Een jaar naar Curacao

Heey…

Wij, Rachel en Alice, zijn opzoek naar informatie over het wonen en werken op Curacao.
In juni studeren wij beide af en vanaf september willen wij een jaar gaan wonen en werken op Curacao.
Wij vragen ons de volgende dingen af…

• HOe zit het met een verzekering regelen? Moet je naast je Nederlandse verzekering een extra reisverzekering regelen…?
  • Hoe zit het met het in en uit schrijven…is het uberhaupt nodig?
  • Kan je werk het beste vanuit Nederland regelen of kan je daar beter gaan zoeken naar werk? Is er veel werk te doen daar of liggen de baantjes niet voor het oprapen?
  • Wat voor budget is verstandig mee te nemen?
  • Wat is de gemiddelde huur van een kamer?
  • Het boeken van een ticket…bij welke maatschappij is het verstandig om het te boeken? Stel, er overlijd iemand in Nederland en we willen binnen 48 uur naar Nederland, hoe regel je dat met je ticket…?

Al met al een aantal vragen…hopelijk heeft iemand hier antwoord op en kan ons een beetje verder helpen…

Groetjes,
Alice & Rachel

Heey,

Ik ga zondag voor 5 maanden naar curacao en ben ook tegen jullie vragen aangelopen, het is een hoop geregel maar jullie beginnen op tijd zie ik.

• Naast jullie gewone verzekering moet je nog een reisverzekering afsluiten. Je moet er voor zorgen dat je een werelddekking hebt. Mijn 5 maanden kosten ongeveer 44 euro extra op mijn doorlopende reisverzekering. Voor meer informatie zal ik gewoon even naar een reisbureau of een verzekeraar gaan die kunnen je exact uitleggen wat je nodig hebt. Zodat je goed verzekerd weggaat.

• Als je langer dan 9 maanden naar het buitenland gaat moet je je verplicht uitschrijven bij de dienst burgerzaken van de gemeente. De gemeente handhaaft je inschrijving alleen als je op je oude adres terugkeert of een postadres op curacao neemt.

• Wat betreft baantjes voor het oprapen weet ik niet, maar aangezien er veel stagaires/afstudeerders naar curacao gaan kun je door middel van enige zoekwerk natuurlijk vast wel iets vinden wat je leuk vind. Kijk ook bijvoorbeeld eens op een site als www.wereldstage.com zij kunnen je vast verder helpen. Maar ook via google kun je een hoop vinden als je gericht zoekt. Verder gewoon initiatief durven te nemen en eventueel bellen/mailen naar bedrijven voor werk.

• het budget is natuurlijk erg verschillend per persoon, maar alleen aan een kamerhuur ben je tussen de 250-300 euro p.p per maand kwijt. En dan zit je in een studentenhuis. Reken daar bij je eten op + de leuke dingen die je doet en je kan voor jezelf wel een beetje een inschatting maken.

• Een ticket heb ik geboek via www.kilroytravels.com deze bieden studentenkorting aan wat je al gauw 250 euro scheelt. Ik denk dat er bij het overlijden van iemand er wel allerlei regelingen bestaan waardoor je snel terug kunt naar NL.

Verder is het ook erg handig om je ov-kaart stop te zetten (+/- 77 euro vergoeding per maand) en een uitwonende beurs aan te vragen (+/- 250 euro)

Hoop jullie zo beetje verder te hebben geholpen, maar vooral goed zoeken en informatie winnen. Bij allerlei instellingen en je komt op het goede pad :slight_smile: Als je nog meer wilt weten of straks mijn ervaringen wilt volgen mag je gerust contact opnemen email: [EMAIL=“tom1deboer@hotmail.com”]tom1deboer@hotmail.com

succes met jullie speurwerk!

Hey Rachel en Alice,

Ik wil in september ook voor een jaar vertrekken naar Curacao. Hebben jullie inmiddels al genoeg info over wat je allemaal moet regelen om daar een jaar te verblijven? Ik heb namelijk ook druk bezig, maar ik vraag me echt af wat en hoe je dat allemaal moet regelen.
Kunnen jullie mij misschien vooruit helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Myke