ik (Peter, 23 j) ga samen met een kameraad gans de maand november Thailand rondtrekken. Het is voor ons beide de eerste reis buiten Europa, dus het begin al stilletjesaan te kriebelen. Alleszins zien we het beide, mede door tal van positieve verhalen van collega’s, fora, …, super goed zitten en hopen we op een avontuur en culturele ontdekkingstocht die ons altijd zal bijblijven.
Hoe ziet ons planning er (voorlopig althans) uit.
We komen aan in Bangkok de 3de november. Na enkele dagen deze stad verkend te hebben vertrekken we richting Chiang Mai om vandaaruit Noord Thailand te vertrekken (Mae Hong Son, Chiang Rai, bergvolkeren, Mekong). We verwachten daar zeker jungle tochten te doen en zeker ook kennis te maken met het authentiekere en het ruwere. In sterk contract met ons (trouwens enigste voorafgeboekt) hotel van in Bangkok.
Dan zouden we terug met de trein richting Bangkok gaan en onderweg nog Ayuthaia en ev. river Kwai aandoen. Eens in Bangkok zouden we via Asia Airways een city tripje naar Kuala Lumpur doen voor enkele dagen. Ondertussen zouden we al in de derde week moeten zijn, en vanuit KL vliegen we naar Phuket om onze laatste week door te brengen in Z - Thailand. Naast Phuket zouden we zeker Krabi, Koh Phi Phi, en dergelijke aandoen. Vervolgens vliegen we terug naar Bangkok, om daar nog een dag of 2 te verblijven en om dan de 29ste terug te vliegen naar België.
Wat ik met dit verhaal wil doen. Het is onze voorlopige route, en wou (na het lezen van heel wat info weliswaar) weten of dit een haalbare route is. En of we niets vergeten dat zeker de moeite waard is. Ik weet bv dat we Noord oost thailand in deze route niet aandoen, omdat mij daar op het eerste zicht niet zoo veel te zien is in vgl met noorden - centrum en zuiden. Maar ik kan mij vergissen. Als er iemand nog extra tips heeft, zijn deze ook altijd welkom.
Doel van ons reis is velerlei: kennis maken met de Thaise cultuur en bevolking, steden verkennen, sport/jungletochten, tempels bezoeken, af en toe wat luxe, op het strand liggen en feesten uiteraard en heel wat plaatselijke markten aandoen. En ook de gastronomie gaan we zeker niet uit de weg.
Dus graag wat feedback over deze route, en of er dingen zijn die we over het hoofd zien.
Ik denk dat het tussentripjes naar Kuala Lumpur lastig gaat worden kwa tijd. Het is nog best een reis van Phuket naar Phi Phi en Krabi en dan weer terug naar Phuket?
Verder denk ik dat je wel de mooie dingen heb uitgekozen. Verwacht van River Kwai niet zoveel het is alleen brug van metaal en dat is het.
Ik ben het niet met Moiura eens: ik zou zeker Kanchanaburi doen (River Kwai). Heerlijk stadje, lekker ontspannen en erg mooi om in de omgeving rond te toeren op een brommer. Naar mijn mening veel leukder dan Ayudhya.
KL zou ik ook niet doen tussendoor, je hebt ook al Bangkok in de planning staan (doe zeker een fietstocht in Bangkok, met Co van Kessel of Andre Breuer, beide erg leuk).
Voor het Zuidthailand gedeelte van de reis zou ik 1 basis nemen (Phuket biedt dan de meeste mogelijkheden), en vandaaruit trips gaan maken, niet meer continu blijven reizen.
Het is ook persoonlijk toch ik vond weinig te doen in Kanchanaburi. Wij zijn er ook maar 1 nacht geweest en snel weer weg gegaan. Het viel ons gewoon heel erg tegen hadden er meer van verwacht.
om eerlijk te zijn zegt die brug ons ook niet meteen veel
het is iets dat we er eventueel kunnen bijnemen… maar zeker geen vereiste
alvast bedankt voor de reacties!
ook thx voor die tip omtrent phuket
Ik zou in ieder geval Ko Phi Phi niet overslaan daar slapen is trouwens wel heel erg leuk je kunt alles lopen en ze hebben goed eten overal wij hebben daar heerlijk Thais gegeten en soms ook een pizza
missen wij niets doordat het Noordoosten er niet inzit?
Want dat is echt de regio waar ik het minst van ken, en waar ook niet iedereen naartoe gaat blijkt zo…
Nochtans KL, zou te doen zijn voor 2-3 dagen via Asia Airways. Tuurlijk verlies je veel tijd op luchhavens. We zien dat nog wel: maar zou toch graag even Maleisië binnegaan.
En tuurlijk als je zo’n planning maakt, kan je niet alles voorzien. Als het ergens zeer goed meevalt, moet er eventueel een mogelijkheid zijn om toch dagje langer te blijven.
