Emigreren naar Portugal

Hallo,

Omdat wij hier in NL geen perspectief meer vinden zijn wij van plan om te emigreren naar Portugal.

Ik heb al het één en ander uitgeplozen maar heb toch nog een paar vragen.
Ik hoop dat iemand me hiermee zou kunnen helpen.

Ik weet dat de gezondheidszorg in Portugal niet zoals in NL is.
Aangezien ik medicijnen voor mijn hart slik wil ik graag weten hoe ik in Portugal aan deze medicijnen kan komen die ik nodig heb.
Ik had al gelezen, weet niet of dat waar is, dat je je medicijnen zelf moet betalen in Portugal.

Ook kreeg ik te horen van iemand dat als je emigreert dat je dan 20.000 euro mee moet brengen, is dit waar of niet?

Als je daar een huis wilt kopen, hoe zit het met de belasting e.d?
Is een hypotheek verstandig of juist niet?

Hoe zit het met huisdieren als je die mee wilt nemen? Zoals onze drie katten.

Om de taal te leren kan je dat beter in Portugal zelf doen of hier in NL?

Ik laat het hier even bij en hoop dat iemand antwoord heeft op deze vragen.
Er zullen wellicht meer vragen komen van mijn kant.

Dank jullie wel
Obrigado :chin:

Hoi Jolanda,

Veel van je vragen kan je stellen aan het Portugese consulaat, dit gaan een vriendin en ik ook doen.

Een tip die ik al heb gekregen is koop geen huis! Huren is er erg goedkoop en er zijn heel veel huizen waar nog een erfpacht op zit wat je niet over kan nemen. Bovendien zijn ze nogal van de kleine lettertjes en niet alles goed bespreken, waardoor je zomaar een wurgcontract af kan sluiten. Als je toch perse wil kopen, huur dan iemand in die echt in jouw belang werkt, een makelaar en een advocaat op zijn minst!

Er zijnde, prachtige huurwoningen, ook hierbij moet je opletten op het contract en wanneer je dit af sluit. Voorkeur is ergens in januari / februari. Dan kan je een mooi jaarcontract krijgen. Wil je later in het jaar afsluiten, dan betaal je veel meer.

De prijzen van woningen aan de kust; 4 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer, keuken en privé zwembad; ongeveer 700 per maand.

Succes met het verder zoeken!

1 like

Hallo Fainne1987,

Dank je wel voor je antwoorden, je tip om het Portugese consulaat te bellen ga ik zeker doen.

We waren al van plan om een makelaar in de arm te nemen, advocaat zal zeker nodig zijn als men van de kleine lettertjes zijn. Goeie tip.

Een privé zwembad willen we niet dus dat valt al af :biggrin:
We willen ook niet echt aan de kust zitten maar er iets vandaan.
Er is nog veel uit te zoeken, we gaan verder puzzelen.

Nogmaals dank :o

Hoi Fainne1987,

Ik heb nu een tip voor jouw, kijk eens op www.livinginportugal.com daar vind je alle informatie die je nodig hebt als je
wilt emigreren naar Portugal. Deze site heb ik gekregen van de Portugese ambassade in NL.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes :slight_smile:

Hi Yolande,

Wat leuk dat jullie naar een van de mooiste landen van Europa gaan verhuizen!
Ik heb de stap zelf ook gezet ( alhoewel het niet helemaal eerlijk is , want ik ben dan ook half portugees !)
Hopelijk kan ik je verder helpen met sommige van je vragen:

