Boa tarde Sofia,
Ook mijn excuus voor mijn late reactie. We hebben hier de nodige toestanden met familie en vrienden. Dat nam even wat tijd in beslag.
Dank je wel voor je antwoorden, ik heb alles wat je neergezet heb naar de familie van mijn vriend gestuurd die in Portugal wonen, omdat zij in speciale situatie zitten kunnen zij ons antwoord geven op vragen die jij niet weet maar zij weer wel.
Ja leuk zijn de Portugese berghonden hé? Ik had idd een Serra da Estrela en heette Avero.
Toen ik Avero had waren er zo’n beetje 100 Portugese berghonden in Nederland.
We hebben nu besloten om 1 berghond te nemen en 1 ander ras, die mijn vriend mag uitzoeken.
Via de familie die veel met zwerfhonden of die in het asiel wonen bezig zijn, via hen kunnen we aan een tweede hond komen.
Ik weet al dat ik mijn WAO mee kan nemen naar Portugal, omdat Nederland een verdrag heeft met Portugal.
Wat ik ook las is dat je soms je zorgtoeslag ook mee kan nemen naar het land waar je gaat wonen.
Ze gaan dan kijken hoe veel het kost om je zorg in Portugal te krijgen, na aanleiding van dat krijg je of een lagere of hogere zorgtoeslag.
Alleen op de site van de belastingdienst staat het er nogal raar en zo dat je er niet helemaal uit komt.
Deze vraag heb ik dan ook gesteld aan de familie van mijn vriend.
Want zij moeten zeker 2x in het jaar naar Nederland naar het oogziekenhuis, dus hoe zij dat geregeld hebben weet ik niet.
Hoop dan ook zij hier ons in kunnen helpen, ook vanwege een aanvullende verzekering zoals je in Nederland kan afsluiten.
Een basis zorgverzekering moet je altijd hebben daarbij kan je dus een top plus erbij nemen, zoals wij hier nu hebben.
Ook hiernaar gevraagd of dat in Portugal ook kan.
Weet je ook of je als stel, niet getrouwd of verloofd gewoon samen kan wonen in Portugal of moet je daar weer iets voor afsluiten?
Wat ik mijn vriend wel aangeraden heb is om een testament te laten opstellen omdat het huis/land op zijn naam komt te staan en als hem
wat overkomt dat ik niet gelijk op straat sta.
Omdat hij veel jonger is dan ik, is het logisch dat ik als eerste weg zal vallen in plaats van hij maar je weet maar nooit hé?
Beter goed voorbereid dan achteraf spijt hebben dat er geen testament is o.i.d.
Dank je wel nog voor de link naar waar we een Estrela kunnen vinden, geweldig :biggrin:
Leuk wat je doet om in Porto tours te geven, wie weet komen wij nog eens bij je terecht Sofia hahahaha
Mijn schoonmoeder is soms een geweldig mens maar af en toe dan kan je haar wel wurgen hihi.
Belde ze van de week op dat ze een huisje voor ons had gevonden in Nederland, mijn vriend zei gelijk,
lief dat je dit doet maar onze gedachten gaan een andere kant op.
Ze wil dus echt niet dat we uit Nederland vertrekken, hoe goed dat ook voor ons zal zijn.
Het gaat nog een harde dobber worden om haar zover te krijgen om in Portugal te kijken voor een huis/land.
Egoïsme ten top bij haar hahahahaha.
Mijn gevoel is wel dat we het voor elkaar krijgen om naar Portugal te emigreren.
Ook omdat we al vele antwoorden hebben op vragen die ze zou kunnen stellen, zo dat ze geen antwoord of vragen meer zal hebben
en overstag zult gaan. Is puur mijn gevoel hahahahaha.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor je antwoorden en de link, você é demais :kus:
Saudações Yolande :chin: