help

Ik ben van plan met mijn ouders te emigreren naar portugal en waar ik ook zoek wij kunnen er niet uit komen hoe het nou met de ziektekostenverzekering zit.
Als wij ons hier afmelden hoe kunnen wij ons dan het beste verzekeren. Mijn ouders zijn resp. 78 en 68.

Hoi Wilma, ik heb mijn zorgverzekering via Sergio Newes geregeld, spreekt Nederlands en kan je al een email sturen vanuit Nederland om het in werking te zetten. Kijk op de website van NCA Portugal onder de noemer verzekeringen, daar vindt je al ge gegevens. Met groet.

Hey Wilma,

Ik ben in april geƫmigreerd naar Portugal, met medeneming van mijn bejaarde ouders (beiden 79) aangezien ik in NL ook al de Mantelzorger was. Je kunt via het Zorginstituut Nederland (aannemend dat ze beiden gepensioneerd zijn) een formulier 121 aanvragen (via de website) en die hier laten invullen door het ziekenfonds (Social Seguranca). Dan kan je vervolgens een zorgpas bij dat zelfde instituut aanvragen en zijn je ouders verzekerd (conform uiteraard de maatstaven hier). Eventueel kan je nog overwegen een aanvullende verzekering af te sluiten (particulier). Succes!

Groetjes,

Jolanda