Ik ben Nederland eigenlijk wel weer beu en zou dus graag voor een half jaar ofzo naar Curacao willen, nu zou ik het leuk vinden om dat samen met iemand te doen!
Maar ik weet ook helemaal niet waar ik moet beginnen? ik ben sowieso slecht in sparen maar goed dat ligt aan mij zelf.
Maar moet ik beginnen met een woning/kamer te zoeken? werk? ticket? welke papieren zijn er nodig…?
wat is het begin voor een geweldige ervaring?!
kan iemand mij helpen…?
Ik wil zelf in augustus/september vertrekken naar Curcacao dus veel ervaring heb ik nog niet
Wat ik jullie wel kan vertellen is dat je eerst voor je zelf moet uitzoeken wat je precies wilt gaan doen: Stage lopen/werken/rond trekken. Je moet veel informatie zoeken en zo kom je er wel vanzelf achter wat je wil. Ik ben nu ook al een aardig tijdje bezig en heb al een beter beeld gekregen over wat ik wil qua huisvesting etc.
Je kan ook zoeken op bemidelingsbureau’s die vaak alles voor je regelen (nee je handje wordt niet vastgehouden ofso) Maar het is wel een fijn idee dat je altijd een noodnummer hebt indien er iets aan de hand is, 24/7! Sommige bedrijven geven je ook nog wat extra’s zoals 10 kg extra bagage, goedkoop halfjaar ticket, helpdesk tijdens je verblijf. Echt een een kwestie van googlen, en je hebt binnen no-time veel informatie gevonden! Zowieso zou ik eerst een baan/stage zoeken dan pas je huisvesting!
Had ik net een heel bericht getypt is hij niet aangekomen!
Nou, wat ik even zeggen wou was: Ga zoeken! Echt veel informatie is op internet te vinden! Forums, sites, bemiddelingsorganisaties. Je kan niet verwachten dat hier iemand even alles neer zet wat je moet gaan regelen, je moet dat even zelf uitzoeken! Ik ga in september en heb tot nu toe al veel dingen uitgezocht! Je hebt ook organisaties die je tegen een vergoeding helpen en waar je veel aan hebt, ook tijdens je verblijf! Je huisvesting moet je ook even goed uitzoeken, je wilt immers niet op een verkeerde plek tegen komen. Veilige huisvesting, ervarings verhalen etc. kun je ook allemaal vinden op internet!
Wanneer willen jullie gaan? Ook toevallig rond september/augustus?
Hihi gezellig! Ik ga half september voor een jaar naar Curacao. Wat ik tot nu toe geregeld heb is mijn huisvestig. Ticket regel ik later en de rest op het eiland, vergunningen en verzekeringen. Ik trek een paar weken uit om het eiland goed te verkennen en overal te solliciteren, dan hoop ik na die paar weken aan de slag te kunnen.Ik heb wel al veel uitzendbureaus bericht dat ik kom en mijn cv naar bedrijven opgestuurd, dan hebben ze vast je gegevens. Verder wil ik ook van alles regelen, maar dat hoeft niet in NL … succes !
het is veel regelen allemaal jah, ik dacht dat het zo gepland kon worden maar dat valt wel tegen. Ik ben van plan op in sept naar cura te gaan, ben nog aan het dubben of ik een extra minor ga volgen of dat ik ga werken…miss kan ik het wel combineren?
graag zou ik voor ongeveer een jaar daar willen blijven, ben momenteel aan het kijken voor kamers. Zijn er nog meer mensen die huisvesting zoeken?, kunnen we vanuit nederland op zoek naar een geschikt huis. Het is ten eerste wel zo leuk om al mensen te kennen voordat je er heen gaan, en het kan een hoop geld schelen ivm huur!!
hoor wel:zon02:
Ja ik ben ook op zoek nar huisvesting maar ik heb al een stageplek aangeboden gekregen. Dat bemiddelingsbureau dat voor mij een stage heeft geregeld helpt ook met mijn huisvesting. Ik heb inmiddels al veel contacten gehad met mensen die daar hebben gezeten en die daar op dit moment zitten. Maar toch hoor je weer tegenstrijdige verhalen, de 1 vind dit veilig de ander weer niet… Heel verwarrend!
Het valt best mee met het geregel hoor.
Ik had een ticket geboekt, een kamer in een studentenhuis geregeld en ben gewoon gegaan. Ter plaatste hebben we gezocht naar een baan in de horeca. De eerste 3 weken hebben we vrij genomen, daarna gaan werken. We zijn 5 maanden gebleven dus aan het aanvragen van een werkvergunning, zijn wij niet begonnen. Die heb je dan wel tegen de tijd dat je weer weggaat. Wat ik met m’n zorgverzekering moest doen, was mij wel onduidelijk. Er werd elke keer iets anders tegen me gezegd. Uiteindelijk heb ik 'm gewoon aangehouden en een goede reisverzekering genomen.