[ul]
[li]De gezonheidzorg werkt inderdaad anders, wanneer je werkzaam bent en je dus sociale verzekering betaald heb je in principe gratis gezondheidzorg tot je beschikking. Door de crisis en de zware maatregelen hebben de Portugezen veel te lijden gehad en moeten daarom nu extra betalen wanneer je naar de dokter gaat.Maar dit zijn vaak kleine bedragen. In principe moet je je medicijnen inderdaad zelf betalen, maar wanneer je je belasting aangiften doet en je deze kosten declareert krijg je een groot gedeelte vergoed. Dit is voor Portugezen die in Portugal werken en wonen, helaas kan je niet goed informeren hoe het zit met emigranten. Die site kan je daar wellicht beter mee helpen. Je kan ook een gezondheidzorg verzekering nemen, dan ben je gewoon gedenkt voor alles.[/li][li]Naar mijn weten hoef je geen €20.000 mee te nemen! Dat hoefte ik in ieder geval niet, en mensen uit landen van de Europeese Unie ook niet ( denk ik). Het lijkt mij heel raar en ik heb dit nog nooit van iemand gehoort.[/li][li]Een huis kopen lijkt mij een goed plan, je kunt hier prachtige dingen kopen voor een veel lagere prijs als in Nederland. Uiteraard moet je voorzichtig zijn met de kleine lettertjes en alle andere dingen die je wel eens hoort en waar je van schrikt. Met een goede makkelaar en of advocaat moet dat helemaal in orde komen hoor! Ik ken hier tientalle mensen die huizen hebben gekocht en waar dat altijd zeer netjes is verlopen net zoals in Nederland. Je kunt hier gewoon een hypotheek afsluiten wellicht dat je 10% moet aanbetalen van je eigen geld, maar dat ligt aan wat je wilt kopen en bij welke bank. Ik heb vorig jaar informatie opgevraagt voor een hypotheek voor een Portugees huis bij Nederlandse banken maar dat kan vooralsnog niet. Wel voor huizen in Spanje, Frankrijk en Italie. Huren is ook een goede optie, de huizen zijn hier goed en inderdaad veel goedkopen als in Nederland, maar ook dat ligt aan welke stad, zone en comfort je zoekt.[/li][li]Huisdieren kunnen gewoon mee geen enkel probeem, waarschijnlijk moet je een chip laten inzetten bij de dierenarts. Dat moest in ieder geval bij mijn hond.[/li][li]Mijn advies is zeker weten om alvast met de taal te beginnen in Nederland, dan maak je meteen kennis met de cultuur en gewoontes van het land waar je in gaat wonen! En het is ook gewoon leuk, een beetje voorpret![/li][li]Waar in Nederland woon je? Ik ken een hele goede lerares die Portugese les geeft aan volwasennen ( ook aan kids maar dat is minder) ze geeft privé les, of in groepjes zowel in haar kantoor aan huis of indien gewenst op locatie. Je kunt vrijblijvend informatie opvragen via haar email ( website is momenteel niet beschikbaar helaas) : [EMAIL=“mcslereno@gmail.com”]mcslereno@gmail.com of telefoon : 020 645 24 38 of mobiel: 06 135 34 745 haar naam is : Maria do Carmo Lereno, ze spreek ook vloeiend Nederlands uiteraard.[/li][/ul]

Waar zitten jullie te denken naar toe te verhuizen?
Hopelijk heb je wat aan deze info! Ik hoor het wel indien ik je verder kan helpen!

Até breve!
Sofia

2 likes

Yolande ik heb de site van de Portugese les toch beschikbaar gevonden: http://www.carmo.nu/

Veel plezier!
Sofia

1 like

Hallo Sofia,

Om je heel eerlijk te zeggen weten we nog niet helemaal waar we willen wonen, in ieder geval wel de Algarve, afgelegen het liefst en met ieder geval 1 huis om te beginnen. Waarschijnlijk wordt het er meer omdat er ook een vriend van ons mee gaat als hij er goed over na gedacht heeft.

De tips die je gaf is van enorme waarde voor ons, mijn dank is dan ook zeer groot.
Ik denk niet dat wij een hypotheek nodig hebben.
Alleen lijkt het me wel wijs om een kleine hypotheek te nemen maar dat is mijn idee.

We willen daar een eigen onderneming starten, niet alleen in/met muziek, toneel e.d mijn vriend is drummer en niet onverdienstelijk :biggrin:
Ook kunst is en wordt gemaakt door onze vriend. Daarom zullen we als we daar zijn ook een website maken met zijn werk erop.
Hij maakt echt prachtige kunst, niet 100 in een dozijn maar zeer apart en iedere tekening is weer anders gemaakt door hem.

Verder ben ik van plan om mij te richten op het Zen boeddhisme, omdat ik al vele jaren
mensen help op allerlei mogelijke manieren, is dit iets wat ik in Portugal wil blijven doen, vandaar ook
dat we een stuk land zoeken waar een guesthouse op staat of kan staan. Dit om mensen
met een burnout of die even rust zoeken te kunnen ontvangen.
Ze te kunnen helpen inzicht in zichzelf te krijgen, door praten, mediteren en ze dichter bij de natuur en hun eigen ik te brengen.

