Oriëntatiebezoek Thailand

:chin:Uiteraard raak ik geprikkeld… er zijn namelijk heel wat buitenlanders die in Thailand op een eerlijke manier hun brood willen verdienen… maar Uw stelling dat buitenlandse projectontwikkelaars buitenlandse prijzen rekenen… dat is totale nonsens.
Tegenovergesteld verklaart U dat hier hard meewerkt en dat dit U een zeer gewaardeert medeburger maakt… dat geldt dus voor U en niet voor buitenlandse projektontwikkelaars. U integreert… die laatste integreren niet? Voorlopig besteden ook wij werk uit aan Thaise ondernemers en hebben we een vaste groep mensen in dienst welke we van een salaris voorzien, dan wel in voorspoed en ook als de wind tegenzit. We ondernemen hetzelfde… dan wel met 51% Thaise aandeelhouders… maar omdat U het stelt rekenen wij buitenlandse prijzen? Schrijnend zijn Uw opmerkingen om dit zomaar te stellen.
Daarna verklaart U dat iemand die op een forum zijn of haar advies geeft een neutrale positie aan moet nemen… dit terwijl hetgeen U verklaart in strijd is met wat ik voel… het ondermijnt zelfs mijn positie? Dit terwijl ik naar mijn weten niets te koop heb aangeboden?
In feite interesseerd het me geen bal of U wel of niet in Surin woont… maar het was U die het in Uw advies voor buitenlandse stellen meenam… iets wat in mijn gedachten niet opkomt. Als eerder vermeldt… ik zou er niet eens begraven willen liggen.
Toch stelt U dat mensen een plek moeten zoeken die aan al hun eisen c.q. verwachtingen voldoet… en het handelt zich als antwoord op de vraag van buitenlandse paren… dan zijn de toeristische plaatsen bij uitstek de meest geschikte plaatsen… en daar rekent men nu eenmaal andere prijzen.
Daarna verklaart U dat buitenlandse projectontwikkelaars niet onderdoen voor Thaise… maar wel buitenlandse prijzen rekenen… ook dat is onterecht. Uiteraard hanteren ze in gebieden als Hua Hin of Chiang Mai, of andere toeristische gebieden andere prijzen… dat ligt hoofdzakelijk aan de grondprijzen… of beter nog de vraag en aanbod.
Dat ieder Real Estate kantoor door een buitenlander wordt gerund is al evengrote nonsens. Ook al zijn er buitenlanders welke zo’n kantoor runnen… die mogen evenals de Thaise makelaars een commissie rekenen… en over het algemeen ligt de hoogte van de commissie gelijk aan die van Thaise collegas. Zij kloppen de prijzen niet op… maar het zijn de huiseigenaren die de verkoopprijs vaststellen… en dat zijn maar al te vaak Thais.
Dit alles maakt Uw opinie zo irritant.
Ik neem aan dat U het type bent van ‘een dak boven het hoofd’… gezien de door U vermelde prijzen… maar er bestaat wel degelijk een verschil tussen een Thai bungalow en een heuse villa. Uw advies dat men beter zelf kan bouwen (oftewel laten bouwen) is al even onterecht… het is U zeker ontgaan dat zeer vele buitenlanders juist gedurende de bouw in de problemen geraken. Het is voor mij de vraag waarom juist U meerdere huizen heeft laten bouwen… en tevens verwondert het mij dat U zo tevreden bent met de Thaise expertise… U bent onder de buitenlanders wel een uitzondering.
Mijn opmerking “voor een dubbeltje op de eerste rang zitten” is gebasseerd op de richtprijzen welke U noemt… ik woon in een huis wat onmogelijk voor 2,5 miljoen Baht te bouwen is… zelfs niet voor 15 miljoen Baht.
En het geld wat ik ervoor heb betaald vertegenwoordigd de waarde van het geld wat ik ervoor betaald heb. Mocht ik iets teveel hebben betaald dan gun ik de bouwers het van harte… geld is om te rollen… ik ben er niet ongelukkig door geworden… integendeel.
Inderdaad zijn de voorbeelden welke ik vermeldde over bouwproblemen schrijnend… helaas trapten zij niet in de beloften van een buitenlandse projectontwikkelaar… maar in de mooie praatjes van Thaise architekten en/of bouwers. Er vanuit gaand dat niet iedereen een bouwkundige tekening kan lezen en zeker niet met een roze bril op de neus… dan is het een en ander dus niet ondenkbaar. Overigens mijn buurman liep weg met zijn architekt… en zijn bouwer… totdat hij het werkelijke resultaat zag. Nog dan heeft een mens recht om te klagen want de experten hadden beter moeten weten. Maar… als je uiteindelijk klaagt dan lopen vooral de Thais als eerste weg… dan zoek je het maar mooi uit.
En het akkefietje met die architekt welke 1 miljoen rekende voor een waardeloos ontwerp… dat lag aan de Nederlandse opdrachtgever… die wist alles beter… en dramde maar door. Kijk als je rijk wordt in de handel… dan ben je nog steeds geen architekt… en de opdrachtgever was te gierig om een bouwkundige te betalen… daarvoor contracteerde hij beginnende studenten. Dus toch dat bekende dubbeltje. En… als ik de architect was geweest… zette ik er voor 10 miljoen mijn handtekening niet onder… een Thai wel.
Dat U veel tevreden mensen over de vloer krijgt is fantastisch… maar dat U nooit een teleurgesteld iemand heeft ontmoet… dat geloof ik niet.
Inderdaad U heeft gelijk… geen haar op mijn kale kop die eraan denkt om in Khon Kaen te wonen… dus ook niet om er begraven te liggen. Maar indien U daar gelukkig bent heb ik er vrede mee. Nee… mij hoeven ze ook dood niet terug naar Nederland te brengen en het zal me om het even zijn wat ze in werkelijkheid met me gaan doen.
Indien U zo kortzichtig bent om zich af te vragen wat ik in Chiang Mai doe… want de rest van Thailand daar ben ik nauwelijks in geinteresseerd… dan behoort U tot de groep keutelaars. Ik vraag me absoluut niet af wat U in Khon Kaen doet. Mijn suggestieve opmerkingen zoals U die noemt zijn helaas is vele gevallen niet zo suggestief als U het denkt aan te halen… ik weiger mezelf bij de categorie hipocriet te scharen door zaken ‘zonniger’ voor te stellen alsdat ze in werkelijkheid zijn. Ik heb zelf geen Thaise relatie heb… maar wordt wel met de regelmaat van de klok met problemen van hen die dat wel hebben geconfronteerd… de Chiang Mai tam-tam werkt uitstekend. Ondanks ‘het feit’ dat ik als buitenlands projectontwikkelaar charitatief zou moeten werken hoef ik gelukkig niet op het befaamde dubbeltje te kijken… als het ooit zover komt dan weet ik wat me te doen staat.
Joost mag weten waarvoor smilies in zoveel varianten toevoegbaar zijn… een mens doet het niet snel goed?:dag:

Goed lezen is soms moeilijk. In dit geval is spreken dus zilver en zwijgen goud!!

:chin: Het was inderdaad zonde van mijn tijd om op dergelijke nonsens en kortzichtigheid in te gaan. Hoop dat je nog lang een hooggewaardeerd buitenlander mag blijven in Khon Kaen… dat zal niet moeilijk zijn zijnde een van de weinigen.