Mijn vriend en ik willen in mei voor een jaartje wonen en werken op Curacao. We hebben alletwee een diploma (MBO) op administratief gebied. mijn vriend wil graag in de horeca werken en ik in de administratieve sector of in een winkel, zou dat haalbaar zijn op Aruba, horeca lijkt mij geen probleem. Hoe zit het met een verblijfsvergunning, moet je die al in Nederland regelen of kun je dat ook daar regelen?
We hebben ook nog geen appartement
En wat moet nog meer regelen om op Aruba te kunnen wonen/werken?
Hoop snel iets van jullie te horen!
Benthe,
Om werk te krijgen in Aruba kan moeilijk zijn voor jou. Misschien voor je vriend in de horeca valt mee. Er zijn wel horeca bedrijven die misschien mensen nodig heeft.
Ik heb een tijdje op Aruba gewoond maar ik weet van 2 plaatsen waar je het kan proberen in de horeca:
CHAOS en er is eentje aan het water.
Inzake horeca zou ik zeggen neem je koffer mee etc en ga daar dan kijken voor werk.
In de administratie: het probleem is je bent nederlandse en vergunning moet in principe makkelijk gaan. Ik weet dat ze in Aruba heel vervelend zijn met iemand aannemen die geen Arubaan is. Het bedrijf moet een advertentie plaatsen om zo aan te kunnen geven dat ze geen Arubaan kunnen krijgen. En dat kan lang duren.
Volgens mij voor de aanvraag moet je zoveel indienen bij de DINA dat het niet leuk meer is. Curacao daar en tegen is veel makelijker je dient je papieren in en na 3 of 4 maanden krijg je je vergunning om te wonen en te werken. Je mag ook werken en de bedrijven hoeven hier geen advertentie te plaatsen in de kranten.
Dus ik vind het voor Aruba moeilijk om je te zeggen pak je biezen en ga naar Aruba, Curacao daar entegen kan ik je het wel zeggen.
Succes
Bedankt voor je snelle reactie!
Dus het is beter als we naar Curacao gaan, maar wat moet je allemaal regelen in Nederland, ik weet dat je een bewijs van goed gedrag nodig hebt, gezondheidsverklaring en een werkvergunning, of kun je de werkvergunning ook regelen als je daar bent?
Heb ook gehooord (via het Arubahuis) dat je geen enkeltje mag boeken, of geld dat alleen voor Aruba?
En hoe zit het met een huisje huren, heb je een paar tips of gewoon via internet iets regelen.
Voor werk in de horeca hoeven we ons geen zorgen te maken. En op administratief gebied word het moeilijk om iets te vinden? of in een winkeltje?
Zijn weer een hoop vragen, wil toch wel een beetje voorbereid zijn als we naar Curacao gaan!
Hoi,
Wat je wel kan doen is een papier van goedgedrag op tijd aanvragen zodat je die mee kan nemen naar Curacao. Gezondheidsverklaring is mij niet bekend. Werkvergunning kan je gewoon hier regelen. Je moet je wel uitschrijven en als je hier komt ga je naar Plaatselijk Hoofd van Politie daar dien je alles in en dan krijg je na 2 of 3 maanden je papier van rechtswege toegelaten op curacao en dan kan je je inschrijven bij de burgerlijke stand in Otrabanda.
Als je inboedel al is aangekomen dan kan je altijd het al meteen krijgen voor je je verblijfsvergunning heb gekregen en dan betaal je een hoger bedrag en wanneer je papieren klaar zijn dan ga terug naar hun en dan krijg je het verschil van hun, dan hoef je niet te wachten totdat je vergunning hebt om je spullen te krijgen.
Huis zou ik wel vanaf Nederland regelen. In een winkel of horeca kan je altijd doen als je hier bent. In de kranten is er wel altijd een advertentie dat ze iemand zoeken. Er zijn hier ook uitzendbureau’s dus je kan ook daar heen en je aanmelden dat je een administratieve baan zoekt. Dit kan ook via internet er is veel keus.
Aruba is veel strenger dan curacao. Volgens mij vragen ze niet eens om je ticket te zien. Je vult het papier gewoon in dat je hier met vakantie bent.