Inkomsten hebben we in ieder geval omdat ik mijn WAO mee kan nemen en dat scheelt al een
hele berg.

Dat de katten gechipt moeten worden lijkt me zeer logisch, dit gaat dan ook gebeuren. Geholpen zijn ze al gelukkig, want ik
heb gezien en gehoord (van familie die in Portugal wonen) dat wilde katten daar als ze geholpen zijn ook een stuk oor gaan missen,
zodat men weet dat die kat/poes al geholpen is. Brrrrrr moet er niet aan denken dat dit met onze katten gebeurd.
Ik weet niet of dit ook gebeurd als het je eigen kat/poes is, bij wilde katten doen ze het wel.

Ik heb de site die je gaf ook even doorgenomen en ik denk dat we hier ook zeer veel aan hebben, ook hiervoor mijn dank :biggrin:

Obrigada :chin:

1 like

Ola Yolande!

Ooh dat klinkt heerlijk! Zodra jullie gesetteld zijn dan hoor ik dat graag!
Wie weet dat ik van jullie diensten gebruik kan maken :wink:

Wat raar van de kattenoren! Je hebt hier inderdaad erg veel zwerf katten ik zal daar eens op letten.
Bij huiskatten heb ik het in ieder geval nog nooit gezien, maar ik heb er dan ook niet op gelet.

Veel succes met de voorbereiding en ik hoor graag hoe het gaat!

Até breve,
Sofia

Hallo,

Ik heb nog enkele vragen.
Een huisarts is dat een probleem om die te vinden? Betaal je daar ook voor?
Een tandarts en/of tandprothese zijn die moeilijk om te vinden? Betaal je daar ook voor?
Ik snap dat als je een gezondheidsverzekering neemt, die we gaan nemen dat je dan gedekt ben.
Ben je dan ook aan bepaalde regels gebonden?

Wat is het alarm nummer van Portugal?
Moet je je inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen en hoe gaat dat in zijn werk?
Is dat het zelfde als in NL?

Is er nog een bepaalde tijd dat voordat je b.v een Portugese staatsburger gaat worden of kan je ook
je dubbele nationaliteit behouden? Wat is aan te raden?

Omdat je het water in Portugal niet uit de kraan kan/kon drinken (waar wij onze vakantie hebben genoten), kan je grote flessen met water kopen.
Zoals ik opgemerkt heb is dat je het water ook kan filteren, ligt eraan denk ik waar je gaat wonen is mijn vermoeden.
Hoe gaat dat in zijn werk het filteren van water?
Wat heb je daarvoor nodig?

Dit even zover weer wat vragen van onze kant :biggrin:

Ola Sofia,

Dank je wel en ik breng je via deze site wel op de hoogte hoe het gaat als we gesetteld zijn.

Zal nog wel even duren, mijn vermoeden is ongeveer een jaar a anderhalf jaar. Ook omdat we volgend jaar
nog een paar keer terug willen waar we onze vakantie hebben gehad en vandaar uit gaan zoeken naar een
geschikte en betaalbare stuk grond/huis.

Ook willen we eerst een huisje huren voor een paar weken om te kijken en
mee maken of Portugal het echt is waar we willen wonen. Het klimaat is al een voordeel :wink:

De twee katten die mijn vriend z’n familie daar hebben zijn alle twee geholpen en hebben allebei één half oortje,
het waren zwerf katten. Bizar hé?

Até breve ja idd tot ziens hahahaha
Yolande

Hi Yolande,

Ik zal proberen een antwoord op zoveel mogelijk vragen te geven.

