaya (via Suphanburi)
8 Ayuthaya
9 Ayuthaya - Sukhothai
10 Sukhothai - Chiang Mai
11 Chiang Mai
12 Chiang Mai
13 Chiang Mai
14 Chiang Mai
15 Chiang Mai - Chiang Rai
16 Chiang Rai
17 Chiang Rai
18 Chiang Rai
19 Chiang Rai - Chiang Mai
20 Chiang Mai - Mae Hong Son
21 Mae Hong Son
22 Mae Hong Son
23 Mae Hong Son - Chiang Mai
24 Chiang Mai - Phuket
25 Phuket
26 Phuket
27 Phuket - Khao Sok NP
28 Khao Sok NP
29 Khao Sok NP - Koh Phangan
30 Koh Phangan
31 Koh Phangan
32 Koh Phangan
33 Koh Phangan - Koh Tao
34 Koh Tao
35 Koh Tao
36 Koh Tao - Bangkok
37 Bangkok (klongtour)
38 Bangkok (shoppen)
39 Vertrek naar Melbourne

Een wat late reactie, ben nogal druk de laatste dagen. Goed om te horen dat Elephant World de moeite waard is. Op de website ziet het er erg leuk uit.

Ik heb ondertussen besloten om in het begin toch maar wat korter in Bangkok te blijven. Hierdoor kan ik wat meer zien in het noorden, wat natuurlijk ook erg leuk is. Mae hong son lijkt mij zeker de moeite waard, heb er even de lonely planet op nageslagen! Bedankt voor de tip. Hebben jullie nog tips voor een guesthouse in Bangkok voor de eerste nachten? Niet te druk maar wel lekker centraal en natuurlijk niet te prijzig.

Mijn visum heb ik al binnen, wist dat dat nodig was wanneer je langer dan 30 dagen verblijft. Waar staan overigens de afkortingen BTS en MRT voor in het bericht van lovekanchanaburi?

Begin er steeds meer zin in te krijgen! Helaas nog een klein maandje wachten hier in het regenachtige Nederland…

BTS = skytrain, MRT = metro
Vele goedkope/budgetvriendelijke guesthouses in bangkok, ik verblijf meestal rond kao sarn, dan is Pannee lodge heel goed (rustig, proper, vriendelijk) ligt net op de hoek van kao sarn, naast gulliver’s. Prijs is wel hoger, ligt aan de periode, maar om en bij de 1000 baht/nacht. Ander in dezelfde prijsklasse is Sleep withinn, op rambutree road, ook ongeveer 1000/nacht.
Sawasdee hotels zijn goedkoper in deze regio, maar je vind er genoeg, zeker niet reserveren vooraf, beslis welke regio in bangkok je verblijft, kijk of er voldoende hotels zijn en ga een kijkje nemen als je aankomt. Er zijn er velen, van spotgoedkoop tot extreem duur.

Thanks! Niet reserveren? Ik kom pas rond 5 uur in de avond aan. Ik dacht dat het voor iemand die er nog nooit geweest is wel handig is om vooraf al iets gereserveerd te hebben. Zodat ik bij aankomst kan zeggen dat ik daarheen wil en meteen weet waar ik aan toe ben in die grote wereldstad haha!

Ik zou zeker voor de eerste paar nachten wel wat reserveren. Wel zo prettig als je een lange reis achter de rug hebt, wellicht moe bent en voor het eerst in deze wereldstad aankomt.
Ik ken het zelf niet, maar veel mensen op dit forum zijn altijd erg enthousiast over Shanti Lodge.
Wij verkopen zelf vaak het New World City Hotel, een eenvoudig hotel, maar dichtbij Khao San Road, 1050 Baht per nacht.

zag net dat je budget ongeveer 35 euro per dag is, mischien kan je dan beter voor andere hotels kijken die wat meer naar je budget gericht zijn, die zijn er zeker te vinden, je kan er in Bkk, vooral Kao sarn area genoeg vinden rond de 400 baht per nacht. Het ligt er aan wat je wil vinden om te slapen, goedkope hotelletjes vind je niet altijd online, dus moeilijker te reserveren, mischien eens op agoda kijken …

Hee Roel,

Houd er wel rekening mee dat je voor 400 baht in Noord Thailand een schone en nette kamer met douche en toilet hebt, en dat je in BKK rekening moet houden dat je gebruik moet maken van een gedeelde douche en toilet, en dat het wellicht wat minder schoon en ruim (gevangenisidee) zal zijn.

Laat je dus niet op je kop zitten mocht de accomodatie tegenvallen.
Ik zie dat je niet lang in BKK wilt blijven, dit is ook budgetteschnisch beter, want in Chiang Mai is het goedkoper, en in Chiang Rai, Pai en Mae Hong Son nog weer goedkoper.

Hans.

Ik ga zeker de eerste nachten wat vastleggen. Dat geeft ook een fijner gevoel en betaal ik liever die paar euro meer. Daarna zie ik het inderdaad wel. Goed om te weten dat Bangkok toch wel het duurste is qua overnachtingen e.d. Dan kan het daarna alleen nog maar meevallen haha!

Volgens mij gaat het helemaal goedkomen.