Ach ja…
Alvast bedankt voor al de tips. En zoals pros zegt, als er nog mensen die periode gaan… let us know!
Ik sluit me ook bij Steven aan en zou Kanchanaburi zeker wel doen !!! Vooral eind november/begin december is het leuk daar omdat dan het River Kwai Bridge festival is. In de avond is er dan een hele show rondom de brug met lichteffecten en vuurwerk en spelen ze de bombardementen op de brug na, erg indrukwekkend !!!
Naast de brug kan je ook een bezoekje brengen aan de geallieerdenbegraafplaats in Kanchanaburi en het JEATH War Museum.
De omgeving van K’buri is prachtig en je kan hier uitstekend fietsen en/of kanoeen als je actief bezig wilt zijn.
Tevens heb je nog een aantal mooie tempels in de omgeving zoals de Wat Tham Seua & Wat Tham Khao Noi, en een ander mooi tempelcomplex, Prasat Meuang Singh Historical Park waar je veel overblijfselen vindt van oude tempels uit de Khmer-tijd.
Ook de Tiger Temple is in de buurt van Kanchanaburi.
In het noordoosten van Thailand vind je ook veel mooie overblijfselen van tempels uit de Khmer-tijd (zoals rond Phimai), maar als Thailand je bevalt, kan je altijd nog een keer terugkomen om het noordoosten (Isan) te bezoeken. Dit gedeelte van Thailand is het armste gedeelte van het land en idd een gebied dat nog niet bezocht wordt door massa’s toeristen. Maar dat vind ik persoonlijk een van de charmes van deze streek…
Kuala Lumpur zou ik skippen, tis best een leuke stad, maar vind het niet geweldig. Zou liever wat langer in Bangkok doorbrengen dan naar KL gaan.
Ik hoop er zelf tegen die tijd ook weer te zijn…mocht ik er nog geen baan hebben gevonden eind van dit jaar/begin volgend jaar, dan willen wij toch zeker nog ff gaan voor een korte vakantie, want na 3 weken terug in Nederland is de heimwee er nog steeds en gaat niet meer over.
Ik wil jullie nog wel even waarschuwen, want eenmaal een keer in Thailand geweest, is de kans zeer groot dat je verslaafd raakt aan dit prachtige land…en wil je er dus elke keer weer terugkeren (ik spreek uit ervaring).
In ieder geval veel plezier met de voorpret en mocht je nog meer info willen hebben of vragen hebben, laat het gerust weten hier, want er zijn veel doorgewinterde Thailand-kenners op dit forum die jullie graag willen helpen !
Ziet er goed uit je progamma. Zou ook beginnen in Noord-Thailand en via enkele dagen Kanchanaburi doorreizen naar zuid-Thailand. Dan vanaf Phuket wat je als basis hebt Phi-Phi bezoeken. Vanaf Phuket doorgaan naar Krabi, vanwaar je een vlucht kunt nemen naar Bangkok. KL zou ik er ook uit halen. Ik denk dat je progamma anders nog al vol wordt.
ok, wat betreft KL zijn de meningen hier duidelijk. Is Penang dan niet beter te doen kwa tijd en afstand vanuit Phuket. Uiteindelijk zouden we toch zeker rond de 17-18de in Z-Thailand willen arriveren. En dan hebben we nog een week a 10 dagen daar.
En ja het noordoosten… is mss dan ook we linteressant. Het is wel lastig dat je vanuit Chiang Mai (voor zover ik opgezocht heb) er enkel geraakt via Bangkok.
Alleszins, is er iemand die zijn vorige route ofzo eens wil doorsturen? En liefst iemand die voor een zelfde periode (1 maand) gaat of gegaan is.Alvast dank:)
Penang is eigenlijk hetzelfde verhaal als Kl. Het is ook maar een korte vlucht, toch is het eigenlijk een verloren dag door wachtijd etc. Persoonlijk vindt ik Penang ook niet zo bijzonder. Als je toch naar een eiland in Maleisie wil, zou ik eerder voor Langkawi kiezen. Er zijn rechtstreekse vluchten van Chang Mai naar Phuket, je mist dan wel Kanchanaburi.
Krijg niet het verkeerde idee van Phi Phi. Het is een mooi eilandengroep, waar je hele leuke uitstapjes kunt maken. Maar Phi Phi Don, waar de hotels zijn, is erg vol en is eigenlijk een partyeiland. Alleen de hotels buiten het ‘centrum’ zijn rustig.
onze trip is zowiezo ook op thailand gefocust he.
eerst wat bangkok om zo naar het noorden te gaan en dan terug zuidwaarts. Misschien komen we elkaar daar nog wel tegen
Je kan evt van Chiang Mai naar Udon Thani vliegen (NokAir) en dan vanaf Udon Thani zuidwaarts kunnen reizen door de Isan, noordoost-Thailand en dan uiteindelijk eindigen in Bangkok vanwaar je makkelijk verder kunt reizen naar je strandbestemming.