[ul]
[li]Huisarts, je moet je inschrijven bij het gezondheidscentrum van jou gemeente, wanneer je dat doet krijg je soort van een huisarts toegewezen. Je betaald ongeveer €5 per consult, tenzij je zwanger of invalide bent er zijn nog een paar uitzonderingen, weet niet precies welke, maar dan betaal je niets.[/li][li]Tandarts en of tandprothese is niet moeilijk te vinden, in principe ga je wel naar een privé clinic dus dan moet je de volle pond zelf betalen ( tenzij je een verzekering hebt) deze kosten kan je wel bij de belasting aangifte declaren. Als je via het gezondheidsysteem wilt gaan dan kan dat natuurlijk ook maar dan moet je waarschijnlijk héél lang wachten op een afspraak, en dan heb je minimale kosten.[/li][li]Een gezondheidsverzekering werkt eigenlijk ongeveer het zelfde als verzekeringen in Nederland.[/li][li]Het alarm nummer is het zelfde als de rest van de Europeese unie gewoon, 112 .[/li][li]Ik weet niet precies hoe dat gaat je zelf inschrijven, toen ik hier heen kwam ( maar ik heb dan ook een Portugese nationaliteit dus dat is anders) Ben ik naar het gemeentehuis gegaan en aangegeven dat ik weer woonachtig was in Portugal en mijn adres doorgegeven. Dat wordt dan doorgegeven aan de belastingdient, sociale verzekering, locale gemeente etc.Dat was makkelijk en snel gedaan. Voor mensen uit de europeese uni zal het niet heel anders zijn denk ik.[/li][li]Ik denk dat je gewoon je Nederlandse identiteit kan houden hoor, dat betekend dan dat je niet voor de Portugese regering kunt stemmen. Mijn moeder woont en werkt al 30 jaar in Nederland en heeft altijd haar Portugese identiteit gehouden, ook toen ik en mijn Portugese vriend in Nederland woonde en werkte bleef hij gewoon Portugees ( ik heb ook de Nederlandse nationaliteit dus voor mij is het altijd makkelijk). Zo ingewikkeled is het allemaal niet wanneer je binnen de europeese unie blijft. Maar dat zou je even moeten nakijken natuurlijk. Indien je kiest om je Nederlandse identiteit op te geven voor een Portugese dat kan denk ik ook, maar zou niet weten hoe dat in zijn werking gaat. Ik zou gewoon de Nederlandse aanhouden, je weet nooit hoe het leven loopt en wie weet wil/moet je op een gegeven moment weer terug.[/li][li] In de Algarve wordt er inderdaad altijd gesproken van dat je het kraanwater niet mag drinken. Dat is echter niet helemaal waar, doordat het vaak niet goed is om het kraanwater aan de Spaanse costa´s te drinken denkt men dat ook over Portugal. In het noorden ( ik woon zelf in Porto) en Lissabon etc is het geen enkel probleem om het kraanwater te drinken, ik drink het elke dag. Het water smaakt wel anders als in Nederland, er zit een vaag schoonmaakmiddel smaakje aan en in Nederland is het kraanwater weer wat zoeter. Vaak vinden mensen dat niet lekker en kopen daarom grote flessen water, of zo een waterkan met een filter erin, die koop je gewoon in de winkel doet er kraanwater in en het filtertje haalt dat smaakje eruit. Je kunt ook iets in je kraan laten instaleren zodat het water uit de kraan direct gefilterd is, maar daar heb ik geen ervaring mee.[/li][/ul]

Ok Yolande, hopelijk heb je hier iets aan!

Bom dia e até breve!
Sofia

1 like

Alo Sofia,

Dank je wel voor de informatie die je neergezet hebt, dit helpt ons enorm veel.

Waarom ik deze info nodig hebt is vanwege mijn schoonmoeder die spijkers op laag water zoekt om het vooral maar tegen te houden
dat we weg gaan. We gaan zo ie zo veel tegenstand krijgen omdat we iets doen wat de familie van mijn vriend niet durven. Al
lopen ze er al jaren over te zeuren om weg te gaan.
Dus een goede voorbereiding is het halve werk en op vragen heb ik dan gelijk antwoord hihi
Ook kan ik vertellen dat ik de ambassade al heb gebeld en een site gekregen heb van ze.

Want ze denkt dat we over 1 nacht ijs gaan wat niet het geval is.
Daarom steek ik er ook een hoop tijd in om alles uit te zoeken en wat van belang is op te slaan op mijn pc.
Ik denk dat ze na mijn verhaal geen vragen meer kan verzinnen om te vragen omdat ik overal antwoord op heb.

Mijn vriend is ervoor om zijn familie voor te bereiden dat we echt van plan zijn om weg te gaan uit Nederland.
Idd is het wijs om je Nederlandse Nationaliteit te behouden voor het geval we weg moeten uit Portugal.

Ik heb ook begrepen dat als we uit de gemeente weg gaan waar we nu wonen zij verplicht zijn om ons weer in de gemeente
toe te laten hoelang je ook weg bent geweest. Klopt dit?

