Wonen in Portugal

Hallo iedereen,

Wij willen ons binnen afzienbare tijd definitief gaan vestigen in Portugal, maakt eigenlijk niet zoveel uit in welke regio, liefst weg van het toerisme ergens rustig in het binnenland of aan zee.
Zijn er personen die reeds enige ervaring hebben met het land, aankoop vastgoed, formaliteiten enz……
Het zou zeer aangenaam zijn via deze weg contacten te leggen.
Wij hopen op positieve reacties en danken jullie alvast hiervoor,
Kind regards, Nand en Karen :zon02:

Beste Nand en Karen,

Wij lopen met dezelfde plannen rond.

  • omdat we Portugal een heerlijk land vinden,
  • omdat een (Nederlandse) vriend van ons het er al 12 jaar naar zijn zin heeft.

Wij denken specifiek aan de provincie Alentejo en reizen daar in juni 2 weken rond om ons verder te oriënteren op werk- en woonmogelijkheden.

Het lijkt me leuk via deze weg contact te houden. Wellicht dat we ervaringen kunnen uitwisselen en elkaar voor valkuilen kunnen behoeden.

Ik hoor graag van jullie,

Vriendelijke groet, Inge

Helo Inge,

Alvast dank voor de reactie.
Lijkt mij een uitstekend idee om verder contact te leggen, en de regio Alentejo is een zeer mooi gebied.

Wat denken jullie ervan om na jullie vakantie samen te komen om ideeën uit te wisselen?
Zijn jullie van België of Nederland? Niet dat dit voor ons iets uitmaakt.
Wij wonen momenteel nog in Vlaams Brabant helaas.

Hopend op een positieve reactie van jullie,

kind rgds,

Nand en Karen

Boa Tarde,

Wij wonen nu in Zoetermeer (Zuid-Holland) en hopen eind juni meer duidelijkheid te hebben over onze kansen in Portugal.
Al merk ik dat het vanuit Nederland niet eenvoudig is om al afspraken daar te regelen, dus mogelijk brengt 1 reis niet alle antwoorden.

Wat is voor jullie de aanleiding om die kant op te gaan?
Wat zou je er willen doen (qua werk enzo)?
En heb je misschien specifieke vragen waar ik ter plekke antwoorden voor je op kan zoeken?

Até logo,
Inge & Arnoud

Boa tarde,

Fijn van jullie reactie, en blijkbaar spreken jullie reeds een mondje Portugees of niet?

Even onze situatie samenvatten:
Nand is 54 jaar jong, ikzelf 45, vorig jaar heb ik mijn zaak stopgezet en Nand moet nog even een klein jaartje werken.
De bedoeling om te verhuizen naar Portugal is om eindelijk te gaan genieten van de mooie dingen des levens, aangezien de levenstandaard ongeveer min 50% is tov Nederland en België lijkt het mij nefast daar je uiteindelijk meer waarden hebt met jouw inkomen dan waar wij momenteel verblijven, en natuurlijk ook voor het klimaat, enfin nog voor allerlei andere dingen.

Onze eigendommen gaan wij hier verkopen, maar eigenlijk zou ik graag ginder een tijdje een villa huren ipv van onmiddellijk een onroerend goed te kopen.
Het zou dan eveneens heel leuk zijn indien jullie ginder aan info zouden geraken ivm huren van woningen op lange termijn, indien dit mogelijk is voor jullie natuurlijk?

Gaan jullie ginder iets aankopen van vastgoed?
Wat is jullie bedoeling in verband met werken ginds?

Alvast dank voor jullie respons en een heel fijn weekend gewenst,

kind rgds,

Nand en karen

Olá Karen,

Muito obrigada voor je reactie.
In Portugal is het leven (afhankelijk van de regio) een stuk goedkoper, maar de voorzieningen zijn ook eenvoudiger.
Daar moet je tegen kunnen.

Arnoud (38) en ik (36) zijn nu werkzaam bij de Gemeente Den Haag. In Alentejo willen we eigen bedrijfjes beginnen. 

Bij voorkeur in het loonwerk en het toerisme, maar daar zijn we flexibel in.

Omdat onze financiën beperkt zijn (en je daar moeilijk een hypotheek krijgt) zullen we met een eenvoudige woning beginnen. Gelukkig heb je daar minder nodig en is zelf bouwen nog betaalbaar.
Huren is ook een optie, maar niet makkelijk. Het belastingtarief over huurinkomsten is zo hoog dat verhuren vaak de moeite niet loont. Dit wordt alleen op grote schaal gedaan in toeristengebied, waar de prijzen gelijk veel hoger liggen.
Wij kennen Portugezen met onroerend goed. Aan hen zal ik vragen wat de opties zijn. Welke regio hebben jullie in gedachten?

Over de taal: Falamos um pouco de português, oftewel we spreken het een klein beetje. Met Engels, Frans of Duits kun je bijna nergens terecht, dus enige kennis van Portugees (of Spaans) is wel aan te bevelen.

