Route Thailand, bijna 4 weken

Hoi,

ik ga ik in december bijna 4 weken reizen in Thailand. Ik ga een deel thuis boeken (ivm mijn autisme heb ik wat behoefte aan planning ;-)) zoals eerste overnachtingen bij aankomst, nachttrein chiang mai, binnenlandse vlucht etc… Ik wil een de route eigenlijk wel helder hebben, niet super vast maar wel als houvast, omdat ik het anders te veel vind. Ik heb al eerder zo gereisd, dus geen punt mits ik maar goed weet waar ik heen ga en ongeveer wanneer… Ik heb "geoefend"met korte trips en nu dus tijd voor lange trip. Ik ga met mijn nichtje dus niet alleen.

Ik vind het lastig om te bepalen hoe lang je overal nodig hebt (heb nog niet eerder in Azie gereisd).
Mijn geplande route is

bangkok
chiang mai (zip linen misschien ? jungle trek ? olifanten verzorgen ?) TIPS ?
pai ? Twijfel ik over… vooral het scooter rijden … is dat wel veilig en te doen ? Anders skip ik dit
GOuden driehoek ? Is dat leuk, hoor er wisselende ervaringen over. Ook het bezoeken van een inheems volk lijkt me wel leuk maar is dat niet heel erg toeristisch ? Of zijn er ook minder toeristische dorpjes ?
Sukhothai
Kanchanaburi (ik wil niet álles daar doen/zien, ik wil vooral NP bezoeken ) Slapen bij rivier ?
Khao sok (daar wil ik iig mooie jungle trek doen van 3 dagen … iets op het meer ?) Tips ?
Dan naar de eilanden, ik denk aan Krabi ? en vanaf daar wat eiland hoppen ? Ik ben geen drukte zoeker , maar helemaal uitgestorven hoeft ook weer niet. Ik ben geen feestbeest

Dan weer terug naar bangkok en vanuit daar weer naar huis. Ik heb graag 1 of 2 dagen daar voordat ik terugvlieg… nog wat winkelen , rondkijken.
Planning is nu begin december weg en uiterlijk 31/12 terug. Ben tickets aan het zoeken. Wil graag rechtstreeks vliegen , wederom ivm autisme.

Wie helpt mij met een leuke route (en vooral logisch). Ik wil graag met nachttrein en een binnenlandse vlucht.
Ook zoek ik tips qua activiteiten.

Welke vliegtuigmaatschappij is aan te raden voor binnenlandse vlucht ? Hoe lang van te voren boek je dat ?

Heb wel wat kant en klare reizen bekeken maar ik ben absoluut niet van groepsreizen

hoop wat inspiratie op te doen hier :slight_smile: en alvast bedankt voor jullie hulp

Hee Frannies,

Zoals elke 1e keer Thailand ganger onderschat je wellicht de afstanden en reistijden.

Ik begrijp dat je autistisch bent, maar toch iets wilt “loslaten”. Dat kan in Thailand heel goed, maar dan zou je moeten overwegen
om in november te gaan ipv december. 1 december begint het hoogseizoen, wat op de top is in de weken rond de kerst.
Dan zou je alles hier moeten boeken, waardoor je je vrijheid kwijt raakt. In november is er nog voldoende plaats.
Zelf ben ik niet autistisch (voor zover ik weet) , maar ik zal je uitleggen hoe ikzelf de planning doe.

Je kijkt per stad naar twee overnachtingsplekken, die je hier in NL uitzoekt. een waar je wilt overnachten, en de ander als reserve.
De adressen vind je in de Lonely Planet gids of Rough Guide.

Gouden driehoek zou ik overslaan, het is een zgn. tourist-trap. Wanneer je het toch zou willen, bedenk dan dat het een uur of zes rijden is
vanuit Chiang Mai. In Mae Sai en Chiang Saen, dat zijn steden die bij de Gouden Driehoek liggen, kun je Akha-vrouwen zien, die zich niet speciaal
voor jou hebben verkleed, maar er altijd zo bijlopen. Dat is bij een trekking vaak wel anders.

