Wonen, leven en werken op Curaçao

hallo iedereen,

wij zijn jan en rebecca en wonen in belgië, zijn beide 30 jaar.

ikzelf ben in belgië erkent als mindervalide persoon, doch zit ik niet in een rolstoel.

mijn vrouw werkt in een ziekenhuis op de polikliniek afdeling van het ziekenhuis, met ruim 10 jaar ervaring, verschillende diploma’s, veel werkervaring bij verschillende artsen.

wij zouden heel graag op het eiland komen wonen.
rebecca wil ook rechtstreeks een cv naar het ziekenhuis sturen.

kan ik als echtgenoot, als huisman mee verhuizen?

is het mogelijk op 1 inkomen te leven? wij zijn niet veeleisend, een flatje zijn wij tevreden mee.

wij hebben hier een mitsubishi l200 diesel van 2007, is het interessant om eventueel deze mee te nemen moesten we permanent blijven?

is er een boten aanbod, of brengen we beter de onze mee?

wij zijn er van overtuigd, dat het wonen en werken en leven op aruba onze levenskwaliteit enorm zou verbeteren!

bestaat er een mogelijkheid om bvb in een stacaravan op het eiland te wonen?
of zijn er goedkope huisjes of flats te vinden?
wij willen niet in de toeristische buurten wonen.

hopelijk kunnen en willen jullie ons zoveel mogelijk info geven!!!

groetjes,

jan en rebecca:dag:.

Hallo,

Welkom op het forum

er is hier heel info te vinden in alle topics, heel veel lees plezier

in jullie titel staat wonen en werken Curacao maar in de beschrijving Aruba? welke is het? :slight_smile:

Groetjes

Clint

Hi,

Welkom op dit forum. Je kan hier veel info vinden in de verschillende topics. Veel antwoorden op je vragen staan daar in. Je kan een woning vinden via casacama.nl, daar staat precies wat voor woning het is, de prijs, de buurt, foto’s etc. Een goede website en over het hele eiland heeft het woningen. Verder kan je vrouw idd een cv sturen naar een ziekenhuis, er is hier op Cura veel behoefte aan mensen in de zorg. Ze kan ook alvast kijken op de website www.amigoe.com en dan naar de vacatures gaan, daar staan vaak functies in de zorg op. Wanneer willen je precies hierheen komen? En gaat het idd om Curacao of Aruba …

hallo clintmoring en chotje,

bedankt voor jullie reactie’s.

we wisten nog niet goed welk eiland wou wilden gaan, maar aangezien het zoeken naar werk en aanbod van de ziekenhuizen zal het curaçao worden, exuses voor het misverstand:vak02:

eerst waren we heel enthousiast, en kan het beter volgende week al zijn, maar nu staan we weer op aarde, en gaan het gewoon goed aanpakken.

binnen een aantal weken is er een immigratiebeurs waar we eerst naar toegaan. via internet zijn wij ons aan het informeren, over gewoonte’s, gebruiken, doen en laten, de plaatselijke taal opzoeken om te leren etc.

wij vinden dat als wij deze stap willen nemen, wij het gewoon goed moeten doen.

als mensen naar ons toe komen wonen, willen wij ook dat ze hun aanpassen aan ons, toch?

eerst en voral willen wij 3 weken op vakantie komen naar het eiland, om alles te bekijken.

mijn vrouwtje zou een jaar verlof zonder wedde willen nemen, en als dat allemaal goed bevalt, willen we permanent blijven wonen.

de reden is dat we aan het jachtige leven vandaan willen, back to basics, gewoon een rustig normaal leven.

voor mijn gezondheid zou de rust en warmte al 1/3 van de pijn kunnen schelen.

de vragen die zomaar door ons hoofd floepen is het volgende.

als we permanent willen blijven, is het dan beter een wagen op het eiland te kopen, en de onze te verkopen, of is het betaalbaar de onze mee te nemen.

