Eerste rondreis 18 juli tot 15 augustus

Op 18 juli 2013 komen mijn vriendin en ik aan op Bangkok. Op 15 augstus 2013 vliegen we terug vanaf Bangkok.
We gaan backpacken en willen graag veel van Thailand zien. Het is onze eerste verre reis. Hiervoor hebben we alleen stedentrips en strandvakanties gedaan.

Ik hou het forum al een tijdje in de gaten en heb collegae die ook (vaak) verre reizen maken dus voldoende tips en trucs. Toch wil ik jullie ook vragen om mij te helpen met een reisschema en te bepalen wat ik van te voren moet regelen, en wat ik in Thailand zelf kan regelen?

Ik wil het liefst zo min mogelijk vast leggen. De vliegtickets zijn er al, ook wil ik de eerste 2 nachten in een fatsoenlijk hotel in Bangkok vastleggen.

Is het nodig om binnenlandse vluchten, trein- en boottickets te boeken van te voren? Zeg maar op dit moment?

Uiteraard willen we een aantal eilanden bezoeken. Nu hoorde ik dat het weer aan de kust van de Amandanse zee niet erg goed is. Is het dan wel verstandig om naar Kho Lanta en/of Kho Pi Pi te gaan? Kho Lanta was sowieso geen aanrader las ik hier?

Ik heb gelezen dat het weer aan de westkust van de Golf van Thailand een stuk beter is. Mocht dat zo zijn dan willen we graag Ko Samui, Ko Pha-Nga en Ko Tao bezoeken.

Als we deze eilanden hebben gehad is het dan nog de moeite waard om naar de oostkust van de Golf van Thailand te gaan? Ko Chang, Ko Mak en Ko Kut bezoeken? Of is het weer daar ook slecht in Juli/Augustus?

Ko Samet is ook nog een optie, daar schijnt het altijd droog te zijn en kun je ook lekker toeren op de motor/scooter?

We vliegen dus op Bangkok. Daar willen we 2-4 dagen blijven en dan met de (nacht)trein richting Chang Mai. Onderweg doet deze trein de plaatsen Ayuthaya en Kanchangburi. Ook kunnen we dan een tochtje naar Lopburi maken. Verder willen we dan River Kwai aandoen en de Hellfire Pass. De jungletocht kunnen we dan ook doen. Sukothai zouden we ook nog kunnen doen maar dat is hetzelfde als Ayuthaya toch?

In Chang Mai verblijven we dan ook een aantal dagen en gaan misschien nog een motortocht doen in de bergen boven Chang Mai. In Chang Mai wilden we een jungletocht doen.

Waar kunnen we het beste gaan duiken/snorkelen? Misschien willen we ons duikbrevet gaan halen. Dat kan prima op Ko Tao toch?

We willen ook graag in een simpel strandhutje slapen, dus dat je ’s ochtends wakker wordt en direct de zee in kan. Ook willen we graag in een ‘boomhut’ oid overnachten, waar is dit mogelijk?

We beginnen dus in Bangkok, en dan met de (nacht)trein naar Chang Mai. Vanaf Chang Mai is het de bedoeling om naar het zuiden te gaan. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Terug naar Bangkok en dan een vliegtuig nemen naar ……? Of vanaf Bangkok met de trein naar het zuiden? Naar welke plaats moeten we dan om de eilanden te bezoeken?

Heeft iemand een tip voor het hotel voor de eerste 2 á 3 nachten? Hoe pak je dat aan met de transfer? Een simpel mailtje sturen naar het hotel?

Hee SXsuperfly,

Aan de naam te zien dacht ik dat je zonder vriendin naar Thailand zou gaan, maar ik las het verhaal nog eens, en zag toen
dat het met vriendin was.

Maar je vroeg om tips…

De vliegtickets en een nacht hotel in Bangkok moet voldoende zijn, bevalt het hotel, boek je bij, niet dan zoek je iets anders op. Plek zat, het is laagseizoen…

Zelf doe ik dit altijd via 333travel, ik boek een nacht, daar zit de transfer bij, dan heb je niet het gedoe met taxichauffeurs.

Kijk nog even op de kaart, want Ayutthaya en Lopburi liggen wel langs de spoorweg naar Chiang Mai, echter Kanchanaburi
ligt daar NIET langs. En als ik goed ben ingelicht , kun je op Ko Samet wel je scooter gebruiken, maar is het wegennet niet bestaand of zeer beperkt.