Ik hoop dat je hier verder mee komt en alvast succes.
Hoi,
Zoals ik lees kunnen we beter naar Curacao gaan dan naar Aruba. Hoe duur is eigenlijk een verblijfsvergunning? Krijg je dan geen problemen als je je werkvergunning daar pas gaat regelen?
Onze inboedel laten we gewoon hier, we gaan ons huis namelijk verhuren.
Welk papier bedoel je?
Kortom: het enige wat we hier moeten regelen is een bewijs van goed gedrag en een huisje regelen via internet?
Hoe lang woon jij op Curacao? zou je ooit nog terugwillen naar ons kikkerlandje (ik neem aan dat je ook van Nederland komt?)
Ik zat er over na te denken. Daar jullie maar een jaartje komen dan is het makkelijker om jullie niet uit te schrijven. Dan hoeven jullie ook zo’n papier van goedgedrag ook niet mee tenmen. Dat papiertje wat ik bedoelde is als je inboedel hier naar toe zou komen en je moet eigenlijk wachten tot je identiteitskaart klaar is dan kan je het allemaal invoeren (inboedel). Maar als je gewoon laat zien dat je op je vergunning aan het wachten bent dan dan krijg je het eerder. Maar in jullie geval hebben jullie het niet nodig.
Ik woon op Curacao en ben er opgegroeid en geboren. Heb 10 jaar in nederland gewoond en wil er eerlijk gezegd niet meer terug. Was een leuke tijd en ik heb er veel geleerd en ik ben er in de goede tijd vertrokken.
Wat je het beste kan doen is:
Dus ik zou gewoon je huis verhuren, ticket boeken, huis regelen hier op het eiland. Nadat je hier bent op zoek naar een baan en je bent klaar. Over een jaar heb je geen problemen en een hele rompslomp om terug te gaan naar nederland.
Dan hoef je ook niet weer in te schrijven en ook geen papier van goedgedrag vanuit hier mee te nemen daar naar toe.
Als je voor een paar jaar hier naar toe zou komen dan zal ik het doen maar voor een jaar is hete niet nodig. Je bent zo weer in Nederland voor je het vergeet. De tijd vliegt.
Groet,
Maar weet jij misschien hoe het dan zit met de belasting, want wij hebben nl een huis gekocht wat we willen gaan verhuren, moet je dat dan doorgeven aan de Belastingdienst? De hypotheek aftrek kun je natuurlijk ook naar fluiten. lijkt mij…
huis regelen op het eiland? waar kun je het beste wonen (veiligheid en niet te afgelegen), maar het is meestal toch handiger als je dat in Nederland gaat regelen, toch? Zoals ik zo het zo zie dan lijkt het mij niet moeilijk om tijdelijk naar Curacao te gaan, in het vliegtuig geef je aan dat je op vakantie gaat (moet je dan geen retourtje regelen), dat zeiden ze namelijk op het Arubahuis in Den Haag!
En voor de rest regel je alles op Curacao, verblijfsvergunning heb je niet nodig dan?
Benthe,
In principe kan je overal wonen hier op het eiland. Ik weet dat er mensen in mindere buurten wonen die geen problemen hebben en sommige wel.
Ik kan je een paar buurten aanraden om daar te gaan kijken voor een huis: mahaai, van engelen, janthiel, jongbloed, caracasbaai, salina, montane, mahuma
De buurten die de mensen zeggen die minder zijn zijn o.a.: brievengat, souax en nog een paar maar ik kom niet op de namen.
Het hangt er helemaal af hoe jij je tegenover de mensen gedraagt. Huisvesting zou ik ook vanuit Nederland regelen. Je kan contact opnemen met een makelaarskantoor die vraagt 1 maand huur als vergoeding en dan moet je vaak nog 1 of 2 maand als borg bij het huurhuis betalen plus de maand huur. Dus dan ben je 4 maanden huur die je in 1x moet betalen.
De huurhuizen in de betere buurten zitten rond de 1500 naar boven.