Pai: Altijd doen ! Je ontmoet er jonge mensen uit de hele wereld, die met z’n allen een leuke tijd willen hebben.
Het is ongeveer 2,5 uur rijden vanuit Chiang Mai met de minibus. Je moet eerst weer terug naar Chiang Mai om weer verder
te kunnen reizen.

Ook Sukhothai ligt een beetje ver uit de route, een uur of vijf vanuit Chiang Mai. Je onderschat de afstanden wellicht, dat zei ik al.
Mijn tip: Ayutthaya. De tempels zijn min of meer vergelijkbaar. En Ayutthaya is heel goed bereikbaar per minibus vanuit… Kanchanaburi.

Dan zou een logische route zijn:

Bangkok
Kanchanaburi
Ayutthaya
Chiang Mai (per nachttrein vanuit Ayutthaya)
Pai
Krabi (per vliegtuig)
Khao Sok (minibus vanuit Krabi)
Bangkok (per vliegtuig vanuit Krabi of Phuket)

Ik zou je tips kunnen geven over guesthouses enz. maar misschien slaap jij wel in vijfsterrenhotels…

Hans.

Dag Hans

bedankt voor je antwoorden. Ik zit in verband met school vast aan december, dit komt door tentamen planningen en zo. Ik kan in november niet weg maar wel in december en weer niet in januari. Zo ga ik precies tussen 2 periodes in weg. Zomer lukt financieel niet helaas. In tegenstelling tot velen, betaal ik dit niet van mijn studiefinanciering maar van mijn bij baantje, dus spaar ik er ouderwets voor ha ha.

Ik slaap zeker niet in 5* hotels. Ik hou niet van hostels en slaap liefst op eigen kamer. Ben ook niet zo weg van gedeelde badkamers en toilet. Als ik snachts moet plassen wil ik dat gewoon in mijn eigen kamer doen zeg maar. Ik zit er beetje tussenin… Geen super budget hotel maar ook geen hotels van 30 euro per nacht (dat vind ik al best duur in Thailand als ik de sites zo wat afstruin).

Die gouden driehoek had ik inderdaad al zo mijn twijfels over, maar veel mensen geven dit aan als must see. terwijl ik in de beschrijvingen al zoiets had van nee, doe maar niet. Dat slaan we dus maar over.

Wat kan je allemaal doen in Pai. Ik ben ,zoals verwacht, niet heel erg sociaal ;-), dus voor contacten met anderen hoeft het zeker niet. Ik zie wat op tegen de rit erheen… maar het staat wel veel aangegeven als enorm leuk… Vandaar op mijn lijstje.

Plekken thuis uitzoeken inclusief 1 reserve klinkt idd slim, maar boek je dan daar pas ? Kan dat in december ? Ik begreep dat het dan wel druk is.

Sukhothai heb ik erbij staan omdat ik heel vee lees dat daar de tempels mooier zijn dan in Aytthaya en op reis tussen bangkok en chian miai ligt. En ik had nie tdoor dat de nachttrein naar Chiang Mai stopt in ayutthaya… Ik kan dus ook kaartje kopen vanaf daar naar chiang mai ? Kan je dat in NL al doen ?

Uitpuffen op de eilanden als laatste leek mij wel heel erg leuk. Ik wil wat duiken misschien of snorkelen (nog nooit gedaan) en vooral in een hangmatje liggen :wink: . Ben geen strand lig mens. Dus ik zoek een eiland wat geen full moon dingen doet maar waar je wel leuke dingen kunt doen. Of soort van eiland hoppen, ik begreep dat je dat vanuit krabi makkelijk kan doen ?

Jeetje… wat een leuk forum is dit… Veel informatie al gevonden.

Nu nog ticket ;-).

Hee Frannies,

Qua accomodatie zitten we volledig op één lijn, dus ik zal wat tips bijvoegen.

