Ook mijn vriend en ik willen dit jaar op vakantie naar Thailand. Na vele niet-Europese landen (in Afrika en Midden-Amerika) gaan we nu voor het eerst naar Azië.
Mijn bedoeling is om dat reis zelf samen te stellen, maar al wel zaken vast te leggen vanuit Nederland(binnenlandse vluchten, excursies die we echt niet willen missen). Doordat ik door de bomen het boos niet meer (er is wel zooo veel moois te zien), neigde ik er bijna naar een reis te laten organiseren door Thailandonline (vorig jaar erg goede ervaringen mee gehad in Costa Rica). Maar eigenlijk wil ik het veel liever zelf regelen, dus heb ik jullie hulp nodig! Ik blijf met zoveel vragen zitten en vindt het moeilijk mijn reisschema te beoordelen.
Mijn vriend en ik kunnen weg van za 14-7 tm di 7-8 of van za 21-7 t/m 14-8. 3,5 week incl vliegen dus. We zijn bezig mensen, die graag veel van het land willen zien. Mijn vriend is meer van de natuur, ik wil ook graag tempels bezoeken en meer van de Thaise cultuur meekrijgen.
De volgende zaken staan op ons lijstje om te zien/doen:
Bangkok: fietsen met Co v Kessel, Wat pho, koninklijk paleis, uitzicht over Bangkok vanaf wolkenkrabber (hier eten/drankje doen), Damnoen Saduak floating market.
Kanchanaburi: bridge over river kwai, oorlogsmuseum en begraafplaats, hell pass, erawan waterfalls, 1 nacht in River Kwai jungle rafts,
Ayuthaya: overdag bezoeken en 's avonds bij zonsondergang.
(met nachttrein naar:)
Kao Sok NP: slapen op meer en in junglehuisjes, tubing, wandelen, boottocht, vleermuisgrot zwemmen.
Verblijf op Koh Samui in luxer hotel. Snorkelen, mogelijk naar Full Moon Party.
Nu zit ik met heel veel vragen! Hopelijk kunnen je enkele van deze voor mij beantwoorden:
Welke hotels in bovengenoemde plaatsen zijn aanraders?
Is Damnoen Saduak floating market nu wel of niet de moeite waard? (lees zo veel verschillende verhalen).
Hoe naar Kanchanaburi te gaan? In NL boeken, in Bankok een meerdaagse tour boeken of op eigen houtje er heen gaan?
Is het River Kwai Lodge jungle rafts hotel echt de moeite waard? Is het haalbaar hier op eigen houtje heen te gaan (wel gereserveerd vanuit NL) en hoever ligt dit van de Erawanwatervallen en de bridge?
Hoeveel tijd heb je nodig in Ayathaya? Als je vanuit Kanchanaburi rond het middaguur aankomt kun je dan 's avonds de nachttrein naar Chang Mai pakken of moet je hier 1,5 dag voor plannen (en dus een nacht blijven slapen)
Is een 2daagse trekking makkelijk te boeken vanuit CM of moet ik dit in NL al doen?
Is het opvangkamp voor olifanten in CM wel diervriendelijk? Of misschien die in Kanchanaburi? (hoef geen voetballende olifanten, maar een olifanten eten geven/wassen lijkt me geweldig)
Kao Sok NP wil ik graag al in Nl boeken. Welke organisatie raden jullie me aan met drijvende huisjes en jungle huisjes (totaal 3 nachten)?
Kun je vanuit Phuket makkelijk naar Kao Sok NP? Of is vanaf CM naar Bankok vliegen en dan de nachttrein naar Surat tani logischer?
Is Koh phi phi echt zo geweldig mooi dat we er speciaal voor naar Phuket moeten gaan? (foto’s zien er prachtig uit en bekende was zeeeer lovend er over).
Kun je tijdens een Full Moon Party op Koh Phangan op Koh Samui verblijven en dan op en neer varen die dag/nacht?
Is het haalbaar vanaf Koh Samui naar Bangkok te vliegen en dan over te stappen op een vlucht naar NL?
Wat een vragenlijst hè! Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, want ik zie het even niet meer…
Het is mogelijk om een speedboot te nemen vanaf samui naar Koh Phangan tijdens de full moon party kijk alleen wel uit dat ze er niet teveel mensen op proppen er zijn in het verleden een paar ongelukken daardoor gebeurt, maar je kan ook 'a middags een gewone ferry naar haad rin nemen en de volgende dag weer terug gaan
Het is dacht ik ook mogelijk om je bagage vanaf samui door te laten labelen naar Nederland er gaan een stuk of 15 vluchten per dag richting bkk vanaf samui dus je vindt altijd wel een goeie tijd. Het is wel vrij duur vliegen vanaf samui.