Tip: als je ter plaatse gaat solliciteren zeg dan NIET dat je maar van plan bent om een half jaar te blijven. Zeg gewoon: voor onbepaalde tijd. Dan nemen ze je veel eerder aan. Je kunt (in de horeca) vaak toch wel weg wanneer je wilt.
Als iemand nog iets wil weten, vraag maar raak!
En als je nog twijfelt: gewoon doen, ik heb echt de tijd van m’n leven gehad. Ben nu vier weken terug en heb echt heimwee.
Om je verzekering niet goed te regelen vind ik niet heel slim … Je verzekering in NL is namelijk anders ingesteld dan degene die je nodig hebt als je in het buitenland woont en werkt. Als je wordt uitgeschreven uit NL heb je zowiezo geen recht op een basisverzekering hier. Een reisverzekering dekt niet je kosten als je bijvoorbeeld naar de dokter of het ziekenhuis moet in Cura als je er werkt, dan heb je echt een andere verzekering nodig. Zoek dit dus wel goed uit! Waar woonde je M en wat heb je er gedaan?
Ik weet niet of dit een reactie is op mij maar ik heb me niet uitgeschreven in NL. Je kunt dan gewoon je basisverzekering houden. Mij werd toen verteld dat ik ook op Curacao verzekerd was voor een doktersbezoek etc. omdat Curacao in principe bij Nederland hoort. Bij het tweede telefoontje kreeg ik weer heel iets anders te horen en bij het bezoek aan het kantoor WEER iets anders.
Op Curacao stond ik officieel ook niet ingeschreven als “werkende”. Dus ik denk dat ik het uiteindelijk wel het goede heb gedaan.
Ik woonde eerst in Mahaai, daarna vlakbij Brievengat en heb in een strandbar gewerkt.
Mijn reactie was er idd eentje op jouwe. Ik heb begrepen van mijn verzekering dat je alleen verzekerd mag blijven in NL als je hier ingeschreven staat en niet werkt in Cura. Tijdens je werk kan er van alles gebeuren en je bent dan niet verzekerd. Maar mss heb jij wel een andere verzekering… Bij Unive werkt het iig zo. Je hebt wel ook een verzekering speciaal voor het buitenland die je tijdelijk kunt gebruiken.
Hallo allemaal, ik heb ook plannen om in september voor een maand of 5 naar Curacao te gaan . Mijn bedoeling is dat ik 2 maanden verlof opneem en een maand of 3 onbetaald verlof. Ik wil me dus niet uit laten schrijven in Nederland. Huisvesting is geen probleem. Ik ben nu aan het uitzoeken welke gevolgen het heeft voor mijn heffingskorting alleenstaande ouder en ziektekostenverzekering. Ik moet mijn dochter van 14 jaar ook in laten schrijven op school (kan dit als je niet uitgeschreven bent in Nederland) en ik heb een creche nodig voor mijn zoontje van 3 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hallo, wat grappig dat er zo veel mensen zijn die naar curacao willen gaan. Zijn jullie het k… weer hier ook zo zat? Ik kan niet wachten om in juni de gaan voor 2 weken, eindelijk lekker van de zon genieten en op het eiland rond kijken…
Waarom gaan jullie naar Curacao?
hallo wij willen gaan omdat mijn oudste zoon bij zijn vader op Curacao woont en wij graag een paar maanden willen blijven om het eiland wat beter te leren kennen en bij mijn zoon c.q. broer willen zijn. Daarnaast is het weer natuurlijk heel erg verleidelijk en al die heerlijke stranden. :vak02:
Ik wil naar Cura omdat het een prachtig eiland is, het altijd mooi weer is en je er toch Nederlands kunt praten. Ik vind het echt een uitdaging om een jaar naar een ander land te gaan. Mijn man wil wel emigreren, maar ik niet … dus hopelijk gaat hij nog wel mee terug naar NL
@ Jamqui Wat moeilijk voor je dat je zoon op Curacao woont, of valt dat mee? Lijkt me toch wel een gek idee … maar fijn dat je nu ook een paar maanden erheen gaat, dan weet je precies waar hij woont en leeft!
hallo,
ik zelf zou ook graag naar cura willen,maar niet voor maanden… gewoon een maand of mischien 2…
en het liefst z.s.m… niet wachten tot de zomer of bv sept…
ik weet alleen nog niet hoe en wat presies…
mijn vraag is: heeft iemand daar ervaring in…en is daar nu al wat te doen… en hoe kom ik aan woonruimte…
is er iemand die tips heeft of goeie ideee?
alvast bedankt,
en leuk dat er zoveel interesse is voor cura.
Ik wil ook in september gaan, maar zit nu nog in het begin stadium van dingen uitzoeken.
Samen een huis huren is inderdaad een optie i.v.m. de kosten delen…een baan in de horeca zou mij prima lijken, maar ik pak alles aan…
Ik heb een verleden hier in nederland waardoor ik “rust” nodig heb om alles op de rij te zetten…