Wij hebben van 23 januari tm 13 februari een vlucht geboekt naar Bangkok!
We zijn van plan een rondreis te maken door Thailand / Laos en Cambodja,
Alleen vragen we ons af of dit wel te doen is in deze periode…
Planning is ongeveer
Dag 1. Vlucht
Dag 2. Bangkok
Dag 3. Bankok - Nachtbus Chang mai
Dag 4. Chang mai
Dag 5 tm 8. SlowBoot Luang Prabang
Dag 9. Luang Prabang
Dag 10. Reis in ochtend van LP naar Vang Vieng
Dag 11. Vang Vieng
Dag 12. Ochtend naar Vientiane, middag stad, avond sleepbus naar 4000 islands
Dag 13 en 14. 4000 islands
Dag 15. Reisdag naar Siam Reap
Dag 16. Siep Reap - Angor what
Dag 17. Reisdag van SR naar strand (Hua Hin?)
Dag 18 tm 20. Hua Hin
Dag 21 en 22. Bangkok en terugvlucht
Denken jullie dat deze reis te doen is, of verkijken wij ons op de reisduur hiervan?
Wordt onze eerste keer Azie!
Als dit te veel is, wat zouden jullie dan overslaan of anders doen?
Ik denk dat 3 weken voor zo’n reis echt te kort is. Je verkijkt je inderdaad op de reistijden. Afstanden lijken misschien goed te doen, maar sommige bussen gaan echt heeel langzaam en nemen lange, lange pauzes. Zo was ik van Koh Chang naar Siem Reap 15 uur (!!!) onderweg. Willen jullie ook steeds met de bus? Jullie zullen denk ik zeker dingen moeten schrappen… Ik zou Laos of Zuid-Thailand een andere keer doen.
Fijne vooruitzichten maar ik zou me ook beperken tot 1 land en omdat het jullie eerste keer is, zou ik gaan voor Thailand. Alles is er goed geregeld, prima accommodatie, lekker weer en heerlijk eten. Thailand heeft heel veel te bieden. Jullie reisschema nu is heel erg druk en veel lange reisdagen. Zonde lijkt mij.
Ik ga in juli/augustus voor 6 weken ook naar Thailand, laos en Cambodja. Ook voor de eerste keer. En mijn plan was om ongeveer dezelfde route te doen. Is dit wel genoeg tijd denken jullie ?!
Voor een reis van 3 weken is dit echt te veel. Je kan inderdaad gemakkelijk 3 weken in Thailand doorbrengen, vooral als je er het zuiden bij neemt. Een trip langs Krabi, Koh Lanta, Koh Phi Phi en Phuket is immers wondermooi. Gemakkelijk te bereizen met de ferry’s.
Onze laatste trip van 3 weken deden we Bangkok, Sam Riep, Battangbam, Phnom Phenn, Shihanoukville en Koh Chang. En dit was genoeg. Elke dag vele uren op de bus is geen vakantie.
Als je deze reis binnen de voorop gestelde tijdspanne wilt ondernemen, waarom neemt ge dan niet de speedboot naar Luang Prabang ?
Dan zijt ge er dezelfde dag en het is volgens mij een mooie belevenis.
In Vientiane zult ge niet zoveel tijd over hebben, want vergeet niet dat de wegen in Laos slecht zijn en dat ge geluk zult moeten hebben om er rond de middag te arriveren. Vergeet zeker niet een pintje te gaan drinken in de Chokdee, ze hebben er meer dan 100 soorten Belgisch bier.
Om weer wat tijd te winnen zou ik zou het vlietuig nemen van Vientiane naar Pakse. Het zuiden is mooi (watervallen, mooie natuur) en in Champassak kunt ge dan Wat Phou bezoeken.
What Phou is, evenals Angkor gebouwd door de Kmer en is na Ankor het belangrijkste Kmer complex.
Als ge het op uw manier doet, zijt ge alleen maar op doorreis in Laos en kunt ge beter van Chang Mai naar Siem Riep vliegen.
Als ge meer info nodig hebt, vraag het me maar
Hoi,
Zoals je planning er hier uit ziet ben je meer met reizen bezig dan dat je daadwerkelijk ergens bent.
En zoals het er hier uitziet ben je vaak maar 1 dag in een stad.
