3 weken thailand

Na mijn geweldige tijd van zo n 10 maanden in oceanie. Heb ik nog 9 weken over voor ik weer naar huis moet. Hier voor heb ik besloten om naar thailand,Laos en Cambodja te kiezen. Voor alle landen had ik zo n 3 weken in gedachten. Ik weet thailand is nogal groot dus ik zal nooit alles in 3 weken kunnen zien dat heb ik hier in Australie ook ervaren, maar omdat ik wel een indruk van het land wil krijgen wil ik wel een aantal dingen zien. Ik heb totaal 23 dagen plus me laatste dag als ik vertrek heb ik nog een ochtend vrij te besteden.

Globaal heb ik een aantal plaatsen opgeschreven, ben benieuwd wat julie er van vinden.

Bangkok
Khao yai np
Ayatthuya
Sukhothai
Chiang mai
Pai
Chiang rai(vanuit waar ik naar laos ga)

3 dagen eiland zal wel heel omslachtig worden denk ik,ik wil ook niet alleen maar tempels zien. Veel parken, leuke plekjes, markten, dieren spotten etc.

Hee Lies,

Het ziet er prima te doen uit, je maakt er voor zover mogelijk een compacte reis van.
Ik ben in Ayutthaya en Sukhothai geweest, en vind ze inwisselbaar.

Je reis voert waarschijnlijk ook nog langs Angkor Wat, dat zijn andere tempels in Khmer stijl.
Reis je daar niet heen, dan zou je ipv Sukhothai (wat lastiger te bereizen is dan Ayutthaya) Phanom Rung of Phimai kunnen
inplannen, dat ligt op korte afstand van Khao Yai NP, en dat zijn ook Khmer stijl tempels.

Pai is leuk, vooral voor jonge mensen tot 30, die overdag een brommer huren, en 's avonds het gezellig hebben met elkaar
in de vele restaurants en bars. Ik ben zelf 51, en heb me er een week geod kunnen vermaken. Let erop dat je eerst weer naar Chiang Mai
moet, voor je weer kan doorreizen. Het feit dat het afgelegen is, maakt het ook wel weer speciaal.

3 dagen eiland, dat zou ik in Cambodja (Koh Rong) doen of op Ko Chang , min of meer aan het eind van je reis op de weg terug naar BKK.

Hans.

Waarom vlieg je niet direct op Siem Reap, en van daaruit naar boven richting Thailand en Laos? Dat lijkt mij een veel makkelijkere route…

Ik heb al een vliegticket op bangkok van waar ik ook terug naar nl vlieg. Daarom leek mij dat makkelijk. Of ik moet ticket boeken vanuit thailand naar siem raap. Maar wil cambodja ook aan doen. En sukhothai kan ik uiteraard laten liggen. Is kanchanaburi trouwens echt de moeite waard (de watervallen en de river kwai of gewoon toeristending?)

Hee Lies,

Je schrijft: Of ik moet ticket boeken vanuit thailand naar siem reap ?

Nee , je bent op vakantie , dus je moet vooral niets… Maar het is om Cambodja te bereizen wel verreweg
het makkelijkst. Wanneer je in Laos wilt doen wat de meesten doen, dat wil zeggen Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane,
dan kun je bij Vientiane de grens over, en kun je via Udon Thani (Thailand dus) gemakkelijk via een overstap in BKK naar SR.
Het is ook mogelijk om vanuit Laos te vliegen naar BKK, maar Lao Avation was altijd berucht vanwege slecht onderhoud.

Siem Reap is eigenlijk de makkelijkste optie om je reis in Cambodja te beginnen. Vanuit SR is het een uur of 8 met bus of boot
naar Phnom Penh. Vanuit Phnom Penh ben je in een uur of 4 in Sihanoukville, waar je aan het strand kan liggen of verder met de boot naar de eilanden.

Vanuit Sihanoukville is het een uur of 4 naar Koh Kong, aan de Thaise grens, dat is een ideale plek om van je valuta af te komen, en het is er aangenaam.
Je kunt betalen in dollars, riel of baht.

Hans.

1 like

Hans,

Maar als ik overland binnen kom via Laos naar Thailand dan wat ik goed begrijp is
Mijn 30 dagen vrije visum vervallen en heb ik slechts 15 dagen en dat is niet echt een optie. Ik wil hier toch wel 24 dagen zitten moet ik iets korter in Cambodja blijven maar dat is wel te doen in 2,5 week denk ik.