In Khao Sok NP kun je in een boomhut slapen, indien je kiest voor Ko Tao, Phangan of Samui ligt dat op een afstand die te doen is.

Algemene tip: Het weer, het is onvoorspelbaar , en je kunt nu wel plannen, maar dan zul je wellicht een regenbui of hoosbui op de koop toie moeten nemen. Ik zou zeggen: Bereid je reis goed voor, maak ook een plan B, als het links rotweer is, ga je naar rechts en omgekeerd.
En bezoek ook niet teveel, bezoeken is nog geen genieten…

Hans.

Bedankt voor je antwoord Hans!

Ik zal deze week contact opnemen met 333travel voor een hotel en transfer. Ik wilde bij deze organisatie ook de tickets boeken incl hotel maar dat was voor mijn data al volgeboekt.

Op dit forum wordt ‘geadverteerd’ met Viengtravel. Daar zou ik ook een hotel + transfer mee kunnen boeken. Ken je deze organisatie?

Kanchanaburi is inderdaad een eind van de route naar Changmai af. Ik denk dat we Kanchanaburi dan maar overslaan.

Ik heb een site gevonden voor ‘treehouses’ in Khao Sok. Dit lijkt ons wel wat, bedankt! Weet je ook iets over simpele strandhutjes waar je in kunt overnachten?

Dat het weer onvoorspelbaar is had ik al begrepen, daarom wil ik ook zo min mogelijk plannen. Wat zijn de grote verschillen tussen - Ko Samet;

• Ko Tao, Phangan en Samui;
  • Ko Chang, Ko Mak, Ko Kut.

Deze 3 ‘groepen’ liggen ver uit elkaar en ik wil graag de verschillen weten en welke we het beste kunnen bezoeken?

Waar zijn de mooiste watervallen te vinden trouwens? En waar zijn de plekken waar aapjes e.d. in het wilde rondlopen?

Hoi

Wij gaan 23 juli voor het eerst naar Thailand. Wij hebben een losse transfer en de nachttrein naar Chiang Mai geboekt bij Viengtravel. Dave reageert direct op mails ( in het nederlands) Hij kan ook hotels boeken maar wij wilden perse in het Lamphu Tree House in Bangkok dus wij hebben zelf geboekt.

Groetjes Ria

Dat is het eerste wat ik nu moet doen. Hotel en transfer regelen bij Viengtravel of 333travel, ga er deze week achteraan.

Dan zijn we dus in Chang Mai, en willen daarna naar het zuiden. De nachttrein terug vanaf Chang Mai naar Bangkok kost wel weer veel tijd (15 uur). We kunnen ook vliegen vanaf Chang Mai naar Phuket en dan vanaf Phuket met een bus naar de pier die ons naar Ko Samui brengt. Of desnoods Kho Pi Pi meepakken vanaf Phuket.

Echter is een ticket vanaf Chang Mai naar Phuket aardig duur (voor Thaise begrippen). Als we vanaf Bangkok naar de Thong Sala Pier gaan is dat aanzienlijk goedkoper, zitten we nog wel met de nachttrein van Chang Mai terug naar Bangkok.

Iemand tips?

Wij vonden de nachttrein absoluut geen bezwaar, zeer gezellig en het scheelt ook weer een overnachting.
Je kunt ook gewoon lekker blijven zitten en met de trein vanaf BKK naar Krabi :wink:

Hee SX,

Rond Chiang Mai zijn watervallen in ruime mate, zie de berichten van Georgessiam.

Je vraagt: de grote verschillen tussen - Ko Samet; Ko Tao, Phangan en Samui; Ko Chang, Ko Mak, Ko Kut.

Ik zou daarheen gaan waar het weer op dat moment het best is. Grote verschillen zijn er niet.
Ko Tao gaan veel duikers heen, vanwege de vele duikscholen.

Op Ko Chang kun je een dag jungle doen. http://evolutiontour.com/
Ko Mak (strandhutjes in overvloed) en Ko Kut zijn mijn favorieten, maar het is te bezien of dat op dat moment
een goede keuze is, daar deze eilanden slechts bereikbaar zijn met de speedboot vanaf Ko Chang.
Het feit dat ze iets lastiger te bereiken zijn, verlost je wel van een hoop massatoerisme, grote hotels e.a.

