Jongeren (25 +) in Algarve

Hoi Allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ben Petra 26 jaar en woon in Portugal, in de buurt van Lagos.

Omdat ik hier sinds 2 bijna 3 maanden woon, werk en een leven probeer op te bouwen en graag wat meer mensen zou willen leren kennen, heb ik mijn oproepje maar eens aangepast.

Dus mocht je ergens in de Algarve verblijven en het leuk vinden om eens te kletsen over Portugal of andere dingen, zou ik het leuk vinden om in contact met je te komen.
Ook omdat ik gewoon heel nieuwsgierig ben hoe het andere van mijn leeftijd hier bevalt in Portugal, qua werken, wonen, vrienden maken noem maar op en natuurlijk de beweegreden om in Portugal te gaan wonen!

Groetjes
Petra

Hey petra,

Ik ben dan wel geen 25+ maar 23+ maar Portugal lijkt me een mooi land. Ik ben me op dit moment aan het orienteren om ong een half jaar of langer naar het buitenland te gaan. Portugal zou voor mij ook een optie zijn…maar ik weet niet hoe ik moet zoeken daar naar een baan in toerisme of leisure voor een bepaalde periode. Heb je tips voor mij?

gr. karlijn

Hoi Karlijn,

Ja Portugal is een mooi land, mooi weer, lekker eten en vriendelijke mensen.
Als je een half jaar of langer naar Portugal wilt komen, hangt het een beetje af van waar in Portugal je heen wilt gaan. Als je naar de Algarve gaat, vanaf bv April dan is er genoeg werk te vinden in de horeca. Veel bars vragen dan extra mensen erbij en met een beetje mazzel heb je dan ook een baan voor langere tijd. Hou wel rekening mee dat de ‘lonen’ een stuk lager liggen en je ook echt hard moet werken om geld binnen te krijgen. Ik weet niet wat je van plan bent qua huisvesting e.d. maar mail anders prive naar mij dat praat makkelijker. Ook als je wat meer weet hoe en wat. mijn mailadres is [EMAIL=“pwentinck@hotmail.com”]pwentinck@hotmail.com stuur gerust een reactie.

Hoi Petra,

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Sandy Pronk en ik en mijn zusje reizen ook regelmatig naar de Algarve heen en weer ivm dat we allebei een vriend daar hebben sinds vorig jaar.

Je verhaal is al van enige tijd geleden, maar ik vroeg me af hoe de plannen gaan met de voorbereiding om voor langere tijd naar de algarve te verhuizen? Wij hebben ook plannen in die richting voor volgend jaar, waarschijnlijk vanaf maart 2008 omdat het makkelijker is rond die periode werk te vinden denken we. Misschien omdat je er ook mee bezig bent heb je nog tips voor ons en mocht je midden july in de Algarve te vinden zijn laat het me weten, dan is het wellicht leuk om ergens wat af te spreken!

Groetjes Sandy

Hoi Sandy,

Nee ik ben nog niet zover dat ik al daadwerkelijk kan vertrekken. Dit zal pas 2009 gaan worden ben ik bang.

Wel ga ik ook vanaf maart/april die kant op om inderdaad werk te hebben. Horeca e.d. is dan namelijk veel te doen.

Wel grappig dat je zusje en jij beide een vriend hebben gevonden in de Algarve, willen jullie ook bij hun gaan wonen of ergens anders?
En wat is het plan verder? Daarheen voor een half jaartje proefdraaien of meteen emigeren? En wat zijn verder de plannen daar?

Ben erg benieuwd naar jullie plannen!

En ook in jullie geval, het e-maildres is nog geldig dus als je liever privemailt geen probleem!
Overigens heb ik nog geen datum gepland wanneer ik weer naar Portugal vertrek, meestal wacht ik aanbiedingen af en kijk ik of ik ook nog vrij kan krijgen van mijn werk :slight_smile:

Groetjes
Petra

Ola Petra,

Bedankt voor je snelle reactie!! Ik heb je een mail gestuurd naar het email adres dat vermeld staat in een eerdere mail van je. Laat me maar weten of hij aangekomen is goed??

Groetjes Sandy

Hee Petra,
Ik ben Renske, 24 jaar en woon en werk op dit moment in portugal, vlakbij Albufeira…zo’n 10 min.
Ik ben fysiotherapeut hier en dat bevalt me prima. Weet niet waar je in Portugal bent, maar lijkt me gezellig om eens een drankje te doen ergens.