Hee Lies,

Je hebt gelijk, maar het is tegelijkertijd geen probleem…

Je start in Thailand met 30 dagen om te reizen zoals gepland. Dan ga je dus naar Laos.
Op het moment dat je Thailand weer binnenkomt krijg je idd. je 15 dagen.
Maar je gaat dan meteen naar Cambodja, en dan worden die weer afgestempeld.
Terug vanuit Cambodja krijg je in Thailand weer 15 dagen als je over land binnenkomt, en 30 mocht je via het vliegveld komen.

Aangezien jij 9 weken in totaal hebt moet dat geen enkel probleem zijn.

Hans.

Ah op die manier ik snapte er al niks meer van. Vraagje betreft laos in 3 weken tyd is het niet mogelijk om van noord naar zuid te gaan naar de 4000 islands bijv. Of zijn de afstanden gewoon heel lang?

Hee Lies,

Je vraagt: in 3 weken tyd is het niet mogelijk om van noord naar zuid te gaan naar de 4000 islands ?
en: Zijn de afstanden gewoon heel lang?
Het antwoord op beide vragen luidt : Ja. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, ik weet al wel dat je er al het nodige aan reizen
op hebt zitten, dus je moet het zelf afwegen. En allicht zal het beter en sneller te bereizen zijn dan toen ik er was.
Het traject Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane valt erg mee . Hooguit 4 uur tussen elke plaats.

Hans.

Je kunt ook met Bangkok Airways die al jaren tussen Luang Prabang/Vientiane naar Bangkok vliegt (maar vrij prijzig).
Het goede nieuws…ook Air Asia vliegt tegenwoordig dagelijks op de route Luang Prabang-Bangkok en Vientiane-Bangkok…

Reed je met de Laotiaanse Max Verstappen mee, Hans 555+?
Reken voor Luang Prabang naar VV zeker 2 uur extra :smiley:

Vanuit Bangkok kan je eventueel voor een paar dagen naar Koh Samet. Volgens mij gaat er vanuit Rayong wel een bus die in Pak Chong (Khao Yai) stopt.

Te lang geleden, Dave… Meestal ben ik vrij goed in het onthouden van reistijden, Dit keer niet…

Ik ben doordat de reis nog zo ver weg ligt erg twijfelend. Doordat iedereen zegt dat ik pai en chiang mai in mijn schema moet nemen dat maar gedaan. Maar eigelijk wil ik naar het zuiden. En eiland hoppen(wil snorkelen en naar khao sok) alleen dat maakt het niet makkelijk met de andere landen te combineren. En of ik cambodja voor myanmar in moet wisselen of die voor andere x moet bewaren.

Hee Lies,

Het is zinloos om je door anderen te laten vertellen waar je naartoe moet.
In Thailand kun je moeiteloos wel 20 weken doorbrengen, zoveel is er te zien.

Als je Thailand met een ander land wilt combineren, kun je dat om reistechnische en budgettechnische redenen het best met Cambodja
doen, in mijn ogen. Cambodja is goedkoper dan alle andere landen, zeker als je (veel) bier drinkt. Ik drink het niet, maar weet het wel.

De eilanden waar je goed kan snorkelen, liggen in Cambodja en bij Ko Chang (Ko Wai) , daar zijn nog koralen.
Op Ko Wai kun je zelfs snorkelen met koralen voor de deur van je hut.
Ook in Zuid Thailand zijn er nog wel plekken waar je goed kunt snorkelen, maar die zijn per dagtrip te bereiken.

Ik ben een groot fan van Khao Sok, Siem Reap, Ko Wai en van Pai. Ik had daar echter vier vakanties voor, en jij maar een.
Succes met kiezen… en ik heb je nog niet over een budget gehoord… je bent zeker miljonair ?

Hans.

Heb uiteindelijk de keuze gemaakt, om Cambodja te laten vallen. En alleen voor Thailand en Laos te gaan. Ik dacht aan 5 weken Thailand en 4 weken Laos. Zo heb ik wat meer de tijd en kan ik het wat rustiger aan doen. Heb nog even de tijd om te bedenken wat ik precies wil doen. ik drink niet en dingen als duikbevret halen hoeft van mij ook niet. Ik zal waarschijnlijk gewoon beetje op budget leven net als iedere andere backpacker.

Hee Lies,

Strak plan ! Gewoon lekker op je gemak je eigen plan trekken …

Kan me die route nog goed herinneren. Prachtige rit over Route 13 door de bergen heen, maar na een aantal uur had ik het wel gehad.

Kom je nog even bij ons fietsen in Bangkok, Liies?

Uiteraard :slight_smile:

Wanneer precies ben je in Thailand?