Wonen in Portugal

Hoi
Ik lees vol intresse dit forum en zie dat enkele de sprong al hebben gewaagd en inmiddels verhuisd zijn naar het warme zuiden. Ik ben zo benieuwd of het jullie bevalt daar>
Wij zitten er ook aan te denken om te gaan verhuizen naar portugal. mijn man hij is portugees en heeft hele ergfe heimwee. hij wil terug. ik vind het heel erg eng. want je moet alles hier wat zo vertrouwd is achter laten. en kan ik daar wel aarden en kan ik daar makkelijk een baan vinden. ik wil niet in een restaurant of iets gaan weken. hier wek ik met kinderen en daar ligt toch wel mijn hart. ben zo bang dat ik daar niet het leuke werk ga vinden en me daarom zo diep ongelukkig ga voelen.

greotjes deborah

Ik woon nu bijna 5 jaar in Portugal (2 jaar Lagos en 3 jaar Leiria) en denk dat iedereen die erover denkt om naar Portugal te verhuizen wel wat zaken dient te beseffen.

1. in de Algarve zijn weinig mensen open en vriendelijk. Huizen zijn duur en huren is moeilijk en duur. Het weer is beter.
  2. in centraal Portugal zijn de mensen veel vriendelijker. Huizen zijn goedkoper.

Over het algemeen woon je hier aardig, als je het niet mist om uit te kunnen gaan, sociaal contact apprecieert, graag vrienden hebt, en veel aanbod van goederen verkiest. Dat is allemaal mondjesmatig aanwezig en vrienden maak je niet met de Portugees. Uit eten is een ramp. In de Algarve iets meer keus maar nog steeds minimaal en eveneens een ramp op een enkel restaurant na.
Hetzelfde geldt voor boodschappen doen, minimale keuze, het brood is niet te eten (nergens niet!) en zelfs grote supermarkten hebben een beperkt aanbod en sommige verkopen zelfs over-de-datum groeten en fruit.
Dus dat is wel even wennen!

Onlangs werd ik in de supermarkt plots door een jongeman uitgescholden toen hij mij Engels hoorde spreken met mijn dochter. Zoiets als verdomde Europeaan. Ik heb hem wel even de waarheid verteld over waarom Portugal niet meer zo’n trieste bedoening is als 15 jaar geleden en wie daarvoor betaald heeft, maar het feit dat ik als smerige Europeaan werd uitgemaakt, zomaar uit het niets, was toch wel een hele nare ervaring. Het is maar een voorbeeld hoe de lagere klasse (en dat is ong. 70%) denkt en hoe ver ze kunnen gaan met hun beperkte denkvermogen. Vergeet niet dat het een zeer eigenzinnig volk is dat op een enkeling na nooit in het buitenland is geweest. Ja, werken in Zwitserland, Frankrijk etc. dat kennen ze wel. Wees gewaarschuwd. Ik ben aan het peinzen waar ik naar toe wil verhuizen, want dit gedrag is echt niet acceptabel. Hoe veel verder gaat dat nog in de komende tijd? De Euro crisis wordt er niet beter op.

mvg
Jan

Het verhaal hierboven herken ik totaal niet. Ik kom al 12 jaar met grote regelmaat in de Algarve en het is hier uitstekend toeven. Het beste klimaat van Europa, de mensen zijn helemaal niet onvriendelijk (uiteraard zijn er uitzonderingen, waar niet?), je kunt overal heerlijk eten, er zijn prima supermarkten en sociale contacten bouw je snel op (weliswaar met name met andere Nederlanders, Engelsen, Duitsers etc).
Natuurlijk heeft de crisis het leven voor de Portugezen wel moeilijk gemaakt, maar dat wordt zeker niet op expats afgereageerd.

Kortom: wij kunnen Villario wel missen!

