Tips voor de rondreis (november-december)

Hallo allen,

Ik lees regelmatig tips over rondreizen in Thailand… maar het maken van een planning is toch een stuk moeilijker wanneer je er nog nooit geweest bent…

Mijn planning is nu als volgt:

Met * zijn activiteiten die vooraf in Nederland geboekt dienen te worden

26 november aankomst Bangkok (bezoek Grande Palace en Khao San Road)
27 november Bangkok (fiets (dag) tocht Co van Kessel 1950Baht)*
28 november Bangkok (bridge of river kwai bezoek en boottocht)
29 november Bangkok (nachttrein Chiang Mai )*
30 november Chiang Mai
01 december Chiang Mai (Elephant Nature Park 2500Baht)*
02 december Chiang Mai (Cookery School +/- 1000 Baht)
03 december Chiang Mai
04 december Chiang Mai (vliegtuig naar Phuket)*
05 december Phuket
06 december Phuket (Jeepsafari / Kajakken)
07 december Phuket
08 december Phuket
09 december Phuket (bus/taxi regelen naar Krabi)
10 december Krabi
11 december Krabi
12 december Krabi
13 december Krabi
14 december Krabi
15 december Krabi (taxi/boot Koh Samui)
16 december Koh Samui
17 december Koh Samui (Samui Aquarium & Tiger Zoo +/-250 Baht)
18 december Koh Samui
19 december Bangkok
20 december Vertrek naar Amsterdam

Ik heb zoveel informatie gelezen maar het lijkt wel alsof alle eilanden mooi zijn om te bezoeken dus ik loop vast. In Krabi zou ik naar Koh Phi Phi, Koh Lanta en Ao Nang willen. Maar dit zijn wel erg veel plaatsen om te bezoeken. Plus daarbij lees ik dat het ook nog best prijzig is om iedere keer van plek naar plekl te reizen. Wat kunnen jullie mij hiervan aanraden?

Daarnaast zag ik de Elephant Hill als echte aanrader. Maar nu overnachten we in een luxe tent in de Jungle… alleen ben ik als de dood dat er dan allemaal spinnen in de tent zitten… Kan ik deze tocht dan maar beter niet maken? Of is de luxe tent goed onderhouden en ongedierte vrij? (ik weet dat Thailand een tropisch land is en je ongedierte tegen gaat komen, dit betekent alleen niet dat ik het ongedierte bewust ga opzoeken ;))

Daarnaast heb ik een budget van € 2000,- om mee te nemen. Nu hoor ik echter van vrienden dat ik in het hoogseizoen overal de hoofdprijs ga betalen en echt niet genoeg heb aan € 2000,-… Wat is jullie ervaring hierin? Ik zal kamers boeken van +/- 40 euro per nacht. Daarbij zal ik de eerste paar nachten in Bangkok vooraf al boeken, de fietstocht van Co van Kessel, evenals de nachttrein naar Chiang Mai, het Elephant Nature Park en het vliegticket Chiang Mai - Phuket.
Indien ik in Chiang Mai hostels / guesthouses zie die schoon en goedkoper zijn dan zal ik hier wel uitwijken en voor een goedkopere accommodatie kiezen.

Dank je wel voor de tips alvast!

Hoi Linda,

Als ik jou was zou ik koh Samui skippen ligt niet echt op de route je zou van phuket de boot kunnen nemen naar phi phi en daar wat dagen blijven van phi phi naar koh lanta met de boot en dan daar wat dagen blijven en van koh lanta naar krabi ao/nang met de boot en dan terug vliegen van krabi naar bangkok.

Ik denk dat je genoeg hebt aan € 2000 je kan het zo duur goedkoop maken als jezelf wil.

als je bij reiscafe even naar de vlg topic kijkt, zul je hele goede en leuke en schone guesthouses vinden o.a in chang mai> Wat zijn jouw top 5 hotels & guesthouses in Thailand? Reizen is niet duur, maar zoals bij alles; overnachten, eten, activiteiten het ligt eraan wat je wilt. Luxe of basic. En als ze zeggen een luxe tent in de jungle denk ik dat deze ook luxe is. En aangezien thaien service gericht zijn, kun je ze vragen of ze nog even voor je in de tent gaat deze nakijken op mogelijk insecten. Neem evt een eigen lakenzak mee.