Het Arubahuis is geen Antillenhuis, de regels op Aruba zijn veel vervelender dan hier op het eiland, ieder persoon regelt meestal hun vergunning hier op het eiland. Dus als je iets informeert op Arubahuis is dat alleen voor Aruba en niet voor de andere eilanden. Ik ken mensen die stage bemiddelings bureau’s inschakelen om hun vergunning te regelen en ze komen aan en het is nog niet geregeld en dan komen deze mensen met een enkeltje of een retourtje.
Dat van de belasting moet ik voor je uitzoeken, ik ben je dat nog schuldig. Dat laat ik je deze week horen.
De heer Ed kan je emailen naar: [EMAIL=“edcuracao@live.nl”]edcuracao@live.nl.
Hij heeft een huis waar ik je kan aanraden om te huren, maar ik weet de prijs niet meer uit mijn hoofd, neem contact met hem op via de email.
Probeer het bij onderstaande mensen ook voor een huis:
Bungalow Ederlin: [EMAIL=“ederlin@onenet.an”]ederlin@onenet.an
De Plantage: [EMAIL=“info@de-plantage.com”]info@de-plantage.com
Fun in the Sun: [EMAIL=“info@funincuracao.com”]info@funincuracao.com
Charlene: [EMAIL=“info@charleneandcharlottes.com”]info@charleneandcharlottes.com
[COLOR=black][FONT=‘Palatino Linotype’]Remax: [EMAIL=“kvandermeijs@remax.net”]kvandermeijs@remax.net[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=‘Palatino Linotype’][COLOR=black][FONT=‘Palatino Linotype’]A. de Windt: [EMAIL=“info@curliving.nl”]info@curliving.nl[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=‘Palatino Linotype’][COLOR=black][FONT=‘Palatino Linotype’][FONT=‘Palatino Linotype’]Terrace A la Mer
Succes.
[/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
Hoi,
Sorry voor late reactie, heb deze week mijn pc laten opschonen.
Ik heb eens geinformeerd bij de Belastingdienst ivm koophuis, uitschrijving enzo… De een zegt dat je het beter wel kan doen de ander zegt dat dat helemaal niet hoeft… dus het schiet ook niet echt op!
Weet jij van sommige personen die een bepaalde tijd op Curacoa wonen zich hebben laten uitschrijven bij de gemeente en dat ze dat ook doorgeven aan de Belastingdienst?
Bedankt voor het mailadres van Ed, ik stuur hem deze week een mail.
hoi,
ik ben vandaag op de emigratie beurs geweest en als je een jaar gaat ben je verplicht je te laten uitschrijven.
Grttjes
Hoi,
Wij willen eerst voor een half jaar gaan, moet je je dan ook laten uitschrijven?
Ben jij zelf ook van plan om naar Curacao te gaan? Weet je ook hoe het zit met de ziektekosten? Kun je die gewoon door laten lopen of moet je op de Antillen een verzekering afsluiten?
Groetjes Benthe
Mensen,
Ik heb de plaatselijke hoofd van politie gesproken, de persoon die alle vergunningen behandeld en ook weet welke papieren je nodig hebt. Zij vragen niet je bewijs van uitschrijving. Het enige wat je mee moet nemen is een geboorteakte en een bewijs van goedgedrag. Ze zei wel tegen me ze weet niet of de gemeente waar je woont precies wil weten waarom je een bewijs van goedgedrag wilt hebben. Sommige gemeentes eisen wel dat je je uitschrijft dan.
Betreft ziektekosten: als het bedrijf je zwart betaald dan moet je een particuliere verzekering afsluiten,maar als het bedrijf waar je werkt diverse belastingen inhoudt waaronder ook ziektekosten dan ben je hier wel verzekerd via de svb, sociale verzekerings bank.
Deze eist wel een id van curacao. Om een id te kunnen krijgen moet je je uitschrijven in Nederland om je te kunnen inschrijven in Curacao.
Je kan checken met je verzekeringsmaatschappij in nederland of je ook ben verzekerd op curacao voor een half jaar of een jaar.
Ik hoop dat dit helpt.
Groet,
want2dive, je bent echt goed bezig, bedankt.
je hebt de juiste persoon gesproken. Goed zeg…
Groet, Betty…
Betty Bloem, bedankt voor je antwoord.