Maar: Is de zee te ruig, gaat de boot niet, en maak je geen zorgen, je vliegtuig gaat echt wel.
Het is prima te doen, maar houd de weersomstandigheden in de gaten, en liever een dagje eerder terug op Ko Chang, dan een dag te laat.

Hans.

Bedankt voor de reacties. Ik neem ze mee in onze besluiten!

Met de trein vanaf Chang Mai door reizen naar Krabi is ook een optie, dan zit je al vlakbij de eilanden! Wel een lang eind!
Ik heb al wel door dat ik niets ga vastleggen mbt de eilanden, we wachten het weer af en beslissen ter plaatse welke eilanden we bezoeken!

Hee SX,

Het kan zelfs zijn dat het leventje in en rond Chiang Mai je zo bevalt, dat je helemaal niet weg wilt…

Ik ben benieuwd, kijk er naar uit om dat te ervaren!

Trouwens, ik las op internet dat een aflevering van de serie ‘Lost’ is opgenomen op een eiland in Thailand. Weet iemand welk eiland dit is? Lijkt me erg leuk om dat eiland te bezoeken!

We doen het waarschijnlijk zo:

19/7 Aankomst Bangkok; 2 á 3 dagen blijven;
Nachttrein Chang Mai - onderweg Ayutthaya en Lopburi bezoeken;
Verblijf in Chang Mai tot 27/7;
Nachttrein terug naar Bangkok en vliegen op 29/7 naar Phangan met combiticket.

Dan loop ik vast want we willen ook nog naar Kao Sok NP. Is het beter om dat te doen na het bezoeken van de eilanden Samui Phangan en Tao? Om af te sluiten in Kao Sok en dan terug naar Bangkok? Of afsluiten op de eilanden en daarvoor Kao Sok bezoeken?

Hoeveel tijd hebben we nodig om (goedkoop) van Kao Sok of de eilanden Samui, Pangang en Tao terug te komen in Bangkok?

Ik heb het gevoel dat we veel te weinig tijd hebben in Chang Mai. Hoelang doet de nachttrein er over om van Bangkok in Chang Mai te zijn? En kun je uberhaupt onderweg uitstappen om Ayutthaya en Lopburi te bezoeken? Met die plaatsen ben je ook wel even zoet denk ik…

Hee SX,

Het is duidelijk dat je teveel hooi op je vork hebt zitten nu…
Je ontkomt er niet aan om keuzes te maken, wil je ook nog aan genieten toekomen…

Hans.

Ja dat besef ik zelf ook. Misschien dat we Ayutthaya en Lopburi dan niet gaan bezoeken. We willen namelijk perse in een boomhut slapen en ik begreep dat dit alleen in Kao Sok NP kan? Of kunnen we in Chang Mai ook in een boomhut slapen?

Hee SX,

Voor zover ik weet kan dit inderdaad alleen in Khao Sok NP, en het park is prachtig. Doe sowieso een dagtocht naar het meer, want dat is on-ge-loof-lijk mooi.

Ik raak alleen een beetje het spoor bijster, stuur nogeens een (grove) planning met wat nu ,
na beraad, je ideeen zijn ?

Ayutthaya is een mooie plaats “voor op de achterhand”.
Op het eind ben je sowieso in Bangkok, Ayutthaya kun je in een dagtocht doen, bijvoorbeeld met de trein, anderhalf uur reistijd voor 0,25 euro. Vermaak je je goed in Bangkok, dan sla je Ayutthaya gewoon over. Heb je tijd over, dan ga je.

Hans

19/7 Aankomst Bangkok; 2 á 3 dagen blijven;
22/7 Nachttrein Chang Mai - onderweg eventueel Ayutthaya en Lopburi bezoeken maar dit kan ook aan het einde van de rondreis;
28/7 Nachttrein terug naar Bangkok
29/7 Vliegen vanaf Bangkok naar Phangan met combiticket.
09/8 Kao Sok NP (hoe komen we daar vanaf de eilanden?)
12/8 Terug naar Bangkok vanaf Kao Sok NP. Zodra we dan in Bangkok zijn kunnen we eventueel nog een dagtocht naar Ayutthaya doen. En misschien ook nog naar Lopburi.
15/8 Retourvlucht vanaf Bangkok naar Dusseldorf.