Thanks TabeMartine voor de feedback… Liep al een beetje vast qua logistiek. Heb nu even wat op google rondgeneusd en zie dat het qua kosten ook wel meevalt om van eiland naar eiland te gaan. Dan doen we dat :slight_smile:

Als je naar de dierentuin wilt gaan ga dan in bangkok of chiangmai, wij vonden die in phuket enorm tegenvallen.
Wat je ook kan doen is op zaterdag 17 december terug gaan naar bangkok dan kun je de zondag gezellig naar de JJ market/chatuchack weekend markt, dat is een markt waar je jezelf wel de hele dag kan vermaken zo groot is deze.

Hee Linda,

Je zult merken dat het zo vanaf 5-8 december elke dag drukker wordt.
Daar moet je enigszins rekening mee houden.

Ik maakte eens mee dat er een stelletje op 12 december op Phuket aankwam, ze maakten een doodmoeie indruk, en het was 9 uur 's avonds.

De eigenaresse vroeg toen doodleuk 3x de prijs die ik had betaald, mede omdat ze nog maar een stuk of drie kamers over had.
Doordat het stel kwam vragen of we nog een hotel wisten, kwam ik erachter.

Met enigszins rekening houden, bedoel ik: Vroeg vertrekken van A naar B, en dus ook relatief vroeg aankomen, liefst voor 14 uur.
Indien ze dan vol zijn, heb je nog zeeen van tijd om een alternatief te zoeken.

Hans.

Elephant Hills is inderdaad een aanrader, en de tenten zijn ruim, schoon en aardig luxueus. Maar helemaal ongediertevrij kunnen ze natuurlijk nooit zijn, je zit tenslotte wel in het regenwoud.
Toch zou ik Elephant Hills zeker gaan doen, die spinnen zijn (geloof het of niet) nog altijd banger voor jou, dan jij voor hen. En ook hier in Bangkok kom ik af en toe wel eens een groot formaat spin tegen, dat kan overal hier in Thailand.

Zorg dat je je vlucht van Chiang Mai naar Phuket niet al te laat boekt. Op 5 december is de koning jarig en dat betekent ook vaderdag in Thailand. Rond deze dag gaan de Thai zelf ook vaak naar huis of er een paar dagen tussenuit.

Je hebt wel erg veel strand in je programma zitten. Waarom niet de dagen Koh Samui vervangen door een paar dagen Kanchanaburi ? Lijkt me leuker en afwisselender !

Ik zie dat je nu een dagje vanuit Bangkok naar Kanchanaburi hebt staan. Zonde ! Je bent dan sowieso al 6 uur aan het reizen (3 uur terug, 3 uur heen).
Blijf hier zeker wat langer en bezoek de oorlogsbegraafplaats, het oorlogsmuseum, de brug over de River Kwai, Hellfire Pass en de Erawan watervallen. Mocht je geinteresseerd zijn in oude Khmer-tempels dan kan je ook nog naar Prasat Muang Singh in de omgeving van Kanchanaburi.
En misschien leuk om een nachtje op het Floatel (River Kwai Jungle Rafts) te overnachten ?
's Avonds is zijn de Jungle Rafts sfeervol verlicht met olielampjes, erg leuk.

Ik zat zelf ook te twijfelen of ik misschien teveel strand had… Maar ik kan nog wat wijzigingen toevoegen… Ik ga het vliegticket Chiang Mai - phuket een deze dagen al boeken… Omdat ik het begin redelijk zeker ben over de plannen…
Ik zal iets meer onderzoek doen over kanchanaburi!
En tja de spinnen… In Indonesië ben ik er 1 tegen gekomen en ik denk dat ik meer schrik heb van ze dan andersom :wink: maar ik was toen al 2 wkn daar en redelijk relaxed … Dus zodra die spin was weggehaald was ik hem ook vrij snel vergeten :slight_smile:

Nu ben ik met de eilanden aan het twijfelen…

De bangkok tips zijn zeker welkom! Ga ik zeker meenemen!
Met de eilanden had ik nu de planning… Koh lanta, ao nang, koh Samui en phangan… Dit omdat ik te horen kreeg dat ik daar eens naartoe moest vanwege de strand feesten…
Phuket is denk ik teveel op de sekstoeristen georiënteerd en ik denk niet dat ik het helemaal relaxed ga vinden. Dus van phuket wilde ik meteen een boot nemen naar koh lanta.
Maar Ik weet niet of dit helemaal relaxed is logistiek… Vanuit een boekje lijkt het allemaal wel te lukken namelijk …

Ik hou van Bangkok…je hoeft je er echt geen moment te vervelen…

Ik weet niet hoe laat je aankomt, maar houd er rekening mee dat je wellicht moe bent van de lange vlucht en moet wennen aan het andere klimaat. Het is dan wel november, wat een goede tijd is wat de temperatuur betreft, maar warm is het hier elke dag van het jaar. Je zou de eerste dag dus ook als rustdag kunnen gebruiken, beetje acclimatiseren, beetje rondlopen in de omgeving van je hotel etc.