Ik ben enorm blij met alle informatie die ik maar kan vinden en ook krijg zoals van jouw Sofia, je bent een enorme hulp
voor ons. Dank je wel :biggrin:

Nossa gratidão é muito grande :chin:
Yolande

Geen probleem Yolande!
Ik help graag, dankje wel voor je lieve woorden J.

Ja voor de mensen die “ achter blijven” is het natuurlijk nooit leuk, en moeilijk soms om te accepteren.
Uiteraard gaan jullie elkaar missen, maar ik zeg altijd het is maar 2 uurtjes vliegen en gelukkig zijn de tickets nu veel goedkoper als vroeger. Ook internet met skype, whatsapp etc maakt de afstand veel kleiner. Mijn ouders en zus, vrienden en familie zijn in Nederland en soms is het best moeilijk, maar gelukkig kunnen we dankzij de moderne wonderen nog steeds veel verbonden met elkaar zijn J.

Wat betreft je gemeente in Nederland, de eerste keer dat ik naar Portugal verhuisde heb ik me uiteraard bij mijn gemeente in Nederland uitgeschreven. Drie jaar later ben ik weer voor 3 jaar naar Nederland gegaan, toen kon ik me gewoon weer inschrijven. Super makkelijk heel snel geregeld en geen enkel probleem. Je kunt het even navragen bij jou gemeente, ik heb ooit iets vaags gehoord dat als je meer dan 20 jaar in het buitenland woont dat je dan je nationaleit kunt verliezen maar dat heb ik nog nooit door iemand bevestigd gehoord hoor.

Ga door met je voorbereiding, emigeren is eng ( daarom is de het leren van de taal voordat je gaat echt een pré, zodat je meteen aan je sociale leven hier kunt werken, en dat je je niet zo geisoleerd voelt) maar ook erg leuk en erg avontuurlijk! En nothing is written in stone, je kunt ALTIJD terug!

Abraço
Sofia

1 like

Boa tarde Sofia,

Eigenlijk door mijn schoonmoeder zijn we erop gekomen om te emigreren naar Portugal.
Precies wat je zegt Sofia, de familie van mijn vriend daar gaat het niet om dat ze mijn vriend of mij gaan missen, het ligt hier iets anders, ze zullen eerder jaloers zijn dan iets anders omdat wij de grote stap durven nemen en zij alleen maar jammeren en zeuren omdat ze het zelf eigenlijk ook wel willen. Zijn broer heeft een koophuis en zit gevangen in zijn eigen gevangenis. Wij hebben een huurhuis en kunnen zo weg dat is het verschil.

Ik had nog een paar vragen.

Kan je beter een makelaar/advocaat in Portugal zoeken of in Nederland?

Als we daar wonen willen we 2 honden houden, mijn voorkeur gaat uit naar Portugese berghonden, omdat ik daar ervaring mee heb en weet hoe ze op te voeden.
Is er een kennel waar je nog ras zuivere Portugese berghonden kan kopen in Portugal?
Ik wil er niet mee gaan fokken laat ik dat er even bij zeggen. Het gaat mij meer om reuen want die zijn beschermend (eigen ervaring) en zeer wijs en eigenwijs hahahaha.
Omdat de zee nogal zout is lijkt het me niet wijs om ze te laten zwemmen, of is dat onzin?
Ze moeten dienen zowel als gezelschaps honden als waakhonden.
Zijn er ook tijden dat er geen honden op het strand mogen komen?

Wij hebben ING hier in Nederland, is het wijs om in Portugal een bank te nemen of gewoon je eigen bank? Dit ook vanwege mijn uitkering die ik mee kan nemen.
Mijn eigen gedachten gaat uit naar een bank in Portugal ook vanwege het huis wat we willen gaan kopen en handig is voor belasting betalingen. Heb ik daar gelijk in?

Is het nodig om een verblijfsvergunning aan te vragen of hoeft dat niet als je uit Nederland komt?
Volgens mij geldt hier het Schengen verdrag en hoef je geen verblijfsvergunning aan te vragen. Zeker weten doe ik het niet.

Er staat op de site die ik van de Portugeze ambassade heb gekregen dit:
Geen dubbele belasting voor pensioenen of voor werkgelegenheid en zelfstandige inkomsten in het buitenland verkregen.
Geldt dit ook voor mijn WAO die ik mee neem en Nederland hiervan nog belasting afhaalt?

Greets Yolande :chin:

Ola Yolande!

