Rondreis juli 2015/ graag tips

Hallo!
Volgend jaar juli ga ik met mijn gezin (man en 3 kinderen, in de leeftijd van 12, 8 en 7) voor de tweede keer naar Thailand. De eerste keer was de volgorde; Bangkok, Chiang Mai, Phuket, Krabi, Bangkok. We willen aankomend jaar niet precies hetzelfde doen, maar sommige dingen zijn zo goed bevallen…dat we ze toch herhalen!

Dit is mijn eerste opzet;

Bangkok (2 nachten), Kanchanaburi (3 nachten), nachttrein naar Chiang Mai (4 nachten), vlucht naar Sura Thani om de boot te nemen naar Koh Phangan (5 nachten), daarna na Phuket 4 nachten (boot en taxi), vlucht van Phuket naar Bangkok (2 nachten), naar huis…
Ik wil heel graag een mooi strand; mooie vissen, schelpen zoeken ed. En mooi weer! Vorig jaar heeft het enorm geregend! (vooral Chiang Mai/Phuket en Krabi).
Koh Samui zou ook een mogelijkheid zijn ipv Phuket, maar op Koh Samui zijn met name de hotels (aan het strand) heel duur. We zijn vorig jaar naar Le Meridien geweest op Phuket (vanwege een aanbieding!) en we waren helemaal verliefd op dat hotel vanwege het mooie zwembad (fijn voor de kids), het rustige privestrand (schelpen zoeken) en het heerlijke eten icm de entertainment 's avonds (de kinderen hebben hele avonden gekeken naar de danseressen!)
Note; vliegen naar Koh Samui heb ik uitgesloten vanwege de hoge ticketprijs!

Wie kan mij verder helpen?

Mijn concrete vragen; als ik deze route aanhoud, klopt het dan zo of is het handiger sommige bestemmingen om te draaien (om minder reistijd te hebben?). Wie weet er anders een mooi alternatief voor Phuket, bijvoorbeeld een luxe hotel op Koh Samui, wat enigszins betaalbaar is? Ik wil namelijk gedurende de vakantie 1 x luxe, het mag 200 euro per nacht kosten voor 5 personen (ik heb 2 kamers nodig!)
Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Hallo Thailand liefhebbers!
Ik heb helaas geen enkele reactie ontvangen op mijn vraag over de hierboven genoemde rondreis… terwijl het wel 100 x is bekeken!
Uiteindelijk denk ik dat het er zo uit komt te zien, graag reactie!

Aankomst Bangkok (2 nachten)
Kanchanaburi (3 nachten)
Met de nachttrein naar Chiang Mai (4 nachten)
Met het vliegtuig naar Surat Thani; ferry naar Koh Phangan (5 nachten)
Van Koh Phangan met de ferry naar Chumpon (daar 1 nacht verblijven)
Van Chumpon met de bus of taxi naar Hua Hin (4 nachten)
Van Hua Hin terug naar Bangkok (2 nachten), dan weer naar huis.

Ik hoop dat er iemand reageert…

Hee Nadja,

Probleem is dat weinigen onder ons in die prijsklasse overnachten, vandaar dat de reacties niet overweldigend zijn.
Ook op Phuket zijn de meesten van ons wel uitgekeken…

Wat je reis betreft zou je nog iets kunnen winnen wanneer je ipv 2 dagen begin en 2 dagen eind in Bangkok vervangt door simpelweg
te beginnen in Kanchanaburi. Je zou kunnen overwegen een directe taxi te nemen, maar kijk eerst even beneden of er mininbussen
direct naar Kanchanaburi gaan. Ik vermoed dat die pp niet meer dan 400 baht zouden hoeven te kosten.

Ook zou het (qua reistijd dan) lonen om Phuket te vervangen door Koh Samui. Van Ko Phangan naar Phuket is een aardig eindje…
Van Phangan naar Samui is daarbij vergeleken een peuleschil.

Hans.

Nadja4, ik beperk mijn reactie even tot je noodkreet met betrekking tot het ontvangen van weinig reacties en met name op het daar door jou vermelde reisschema.

Allereerst, ik krijg de indruk, dat je geruime tijd bezig bent geweest met het samenstellen van jullie reisschema en neem derhalve aan, dat je dit hebt gedaan op basis van eigen kennis en informatie en informatie opgedaan via diverse bronnen.
In dat geval ben ik geneigd om te zeggen; je zult niet voor niets tot dit schema gekomen zijn, dus als er geen duidelijke reden is om van het opgestelde schema af te wijken, vooral doen wat je zelf bedacht hebt.

Om toch een poging te doen iets over je opgestelde reisschema te zeggen, het volgende:

Volgens jullie planning is het de bedoeling om 3 dagen/nachten? in Kanchanaburi te verblijven. Het hangt er van af, wat je in (en met name rondom) Kanchanaburi van plan bent.
Indien het doel van jullie bezoek alleen of hoofdzakelijk het bezoeken van de beroemde/beruchte brug en/of het bezoeken van begraafplaatsen waar slachtoffers gevallen tijdens de bouw van de beruchte Birma-spoorlijn tijdens de Tweede Wereldoorlog begraven liggen is, dan is een verblijf van 1 dag/nacht in feite voldoende.
Wanneer je bijvoorbeeld onder meer ook een bezoek wilt brengen aan de Erawan watervallen, dan is een verblijf van maximaal 3 dagen naar mijn mening verantwoord.
Verder neem ik aan, dat je weet, dat wanneer je met de nachttrein naar Chiang Mai wilt reizen, het in principe nodig is, om vanuit Kanchanaburi eerst naar Bangkok te reizen, om aldaar op de trein te stappen. Het is niet onverstandig om vooraf kaartjes te reserveren.

Het is mogelijk, dat er inmiddels een of meerdere vliegtuigmaatschappijen zijn, die rechtstreeks van Chiang Mai naar Surat Thani vliegen, maar zeker weten of dit inderdaad het geval is, ik zou het niet durven zeggen.
Mocht dit onderhoopt niet het geval zijn, realiseer je dan, dat je in dat geval eerst van Chiang Mai naar Bangkok moet vliegen, om vandaar op een vlucht van Bangkok naar Surat Thani te stappen.

Het enige onderdeel in jullie reisschema dat ik zou willen afraden, is jullie plan om na het vertrek van Koh Phangan aangekomen op het vasteland eerst 1 dag/nacht in Chumphon te verblijven, vooraleer vanuit Chumphon door te reizen naar Hua Hin.

Mijn advies zou zijn, reis - aangekomen op het vasteland - onmiddellijk door naar Hua Hin.
In Chumphon is weinig te zien of beleven, dus een verblijf aldaar gaat eigenlijk ten koste van je vakantie. In Hua Hin en directe omgeving is meer te doen en te zien.

Wat uiteindelijk ook jullie definitieve planning zal zijn, ik wens jullie in ieder geval alvast een aangename vakantie en veel reisplezier toe.

1 like

Hallo,
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb besloten om de rondreis (tweede bericht) zo aan te houden. Direct doorgaan van Bangkok naar Kanchanaburi is voor ons geen optie ivm de kinderen. Het is al zo’n lange reis, dan wil ik niet nog 3 uur in de taxi zitten. Dat is ook de reden dat we een nachtje in Chumpon verblijven, onderweg van Koh Phangan naar Hua Hin. De ferry naar Chumpon doet er bijna 4 uur over, dan zouden we eenmaal in Chumpon nog ruim 4 uur in de taxi moeten, dat is voor de kinderen teveel.

We komen 's middags in Chumpon, dan kunnen de kinderen nog lekker zwemmen en dan de dag daarna 's morgens naar Hua Hin. Onderweg wilden we dan nog langs bezienswaardigheden. Ligt er iets op die route wat interessant kan zijn? Weten jullie dat? (watervallen/grotten oid) Tweede uitdaging is een taxi vinden; we hebben een hotel in "the middle of knowhere"geboekt. We zoeken iemand die ons voor een redelijke prijs naar Hua Hin brengt, maar tevens onderweg nog hier en daar wil stoppen (en weet waar we kunnen stoppen). Greenwood Travel biedt deze service wel aan, maar omdat de chauffeur vanuit Bangkok moet komen, betaal je dubbel. Iemand een suggestie?

Hee Nadja,

Prachuap Khiri Khan is een leuke plaats.
Er is een heuvel waar je een mooi uitzicht hebt over de baai. Rond de berg zijn er veel aapjes, en op de berg is een tempel.
Er zijn veel goede (vis) restaurants in PKK, je chauffeur kan er vast een vinden.

Sowieso liggen er mooie baaien en stranden langs de route, alleen die zie je vaak niet omdat de grote weg er niet aan ligt.
Echt grote "highlights vind je niet, die liggen weer boven en bij Hua Hin.

Hans.

hans heb erg veel interesse in prachuap khiri khan,heb jij er nog meer informatie over,hotels guesthouse stranden.kan er weinig over vinden in de gidsen en op internet b.v.d

Hallo mjordan,

Wat wil je precies gaan d oen in Prachuap ? Deze vraag dient om je beter van informatie te kunnen voorzien, en wat is je budget per dag ?