een boot is een vereiste, wij zijn al lang watersporters. aangezien dat onze boot waarschijnlijk te klein is om op zee te varen, een boot zoeken in de usa. maar wat met invoerrechten op curaçao.

huisvestiging.

word er veel gehuurd, of gekocht? wij hebben geen budget om een huis te kopen.

bestaan er een soort parken met bungalows op zoals hier om te huren, of gaat dat niet? wat betaal je per maand voor een degelijk huisje, 1 slaapkamer is genoeg.

ik weet dat we veel vragen hebben.

echter hopen we dat we met onze vragen bij jullie terechtkunnen, dit is allemaal zo nieuw voor ons.

we gaan veel lezen in het forum, maar hopen toch een paar antwoorden te krijgen.

jullie spreken dat er veel medisch personeel gezocht word, kunnen jullie wat meer uitleg geven? eventuele jobs, tips info, alles is welkom.

alvast bedankt, helpen jullie onze droopm waarmaken?

groetjes,

jan en rebecca.
(momenteel hier 1 graad, regen en hagel:evil:).

top:)

als jullie vragen hebben hoor ik het graag en waar ik kan helpen zal ik het doen :slight_smile:

heel veel succes met jullie droom waarheid te laten worden

Groetjes

Clint

thanx clint:kus:

Hi,

Jullie zitten dus echt nog in de onderzoekende fase merk ik. Dan is de immigratiebeurs wel heel nuttig, want daar staan veel stands van Curacao. Ik ben er zelf ook geweest vorig jaar en heb veel info meegenomen.
Wat betreft je vragen:

Als je hier op het eiland blijft zou ik hier een auto kopen. Auto’s zijn hier wel wat duurder dan in NL (want zijn allemaal ingevoerd) maar verschepen is ontzettend duur. Of je moet echt een goede auto hebben die je perse mee wil nemen. Maar niet alle dealers zijn op het eiland te vinden dus als er iets stuk is en het moet uit de USA komen dan heb je hoge lasten. Ik wilde eerst ook mijn fiat cinquecento meenemen maar dat was echt te kostbaar en er is geen fiatdealer, dus heb ik hem verkocht en hier een andere gekocht. Hier is de benzine ook heel slecht voor auto’s, dus als je echt een goede auto hebt is dat wel zonde. Mijn advies is dus om er hier eentje te huren voor een paar weken en in die tijd op zoek te gaan naar een andere goede die je kan kopen.

Huisvesting is geen enkel probleem. Er wordt erg veel verhuurd en aangeboden, dus je kan morgen al een woning hebben. Er zijn veel parken waar je woningen op kan huren, ik woon zelf ook op een resort. Ik heb een bungalowtje met 1 slaapkamer, woonkamer, keuken, badkamer en grote veranda op een resort met zwembad en bewaking en betaal 1325 NAF per maand (ongeveer 510 euro) excl water en electra. Ik woon op het Recompensa Park, maar je hebt hier ook Seru Coral, Santa Rosa resort etc waar je allemaal een mail kan heensturen voor info.

Wat betreft werk heb ik je al tips gegeven voor websites waar je kunt kijken. Op www.amigoe.com kun je de vacatures bekijken en ook op cactusjobs.com staan veel vacatures.Gewoon een kijkje nemen. Hou er wel rekening mee dat de lonen hier erggg laag liggen vergeleken bij NL. Het gemiddelde loon is geloof ik 1500 gulden per maand voor een fulltime job, dus das nix vergeleken bij NL. De leefkosten zijn op zich ook wel lager, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat je hier niet moet komen om rijk te worden.