Dit is niet realistisch, zelf zijn we 1x 3 weken in Vietnam geweest , 1x 3 weken in Laos en afgelopen jaar 3 weken in Cambodja en Thailand.
Wij hebben zelf ook altijd een heel druk reisschema dat op het forum vaak …te veel…word genoemd, wij blijven vaak 2 a 3 dagen ergens en trekken dan verder, maar zoals je reisschema er nu uitziet ben je alleen maar onderweg ergens naar toe.
Ik vind wel, iedereen doet het op zijn manier en iedereen heeft andere interesses .
Wat betreft het reisschema zou als tip willen geven:
dag 1 vlucht
dag 2 aankomst Bangkok
dag 3 Bangkok (evt een fietstocht door Bangkok in de ochtend is altijd super leuk!)
gevolgd door een vlucht ( air asia of nok air) eind middag/ begin avond naar Chiang Rai (niet zo vermoeiend als de nachtbus en je bent meteen in Chiang Rai)
Tenzij je graag Chiang Mai wil zien maar daar is 1 dag veel te kort voor en je zit dan ver van de grens met Laos)
dag 4 's morgens bus of taxi naar de slowboot (vertrekt om 11 uur naar Luang Prabang doet er 2 dagen over)
dag 5 slowboot
dag 6 Luang Prabang en dan bekijken of je er (2 of) 3 dagen wil zijn
dag 9 naar Vang Vieng in de ochtend , komt dan begin of halverwege de middag aan.
dag 10 en 11 Vang Vieng
Dag 12 naar Vientiane
Dan wil je naar 4000 eilands, dat is heel relaxt allemaal daar. Alles wat er te zien is kan in 1 hele dag. Men gaat er vooral naartoe om lekker ff niks te doen. In je hangmat aan het water, een kanotocht. Het is er echt mooi maar ligt ver van Vientiane. Zelf zou ik zeggen reis naar Thakhek (plaatsje stelt niks voor ) maar huur er 2 scooters/motoren iedereen kan erop rijden zelfs ik… en rijd er the loop . Een 4 daagse tocht die je zelf rijdt je krijgt een getekende kaart mee en waar je kunt overnachten en wat er te zien is. Onze mooiste ervaring uit Laos. De natuur is er schitterend!! De mensen ook!! En reis dan door naar 4000 eilands. Het is maar een tip, iedereen heeft andere interesses.
Zelf zou ik niet nooit voor 1 dag naar Ankor Wat reizen, was voor mij een wens om er ooit naar toe te gaan, alleen paste het nooit in ons schema . We zijn er afgelopen jaar geweest, het is er super mooi, maar ga er 2 dagen heen als je gaat. Zelf zou ik niet gaan, zeker niet als je 1 dag gaat en daar speciaal een visum voor koopt… Mocht je toch willen plan dan 2 dagen daar , ook voor je rust want elke nacht verkassen breekt op.
Dus ik zou kiezen of The Loop of Siem Riep of een strand in Thailand (laatste heb ik geen ervaring mee want wij zijn geen strandmensen) en iets meer dagen in een plaats tussen het reizen door.
Lees ook eventueel wat reisverslagen op waarbenjij.nu of op andere site’s.
Mocht je het leuk vinden of ideeën op wil doen onze reisverslagen zijn te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/
Laos is echt een land waar je voor de natuur heengaat!!
Mocht je nog vragen hebben laat het maar weten.
We hebben de reisplannen wat aangepast
Cambodja is een land dat we maar op het verlanglijstje voor ‘later’ zetten (samen met Vietnam)
Onze reisplannen zijn nu ongeveer zo:
23-jan Vliegen
dag 1 24-jan Aankomst Bangkok
dag 2 25-jan Bangkok
dag 3 26-jan Bangkok - Nachttrein Chang Mai
dag 4 27-jan Chang Mai
dag 5 28-jan Reisdag Chang Mai - Huay Xai
dag 6 29-jan Huay Xai Slowboot
dag 7 30-jan Slowboot (Luang Prabang)
dag 8 31-jan Luang Prabang
dag 9 1-feb Reisochtend van LP naar Vang Vieng
dag 10 2-feb Vang Vieng (Tuben?)
dag 11 3-feb Vang Vieng - Vientiane
dag 12 4-feb Vientiane - Udan Thani (vlucht?)
dag 13 5-feb Strand Krabi
dag 14 6-feb Strand Krabi
dag 15 7-feb Strand Krabi
dag 16 8-feb Strand Krabi
dag 17 9-feb Strand Krabi
dag 18 10-feb Strand Krabi
dag 19 11-feb Vlucht Krabi - Bangkok
dag 20 12-feb Bangkok
dag 21 13-feb Terugvlucht
Het is ons niet duidelijk wat de reistijd ongeveer is van Vientiane naar Udon Thani
En Hoe kom je van Chang Mai naar Huay Xai (en vanuit daar de slowboat) en hoe lang doe je daar over?