Sorry voor de verlate reactive, in het weekend geef ik vaak tours door Porto en dan heb ik opeens veel minder tijd!
Oh een Serra da Estrela hond? Die zijn zo ontzettend leuk en lief! Ik heb zelf een Yorkshire terrier omdat we in een appartement in de stad wonen.
Maar zodra we meer plek hebben ( buiten) dan willen wij ( ik en mijn verloofde) ook heel graag een Serra da Estrela!

Ik ken geen kennel, ik weet wel dat als je naar de Serra da Estrela gaat, moet je zowieso doen prachtige plek! , kan je ze overal vinden.
Via de volgende link kan je meer informatie hierover vinden ( het is een portugese site, maar met Google translate kom je er misschien uit, de link verwijst je direct door naar een email adres, daar kan je wellicht in het engles een mailtje naar toe sturen met je vraag) : Portal | Diretório de criadores do Cão Serra da Estrela

Een makkelijk zou ik voor een portugese gaan en de advocaat ook, die weten precies hier het hier in zijn werking gaat.
Er zijn verschillende die specialeren in dit soort gevallen, zeer waarschijnlijk via de site van de Nederlandse ambassade in Portugal moet je er een paar tegenkomen.

Ik raad je aan om een tweede portugese bankrekening te nemen, zeker als je hier een huis gaat komen moet dat inderdaad.

Je hebt geen verblijfvergunning nodig inderdaad.

Ik kan je helaas niet goed helpen met je vragen mbt je WAO etc, misschien weet iemand anders dat wel op het forum?
Als ik jou was zou ik een keer het UWV in Nederland contacteren ze kunnen jou wellicht beter helpen met dit soort vragen.
Of anders de belastingdients zelf?

Ok Yolande, hopelijk help dit weer een beetje!

Groetjes,
Sofia!

1 like

Boa tarde Sofia,

Ook mijn excuus voor mijn late reactie. We hebben hier de nodige toestanden met familie en vrienden. Dat nam even wat tijd in beslag.

Dank je wel voor je antwoorden, ik heb alles wat je neergezet heb naar de familie van mijn vriend gestuurd die in Portugal wonen, omdat zij in speciale situatie zitten kunnen zij ons antwoord geven op vragen die jij niet weet maar zij weer wel.

Ja leuk zijn de Portugese berghonden hé? Ik had idd een Serra da Estrela en heette Avero.
Toen ik Avero had waren er zo’n beetje 100 Portugese berghonden in Nederland.
We hebben nu besloten om 1 berghond te nemen en 1 ander ras, die mijn vriend mag uitzoeken.
Via de familie die veel met zwerfhonden of die in het asiel wonen bezig zijn, via hen kunnen we aan een tweede hond komen.

Ik weet al dat ik mijn WAO mee kan nemen naar Portugal, omdat Nederland een verdrag heeft met Portugal.

Wat ik ook las is dat je soms je zorgtoeslag ook mee kan nemen naar het land waar je gaat wonen.
Ze gaan dan kijken hoe veel het kost om je zorg in Portugal te krijgen, na aanleiding van dat krijg je of een lagere of hogere zorgtoeslag.
Alleen op de site van de belastingdienst staat het er nogal raar en zo dat je er niet helemaal uit komt.
Deze vraag heb ik dan ook gesteld aan de familie van mijn vriend.
Want zij moeten zeker 2x in het jaar naar Nederland naar het oogziekenhuis, dus hoe zij dat geregeld hebben weet ik niet.
Hoop dan ook zij hier ons in kunnen helpen, ook vanwege een aanvullende verzekering zoals je in Nederland kan afsluiten.

Een basis zorgverzekering moet je altijd hebben daarbij kan je dus een top plus erbij nemen, zoals wij hier nu hebben.
Ook hiernaar gevraagd of dat in Portugal ook kan.

Weet je ook of je als stel, niet getrouwd of verloofd gewoon samen kan wonen in Portugal of moet je daar weer iets voor afsluiten?
Wat ik mijn vriend wel aangeraden heb is om een testament te laten opstellen omdat het huis/land op zijn naam komt te staan en als hem
wat overkomt dat ik niet gelijk op straat sta.
Omdat hij veel jonger is dan ik, is het logisch dat ik als eerste weg zal vallen in plaats van hij maar je weet maar nooit hé?
Beter goed voorbereid dan achteraf spijt hebben dat er geen testament is o.i.d.