Até à vista, Inge

Olá,

Ik lees hier jullie plannen en ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik mij in het gesprek meng. Ook wij lopen met het plan om naar Portugal te verhuizen en zijn ons inmiddels aan het oriënteren via het internet en ons laatste bezoek, een paar dagen geleden zijn we terug gekomen. We hebben al diverse contacten gelegd met de inwoners van Portugal en informatie ingewonnen over de mogelijkheden. Het is makkelijker dan je denkt om er te gaan wonen, maar om er te gaan werken is het een stuk moeilijker. Het is dan ook aan te bevelen om je eerst goed te oriënteren op je doel. Wij hebben een Nederlandse vrouw ontmoet die bij een makelaarskantoor werkt en zij heeft ons verteld dat je daar een huisje kan huren (buiten het toeristendeel) voor ongeveer €400 tot €500 per maand. Dat is toch een mooi bedrag. Voor de eerste 6 maanden moet je jezelf wel kunnen onderhouden, dus financieel moet je een buffer hebben van 6 maanden. Wij zijn nog volop bezig met onze oriëntatie. Ik hoop dan ook op jullie adviezen en steun op dit forum. Zodra we zelf meer info hebben dan zullen we die zeker met jullie delen.
Groetjes, Robert en Svetlana

Boa noite Robert,

Dank voor je reactie en bem-vindo op dit forum. Wij zijn erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Kun je me vertellen naar welke regio jullie kijken, waar die makelaar zit (incl. website/mailadres) en wat jullie specifieke plannen voor Portugal zijn?

Met dat soort huurprijzen kunnen we het een hele tijd uitzingen (en eventuele winst op de verkoop van ons huis in Nederland in een eigen bedrijf of stukje grond steken). Ben wel muito curioso naar de pandjes in kwestie, want tot nu toe zagen wij niets fatsoenlijks voor die prijs.

Hebben jullie trouwens iets gemerkt van de kredietcrisis? Volgens onze Portugese kennissen stijgen de prijzen en de werkeloosheid de pan uit.

Vriendelijke groet, Inge & Arnoud

Halo iedereen,

Even terug van weg geweest.

Lijkt mij fantastisch fijn om nog nieuwe geïnteresseerde zielen op dit forum te ontmoeten, en zeker personen die reeds enige ervaring hebben.

Wij zijn enkele malen op vakantie geweest in Portugal, is natuurlijk niet te vergelijken als je er definitief gaat vestigen.

Vandaar wij ook eerst iets willen huren, wij bekijken de aankoop voor onroerend goed later wel.

Wel Inge ik hoop van harte dat jullie wens zal uitkomen, ga ervoor daar ik veronderstel dat er in Nederland zowel als België niets meer te rapen valt voor idealisten, en het is sowieso anders leven in het zuiden.

Ik ben ondertussen op zoek om Portugees te volgen, en weer typisch voor dit apelandje een ramp, nergens in de buurt ook maar iets te vinden tenzij dat je je vijftig kilometers wil verplaatsen, ok dus zoeken naar een andere oplossing.

Hierbij de groetjes en tot hoors,

Nand en Karen

Hallo Nand, Karen en Asmir,

Huurpandjes kan je vanaf €250,-- huren tot een bedrag wat je wilt ingeven.
Natuurlijk is het wel zo dat je voor €250,-- niet kan verwachten dat je er een super luxe villa voor krijgt. Wil je meer te weten komen dan kijk je gewoon op diverse sites van Portugese makelaars. Op die site kun je dan diverse wensen in vullen die voor jou belangrijk zijn zoals het aantal slaapkamers, badlkamers etc. Dan is het natuurlijk ook van belang, waar wil je wonen. Aan de kust zoals wij of ergens in de bergen. Hoe verder van de kust, des te goedkoper worden de pandjes. Wij hebben al wat pandjes op het oog waar we voor willen gaan. Advies is dat je niet langer dan 3 maanden voordat je wilt gaan verhuizen contact opneemt met de makelaar. Binnen die tijd kan alles prima worden geregeld. Een van de grote makelaars door heel Portugal is www.Remax.pt
Zoek en gij zult zeker vinden.

@Asmir, je zou toch ook gewoon een schriftelijke cursus kunnen volgen?

Groetjes en hopelijk tot horens/ziens.:vak02:
Robert en Svetlana.

Hallo Svetlena en Robert,

Alvast dank voor jouw respons en zeker voor het advies betreffende makelaars en huurpandjes.
Qua regio waar wij exact naar toe willen staat nog niet vast, liefst waar weinig toeristen vertoeven, en kwestie woning een aardige optrekje, rustig gelegen met zwembad hoeft zeker geen luxe villa te zijn.
Waar situeren jullie zich in Portugal?
Wat de taal betreft, het zal inderdaad zelfstudie worden, by the way Asmir is onze viervoeter en kan uiteraard ook Portugese taal leren om te communiceren met zijn viervoeters :paranoid:
Wat zijn jullie intenties voor ginds?
Kan jij ons even meedelen hoe de mentaliteit ginder is, althans niet in de toeristische oorden?