PietD,

ik woon hier, ik kom hier niet alleen van zon en strand genieten (doe ik trouwens ook wel hoor). Zo leer je een land en zijn volk niet kennen hoor. Ik dacht hetzelfde na vele vakanties in de Algarve. Maar wonen is iets heel anders! En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidszorg of scholen gehad. Je moet hier niet zomaar ernstig ziek worden hoor, ook daar heb ik niet zulke leuke ervaringen mee. Dat soort dingen zijn hier gewoon slecht geregeld. Ga jij maar lekker op vakantie en denk maar dat je waar je een paar weken hebt gezond, toeristische menus hebt gegeten, en lekker bent gaan stappen, je alles al weet. Zeker ook nooit gehoord over bendes die toeristen zelfs doodschoppen in Albufeira? Of twee uur in een eerste hulp zitten met gigantische pijn voordat je bij een arts terechtkomt? Nee, tuurlijk niet.
Er zijn hier mensen die van plan zijn om huis en haard in Nederland op te breken met alle gevolgen vandien en dan zouden ze maar beter eerst goed geinformeerd moeten zijn. Vooral met kinderen. Duh.
Jou kunnen we hier wel missen met zo’n kortzichtige blik.

Beste Villario,

Ik woon hier ook en, evenals vele andere Noord-Europeanen, met veel plezier.

Natuurlijk is het geen aards paradijs, dat bestaat niet, maar wat jij schetst is onjuist. De gezondheidszorg staat hier op hetzelfde peil als in bijvoorbeeld Nederland, de criminaliteitscijfers behoren tot de laagste in Europa en er zijn uitstekende (Internationale) scholen.

Ik ken hier veel mensen uit Nederland, Duitslenad, Engeland e.d., het komt weinig voor dat men teruggaat naar eigen land als er geen zwaarwegende redenen voor zijn, dat zegt mij genoeg.

Wat ik schets is uit ervaring en onjuist is niks ervan. Ik ben in een ziekenhuis terechtgekomen en eveneens in een prive hospitaal want ik heb behalve Utente ook een uitgebreide wereldwijde verzekering (kosten 6000 per jaar voor een gezin van drie). De prive sector is ok tot een bepaald niveau. Algarve heeft slechts 2 prive ziekenhuizen met een 24-uur emergency, in Faro en in Alvor. De andere prive ziekenhuizen hebben geen emergency. Dan kom je terecht in de overheidsziekenhuizen in Portimao of in Faro. Heb in Portimao gelegen voor 5 dagen. Ik zal je de details besparen maar het is uitermate slecht. “De gezondheidszorg staat hier op hetzelfde peil als in bijvoorbeeld Nederland” is klinkklare onzin. Als je een hartaanval krijgt in Albufeira ben je zo goed als dood voordat je in een ziekenhuis in Faro arriveert! Het nieuwe prive hospitaal in Albufeira heeft geen emergency.

Scholen: natuurlijk zijn er een paar internationale scholen, sowieso niet om de hoek over het algemeen. Ik betaal 600 euros per maand (incl. lunch en bus) voor mijn kind. Niet echt goedkoop! En de school in Porches is nog duurder, komt op ong. 1000 p/maand. Dus voor diegenen die geld hebben, geen probleem. Maar voor anderen wel degelijk een probleem als je je kind een degelijke opleiding wilt geven.

Dit zijn details die wel degelijk van belang zijn voor een ieder die erover denkt naar Portugal te verhuizen. Ik woon hier goed, dat is geen probleem. En ik pieker er niet over om naar NL of zelfs Belgie te verhuizen. Portugal is een gemakkelijker land wat een aantal dingen betreft, maar zaken zoals gezondheidszorg en school zijn wel degelijk van belang voor een redelijk aantal mensen. En dan heb ik het nog niet over werk gehad! Voor al diegenen die niet rijk zijn of een goed pensioen hebben of een eigen bedrijf kunnen beginnen, is emigreren naar Portugal of Spanje geen optie.