De volgende dag kan je dan fris & fruitig op stap… Begin met het Grand Palace & Wat Phra Kaew (zorg dat je gepaste kleding aan hebt), loop hierna verder naar de Wat Pho. Na de Wat Pho kan je naar de Chao Phraya rivier lopen en voor 3 Baht naar de overkant. Hier heb je de Wat Arun, wat ik persoonlijk een geweldige tempel vindt.
Na deze tempels kan je bijvoorbeeld nog een tuk-tuk nemen naar Chinatown en een beetje de kleine, nauwe straatjes verkennen. Ga vooral ook de kleine achterafstraatjes in en wees niet bang om te verdwalen, zo kom je juist op de leukste plekjes. Ik hou ervan om naar Chinatown te gaan en zonder enig plan gewoon te gaan lopen…ben er al tijdje niet meer geweest, dus ga binnenkort weer eens kijken.

Ben je liefhebber van (Aziatische) kunst ? Bezoek dan het Jim Thompson House of Suan Pakkad Palace.

Of maak een tochtje met een longtailboot door de klongs (kanalen) van Bangkok…of stap op de expressboot die over de Chao Phraya vaart en stap uit bij Nonthaburi. Weinig toeristen zal je er tegenkomen en je kan lekker over de lokale markten slenteren.

Dineer 's avonds eens bij de Baiyoke Sky Tower, het eten is best goed, wel massaal, maar het gaat vooral om het uitzicht dat je hebt vanaf het ronddraaiende observatiedek.

Bezoek een van de gigantische shoppingmalls en ga er eten bij een van de foodcourts. Koop couponnen bij de balie en kies wat je lekker vindt bij een van de restaurantjes. Heb je couponnen over ? Wissel ze na het eten gewoon weer om voor geld.

Zoals New York het Central Park heeft, Londen het Hyde Park en Amsterdam het Vondelpark, zo heeft Bangkok het Lumpini Park. Ga hier 's ochtends vroeg heen als de Thai aan het joggen, tai-chi’en of fitnessen zijn. Niet schrikken als je een grote varaan ziet…die verblijven hier gewoon in het park.

Neem van Bangkok eerst de dagtrein naar Ayutthaya en reis 3e klasse tussen de lokale bevolking. Je hebt dan de hele dag om tempels in Ayutthaya te bekijken en kunt 's avonds (21:00 uur) de nachttrein nemen naar Chiang Mai.

De party’s op Koh Phangan zijn helaas niet meer wat het ooit geweest is. Best leuk hoor om eens mee te maken, maar erg massaal tegenwoordig…

Hier doe je Phuket echt te kort mee. Phuket is het grootste eiland van Thailand en is een heerlijk vakantie-eiland. Patong Beach is de bekendste badplaats op het eiland en hier vind je idd aardig wat barretjes met Thaise dames. Ga dan bijvoorbeeld naar Kata Beach wat een prima bestemming en een gezellige plaats is. Bij Phuket denken veel mensen helaas alleen aan Patong, terwijl er zo veel meer is…

Ik zou Koh Samui inwisselen voor Koh Tao. Koh Samui vond ik een enorme tegenvaller (vooral wat oudere toeristen), terwijl Koh Tao een heerlijk relaxed eiland is. Mocht je alleen naar Phangan gaan voor de feesten, die kan je op Koh Tao ook vinden (wel kleinschaliger, maar zeker gezellig).

En 40 euro per nacht voor een kamer is nogal veel, of wil je erg luxe zitten? Ik had een budget van 1000/maand en dan kon ik eten waar ik zin in had etc. Het zuiden is wel wat duurder maar met 2000 moet het zeker lukken.

Koh Samui is een super eiland! Je kan de drukte opzoeken op Chaweng of lekker rustig gaan zitten aan de kant van bv de Big Buddah. Wij zaten daar…en namen dan de scooter als we naar Chaweng wilden. Bij chaweng zijn een aantal leuke buiten clubs waar je 95% jongeren ziet.

Koh Tao is idd anders…ik kan je daar het http://www.kohtaochintakiri.com/ aanraden… Niet goedkoop maar wel super!

Ik zag bij die clubs vooral jonge (Thaise) meiden…

hoi lauu…dat zou kunnen…zal ook aan de tijd van het jaar liggen. wij vonden het er altijd heel gezellig…gewoon normaal gezellig :slight_smile: