1 jaar Curacao

Hallo!

Ik ga voor 1 jaar naar Curacao en heb ook een huurhuis hier die ik graag wil behouden. Maar moet ik mij uitschrijven bij de Gemeente en inschrijven op Curacao? En hoe gaat het met mijn ziektekostenverzekering? Het is de bedoeling dat ik ook ga werken daar, maar mijn vriend heeft al zeker een baan. Nou weet ik ook niet hoe dat gaat qua reisverzekering etc. omdat je een jaar gaat. Kan ook nergens duidelijk vinden of je gaat emigreren voor een jaar of dat je een soort van werkvisum krijgt voor een jaar en je dus ingeschreven kan laten staan in NL.

Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Groetjes,

Tineke

Hi Tineke,

Welkom op dit forum! Wanneer ga je naar Curacao? Ik zelf per 17 sept en ook voor een jaar. Als je een huurwoning hebt in NL moet je toestemming vragen aan je huisbaas/corporatie of je de woning een jaar mag verhuren. Je moet dan een contract opstellen met je tijdelijke huurder en daarin vermelden per wanneer je zelf weer in de woning wilt. In principe gaat elke corporatie hier akkoord mee, of je moet in het verleden op een zwarte lijst gestaan hebben. Als je geen toestemming vraagt loop je het risico dat buren gaan vragen en klagen en dat je dus ontruimd wordt. Dat wil je niet hebben! Dan je verzekering … als je in NL ingeschreven blijft staan blijf je recht houden op de basisverzekering van je ziektekostenverzekering die je nu hebt. Je kunt je ook verzekeren op Curacao via een werkgever als je gaat werken. Je hebt verder geen werkvergunning of iets nodig, wel een ‘van rechtswege verklaring’, die is voor jullie heel makkelijk te krijgen als je vriend al werk heeft. Je kunt hiervoor kijken op de website van het antillenhuis. Zij geven er info over en als je al een baan hebt of veel geld op je rekening om je een jaar te onderhouden dan krijg je zonder problemen een van rechtswege verklaring en kun je dus legaal op het eiland verblijven. Hebben jullie ook al huisvesting geregeld op Cura?

Oke hartstikke fijn! Wat leuk dat jij ook gaat! Gewoon ook een jaartje er tussenuit of met een andere reden?

Als ik het goed begrijp kan ik me dus ook ingeschreven laten staan in Nederland, maar ook uitschrijven. Dit maakt niet zo heel veel uit? Als ik het maar meld bij mijn woningbouw wie er in mijn woning verblijft.

Mijn vriend vertrekt rond 20 juni en ik rond 20 juli. Had op het forum ook gelezen dat de ziektekostenverzekering goedkoper was als je die op Curacao af ging sluiten?

Wij hebben nog geen woonruimte, als het goed is werd dit ook geregeld door de mensen waar mijn vriend gaat werken. Voor mij is het nog niet zeker of ik daar ook kan werken, maar waarschijnlijk lukt dat wel.

Ik zal ook nog is verder kijken op het “Antillenhuis”, bedankt voor je informatie!

Hi Tineke,

Heb je misschien ook msn? Dan kunnen we daar even met elkaar kletsen! Wat gaat je vriend voor werk doen? Jullie gaan al snel zeg … hebben jullie dat allang geleden besloten? Wij hebben al jaren geleden bedacht dat we dit wilden doen maar het was elke keer nog een heel eind weg maar ineens is het al in september … we zijn dus aan het aftellen en het gaat echt opschieten! We willen er ook een jaarheen om te werken en te genieten. Idd gewoon een jaar er tussenuit. Mijn man wil het liefste emigreren maar dat vind ik een te grote stap dus we gaan een jaar heen en dan weer naar NL. Ik heb onbetaald verlof gekregen dus kom ook weer gewoon in dienst bij mijn werkgever in NL. Ziektekosten zijn idd heel goedkoop op Cura, maar ik kan bijvorbeeld niet verzekerd worden daar omdat ik onbetaald verlof heb en dus in dienst blijf bij mijn werk hier. Pas als ik in Cura werk heb en een contract dan kan ik pas verzekerd worde daar en dat wordt een heel gedoe volgens mij. Dat moet ik verder nog even uitzoeken.

Hi Tineke,

Misschien kan ik wel wat voor je op Curacao regelen.

Bedoel je met werk o.i.d.?

voor wat betreft huisvesting. voor werk heb ik zelf geen directe kontacten maar in welke branche ben je op zoek?

Wij zijn op zoek naar een betaalbaar huisje ( tot 800 gulden p.mnd. ) in de buurt van Lagun of Lagun zelf, als het goed is hebben we een huisje nou in Barber maar we willen graag richting lagun/ westpunt.

Ik zit in de administratieve- commerciele richting qua werk…

Jij woont op Curacao? Of kom je daar regelmatig??

ik kom zelf uit Curacao. geboren en getogen in Westpunt maar sinds 1998 in Nl met een tussen periode van 2 jaar op Curacao. Wij hebben zelf een huis maar het ligt meer centraal, en de hypotheek is ook hoger dan jullie vraagprijs. Barber is maar 12 min. rijden naar Wp. Huurwoningen daar hebben ze bijna niet. Laast heb ik eentje gezien op ② 2dehands - Dé plek om nieuwe en tweedehands zaken te kopen en verkopen maar het is van een tijde geleden je weet maar nooit. Westpunt is een heel rustige buurt met mooie standen en restaurants. Werkgelegenheid in de horeca is groter in Westpunt zelf, denk aan Hotel Cura Hulanda, zij hebben ook vaak vacatures. kijk op google “Hotel Cura Hulanda” anders moet je buiten het dorp werken zoals meerderheid (98%)van het buurt. Solliciteren doe het beste als je daar bent omdat je vaak per direct beschikbaar moet zijn. Anders moet je open solliciteren. Ik ben zelf even terug in Nl om een woning te zoeken. Onze kids zijn nu in Westpunt.

wij betalen aan benzine 300 p/m minimaal en dat is alleen maar om naar mijn werk te gaan en weer naar huis. Ik vind West heel leuk maar ook heel ver als je elke dag moet gaan werken. Je moet als het echt wilt, weten dat je ruim van tevoren moet vertrekken om op tijd te zijn op je werk. Mijn kinderen klagen nooit.

ik zit te denken. Er staat een huis leeg op West niet ver van “Shete Boca” (Boca Tabla) ik denk dat het niet zo duur zal zijn. Ik wel verder vragen.

Ik denk dat ik wel weet welke huisje je bedoelt op west, die 3 gekleurde huisjes? daar heeft mijn vriend eerder gewoond. en die staan wel vaker leeg. Of zijn er nog meer! haha. Ik ben in dec 3 weken daar geweest toen mijn vriend daar stage aan het lopen was. Hij zat eerst bij kura en daarna op lagun bij een appartementencomplex. Het huisje wat we nu hebben zit midden in Barber maar dat is niet echt wat we zoeken, wel kunnen we daarna natuurlijk eerst gaan kijken en dan door zoeken als we op curacao zijn. Maar jij woont dus nu ook op westpunt met je man en kinderen? En bent nu even terug in Nederland? Westpunt is inderdaad mooi en rustig. En waarschijnlijk zal ik voor mijn werk wel naar willemstad moeten, maar ja we zullen zien. Ga over 6 weken al weg dus dan kan ik daar ook solliciteren… Mijn vriend heeft in ieder geval al werk dus dat is wel fijn.

oh ja die driehuisjesaanelkaar hebben ze ook. Maar ik bedoelde een andere, ietjes verderop richting west wel aan de zelfde kant van de weg.
Ja, we willen weer terug nu na 2 jaar. Onze twee oudere kinderen zitten op de middelbare school (HAVO en VMBO), voor hen is het verschil met Nl niet zo groot. Maar we hebben een dochter die naar groep 3 moet en een zoon die naar groep 1 moet. We “hebben” de nederlande taal thuis gewoon blijven praten omdat de basisscholen hun lessen in het papiamentu geven. Ik vind papiamentu een heel mooie taal om te spreken. Ik houd van mijn taal maar we kunnen niet veel mee. Dus voor de kinderen hebben wij gekozen om toch terug te komen. Hier hebben ze meer kansen en het onderwijs is ook stabiel. Wij konden voor hen geen plaatsing krijgen op een Nl’s talige school. Ik ga volgende week terug 10e en kom terug de 13e met de kinderen (5). Man blijft hier om te werken, daar had hij het ook moeilijk om een baan te krijgen. Ik werkte in een bank (SFT) vlak bij Zuikertuintje.

misschien hebben wij elkaar een keertje gezien. Ik verblijf bij mijn moeder. Zij woont langs de weg en heeft een witte toko.

Ik kan me dat zo niet herinneren, ken alleen de toko in lagun en de chinees op westpunt en jassies…

Maar als je is zou willen vragen of dat huisje op westpunt ook te huur is zou wel fijn zijn.

Jij gaat nou dus met je kinderen terug naar Nederland en je man blijft op Curacao werken? En dan gaan jullie in de vakanties terug? Zal wel wennen zijn om terug te zijn in nederland.

Ik ken alleen kleine dingen in het papiamentu, zoals goedemorgen, hoe is het? etc. Maar bij mijn vriend werkt ook een antiliaan en die leert ons veel.

MAar is er bij de bank geen werk meer voor mij? Bij het Zuikertuintje is wel heel leuk he. Vind dat stuk ook wel mooi.

of gaan jullie terug naar Curacao?

ik ben nu al 3 weken in Nl op zoek naar een betaalde woning. Wij hebben nu eentje gekregen in Tilburg en een 3 mnd contract gevraagd omdat het huis te duur is (Eur.850) maar we blijven verder zoeken(heel Nederland m.u.v. grote drukke steden) want dit is teveel. Dus ik ga 3 dagen terug naar Korsou en kom dan terug naar Hulanda met onze 5 muchanan.

Ja solliciteren is altijd vrij. Als je het niet doet heb je alleen een néé. Waar ik werkte hebben ze een personeelstop en het personeel aanwezig moet voor meerderen werken. Maar ze hebben ook een personeeltekort. Maar het geldt voor veel grote bedrijven daar. Personeelstop met een personeeltekort. Dus altijd solliciteren. kijk op http://curacao.startpagina.nl/ voor bedrijven.