Succes!

dag chotje,

we zitten inderdaad in de onderzoekende fase, en ik kan je vertellen dat we het heel lastig vinden allemaal.

wat betrefd werk, mijn vrouw zoekt een job in de medische sector, ze werkt hier voor echt allemaal verschillende artsen, dus is van alles een beetje thuis. de site’s die je opnoemt zijn heel nuttig, we hebben al het een en ander kunnen afprinten.

heb je enig idee hoe dat loon ongeveer ligt per maand?

als jij spreekt van 1500 gulden, en een huur van 1325, dan kan je het dus niet alleen aan om van te leven?

om rijk te worden doen we zeker niet, we willen gewoon een rustig leven waar we allemaal het gezeur niet aan ons hoofd hebben.
we zijn ons er van bewust dat het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn is, maar een vleugje zon doet goed.

ikzelf ben mindervalide en krijg hier een uitkering, ik moet dit nog navragen, maar ik zou deze kunnen houden in het buitenland.

op gebied van wonen zijn we echt niet veeleisend, is er een mogelijkheid om bvb in een stacaravan te leven of iets dergelijks?

op gebied van auto, we rijden met een mitsubishi pick-up diesel van 2007, automaat dus een heel recente wagen. grote hoofdbreker is wat we er moeten mee aanvangen.

kan iemand eventueel eens kort schetsen hoe het dagelijkse leven verloopt?

alvast bedankt voor de info:thumbsup::zon02:

wat ik mij nu eigenlijk ook afvraag is hoe moeilijk het eigenlijk is alles te regelen…

Hallo allemaal!

Heb al het een en ander gelezen op het forum maar het gaat me een beetje duizelen…
Ik ben IC-Neonatologie verpleegkundige en ik wil graag voor 6-12 maanden naar Curacao om te werken en te genieten van het leven daar.
Waar moet ik beginnen, ik heb zoveel vragen!

Wie kan me helpen?

Groeten Marianne

Hi Marianne,

Haha begin met je vragen te stellen … ik kan natuurlijk geen reactie geven op vragen die ik niet weet:)

Ehhm, ja waar zal ik beginnen:
-Ik hoorde dat er iig een IC neonatologie-afdeling is, wat zou ik daar ongeveer verdienen? Weet iemand hoe ik hier achter kan komen? Ik begrijp dat het belastingstelsel ook heel anders is daar, hoe zit dat?
-Zou het mogelijk zijn om ook parttime te werken, of iig iets minder dan 40 uur, ik hoor namelijk dat 40 uur het meest gangbare is daar?
-Wat kost ongeveer de huur voor een appartementje? Hoeft niet heel groot te zijn, maar op een resortje met een zwembadje of zo zou fijn zijn :wink:
-Moet ik me uit laten schrijven in NL? Hoe gaat het dan bijvoorbeeld met verzekeringen enzo?

Hoop dat iemand me een beetje wegwijs kan maken in deze chaos hihi

Groeten

welkom in de chaos, ik ben nu 4 weken op zoek naar alle gangbare info.

Hoi Mar
uitschrijven uit NL bied voor- en nadelen. Je pensioen staat stil, tenzij je dat zelf blijft volstorten ipv je werkgever. uitschrijven is goed want: geen ziekenfondsverzekering meer ( 100+€ maand) mits je meer dan 1 jaar weg gaat. anders word het gezien als lange vakantie en krijg je een dikke bon (100%) bovenop de niet betaalde premie voor verplicht verzekerd zijn.

Als verzekering neem je bijv de globetrotterverzekering (lange tijd weg verzekering, tot 5 jaar, ongeveer 80€ per maand) Ik heb deze al enkele keren gehad en bied een erg goede dekking en snelle afhandeling. (Veel en veel beter dan de verplichte verzekering in NL!)
Belasting vervalt dan ook, tenzij je nog inkomsten houd in NL. Je betaald belasting waar je werkt.
Als je een deel van en (belasting) jaar nog inkomsten hebt, dan voor een jaar weggaat (en rente of andere inkomsten behoud in NL) en het derde jaar weer (deels) werkt kan je belasting “middelen”, dwz je betaald belasting over het gemiddelde van je inkomen over die 3 jaar. (Dit kan je sowieso wel doen of je nu het land uit gaat of niet, middelen)

Dat is waar ik je mee kan helpen. Curacao heb ik (nog) geen ervaringen mee.
Succes,
Remko