Hey meiden!

Wat leuk dit allemaal te lezen! Ik speel zelf namelijk ook met de gedachte naar Portugal (Albufeira) te emigreren. Heb daar sinds een tijdje een vriend en vind het echt geweldig daar! Dus waarom zou ik het niet gewoon proberen… Ontzettend leuk te lezen dat er dus meedere NL-ers van mijn leeftijd (24) te vinden zijn!

Groetjes, Susanne

ik ben 20, woon al in portugal, werk helaas nog niet, maar zou het leuk vinden om in contact te komen met andere NL-ers die of willen emigreren of al geemigreert zijn…

Hoi allemaal!

Wie van jullie (mits je al niet in Portugal woont) is binnenkort ook daar te vinden? Ik ga binnenkort voor 3 weken op vakantie in de Algarve, misschien is een ontmoeting met z’n alle ook wel leuk?

Ik woon trouwens in Setúbal is een plaatsje iets ten zuiden van Lisboa…
Ben nog niet in de Algarve geweest maar zou er graag binnenkort een keer naar toe willen… met de trein is het niet zo duur en je bent er snel…

Beetje last-minute reactie, maar ik ga morgen (woensdag)! Vlieg zaterdagavond alweer terug. Wanneer ben je er zelf?

Grts, Susanne

Hoi Susanne,

Jammer! Ik ben pas zaterdagnacht in Portugal… Dus kruisen elkaar helaas!

Groetjes Petra

Radio FunX is een jongerenzender in Nederland. Iedere dag hebben wij een rubriek waarin we met een Nederlander in het buitenland bellen om te vragen wat daar het nieuws is en ook om te horen hoe het is om buiten Nederland te wonen. En vandaag willen we dat graag met iemand in Portugal doen! Nu ben ik dus hard op zoek naar iemand die vanmiddag tijd heeft voor een kort telefonisch gesprekje. Dat zal rond 18.10 uur zijn. Vind jij het leuk om over jouw ervaringen in Portugal te kletsen en over het nieuws in Portugal? Of ken jij iemand anders van wie je denkt dat ie dat wilt doen? Ik hoor het graag zo snel mogelijk van je.
Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, Nadia ([EMAIL=“nadia@funx.nl”]nadia@funx.nl)

Hoi Semi portugezen.

Ik ben al wel wat ouder maar denk er ook aan om naar de algarve te verkassen.
Was er in pas nog voor een week. Lekker omgeving, goed klimaat.
Dus ben wel een beetje verkocht.

Moet nog wel kijken of ik er iets bewoonbaars kan kopen maar dat zal wel lukken.
Heeft iemand een idee in welk gebied dat het beste te doen is. Een beetje bomen in de buurt is wel leuk.

Heeft 1 van jullie nog ervaring adviezen t.a.v. Werk, zakendoen, mogelijkheden daar iets te verdienen. En last but not least bestaat er een kans dat ik daar nog een nederlandse levenspartner tegenkom.

Graag hoor ik iets van jullie

grtjs
robert

Hoi Robert,

Een idee voor een gebied met bomen en waar je dan het beste kan kopen heb ik niet. Athans ik heb zoveel gebieden in mijn hoofd zitten dat ik je daar niet mee ga vermoeien :slight_smile:
Wellicht is het handig als je iets meer info geeft over wat je zoekt waar enz.?

Ik heb geen idee welke leeftijd je hebt en wat voor werk je zoekt dus daar kan ik je ook niet aan helpen. Mijn ‘ervaring’ is dat er wel werk is maar niet voor hetzelfde salaris wat je in nederland verdient. In portugal is een gemiddeld maandsalaris een stuk lager. Spreek je Portugees?

Met andere woorden wellicht zou je meer info neer kunnen zetten want persoonlijk vind ik het zo algemeen dat ik je weinig antwoorden kan geven. En last but not least ben je van plan om te emigreren of om daar bv te overwinteren?

Gr. Petra

Beste Petra,

Dank voor je berichtje.