Dank je wel nog voor de link naar waar we een Estrela kunnen vinden, geweldig :biggrin:

Leuk wat je doet om in Porto tours te geven, wie weet komen wij nog eens bij je terecht Sofia hahahaha

Mijn schoonmoeder is soms een geweldig mens maar af en toe dan kan je haar wel wurgen hihi.
Belde ze van de week op dat ze een huisje voor ons had gevonden in Nederland, mijn vriend zei gelijk,
lief dat je dit doet maar onze gedachten gaan een andere kant op.
Ze wil dus echt niet dat we uit Nederland vertrekken, hoe goed dat ook voor ons zal zijn.
Het gaat nog een harde dobber worden om haar zover te krijgen om in Portugal te kijken voor een huis/land.
Egoïsme ten top bij haar hahahahaha.

Mijn gevoel is wel dat we het voor elkaar krijgen om naar Portugal te emigreren.
Ook omdat we al vele antwoorden hebben op vragen die ze zou kunnen stellen, zo dat ze geen antwoord of vragen meer zal hebben
en overstag zult gaan. Is puur mijn gevoel hahahahaha.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor je antwoorden en de link, você é demais :kus:

Saudações Yolande :chin:

Olá Yolande :dag:

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Altijd leuk om te lezen hoe andere mensen zich voorbereiden voor zo een grote stap.

Wat leuk dat je vriend al familie in Portugal heeft! Dat is fijn, als je hier al een paar mensen kent zodat je aan de sociale contacteren kunt werken.
Inderaad dat soort vragen kan je beter aan hun vragen, of via oficiele instanties want daar kan ik je helaas weinig mee helpen.

Ja daar heb je er inderdaad weining van in Nederland, zullen er nu wel meer zijn lijkt mij, maar ik heb in ieder geval nog nooit een Serra da Estrela hond gezien in Nederland!
Maar ze zijn zo lief, en ja een hond adopteren uit het asiel moet je echt doen zo veel lieve dieren die een goed huis nodig hebben. Hartstikke leuk van jullie!

Je kan gewoon samenwonen als ongetrouwd stel in Portugal, geen enkel probleem ik heb het 5 jaar gedaan.
Nog steeds trouwens, maar ik ga nu in Februari trouwen!! :wub:Dus daar komt verrandering in J. Portugal is gewoon heel modern hoor daar in ( gelukkig wel).
Je kunt een soort samenwoningscontract opstellen voor de belastingdient zodat je belasting betaald alsof je getrouwd bent. ( minder dan als je vrijgezel bent)
Dat heet in het Portugees : União de Facto, dat is voor mensen die samenwonen maar niet getrouwd zijn.

Testament is altijd een goed idee! Inderaad je weet het maar nooit.
Better save then sorry.

Het lijkt me hartstikke leuk om jullie een tour van Porto te geven!!
Ik doe ook andere steden ( vooral in het noorden, maar rondom Lissabon komt ook wel eens voor) ook de Douro vallei en het Minho gebied komen vaak van pas.
Dus laat maar horen indien je interesse hebt! Misschien kunnen we nog eens samenwerken wanneer jullie je bed & breakfast hebben!

Ik snap dat het soms frustrerend is met de familie, waarschijnlijk gaat ze jullie gewoon ontzettend missen?
Misschien een leuk idee om haar een keertje mee te nemen zodat ze zelf kan zien hoe leuk het hier is, en wilt ze hier misschien zelf ook wel komen wonen!

Geen probleem! Heel veel succes met alles en hopelijk tot ziens!:zon02:
En laat maar weten als je nog vragen hebt smkiek

Bom fim de semana!
Sofia

Als je in de Algarve wilt gaan wonen dan zijn er veel mogelijkheden, een stukje het binnenland in is zeer betaalbaar en je zit dan toch niet ver van alle voorzieningen. Ik kan je helpen met het vinden van een huis, ik werk samen met diverse makelaars en particulieren en, als het tot een transactie komt, uiteraard met een betrouwbare advocaat. Je kunt altijd contact opnemen via pjdavelaar@gmail.com. Succes!

Ben je er al ?

Hoi Yolande,

Ik ben zelf ook met het idee aand e slag gegaan en ik vroeg mij af of je al in Portugal zit?
Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Ik hoop met mijn twee tiener dochters naar Porto te vertrekken.

Ik hoop wat van je te horen!

Grtjs, CM