Ik waardeer het dat wij via dit forum jullie ervaringen mogen meedelen, zo weten wij na verloop van tijd wel een beetje aan welk avontuur wij beginnen.

Hopelijk tot hoors en nog een fijne zonnige dag gewenst :zon02:

Nand, Karen en Asmir

e-mailadres heb ik weggehaald, er komen geen reacties op dit forum. Je moet het dus zelf maar doen. Groetjes, Robert en Svetlana

Hallo allemaal,

Misschien leuk voor iedereen om eens naar de website te gaan van de nederlandse club algarve, www.ncaportugal.com
Ik wens jullie allemaal veel succes toe!

Groetjes,
Linda

Hallo Nand ,Karen en asmir,ook wij zijn geintreseerd in Portugal ,gaan er al een tien jaar met vakantie.We zoeken ook meestal de rust op van het binnenland en zijn momenteel bezig met de aankoop van een huis ginds.Wat het portugees spreken betreft wij beginnen nu ons tweede jaar in de handelsschool in Aalst wat heel goed meevalt!Ik heb gelezen dat jullie uit vlaams brabant komen misschien ligt Aalst wel in de goede richting!We kijken uit naar verder kontakt omdat we ook dol zijn op portugal en de portugese mentaliteit.Groeten Johan en Lieve

Ola amigos,
Hier een up-date van Inge & Arnoud.
Emigreren naar de Alentejo is inmiddels van de baan; te warm, te droog, te arm en te afgelegen.

In plaats daarvan richten we ons nu op het Noorden. Van april t/m december 2011 gaan we daar een B&B (van Nederlanders) runnen om te kijken of het toerisme iets voor ons is. Ook hopen we in die 9 maanden te ontdekken of we werkelijk kunnen aarden in Portugal.

Via dit forum blijf ik graag met jullie in contact.
Ben reuze benieuwd hoe ver ieders plannen inmiddels gevorderd zijn.

Adeus, inge

Hallo,
Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en voor ons is het dan bijna zo ver om te vertrekken. Na een jaar voorbereiden hebben we de knoop doorgehakt en gaan we in oktober verhuizen.
Wij hebben een mooi groot huis kunnen huren en met daarbij een heel groot stuk land, ongeveer 3000m². Daarnaast hebben we ook nog ons eigen stuk bos. De ligging van het huis is in de provincie Castelo Branco. Wij hopen dat we daar ons doel kunnen bereiken. De taal is nog even een probleem maar gelukkig hebben we daar genoeg mensen leren kennen die net iets meer spreken dan alleen maar Portugees. De meeste doen ook hun uiterste best om ons op weg te helpen. Als echt je doelstelling wilt bereiken dan zet je daar al je zinnen op en dan gaat het zeker lukken.
Groet, Robert en Svetlana.

Negrito! (spannend)
Hebben jullie inmiddels ook een vorm van inkomen ter plekke gevonden of gaan jullie rentenieren?
Saudações (groetjes), Inge

Dag mede lotgenoten :slight_smile:

Ik woon met mijn partner sinds 2 jaar in portugal.
Ik werk in Porto en we runnen daarnaast samen guesthouse ‘Borboleta no Monte’ in het waanzinnig mooie noorden van Portugal en wel in Ponte (gemeente Vila Verde).

@ Inge: Waar in het noorden gaat het avontuur beginnen? Ben wel benieuwd.
Als jullie, en anderen uiteraard ook, eens willen langskomen geen probleem :slight_smile: Altijd leuk om lotgenoten tegen te komen.

Groetjes uit het hoge noorden.

Rob
guesthouse ‘Borboleta no Monte’
www.borboletanomonte.eu

Hierover willen we liever nog niets zeggen, het zou zo maar kunnen dat anderen ons na gaan doen en dat willen we liever voorkomen. Wanneer we daar eenmaal gesetteld zijn en onze plannen in uitvoering hebben gebracht zullen we je er zeker van laten weten. Als het werkt dan levert het voldoende inkomsten op om van te leven, werkt het niet nou dan moeten we iets anders bedenken. Beetje mistig verhaal, maar dat is het voor nu. Sorry. Adeus.

Hallo allemaal !

Het is leuk om ideeen te zien veranderen in plannen en die weer gerealiseerd te zien (lezen, hihihihi) worden.
Wij hebben in 2005 ook de grote gesprong gewaagd en doen sinds die tijd anderen helpen zoeken naar hun droomdomein, staan bij in het hele aankoopproces, begeleiden verbouwingen, dragen zorg voor de (tijdelijke) verhuur als dat gewenst is, eigenlijk van alles om ook anderen in de gelegenheid te stellen hun droom te realiseren.
Op ons website’tje MinhoAmado.com staat kort verwoord wat we kunnen/doen. Een andere behoefte ? Gewoon even contact openemen !
Gegroet aan alle dromers, plannenmakers en verhuizers…
Paul