De reistijd naar kao sok is vanaf Phuket of surat thani scheelt niet zoveel
[ul]
[li]Hotels ligt er natuurlijk aan wat je wilt uitgeven. In Bangkok kan je een goedkoop guesthouse reserveren, maar ook wat duurdere accommodatie. Wil je bijvoorbeeld dichtbij bezienswaardigheden zitten (Grand Palace, Wat Pho, Wat Arun) dan kan je voor het New World City Hotel kiezen (1050 Baht per nacht), iets beter met zwembad is het Trang Hotel (1400 Baht per nacht), nog weer iets beter is het Nouvo City Hotel of Royal Princess Larn Luang (beiden met zwembad, 1850 Baht per nacht).[/li][li]Chiang Mai: eenvoudig hotel met zwembad bijvoorbeeld het Chiang Mai Gate Hotel voor 900 Baht per nacht, stukje duurder bijvoorbeeld het Shewe Wana Boutique Hotel voor 1950 Baht per nacht.[/li][li]Koh Samui: bijvoorbeeld het World Resort in Bophut (dacht 1650 Baht per nacht) of iets luxer het Peace Resort, ook in Bophut.[/li][li]Persoonlijk vond ik Damnoen Saduak niet super, maar dat komt misschien omdat ik hier al langer kom en nu woon en er meer van had verwacht. Kom je voor het eerst naar Thailand, dan vind je het vast wel de moeite waard. River Kwai Jungle Rafts biedt pakketjes aan, maar dan bezoek je niet Damnoen Saduak. Erawan is wel bij te boeken als optionele excursie, maar vrij prijzig. De organisatie waar ik voor werk, biedt ook 3 dagen River Kwai aan met Damnoen Saduak en Erawan watervallen, maar is bij deelname van 2 personen ook niet heel goedkoop. Ik ben zelf 2 maanden geleden bij het Floatel geweest en vond het leuk voor 1 nachtje, zeker de moeite waard.[/li][li]Hoe lang je in Ayutthaya wilt blijven, ligt er ook een beetje aan hoe interessant je tempels vindt. Zelf heb ik het in een dag wel gezien. Het is ook een idee om na de River Kwai terug te gaan naar Bangkok, daar nog een nachtje te slapen en dan volgende ochtend vroeg de trein nemen naar Ayutthaya. 's Avonds kan je dan de nachttrein nemen naar Chiang Mai.[/li][li]Trekkingen zijn makkelijk te regelen in Chiang Mai zelf, geen probleem.[/li][li]Welk olifantenkamp wil je bezoeken in Chiang Mai ? Elephant Nature Park zegt dat ze vriendelijk met de beesten omgaan en is bijvoorbeeld als dagtour vanuit Chiang Mai te boeken voor 2500 Baht per persoon. Geen ritjes op olifanten, wel de beesten wassen.[/li][li]Khao Sok kan ik je evt ook mee assisteren indien gewenst. Je hebt meerdere tours bij Tree Tops, maar de meeste mensen blijven 3 dagen/2 nachten waarbij je idd 1 nacht in een boomhut slaapt en 1 nacht in een bungalow op het meer.[/li][li]Zowel vanuit Phuket als Surat Thani kan je makkelijk naar Tree Tops. Vliegen van CM naar Bangkok en dan nachttrein naar Surat Thani is wel iets makkelijker, want dan staat de pick-up van Tree Tops je 's ochtends na aankomst op te wachten en brengt je dan naar het resort.[/li][li]Het is goed mogelijk om vanaf Koh Samui naar Bangkok te vliegen en dan aansluitend verder naar NL. Zoals baco al zegt, moet doorlabelen geen probleem zijn, maar moet je het wel even aangeven bij het inchecken. Tickets Samui-Bangkok zijn niet heel goedkoop, omdat Bangkok Airways een monopoliepositie voor binnenlandse vluchten van/naar Koh Samui heeft.[/li][/ul]Wij zijn jarenlang de lokale agent voor Thailandonline geweest…niks mis met deze organisatie, maar je betaalt wel Nederlandse prijzen.
Veel succes met de verdere voorbereiding van jullie reis ! Als je meer vragen hebt, stel ze hier gewoon. Genoeg mensen met veel Thailand-kennis hier !
