Jaar werken op Curacao

Hoi allemaal,

In verband met de slechte arbeidsmarkt op dit moment in Nederland zit ik erover na te denken een jaar direct na het afronden van mijn studie Vastgoed en Makelaardij, of misschien zelfs langer dan een jaar, te gaan naar Curacao om door te wonen, werken en vooral leven. Ik wil dan aan de slag als junior projectontwikkelaar.

Ik heb inmiddels wat sollicitaties lopen en het is dus afwachten of dit wat gaat worden. Nu heb ik een aantal vragen waar ik van instanties/bedrijven onduidelijke antwoorden op krijg.

1. Vliegticket: Kan ik gewoon een normale ticket boeken of moet ik met mijn ticket rekening houden dat deze een jaar geldig is? Ik wil sowieso na dit jaar terug. Ook al is dit voor een paar weken, etc.

2. Moet ik mij uitschrijven in de gemeente waar ik nu woon (in NL)? En moet ik me ergens dan weer op Curacao inschrijven? En hoe zit het precies met de vergunningen? Wat heb ik wel en niet nodig, want ik wil geen risico lopen. Ik hoor veel over die verblijfs- en werkvergunning en wil liever geen risico lopen. Kan ik dit ook laten doen door mijn toekomstige werkgever of moet ik dit echt zelf doen?

3. Wat zijn ongeveer de maandelijks bestedingen voor 1 persoon voor:
    a) een appartement of studie in een goede wijk incl. vaste lasten, internet en airco?
    b) boodschappen voor 1 persoon?
    c) huur auto
    d) overige levensonderhoud?
    Dus wat ben ik ongeveer per maand nodig in antillaanse guldens waarneer ik normaal wil leven, maar af en toe toch lekker wil gaan genieten? Dit zodat ik een beetje een richtlijn heb.

4. Is het verstandig in Curacao voor bepaalde zaken te verzekeren? Hoe gaat het precies met verzekeringen en wat is nodig en wat is onnodig? Moet ik al mijn verzekeringen stoppen in Nederland of kan ik ook af met mijn huidige verzekeringen?

5. Wat zijn overige zaken die ik absoluut niet moet vergeten?

Ik regel graag mijn dingen graag, maar durf absoluut dit avontuur aan. Voorbereiding is altijd het halve werk zegt men en zorgt minder voor stress, etc. Ik wil geen stress hebben als ik juist daar heen ga voor de rust whahahaha.

Groeten,
Richard