Hierbij wat meer over mijzelf!
49 jaar oud (jong van geest en lichaam), gescheiden, geen bijzindere verplichtingen in NL.
Ik wil nog wat van mijn leven maken en word hier een beetje moedeloos.
Als kind gingen we altijd naar een boerderij op vakantie en ik vond dat een feest. Hier thuis (rotterdam) heb ik kippen.
Het boerse heeft me toch altijd wel getrokken, ondanks dat altijd kantoorwerk gedaan eigen bedrijf en dus ook wel behoorlijke stress.
Mijn voorkeur gaat uit naar de regio algarve denk ik ivm matiging temp door de zee. winter 15gr en zomer 25 gr. Echter niet direct aan de kust want daar heb je niet veel boomvegetatie? Een grondstuk van een aantal Ha met olijf, fruitbomen of i.d. Het liefst met een rivierstroompje of open bron. Ik zou ook wat kippen, schapen nemen. De biologische eieren en kippen kunnen verkopen evenals lamsvlees. Ik denk dat de prijzen tov NL niet zo ver uit elkaar liggen?
Als er nog een huisje te bouwen is zou ik dat verhuren.
Op deze manier zou ik wat inkomsten kunnen creeeren.
Dat hoeft ook niet veel te zijn want ik ben sowieso al verzekerd van een basis inkomen!
Ook had ik al wel iets gelezen over de streek waar kurkeiken staan. Daar iets kopen en zo nu en dan wat kurkopbrengsten hebben is ook wel wat. Echter de zomers zijn daar heet en de winter net zo koud als hier??
Tussen sines en de algarve (langs de kustzijde) heb je ook een behoorlijk klimaat?? met veel verwaarloosd bos. Ik heb begrepen dat ze met subsidie daar de bosbouw weer wat meer leven in willen blazen.??

Hoi Robert,

Op zich is het klimaat in de Algarve erg lekker inderdaad, je hebt natuurlijk pieken hartje zomer en in de winter is het s’avonds ook best wel eens koud :wink:

Ben je zelf al eens in de Algarve geweest (op vakantie) en al beetje rondgekeken bij makelaars? Zodat je een beetje een beeld hebt van wat de mogelijkheden zijn? Want zoals ik het nu lees wil je een stuk grond, met huis en eventuele ruine? Of wil je een stuk grond met ruine? En maak je daar zelf je droomhuis van?

Als je wat meer weg bent van de kust heb je ook stukken grond met bomen erop te koop natuurlijk. En het wat verder weg wil overigens niet eens zeggen dat je dan geen zeezicht hebt, danwel dat de zee ver weg is met een auto.

Kurkbomen heb ik wel van gehoord maar weinig verstand van, ik weet niet of je daar goede opbrengsten van kan hebben. De kustzijde waar je het over hebt is voornamelijk natuurgebied waar ze juist geen vergunningen meer verlenen.

Om op je vraag terug te komen of je daar een nederlandse vrijgezelle vrouw gaat ontmoeten daar heb ik natuurlijk (zoals je wellicht wel verwacht) geen antwoord op, helaas ook ik kan niet in de toekomst kijken :wink: Maar anyway wat je waarschijnlijk wilde weten of je ze daar kan ontmoeten. 1 mazzel heb je alvast er zijn genoeg nederlanders die verhuisd zijn dus ook vrouwen…

Als ik je al een tip zou kunnen geven, zou ik zeggen de eerst volgende keer dat je erheen gaat, langs te gaan bij een makelaar en daar te informeren naar je mogelijkheden. Zodat je voor jezelf ook weet waar en wat je opties zijn. Er zijn ook nederlands sprekende in de Algarve mocht je daar naar op zoek zijn.

Olá Robert,
Ik las je reactie hier.
Ik heb hier in de Algarve iets ten noorden van Olhão een biologischfruitteeltbedrijf en heb regelmatig vrijwilligers die hier tegen kost en inwoning een paar weken komen helpen, misschien ook iets voor jou? Om je wat te orienteren…
Enne wat vrijgezelle dames betreft : als er hier koppels uit elkaar gaan dan blijft meestal de vrouw hier en de man gaat terug naar land van herkomst…
En het gebeurd volgens de statistieken heel veel…

Hallo ik ben Ruud en 41 jaar.
Ik kom al meerdere jaren in de Algarve,maar wil er nu aan de slag om er langer te kunnen verblijven en de taal te leren spreken.
Van beroep ben ik lasser,maar ik heb ook meerdere jaren in de horeca gewerkt.
Is er iemand die misschien iets weet,waar ik aan de slag zou kunnen?