Bedankt voor alle tips!! Heb gelukkig al wat meer duidelijkheid zo!
Zouden jullie eens (kritisch) naar mijn reisidee willen kijken:
vertrek dusseldorf
aankomst Bangkok. Naar hotel, rusten, misschien paleis al bezoeken.
Fietsen met Co v Kessel, paleizen bezoeken als we dit gisteren nog niet gedaan hadden, eten/borrelen met skyview op een hoog gebouw **(nog tips??)**4. Vertrek naar Kanchanaburi. Bezoek drijvende markt, bridge, museum en begraafplaats. Slapen in River Kwai Jungle Rafts, 1 nacht. (is dit haalbaar in 1 dag? ligt dit op de route? Kan ik dit bijv boeken bij Viengtravel?)
Naar hotel in Kanchanaburi, bezoek Hell Pass, overige vrije tijd.
Naar Erawan watervallen. (Heb nog moeite met invulling en dagverdeling van dagen in Kanchanaburi. Wie kan mij hier bij helpen? Wil graag 1 nacht slapen in de jungle rafts, de erawan watervallen beklimmen en zwemmen, bezoek aan museum, begraafplaats en brug, met trein over brug
Vertrek naar Ayuthaya. 's middags tempels bezoeken + 's avonds met tuktuk bij zonsondergang rondrijden. (is dit wel haalbaar op 1 dag ivm reizen naar Ayuthaya en vroeg vertrek met nachttrein)
Aankomst Chang Mai. Naar hotel, wat rusten, stad verkennen, jungle trek boeken.
Tempel op berg bezoeken, kookworkshop, avondmarkt.
Dag naar olifantenkamp.
2 daagse Trekking door jungle (graag incl varen op vlot) (iemand nog tips waar deze in Chang Mai te boeken)
2e dag van trekking en aankomst terug in CM.
Vlucht naar Phuket.
Dagtrip naar Koh Phi Phi** (is dit echt de moeite waard speciaal voor naar Phuket te gaan?, veel kans op regen?Wij zijn er in Augustus)**
Naar Khoa Sok NP (hoelang reis je hierop vanaf Phuket?)
Khao Sok NP
Khao Sok NP (waar kunnen we een mooie excursie boeken incl drijvende huisje op het meer 1nacht en boomhutten? 2 nachten)
Vanaf Khao Sok NP naar Surat Tani voor ferry naar Koh Samui
Koh Samui: strand
Koh Samui: snorkeltrip
Koh Samui: eiland bekijken
Koh Samui
Terugvliegen naar Bangkok
Vertrek naar Nl
Aankomst Nl
Is dit programma haalbaar en logisch?
Eigenlijk wil ik 1 dag Koh Samui schrappen. Waar kan ik deze het beste toevoegen: in Bangkok, in Ayuthaya (1e dag lichttour, 2e tempels bekijken) of in Phuket?
Als ik een beter beeld heb bij mijn planning in Kanchanaburi kan ik misschien ook 's morgens hier nog wat doen en dan vroeg van de middag naar Ayuthaya (dus 1 nacht eerder) zodat we 's avonds de verlichte tour kunnen doen en de volgende dag de tempels kunnen bezichtigen.
Alvast ontzettende bedankt weer!!!
ps. Krung Thep, ergens op dit forum staat een introductiereis vanuit het bedrijf waar je werkt. De eerste dag Kanchanaburi spreekt mij hier erg in aan (drijvende markt, museum enz en dan naar jungle rafts), helaas kan ik hier niets over vinden op jullie website (planning ziet er anders uit). Wat is hierin mogelijk?
Sla Phuket over. Vlieg van CM naar Bangkok (ochtendvlucht of vroege middagvlucht). Neem een taxi naar het treinstation, stal je spullen daar en bekijk nog iets in de stad (bijv. Wat Traimit vlakbij het station en het naastgelegen Chinatown, of breng een bezoekje aan de Snake Farm en Lumpini Park). Neem 's avonds de nachttrein naar Surat Thani (19:30 - 07:06) en laat je daar ophalen van het treinstation. Tree Tops Safari kan ik je evt bij helpen, 1 nacht in een boomhut slapen, 1 nacht in een bungalow op het meer. Na deze tour word je afgezet in Surat Thani en kan je makkelijk de bus/boot nemen naar Koh Samui.