Realistisch? Tijd genoeg in Chang Mai en genoeg tijd op de eilanden?

Hee SX,

Je vraagt: Realistisch ? Dat is iets om zelf te besluiten, je voelt zelf aan wanneer je verder wilt.Daarom is het ook verstandig om n iks te boeken. Wel is het verstandig om alvast te weten waar je zou willen overnachten. Een of twee hotels-guesthouses per bestemming uitzoeken.

Niet dat ik het me kan voorstellen, maar stel dat je het niet naar je zin hebt op Phangan, dan reis je bijv. wat eerder naar
Ko Samui, want dat zou een verstandige tussenstop zijn, je bereist Khao Sok makkelijk vanuit Surat Thani, en Surat Thani heeft een bootverbinding met Ko Samui.

Hans.

Dat begrijp ik even niet. Surat Thani ligt niet aan de kust toch? Hoe verklaar je de bootverbinding vanaf Ko Samui dan? Of is het een boot-bus verbinding?

Het was onze bedoeling om te beginnen op Phangan (gezien de combiticket vliegtuig-boot). En als we daar zijn ook Samui en Tao te bezoeken. Ik begrijp van jou dat we het beste kunnen eindigen op Ko Samui omdat je vanaf daar makkelijk in Surat Thani komt, en vanaf Surat Thani makkelijk in Kao Sok komt?

Ik heb al contact gehad met 333travel. Zij kunnen een hotel voor me regelen + transfer. Goedkoopste hotel kost 45 euro per nacht per kamer, en de transfer is 32 euro. Zijn dit redelijke prijzen…? Als ik zelf boek ben ik goedkoper uit, maar ik wil zeker weten dat ik zonder problemen na de lange vlucht in het hotel kom.

Hee SX,

De tickets had je dan zeker al ? Normaal gesproken boek je daar een ticket plus een nacht hotel, en dan is de transfer gratis.
Misschien is dat veranderd ? 32 euro is wel veel geld, maar anders maak je je maar zorgen, en nu niet.
Het alternatief (de airportraillink) kost een euro pp. Daar zitten twee nadelen aan: Je moet met de volle bepakking een paar trappen af, en daarna moet je nog voor een onbekend bedrag een taxi nemen.

Surat Thani ligt wel aan de kust, maar er zijn geen mooie stranden.
Ko Samui ligt op korte afstand. Ik weet niet wat de boot kost, maar veel is het niet.
Vanaf de boot laat je je vervoeren naar het busstation van Surat Thani, en neemt de bus naar Takua Pa. Het kan goed zijn dat er nog een overstap in zit in Phun Phin. ook deze bus kost bijna niks.

Je moet wel steeds evenm laten weten dat je naar Khao Sok wilt, zodat het voor iedereen duidelijk is.
Vertel het in elk geval tegen elke chauffeur die je vervoert.

Hoi Hans,

De tickets heb ik al inderdaad. De optie die je mij zegt heb ik geprobeerd echter waren de tickets+hotel+transfer bij 333travel al volgeboekt voor die periode.

Ik denk dat we dan maar iets extra betalen en zekerheid hebben. Vanaf het vliegveld een taxi nemen kan natuurlijk maar je bent totaal onbekend en in een nieuwe cultuur. Dat vind ik prachtig maar als ik aankom wil ik eerst even bijkomen etc.

Als ik het goed begrijp ga ik vanaf Ko Samui weer naar het vaste land. Daar nemen we de bus richting Takua Pa. Deze bus stopt in Khao Sok (eventueel met overstappen)?

Hee SX,

Hij stopt NIET in Khao Sok als je 'm niet laat stoppen. Daarom is het ook belangrijk dat je aan de chauffeur laat weten dat je naar Khao Sok wilt. Het gaat vrijwel altijd goed, maar hetkan zijn dat hij doet alsof hij het begrijpt, en het toch niet begrijpt.
Dat zit in de Aziatische cultuur, iets niet weten is gezichtsverlies, en dat kan niet.
Daarom laat ik soms ook aan sommige passagiers weten waar ik naartoe wil, dan gaat het altijd goed. Soms vragen mensen het ook aan je , uit vriendelijkheid.

Hans.