Ik weet niet waarom je voor 1 dag naar Chiang Mai, Luang Prabang, Vang Vieng en Vientianne wil.
Heb je daar al iets op het oog voor wat betreft wat je er in 1 dag wil doen??
In Vang Vieng kun je nog steeds tuben, er zijn nu nog 3 bars onder controle open dacht ik. Je kunt er ook kanoën eventueel.
Maar het antwoord op je vragen… Van Chiang Mai naar Huay Xai gaat als volgt bij mijn weten:
De bus van Chiang Mai naar Chiang Rai duurt dik 3 uur
Gevolgd door een bus van Chiang Rai naar Chiang Khong volgens mij 2 uur ongeveer met geluk.
In Chiang Khong het bootje naar Huay Xai (5min de mekong over)
In Huay Xai een visum aanvragen duurt ongeveer een uurtje of het nou druk is of niet, of je nou de eerste bent of niet.
Vanaf waar je een visum haalt (uitstap van het bootje) is het ongeveer 1 km lopen naar de slowboot.
Kaartje hoef je niet van te voren te reserveren, koop je gewoon daar bij de slowboot staat aangegeven waar je een kaartje moet kopen.
De slowboot vertrekt iedere ochtend om 11 uur (tenminste in 2013).
Ik weet niet waarom je naar Chiang Mai wil, maar je zou ook nog van Bangkok naar Chiang Rai kunnen vliegen en in Chiang Rai kun je de witte tempel en de zwarte tempel bezoeken. (als je googled op afbeeldingen krijg je een indruk).
Ik denk als je het schema aanhoud en iedere x maar 1 hele dag ergens hebt dat je die week Krabi echt nodig hebt om bij te komen.
Je vind het op een gegeven moment ook niet leuk meer…
Je reist namelijk 6 dagen om 3 dagen een hele dag in een stad te zijn.
Daarbij die bussen in Thailand en Laos daar kun je best langer onderweg zijn dan er gezegd word.
Ik weet niet of jullie al eerder in Azië zijn geweest maar geloof me dit is niet te doen.
Maar ik zeg wel altijd doe uiteindelijk wat je zelf wil.
Doen wij ook altijd ook al krijgen wij hier ook altijd te horen dat het te vol staat.
Wij blijven wel minimaal 2 hele dagen ergens.
Als je je schema aanhoud zie je weinig , maar ik ben dan achteraf wel benieuwd wat je er van vond…
Als je toch in de buurt bent van Chiang Mai zou ik zeker Pai aandoen. Was toch wel 1 van de hoogte punten van mijn bezoek aan noord Thailand. Luang Prabang en omgeving is toch ook een plek waar je meer dan 1 dag zou moeten vertoeven. De stad zelf, de tempels, de watervallen!.. Tuben zou ik overslaan… dat is toch niet meer wat het ooit was…
Persoonlijk vond ik Krabi zelf niet zoveel aan… ik zou als je lekker op het strand wil genieten 1 vd mooie eilanden aandoen.
Ik zou zelf onderstaande voorstellen waarbij de laatste week nog open staat. Een tip (als je ervan houdt) ga lekker je duikbrevet halen op bijv. Koh Tao ofzo
23-jan Vliegen
dag 1 24-jan Aankomst Bangkok
dag 2 25-jan Bangkok
dag 3 26-jan Bangkok - Nachttrein Chang Mai
dag 4 27-jan Chang Mai
dag 5 28-jan Busje naar Pai
dag 6 29-jan Pai
dag 7 30-jan Pai
dag 8 31-jan Chiang Mai, reizen naar Chiang Khong
dag 9 1-feb Slow boat Pak Beng
dag 10 2-feb Slow boat Luang Prabang
dag 11 3-feb Luang Prabang