Bangkok: Atlanta Hotel of Suk11. rond 800 bBasic en netjes. Bij Suk 11 is er een bescheiden ontbijt inclusief.
K’buri: VN Guesthouse 300 b
Ayutthaya ben ik te lang niet meer geweest
Chiang Mai: Galare Guesthouse 800 b
Pai: Ban Pai Village (1000b) Er zijn veel goedkopere mogelijkheden…
De weg van Chiang Mai naar Pai telt 722 bochten, daar zien veel mensen tegenop, maar ik heb niemand gesproken
die daadwerkelijk ziek is geworden.
In Pai kun je veel dingen doen, zie je het niet zitten om dat op de brommer te doen, dan huur je een taxi voor een dagdeel, en bezoekt alles via een tour.
Aanraders: Pai Canyon, Coffee in Love, Strawberry in Love , en de WO II brug. Dat doe je gemakkelijk in een middagje.
Blijven nog over : Big Buddha, Pai Treehouse, Hotsprings en misschien nog een waterval. Genieten van de uitzichten doe je overal.
Ook weer een middag of morgen, dan is dat gedaan.

Het eiland waar je naar op zoek bent ligt in de hoek van Ko Chang.
Het heet Ko Wai. De accomodatie heet Ko Wai Pakarang, en je kunt daar een huisje huren in alle rust. Prijzig, dat wel, maar dan heb je ook wat.
Snorkelen doe je boven het koraal van het strand dat ervoor ligt. er zijn geen auto’s of brommers op het kleine eilandje.

Je kunt er komen via de boot op Ko Chang. 15 min met de speedboat, en 45 min met de slowboat.
Er liggen trouwens meerdere eilanden daar in de hoek. Je zou ook naar Ko Maak kunnen gaan, dat is drie uur met de speedboat, dacht ik.
Daar zou je heen moeten voor de stranden, die zijn er mooi. Ko Kood is ook een optie, zou mooi moeten zijn, maar daar was ik nog niet.

Je schrijft: Plekken thuis uitzoeken inclusief 1 reserve klinkt idd slim, maar boek je dan daar pas ? Kan dat in december ?
Gezien jouw achtergrond is mijn advies : Niet doen, hier boeken.

Je schrijft: Ik kan dus ook een kaartje kopen vanaf Ayutthaya naar chiang mai ? Ja. geen probleem. Kan je dat in NL al doen ?
Ja, dat schijnt te kunnen, ik weet echter niet hoe die site heet.
Wat ook leuk is: Gewoon met de trein van Bangkok naar Ayutthaya. Vanuit de accomodaties die ik aangaf gaat dat met skytrain
en metro naar Hualamphong Station, alwaar de trein vertrekt. Die doet er anderhalf uur over, ga gewoon 3e klas tussen de Thai zitten, en beleef het.

Hans.

dank je wel Hans, wat een nuttige concrete tips. Hou ik van :wink: Ik ga eens kijken op internet naar de hotels die je noemt

heb je ook nog tips qua binnenlandse vlucht ? welke maatscappij moet ik nemen en waar moet ik op letten. Ik heb geen koffer maar rugzak (<50 liter), kan die als handbagage mee , ik schat dat ik niet meer dan 15 kilo bij me heb

Hee Frannies,

Dat is nou het mooie… Bij deze planning hoef je geen binnenlandse vlucht te boeken, als je dat wel zou willen (om tijd te besparen)
dan zou het een vlucht van Chiang Mai naar Bangkok zijn, die kun je bij elke maatschappij boeken. De beste prijzen vind je over het algemeen
via Air Asia. Thai Airways en Bangkok Airways zijn net zo goed of beter, maar ook duurder. Nok Air kun je ook nog wel mee vliegen, maar 1-2Go raad ik af.
Op het vliegveld kun je een minibus boeken naar Ko Chang.

Wanneer je goed hebt kunnen slapen in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai, dan kun je de nachttrein ook weer terug nemen.
15 kilo is over het algemeen de limit, en anders moet je bijbetalen.
Let erop dat je dan ook een kleine rugzak meeneemt, die houd je altijd bij je, en daar zitten je kostbaarheden in.
Je kleding e.a. blijft in de grote rugzak, en die kan onderin de bus , het vliegtuig, en achter in de taxi. Je gewicht wordt bepaald
door je backpack, naar je handbagage kijkt niemand. Maar door dit zo te doen blijf je makkelijk onder de 15 kg.

Hans.