Ook met een trekking in het noorden kan ik je assisteren, maar dan moet je me even mailen: [EMAIL=“dave@viengtravel.com”]dave@viengtravel.com
Uiteraard kunnen wij dit ook als dagtour aanbieden, maar omdat jullie maar met 2 personen zijn wordt dit vrij prijzig. Tenslotte worden de kosten voor de minivan en de gids maar door 2 personen gedeeld. Ik heb even een snelle berekening gemaakt en kom rond de 5100 Baht per persoon uit inclusief vervoer per minivan, Engelssprekende gids, boottochtje naar de drijvende markt Damnoen Saduak, treinritje over de Death Railway, bezoek begraafplaats, Thai-Burma Railway Centre en de brug, boot naar Floatel (retour) en 1 overnachting op Floatel (incl diner en ontbijt).
Eten in hoog gebouw in Bangkok, Baiyoke Tower natuurlijk, het hoogste gebouw van de stad. Dinerbuffet is maar 750 Baht incl bezoek aan het ronddraaiende observatiedeck.
I.p.v. fietsen door Chinatown met Co van Kessel kan ik je een andere fietstocht door Chinatown aanraden, ook van een Nederlander, met aan het einde een kleine BBQ (inclusief).
Ziet eruit als een heerlijke reis, alleen van Phuket naar Phiphi voor 1 dag…hmmmm…
Dat doe je denk ik de standaard tour die iedereen doet, allerlei plekjes/eilandjes om phiphi bezoeken of gewoon op Phiphi gedropt worden en in de avond weer terug??
Wij hebben op phiphi gezeten en ook die rond tour/ snorkel tour gedaan. Voor een leuke prijs, maar vanaf Phuket gaat ze met speedboten geloof ik en die zijn redelijk aan de prijs en veeeeeel massaler geloof ik. Ik was iig blij dat ik er niet op zat.
Ik weet het niet…
Ze gaan ook met normale grote boten vanaf Phuket. Er kunnen wel aardig wat mensen op dus idd best massaal, maar als je Phi Phi in een dag even wilt zien, is het best oke.
Allereerst is Thailand prima individueel te bereizen. Goedkoop en makkelijk alles te regelen.
Het weer is warm en klammig, maar als je er aan gewend bent goed om t edoen en het voordeel is dat alles zo mooi groen is.
Ik ben er een aantal keer in de zomermaanden geweest en was prima te doen.
Paar (persoonlijke) tips:
Bangkok: Wandelen door Chinatown. Een wereld op zich. Floating market is heel erg toeristisch en weinig authentiek.
Kanchanaburi is prima te bereizen met de bus vanuit Bangkok. 2 uur.
Een hele mooie gelegenheid om zo dicht bij Bangkok in de natuur te zitten, is Khao Yai een idee. Ik ben daar een paar keer geweest en heb hele mooie wandeltochten in de jungle gemaakt. Alleen al het gevoel om door zo’n inmens oeroud tropisch regenwoud te lopen is al mooi, maar we hebben er schorpioenen, varanen, olifanten, slangen, Neushoornvogels en nog veel meer beesten gezien. En dan te bedenken dat dit maar 3 uur rijden van Bangkok is. Mooi alternatief voor Khao Sok, daar kan het in de zomermaanden als je pech hebt flink regenen en is het totaal onbegaanbaar. Afgelopen zomer 20 minuten geweest, maar gelijk weer omgekeerd omdat alles overstroomd was en het nog steeds heftig regende.
In de zomdermaanden is de kans op goed weer groter aan de oostkant, dus op Ko Samui, Ko Phangan en Ko Tao. In de buurt van Phuket kan je last hebben van de moessonwinden die veel regen brengen. Het verschilt natuurlijk per jaar, maar als je geen risico wilt nemen dan kan je beter de andere kant opzoeken.
Ko Samui. Erg toeristisch
Ko Phangan. Het Ko Samui van jaren geleden. Veel relaxter. Aan de noordoost en westkant heerlijke stranden. Aan de zuidkant de beroemde partystranden, deze zijn uiteraard zeker tijdens de feesten stuk drukker.
Ko Tao. De oostkant heel rustig en mooie stranden (Ao Leuk. bv) en aan de westkant, drukke smalle redelijk vervuilde stranden.
Alles nogmaals heel goed individueel te bereizen.
Wij zijn net terug uit Thailand.
Vanaf bangkok kan je heel makkelijk vanaf het zuidelijke busstation met de bus naar kanchanaburi busstation. Wij sliepen in Xanadu 2008 ligt ongeveer kwartiertje buiten de stad maar het was echt geweldig.
