Jaar Curacao

Hoi allemaal,

Ik heb zo goed als een baan aangeboden gekregen op Curacao voor een jaar. Volgend jaar ben ik klaar met mijn studie en werk vinden in NL is nu erg moeilijk in de vastgoedontwikkeling. Ik zit er dus sterk overna te denken van dit aanbod gebruik te maken, maar heb nog wel een aantal vragen:D;)

1. Wat zijn normale zaken die bedrijven doorgaans regelen als ze Nederlandse werknemers naar Curacao halen? Of welke dingen hebben jullie bij jullie vertrek geregeld gekregen door onderhandeling met het bedrijf?:zon02:
  2. Hoe gaat het met een vliegticket? Moet ik een ticket met een geldigheid van een jaar (dus een jaarticket) of kan ik ook gewoon normale ticket boeken wanneer ik datum van teruggaan weet (met geldigheid van maand, 6 maanden, etc.)?
  3. Voor welke vliegtuigmaatschappij kan ik het beste gaan? Ik hoor veel slechte verhalen over de 747 van KLM (ook al is KLM normaal gesproken goed) en algemene slechte ervaringen over ArkeFly. Is dit echt zo en is de beste keuze dus Martinair? Prijs is voor mij minder van belang, maar wel de service. Als ik dan vertraging heb, wil ik dat goed geregeld is. >>>
  4. Hoe gaat het met werk- en verblijfdvergunningen? Moet ik dat vanuit Nederland of vanaf Curacao regelen? Antillenhuis is hier erg onduidelijk over. Zijn er nog meer dingen die ik direct moet overleggen op het vliegveld zoals bewijs van werk, bewijs van huisvesting, etc.?
  5. Waar kan ik beste op zoek naar huisvesting? Zijn hier goede websites voor? Ik laat sowieso huisvesting controleren door het bedrijf zelf.
  6. Is het verstandig een auto te huren of te kopen? Of zorgen veel bedrijven voor een auto?
  7. Zijn er nog andere dingen die ik niet moet vergeten of van belang kunnen zijn voor mijn jaar op Curacao?:wereld:

Ik hoop graag van jullie terug te horen en bedankt voor alles.

Groeten,:dag:
Richard

He Richard,

Dat zijn een hoop vragen!

Ik zou zeker voor KLM gaan, Arkefly is zeker qua service helemaal 3x niets en Martinair stelt ook neit veel voor. KLM is echt een topmaatschappij, heb een prima vlucht met hun gehad.

KLM heeft jaartickets waarbij je een flexibele terugreis kan boeken, ik weet niet of je dat wil hebben maar dan kan je tegen een kleine vergeoding je datum veranderen. Ik weet niet of dat je vraag beantwoord, maar in principe moet je er dan eentje hebben met een jaar geldigheid.

Dan komt het leuke de vergunningen. Je mag als nederlander hier een halfjaar zitten, echter officieel mag je dan niet werken. Dit wordt niet heel streng nageleefd, maar als je langer dan een half jaar komt moet je om te beginnen al een visum hebben. Daarbij moet je ook nog eens een werkvisum hebben, en maar daarvoor je borst maar nat. Ze zien je hier liever gaan dan komen met dat soort dingen. Ik weet niet precies wat je daarvoor nodig hebt, maar het is best wat gedoe dus begin daar zeeeeer tijdig mee en bereid je voor op lang wachten en veel praten op de luchthaven.

Verder moet je hier echt een auto hebben wil je mobiel zijn. En dit moet je ook vaak zelf regelen. Kopen raad ik niet aan omdat je gewoonweg niet weet wat je in huis haalt. Dat weet je ook niet met huren maar dan heb je iets meer verzekering om je heen dan bij kopen.

Verder is het van groot belang dat je hier een beetje relaxt naartoe komt, want dat zijn ze hier ook. Regel je werkvergunnning en zoek op google naar huisvesting. Er is veel aanbod en zeker als je tijdig boekt, let alleen wel even op de wijk.

Groetjes Ivo

Om daadwerkelijk relaxt daarheen te kunnen komen, wil ik alles ook goed voorbereiden. Heb nog een jaar dus alles tijd denk ik zo. Ook zal er, wanneer alles definitief is, vanuit het bedrijf ook wel wat steun komen rond bepaalde zaken.

Bedankt voor beantwoorden van een aantal vragen. Over dat visum had ik al gehoord en gelezen en dat duurt soms wel een half jaar las ik. Maarja ik ben lekker op tijd. Ook of het geldigheidstermijn belangrijk was, heb ik nu beantwoord gekregen en heb dan nog twee opties: martinair of klm. Ik hoorde erg slechte verhalen over de staat van sommige Boeings 747 van KLM die vliegen op Curacao. De wel bekende City of Lima en nog een aantal boeings zouden regelmatig (soms wel 5 keer per 2 maanden) problemen hebben die verzwegen worden door KLM. Arkefly is sowieso geen optie, maar comfort class van Martinair eventueel wel. Is dit zoveel slechter dan Economy Class van KLM? En hebben deze stoelen van KLM inmiddels PES? ;):smiley:

Wat betreft visum nog. Kan ik dat beste op Curacao of hier in NL regelen? Uit je tekst halende het beste in NL of niet en dan de steun van het bedrijf erbij op Curacao?
En qua huisvesting nog even: wat zijn wijken die ik absoluut qua huisvesting moet vermijden en wat zijn wijken die absoluut aan te raden zijn.

Ik denk altijd de voorbereiding is het halve werk. Heb eerder half jaar in buitenland gewoond voor stage dus maak we niet heel erg zorgen om. Zeker als je alles goed regelt is er vaak niks aan de hand en wat heb ik te verbergen. Ook de taal ziet niet tegen dus dat scheelt ook al…

Bedankt nogmaals…:slight_smile:

Hoi Richard,
Als je een auto nodig hebt, hoor ik het graag.
Ik heb daar een auto staan, ik woon in nederland.
Ik ben nu van plan om het met stagiaires of mensen die daar gaan om te werken te verhuren voor een redelijk bedrag per maand.

Mocht je op zoek zijn naar een leuke appartement of studio dan hebben wij ze te huur.
Bekijk onze website voor meer informatie.

Met vriendelijke groeten,

Nicole