Hallo,
Ik vind het echt fijn wat je allemaal voor ons doet, ik ga me nog schuldig voelen…
Maar we hebben onze tickets geboekt, we vertrekken op 16 mei naar Curacao (toch gekozen voor een retourtje) omdat je moet kunnen laten zien dat je ook weer weg gaat…
Maar wat een geregel, we moeten ons toch laten uitschrijven, moet alleen nog bellen met de Belastingdienst om te vragen hoe het zit met de hypotheek of we die moeten laten doorlopen enzo…
Huisje word geregeld, we hebben een contactpersoon op Curacao die voor ons een appartementje gaat regelen.
En op Curacao kijken we verder voor werk, ik neem aan dat dat geen probleem zal zijn vooral op horecagebied, kantoorwerk is nog maar afwachten… Dus er komen spannende tijden aan, hoop echt dat het ons gaat bevallen.
Groetjes Benthe
Hallo,
Ik vraag me af waarom wij ons moeten laten uitschrijven om op Curacoa te werken en weet iemand of de wereldverzekering (Achmea zorverzekeringen) voldoende is voor het buitenland (huisartenbezoek, ziekenhuis, medicijnen etc). Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!
[quote=“benthe, post:16, topic:38057”]
Hallo,
Ik vraag me af waarom wij ons moeten laten uitschrijven om op Curacao te werken en weet iemand of de wereldverzekering (Achmea zorverzekeringen) voldoende is voor het buitenland (huisartenbezoek, ziekenhuis, medicijnen etc). Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt…
Beste Benthe,
Je hoeft je niet uit te schrijven. Want als je een vergunning wilt aanvragen is het uitschrijvingspapier niet noodzakelijk voor de aanvraag. Het enige wat je nodig hebt is een papier van goedgedrag. Maar als je je wilt inschrijven in Curacao dan heb je je uitschrijvingsbewijs wel nodig. Dus jij moet de beslissing nemen.
Je moet contact opnemen met ACHMEA en hun vragen of je ook verzekerd bent in Curacao. Daar kan niemand je op antwoorden alleen ACHMEA. Iemand kan je zeggen ja en daarna blijkt dat ze het niet doen. En als er iets met je gebeurt, dan moet je alles cash betalen en dan hopen dat ACHMEA je alles betaald.
Groet,
Hoi,
Ik heb vorige week met uitzendburea’s gebeld op Curacao en ze zei zeiden tegen mij dat ik me moet laten uitschrijven als ik daar aan het werk wil gaan. Maar ik was eigenlijk van plan om me niet laten uit te schrijven. En met de zorgverzekering moet ik maar weer eens contact opnemen want hun wisten het ook allemaal niet zeker… Weet je ook misschien of Rooy Catootje een goede buurt is, heb er namelijk een leuk appartementje gezien?
Groetjes Benthe
Benthe,
Rooi Catootje is een goede buurt, is centraal.
Een uitzendbureau geeft altijd aan dat je je moet uitschrijven. Als ik me niet vergis heb ik ergens in een ander gedeelte van het forum precies vermeld wat je nodig hebt en wat je moet en niet hoeft te doen. Deze informatie heb ik van Plaatselijk Hoofd van Politie ontvangen. Zij behandelen alle aanvragen voor vergunningen.
Wat zei wel zeiden is dat voor Burgerlijke Stand als je je daar moet inschrijven zei een bewijs van uitschrijving moeten hebben zodat je je kan inschrijven hier op Curacao.
De reden is dat waar je wil gaan werken en je wordt verzekerd via de SVB en je wilt een verzekeringskaart halen als er iets met je gebeurt, per slot van rekening wordt dat per maand ingehouden van je salaris, kan je dan gebruik maken van de verzekering hier op het eiland. En om die verzekering te kunnen krijgen moet je een id hebben dat je ingeschreven bent hier.
Als jouw verzekering alle kosten covered hier op het eiland, dan heb je het niet nodig, hou er wel rekening mee dat het ingehouden kan worden van je salaris. Maar als je verzekering in nederland alles vergoed zou ik niet inzien waarom je ingeschreven moet zijn hier.
Misschien is het wel een eis als je via een uitzendbureau gaat werken hier.
Groet,