De eerste dag zijn we naar de bridge geweest, de volgende dag naar Elephant’s world. Elephant’s world vonden we echt een enorme aanrader. Je zorgt die dag echt voor de olifanten, eten geven, voedsel maken, eind van de dag met de olifanten in de rivier zwemmen en ze wassen. Degene die de boel daar voor een groot deel heeft opgezet is Nederlands we hebben een hele tijd met haar gesproken en ze hebben echt als doel om voor die olifanten te zorgen die al die tijd hebben moeten werken in bijv. van die shows, verwaarloosd zijn of ziek zijn.
De dag erna zijn we naar de Erawan watervallen geweest we hebben onze backpack meegenomen want je hebt daar een bagagedepot voor je de wandeling gaat maken.
Vanuit hier zijn we met de bus teruggegaan naar Kanchanaburi City, met de minivan naar Nakhom Pathom en vanuit daar met de nachttrein naar Suratthani voor het Khao Sok National Park. We hebben daar de overnight laketour gedaan kan je daar heel makkelijk terplekke boeken, dan doe je ook de cave tocht en slaap je op raft houses. Het meer is echt prachtig dat mag je niet missen.
ik ben druk bezig met het plannen van onze reis in december/januari. Ik ben reuma patient en dus beperkt. Ik kan bijv niet een heel stuk wandelen, moet tussen door echt pauzes hebben.Wel lijkt het mij fantastisch naar khao sok te gaan en een tour te doen. Ik twijfel enorm omdat ik niet weet hoe 'zwaar’het is. Heb jij met je tour je eigen tempo kunnen bepalen? moest je ver ( heuvels op) lopen.Bij het kanoeen ( kan je iemand regelen die dat doet?) ik hoop dat je mij kan helpen. Je reis klinkt goed.!!
De Khao sok tour hadden we bij het morning mist resort geboekt, daar werden we ook met een busje opgehaald. Vervolgens naar het meer gereden en daar met de boot 2 uur gevaren. We zijn tussendoor gestopt in een grot en daar gelopen, duurde niet lang dus dat is denk goed te doen voor je.
We hebben overnacht op de raft houses, hier konden we heerlijk zwemmen en relaxen, je kon zelf een kano pakken als je dat wilde (ook voor 2 personen). 's Avonds hadden we een ‘night safari’ ook met de boot. Dus tot zover geen hevige lichamelijke inspanning.
De volgende dacht hadden we een grote tocht van 3 uur door het oerwoud gedaan en 1 uur door een grot geklommen, geklauterd, afgedaald van een watervalletje, door smalle kloven enz. Dit is denk wel pittig, maar je kan er in die tijd ook voor kiezen om een kleine wandeling te doen rondom de raft houses.
Het khao Sok NP is echt waanzinnig mooi dus echt een absolute aanrader!
Whauw! klinkt goed en zeker haalbaar. Op die laatste hike na dan;-) Je hebt mij ontzettend geholpen, dank je wel. Ik ga ervoor!! Bedankt voor je snelle reactie
Dit was trouwens wel met de overnight lake tour! Wat je eigenlijk echt moet doen als je daar bent want dat meer is waanzinnig. Je kan ook gewoon het Khao Sok NP in en daar kan je gewoon op je eigen gemakje rondwandelen, hebben wij ook de eerste dag gedaan.
genoteerd de overnight lake tour!! Het meer staat ook zeker op ons lijstje! Kan je daar alleen komen met die overnachting? We hebben al het hotel voor drie nachten geboekt. ( hotels boeken ivm zo min mogelijk lichamelijke belasting van zoeken naar hotel naar hotel).Of heb je losse tours richting het meer. Ik zou het eens googlen. Dank je wel:-))
fietsen met Bangkok biking ! Iedereen heeft het alleen maar over Co maar wij vonden Bangkok Biking enorm leuk en hebben een hele leuke fietstocht gehad
Khao sok is idd super ! Wij hebben er 3 dagen gezeten in een hutje op het meer…
Ook khao yai vonden wij geweldig ! khao yai and beyond kan ik van harte aanraden… We hebben een avontuurlijke trip gehad met hen
Ik heb ook reuma en heb daarom voor khao sok en khao yai prive tours gedaan. In een groep kan je zeker niet je eigen tempo aanhouden, prive wel. Kost uiteraard wel meer maar ik vond het iedere euro waard (of baht). wij hebben Khao sok geboekt bij www.khaosoklaketours.com en khoa yai bij www.khaoyaiandbeyond.com