1 like

Voor mjordan: Prachuap vonden wij ook heel leuk: foodmarket, mooi strand te bereiken via de vliegbasis, de tempel met heel veel aapjes… Wij hadden een guesthouse Maggies Homestay, gezellig en niet duur. Aan het strand liggen er ook een paar met mooi uitzicht!

en voor Nadja: Khao Sok vonden wij (kids waren toen 11,13,15) echt een geweldige beleving: 2 nachten boomhut ( met douche) en een nacht op drijvend hutje op het stuwmeer. Echt onvergetelijk!!

1 like

hans wat kan je doen in en rondom prachuap . wij komen van hua hin of v.a ranong .
budget is niet belangrijk ,maar we houden niet van het super de luxe we gaan meestal naar guesthouses en of kleine resorts
als iemand nog tips heeft over ranong en de eilande daar graag
enne wij zijn niet meer de jongsten 59 en 61 dus!!!

Cocolee geeft het al aardig aan: Wat ik er nog aan kan toevoegen is:

• Het strand via het vliegveld heet Ao Manao, neem je paspoort mee, ze kunnen ernaar vragen.
  • Eten in een van de vele visrestaurants: Mijn favoriet is Phloen Samut , waar je wordt geholpen door de hele familie.
  • Een uitstapje naar Ao Noi, daar is ook een prachtige baai , en ergens op een van de bergen zou een tempel moeten zijn,
    ik heb m echter niet kunnen vinden.Ao Noi ligt ten noorden van Prachuap.

Owww, en ook niet onbelangrijk… Prachuap is ECHT Thais, dat houdt in dat het zeer wordt gewaardeerd dat je zwemt zoals de Thai
zwemt, dus niet met bikini, maar met broek tot over de knie, en shirt aan. Geldt ook voor de heren.
Wil je je daar niet aan anpassen, prima, maar meld je dan in Hua Hin of Cha Am.

Hans.

1 like

In de post van mjordan van 24-11 lees ik ook de vraag over ranong. Dat zou het schema natuurlijk wel op zijn kop gooien, maar toch: de eilandjes daar zijn echt super. Maar… het kan denk ik dan daar ook wel regenen. Ik was er altijd in februari, het droge seizoen. Maar een aanrader zeker ook voor kinderen ipv Hue

1 like

Hue moet natuurlijk Hua Hin zijn. Ik ben bezig met Vietnam

als kees nog meer kan vertellen over ranong en de eilandjes graag en hoe ben jij daar heen gereisd
hans waarom moet ik mn paspoort bij me
ons plan voor aankomend jaar is hua hin, ranong en de eilandjes
en al laatst prachuap

Ik ben daar met de nachtbus vanuit Bangkok gegaan maar vanuit Chumpon moet het ook heel goed te doen zijn. Eenmaal in Ranong met een pick/up truckje naar de pier. Ik ben alleen op Koh Chang geweest (oftewel het kleine koh chang!). Dat is rustig, beetje gericht op backpackers maar wij hadden een super cottage met echt fantastisch eten. En alles erg goedkoop. Het bootje vertrekt 2 keer per dag, hangt een beetje af van het getij.
Koh Payan is iets meer ontwikkeld, mogelijk meer geschikt met kinderen.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel!:nod:

1 like

Ik was een beetje te snel, ik had het gedachte schema niet goed gelezen. Maar als je in Hua Hin bent kan je dezelfde nachtbus naar Ranong pakken. Die stopt namelijk ook daar. Wel vantevoren uiteraard tickets kopen voor de VIP bus ( ik reisde met 999 als ik het me goed herinner super bussen vooral voor de 24 seats!!)

1 like

nadja ik heb je reisplan nog goed doorgelezen
een paar jaar geleden zijn wij ook naar chiang mai geweest ,wij zijn gevlogen vanuit het ene vliegtuig het andere in .
als je vroeg boekt kun je tickets kopen voor een goeie prijs.
waarom op de heenweg 2dgn bkk op de terugweg ga je er ook heen!!!vraagje hoor,is dat wel zo leuk met en voor je kinderen
van ching mai kun je ook weer terug vliegen,wij zijn daarna doorgegaan naar laos
als je de boot naar kohphangan neemt ik ga voor lom praya, grote boten goeie stoelen, je kunt er lekker rondlopen.
als je naar koh pangnan gaat wij zaten op sabay beech prima bungalows aan het strand met zwembad en overdekt restaurant met relax banken voor wifi
de haven ligt op loopafstand of instaptaxi
ik zou koh tao niet overslaan
als je kinderen een tablet meehebben zet er wat filmpjes op en reis met v.i.p bussen,veel ruimte
dit zijn mijn tips zonodig kan ik je nog namen van de resorts geven suc6 mieke